4- vuotista pitäis totuttaa olemaan yksin pihalla ja käymään jo lähikaupassa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
En ollut uskoa korviani, kun kaveri asian mulle kertoi. Neuvolassa oltiin sanottu hänelle, että hänen pitää alkaa päästämään 4- vuotinen yksin pihalle ja vaikka siihen ihan lähikauppaankin. Osaa sitten olla itsenäinen!! Miksi ihmessä, neljä vuotias pitäisi olla jo yksin ja toimia yksin???

Anteeks vaan, mutta ei mulle tulis mieleenkään, että ens vuonna tuo mun poika oisi ulkona yksin ilman valvontaa!!!

Pihalla tuo poitsu saa olla, valvon toki menoa keittiönikkunasta - yleensä kyllä äänikin kuuluu että missä jätkä viilettää.
Mutta kauppaan, ei, tästä on kuiten kilsa matkaa :D naapuritalosta saa kaveria hakea, parkkipaikan ylitse täytyy mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En ollut uskoa korviani, kun kaveri asian mulle kertoi. Neuvolassa oltiin sanottu hänelle, että hänen pitää alkaa päästämään 4- vuotinen yksin pihalle ja vaikka siihen ihan lähikauppaankin. Osaa sitten olla itsenäinen!! Miksi ihmessä, neljä vuotias pitäisi olla jo yksin ja toimia yksin???

Anteeks vaan, mutta ei mulle tulis mieleenkään, että ens vuonna tuo mun poika oisi ulkona yksin ilman valvontaa!!!

ahhhhaaahhhhaaaaaaaaaaa=DDDDDDDDDDDD

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Pihallaoloon kyllä, kauppaan ei.

Riippuu pihasta ja muusta ympäristöstä.

No tietenkin riippuu, sehän on selvä.

Mä aina unohdan kaupunkien kivitalohelvetit :ashamed:

Meillä täällä maalla...... :D

En miekään anna olla ku pieniä hetkiä yksinään tuossa pihalla, kuten esim jos itse olen vielä pukemassa tai haen sisältä jotain. Asutaan kyllä maalla, mutta iso tie mene vähän matkan päässä ja siinä kulkee rekkoja ym. lujaa. Poika kyl tietää, et tielle ei oo mitään asiaa eikä ole sinne ikinä mennytkään, mutta mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä 4 vuotias jo todellakin pitää opettaa olemaan yksin pihalla! Mitä ihmeen nössöjä te kasvatatte?

No mä mielummin pidän tuon lapsen elossa vaikkakin olis sitten nössö,mun mielestä tää asia riippuu paljon myös sen lapsen luonteesta.

En ehkä ihan ensimmäisenä itsenäistymisaskeleena lähettäisi 4-vuotiasta yksinään lähikauppaan.
Ei minusta 4-vuotiaan tarvitsisi vielä ollakaan kovin itsenäinen, ja kyetä toimimaan yksin.
Mutta ehkä tämä 4-vuotias, jonka vanhemmalle on näin sanottu- on ollut kovin takertuva.
Ehkä neuvolassa on yritetty rohkaista vanhempaa "lempeästi " tuuppimaan lasta hivenen irti vanhempiensa helmoista. Minusta tosin 4-vuotias saa toki ollakin vanhempiensa helmoissa- mutta liiallainen takertuminen ei koskaan ole hyväksi. Ei lapsen takertuminen vanhempaansa tai vanhemman takertuminen lapseen.
Vaikkakaan en silti ymmärrä sitä, miksi lasten tulisi olla jo itsenäisiä niin varhain. Vanhempi voi kannustaa lastaan tekemään asioita itse, mutta ei vaatia pieneltä lapselta, että tekisi ne yksin.

Vanhemman tehtävä on myös löysyttää sitä napanuoraa, joka onkin hyvin vaikea tehtävä- ainakin minulle. :ashamed:

Pihasta, lähiympäristöstä ja lapsestahan se tosiaan riippuu.
Meillä viimekesänä annoin silloin 4,5v ja 3,5v olla pihassa ja lähiympäristössä päinsä.

Kerran nuorempi rikkoi asetetut rajat, rangaistuksena oli ettei saanut ajaa pyörällä loppupäivänä eikä seuraavana. Sen jälkeen ei kumpikaan ole rajoja rikkonut.
Tänä kesänä rajoja on hieman suurennettu, mutta silloinkin täytyy tulla sanomaan minne aikoo mennä.
Hyvin on tähän asti mennyt.

Meillä hiljainen katu, kyllähän tuossakin autoja menee mutta suurinpiirtein kaikki tietää että lapsia kadunvarrella asuu joten osaavat siihen varautua.

Tutustuvat samalla naapuruston lapsiin.

Mutta vaikka meillä toimitaan näin, en menisi sanomaan jollekin toiselle että kyllä pitäisi päästää yksin jo menemään kun on samanikäinen kun meidän lapset.

Kyllä sitä lasta voi ihan asuinalueen mukaan ruveta totuttaan oleen yksin ulkona pieniä aikoja. Sinne kauppaan kyllä ehtii. Meillä on saanut käydä ennen kuin ekaluokka alkanut. ei ollut nii arka olo mennä kouluun yksin.

No tuohan riippuu niin paikasta. Meidän 4v käy yksin kaupassa, mutta mihinkään markettiin ei tietenkään pääse yksin. Eikä voi 6 km:n matkaa sinne kauppaan kulkea yksin, mutta saa esim. mennä kauppaan silläaikaa kun vanhempi käy vaikka pankissa, joka on kaupan vieressä.

Mitähän se 4 v tekee yksin kaupassa. Olen kyllä kuullut nelivuotiaasta joka löytyi lähikaupasta ja oli jopa kerännyt pieneen ostoskärryyn yhtä sun toista tavaraa, mutta hänellä ei kyllä ollut harmainta hajuakaan mitä niille "ostoksille" sitten pitää tehdä ...vai kaupan kassaanko pitäisi luottaa että hän katsoo lapsen perään, mitä hän ostaa, maksu tulee oikein ja ylipäätään ostokset maksetuiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mr Nobody:
Kyllä 4 vuotias jo todellakin pitää opettaa olemaan yksin pihalla! Mitä ihmeen nössöjä te kasvatatte?

iso peesi

No kuten tuolla edellä on todettu jo useampaan otteeseen, niin kaikki riippuu lapsen luonteesta ja pihaympäristön turvallisuudesta (vesistöjen läheisyys, kaivot, liikenne, kotieläimet jne.) Maalla ei ehkä niin paljon tarvitse pelätä "pahoja setiä ja tätejä", vaikka näistäkin on jouduttu varoittelemaan....

iso peesi

entäs jos asuu vaikkapa Helsingin ydinkeskustassa, talossa jossa omaa pihaa ei ole?
Jonka porttikongista pääsee suoraan vaan vilkkaasti liikennöidylle tielle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:

iso peesi

entäs jos asuu vaikkapa Helsingin ydinkeskustassa, talossa jossa omaa pihaa ei ole?

Tuossa tapauksessa pihalla olo opetetaan jo 3-vuotiaalle, että ehtii varmasti oppimaan ennen kouluikää :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:

iso peesi

Tuossa tapauksessa pihalla olo opetetaan jo 3-vuotiaalle, että ehtii varmasti oppimaan ennen kouluikää :whistle:

niin,no 4-vuotiaanhan voi laittaakin sitten yksinään vaikkapa Forumiin tai Kamppiin shoppailemaan, jos sieltä löytyy ne lähikaupat.

Yhteistyössä