4-vuotias kakkaa housuun jopa 15 krt päivässä, APUA!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinenaiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinenaiti

Vieras
Lapsella krooninen ummetus, joten normaalista pottaopettelun puutteesta ei ole kyse. Ongelmat alkoivat, kun lapsi meni päiväkotiin 2,5-vuotiaana. Jo sitä ennen lapsi kärsi ummetuksesta esim. lomaviikolla panttasi kakkaa niin, ettei se meinannut tulla ulos ja lopulta tuli itkun ja pää punaisena huutamisen kanssa.

En enää tiedä, mitä teen. Neuvolassa ei lääkärikään ole sanonut asiaan mitään. Päiväkodissa ihmettelevät, että tämän ikäinen kakkaa housuun. No minkä minä sille voin, kun lasta ei voi potalle pakottaa. Ollaan juostu yksityiselläkin, josta saa neuvoksi vaan movicolin antamista ja keliakiatestikin oli negatiivinen, joten päiväkotiruokaan ei saa muutoksia. Eihän tuo lapsi suostu sitä saakelin movicolia juomaan!!! Vuosi sitten annoin peräruiskeen ja arvatkaa vaan, saanko sitä enää toista kertaa lapselle laitettua. Kesälomalla vatsa toimi kotona 6 viikon ajan viime vuonna hyvin, lapsi teki kakan pottaan. Nyt on taas jatkuvaa tuhrimista, jouduin ottamaan viikonloppuna VAIPAT käyttöön koska oma mielenterveys ei enää kestä jatkuvaa paskapyykkiä. Nyt sentään pysyy vaatteet puhtaana. Sunnuntaina vaihdoin vaipan noin 15krt eli ilman vaippaa olisin joutunut pesemään 15 housut. Haluaisin viettää tavallista elämää, mutta tuntuu siltä että lapsi kakkaa housuunsa varmaan vielä kouluikäisenäkin, kaikki illat ja vapaa-aika kuluu kakan pesemisessä.

Mistä tähän saa apua!? Onko sellaista olemassakaan? Arki on kirjaimellisesti täynnä paskaa! Olen kokeillut lahjomiset ja kaikki, ei edes kaupan suurin ja upein lelu saa lasta menemään potalle kakkaamaan. Mietin, uuvunko kohta ihan täysin ja annan lapsen sijaiskotiin tämän takia, kun en jaksa tätä paskarallia. Vauvatkaan eivät kakkaa tällaista tahtia! Minne tahansa mennään, niin paskan pesua on joka välissä. Ravintolassa käytiin syömässä, niin ennen ja kesken ruoan piti käydä vessassa pesemässä pyllyssä. MIE ROMAHAN!

Meillä samanikäinen poika ja nyt pari kuukautta syöty movicolia. Tilanne parantunut ja nykyään käy itse potalla joka päivä kakalla. Itse ainakin laitan jauheen aina iltaisin juotavan jugurtin tai kaakaon sekaan salaa, jos lapselle erehtyy sanomaan jotain kakkalääkkeestä, niin ei varmaan syö tai juo mitään.

Minäkin sain aiemmin movicolin annettua salaa kaakaon seassa, mutta nykyään tuo lapsi on oppinut maistamaan sen siitä seasta ja jättää juomatta :( Sitten taas kaakao kuulemma kovettaa mahaa. Täytynee yrittää lisätä sitä kaakaojauhetta vielä lisää maidon sekaan, jos menisi sitten alas. Eve84, millaisella annoksella movicolia lapsi käy joka päivä kakalla itse?

Pussillinen jauhetta riittää ainakin nyt. Meillä oli aluksi ihan samanlaista, housuja meni miljoonat päivässä, mutta nyt kun sitä jauhetta ollaan annettu se kaksi kuukautta niin ei ole enää minkäänlaista tuhrimista ja kakat tulee nätisti pottaan.
Sitähän sanotaan, että sen kakan pitäisi saada pikkuhiljaa tulemaan joka päivä, että suoli tottuisi siihen ja alkaisi jossain vaiheessa itsekseen toimia kuten pitää.

Vaikuttaa siltä, että lapsi oirehtii stressiä vatsallaan. Ummetus johtaa usein tuhrimiseen.

Onko lapsi ujo, stressaantuuko, jännittääkö? Miten päiväkodissa muuten menee?

Ei kuulosta varsinaisesti primaarilta fysiologiselta vaivalta, jos lomalla oireita ei ole. Varaisin ajan lastenlääkärille. Syy kakan panttaamiseen on löydettävä, ei vain hoidettava oiretta.

Onhan se syy kakan panttaamiselle olemassa eli ummetus. Olen käynyt kahdella eri lastenlääkärillä jo tämän takia, eikä ummetuksen syytä ole saatu selvitettyä. Olen itse keskustellut psykologin kanssakin aiheesta, joka totesi myös että fyysinen vaiva tuskin on, kun lomalla ongelmaa ei ollut. Tiedän, että ummetus tuhrittaa ja olen havainnut, että lapsi todennäköisesti stressatessa ja jännittäessä kakkaa panttaa. Sitähän minä kysyinkin, että mitä sille voi tehdä, kun lastenlääkärit määrää vain movicolia.

Jos vyöhyketerapeutti auttaa vauvojen vatsavaivoihin, olisikohan siitä apua isommallekin?

Pegorion oli lapsen mielestä pahemman makuista ja sen havaitsi salaa laitetusta juomasta vielä paremmin, eikä mielestäni tehonnut yhtä hyvin kuin Movicol.

Olen lapselle selittänytkin, että jos ei juo lääkettä, joudutaan menemään lääkäriin joka laittaa lääkkeen pyllyyn. Pakkohan sitä on varoittaa, ennenkuin vien sinne suoraan kun tiedän, että se tapahtuma olisi täynnä kirkumista ja huutamista. Päiväkodissa on mennyt aina ihan ok siinä missä muillakin, vaikka välillä lapsi haluaisi olla mieluummin vain kotona ja sitten kuitenkin välillä vapaapäivänä sanookin, että haluaisi päiväkotiin..

Miten olisi käynti neuvolapsykologilla? Tuhriminen voi olla oire jostain muustakin.

Vatsan toimintaan auttaa liikunta, runsas juominen ja kuitupitoinen ruoka. Kokeilkaa vaikka sokerijuurikaskuitua, joka on puhdas ravintokuitu.

Neljävuotias ei pottaa tarvitse, joten siitä voitte luopua. Ja lääke taas - se on lääkettä, eikä sen ottamisesta keskustella lapsen kanssa. Aikuinen päättää näistä jutuista.

Pegorion, ainakin meillä maistui paremmin. Ei se potalle pakottaminen mitään auta jos ei mitään tule. Ja löysää ulostetta ilmeisesti falskaa "tulpan" ohi, mikä on normaalia pahassa ummetuksessa. Kyllähän sen lääkkeen nyt saa syötettyä, meillä tuli ihan rutiiniksi ilta-kaakao jonka seassa pegorion oli. Pahimpina kausina myös pussi aamulla.

Pegorionin voi sekoittaa mihin vain, jogurttiin, puuroon, mehuun tms. Vaiva ei parane ilman lääkettä. Ja en ihmettele jos ei peräruiskeeseen suostu, kerran mikrolaxia kokeillut ITSELLENI ja hyi kauhea sitä kipua ja väännettä mahassa, sattuu!

Lapsi syö kotona monipuolisesti, mutta päiväkodin alettua toki ruokavaliokin on muuttunut ja päiväkotipäivien jälkeen voi ruoka maistua kotona huonommin, kun on syönyt päiväkodissa. Gluteenittomasti valmistan kotona spagetit ja lasagnetkin. Tämän ikäiselle ei myöskään onnistu kasvisten syöttäminen niin suurissa määrin, kuin isommille sisaruksille, jotka ymmärtävät niiden merkityksen ja syövät pelkästään senkin takia (joilla kummallakaan ei ummetusta ole näissä määrin ollut, joskus vain vatsa vähän kovana mutta aina on asiointi wcssä sujunut kuitenkin).

Onko joku neuvonut sinua jättämään gluteenin pois? Gluteeniton vilja on käsittääksenu yleensä vähäkuituista, joten eihän tässä vain ole kysymyksessä muna-kana ongelma?

Mä en ole ikinä kertonut lapselle kun laitan levolacia mehuun sekaan, se kun ei siellä maistu. Kokeile sitä!

Kirjan kanssa sitten pöntölle seuraavana päivänä. Tee vessahetkistä mukavia.

Siskon tytölläni oli samanlaista vaivaa. Lääkäristä juostiin lääkäriin ja loppujen lopuksi sairaalaan tutkimuksiin. Syynä oli jokin suolipussi, johon kakka jäi. selvittelepä asiaa, jos tästä olisi hyötyä. Tsempit sinne!!

Anna levolaccia tms. Sitä tarvii pienempi määrä. Koita muistaa että 4-vuotias ei päätä mikä lääke on tarpeellinen ja mikä ei. Movicolin voi sekoittaa esim jugurtiinkin kunhan huolehtii että vettä tulee riittävästi muuten.
Lue esim terveyskirjasto.fi tuhrimisesta, samasta paikasta löytyy myös ummetukden hoito-ohjeet

Levolacia hän juo mielellään suoraan mittakupista, koska se maistuu hyvältä. Se ei vaan tunnu riittävän pitämään yllä vatsantoimintaa.

Ruoka on gluteenitonta itseni takia, kuituja saa kyllä muualtakin ja lapset syövät myös muutoin tavallisia leipiäkin. Rasvaa menee kyllä kun ruoatkin paistan ja lämmitän pannulla voissa tai öljyssä.

Joku sanoi, ettei tämän ikäinen tarvitse pottaa mutta siinähän on sekin, että enhän minä voi häntä sinne pöntöllekään pakottaa istumaan. Välillä kyllä käy pöntöllä jo itse ja tietysti päiväkodissa käy pikkupöntöillä.

Helppohan se on sanoa, ettei 4-vuotias päätä mikä lääke on tarpeellinen mutta väkisinkö te sen lääkkeen pistäisitte kurkusta alas? Kun ei suosiolla sitä ota. Tänään sain menemään sentään siinä kaakaossa.

Toinen lastenlääkäri puhui suolipussiasiasta jo vuosi sitten jotain sellaista, että kun ulostekovettuma hoidettiin pois niin sen takia suolella kestää hetki palautua normaaliksi ja siksi käytettiin sitä movicolia tuolloin, sitten vatsa olikin aikansa parempi. Tuli kesä, vatsa ok ja syksyllä päiväkodin alettua taas sama tuhrimisongelma.

Tällä viikolla vatsasta sentään tuli yhtenä päivänä useampi kova pökäle, tänään sitten löysää, luultavasti lääkkeen vaikutuksesta. Toivottavasti nyt pysyisi näillä lääkeannoksilla se tuhriminen poissa ja rauhoittuisi suolentoiminta, ettei tarvitsisi edes kolmea kertaa iltaisin pestä pyllyä.

Levolac ei auta sellaisenaan vaan se pitää sekoittaa juomaan. Joten sitä maxiannoksella nyt alkuun ja sit haette sen sopivan annoksen.

Ja peräruiske neljänä perättäisenä päivänä. Jos et sitä yksin saa laitettua niin pyydä joku apuun. Sieltä on vaan se suolen loppupää nyt saatava tyhjäksi.

Ja joka päivä kerran jonku sopivan aterian jälkeen vartiksi istunnolle.

Noi ohjeet oon kahdelle ummetuksesta kärsivälle lapselle lääkäriltä saanut.

Ja sit sitä levolaccia pitää jatkaa niin kauan ku ummetus on tähän mennessä kestänyt. Ja jatkossa jos vähänkin vaikuttaa ummetus taas alkavan niin heti levolaccia.

Alkuperäinen kirjoittaja Epätoivoinenaiti;30589057:
Mitä lääkettä tälle voi enää antaa, kun lääkärit neuvoo vaan movicolia tai peräruisketta, jota siis en todellakaan saa lapselle annettua?

Apteekissa on liuta muitakin ulostuslääkkeitä. Varmasti hankala olo lapsellakin jos siellä suolessa on kovaa kakkaa jumissa. Mikset saa annettua lääkettä?

Viimeksi muokattu:
Hipputar, kiitos vinkeistä. Mutta miksi peräruiske pitäisi antaa neljänä perättäisenä päivänä? Vuosi sitten annoin vesiperäruiskeen ja se oli ihan kerta-annos, auttoikin kyllä.

Yhteistyössä