4-vuotias/3 h yksin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mandikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mandikka

Vieras
Voiko 4-vuotias leikkiä arkipäivinä 3 h yksin? Poika tietäisi että minut löytää navetasta. Maaseudulla asutaan joten ympäristö on autoton. Onko aika liian pitkä pojalle olla itsekseen? Ihan rehellisiä vastauksia saa antaa.

Ei voi mielestäni jättää yksin edes puoleksi tunniksi. Mitä jos pojalle sattuu jotain? Tai käy vääntämässä hellan päälle, löytää jostain tulitikut jne. jne. Eipä siin auta vaikka tietää, että olet navetassa.

• Tykkää
Reactions: Empuuu
Onko tuo navetta samassa pihapiirissä? Joskus varmaan rakentelee vaikka legoilla mielellään tuon ajan. Käy aina välillä vilkaisemassa mitä hommaa tai hommaa joku webbikamerayhteys, millä voitte tarvittaessa jutella ja otat pojan navetalle kaveriksi välillä.

on se minusta pitkä aika olla yksin, meillä 4,5 vuotias on mukana navetalla mutta käytännössä se leikkii pihalla kun sille on tehty siihen mielekkään paikat leikkiä. toki sen perään kahtotaan vähän väliä.

en kyllä uskailtais jätää talolle lasta yksin, kun tuon ikänen voi keksiä (kaikista varoituksista huolimatta) vaikka rueta muka lämmitään saunaa... tai laittaa hellan päälle tai jotakin vaarallista kuitenkin.

meillä on toki pienempikin lapsi ja sitä nyt en varsinkaan uskaltais jättää yksin joten meillä kulkee koko perhe töissä mukana. nämä on kyllä välillä niin hankalia asioita navettatöitä tekevissä perheissä miettiä...

Jos navetta on pihapiirissä ja mahdollisuus valvontakameraan jonka kautta voi kommunikoida, niin voisin ajatella että poikani luontoinen erakko voisi jäädä sisälle leikkimään. Oli 4v kun oli kaksi tuntia yksin kotona kun olin hoitolasten kanssa pihassa. Meillä oli itkuhälytin jonka kautta kyselin aina välillä mitä tekee. Eikä todellakaan tullut mieleenkään, että olisi tehnyt mitään kiellettyä yksin ollessaan. On sen luokan kiltti lapsi, että kysyy aina ensin luvan saako tehdä. Yhteys lapseen, lapsen luonne ja välimatka navetan ja kodin välillä ovat ratkaisevia asioita. Itse osaat varmaankin arvioida turvallisuuden ja sen mitä lapsesi päässä liikkuu. Näitä kahta nuorinta en iki maailmassa jättäisi. Keksivät kaikkea pähkähullua. Todennäköisin vaihtoehto on että seinät ja huonekalut olisivat täynnä taidetta, joka ei äitiä miellyttäisi. Mutta tiedän että tulella eivät leikkisi. Ovat oppineet varovaisiksi tulen kanssa veneellä ollessa. Veneessä ovat olleet kahdestaan sisällä kolmekin tuntia matka-ajossa, mutta siellä meillä on suora näköyhteys kannelta sisälle ja itkarin kautta kommunikoimme tiuhaan. :D

Vanhan ajan kasvatuksen saaneena, juoksenneltiin pellot ja pientareet jo pienestä lähtien. Ei taida kuitenkaan olla lapselle parasta. Poika on kyllä vastuun tuntoinen mutta voihan sitä tehdessä sattua.

Eiks se oo tapana laittaa pikkuvasikan kettaan lapsi turvaan navetoinnin ajaksi :D

Ei vaan... Jännä, että vastaajien mielestä olisi turvallisempaa ottaa pieni lapsi navettaan, vaikka se vasta vaaranpaikkoja onkin täynnä! Oli sitten kyse vanhemmasta parsinavetasta tai uudesta robotipihatosta. Jää lehmän alle, tulee potkaistuksi, tipahtaa kuiluun, jää työkoneiden töytisemäksi, traktorin alle, löytää käsiinsä lehmän lääkkeitä you name it....

Minun asiakkaistani useimmat pienen lasten vanhemmat joko vuorottelevat aamu-iltanavetalla (mies aamulla, nainen illalla) ja toinen vahtii lapsia tai sitten isovanhemmat hoitavat lapsia. Joillakin on päivähoitopaikka.

Miten teillä on tähän asti hoidettu työt ja lasten hoito?

No aika tavallista tuo taitaa olla. Ainakin silloin olin kun olin itse lapsi. Olimme aika heitteillä koko sisarusparvi, minä vanhimpana vahdin välillä nuorempia. 7-vuotiaana vahdin tuntikausia vastasyntynyttä siskoani jne. Joillakin on tapana jättää vauva sisälle nukkumaan kun lähtevät navettaan, tai sitten toinen pikkulapsi vahdiksi. Ei ole kovin hyvä asia, lasten kuuluu saada olla lapsia. Ota poika mukaan, onko navetassa mitään sosiaalitiloja jonne voisi laittaa leikkipaikan?

Jossain lehdessä oli juttua perheestä, joka oli rakentanut navettaan leikkihuoneen. Leikkihuoneen seinät olivat lasia. Siellä lapset leikkivät siiläaikaa kun vahemmat tekivät hommia. Nykyisistä säännöistä en tiedä, saako sellaisia rakentaa. Navetta on satavarmasti lapselle vaarallisempi paikka kuin koti. Vaikka vanhemmat olisivatkin mukana.

Yhteistyössä