4-vuotiaan nukkuminen ja painajaiset

Onko muiden 4-vuotialla painajaisia ja pelkoja mennä nukkumaan??Meidän poika 3v9kk on ruvennut aivan älyttömästi pelkäämään nukkumaan menoa.näkee myös jonkun verran painajaisia. :(
Olen yrittänyt puhua pojalle mutta ainakaan toistaiseksi ei ole auttanut.Samassa huoneessa nukkuu myös 2v pikkuveli.mikä neuvoksi?Mitä voisin tehdä että saisin taas nukahtamaan omaan sänkyyn(ennen on mennyt tosi hyvin)??
 
neljän mamma
Katseleeko paljon telkkaa päivällä, illalla? Iltaisin ennen nukkumaanmenoa kannattaa ainakin telkka laittaa kiinni ja muutenkin rauhoittaa koti kaikin tavoin. Meillä ainakin lapset nukkuu huonommin ja näkevät unia jos paljon katsottu telkkaa tai pelailtu koneella. Muutenkin pitää muistaa rauhoittaa menoja, jos niitä on paljon. Meillä poika 5v. sai helpotusta yöheräilyyn ja äidin viereen kömpimiseen sillä, että keksittiin sängyn ympärille "näkymätön portti". Se antaa unirauhan. Hyvin on toiminut.
 
ultsu
Samaa sanoisin kuin tuo edellinenkin vastaaja. Telkku kiinni vaan ja hyvissä ajoin. Muutenkin sen katsomista olisi hyvä rajoittaa sekä tietysti miettiä vähän mitä lapsen antaa sieltä katsoa. Meillä katsotaan vain pikkukakkonen ja sen jälkeen telkku on kiinni (siihen asti kun lapsi menee nukkumaan.).

Laita lapsen huoneeseen himmeä yövalo, semmoinen töpseliin laitettava. Jos pilkkopimeässä oleminen pelottaa. Meidän 4-vuotiaalla on kaksi yövaloa huoneessaan. Alkoi tuossa 2,5v tietämillä pelkäämään pimeää. Ei pelkää enää.
 
Miisa
Jatkaisin noihin edellisiin vielä, että ei makeaa enään kello kuuden jälkeen ainakaan säännölisesti. Sokeri nostaa energia tasoa ja vaikeuttaa nukkumista. Meillä lapset oppi pian sen että se helpotti ja nyt nukutaan hienosti.
 
Mulla 6 vuotias poika näkee melko usein painajaisia. Ne alkoivat 4 vuotiaana ja aluksi olivat lähes joka öisiä. Juttelin neuvolassakin tästä ja siellä sanottiin että kuuluu siihen ikään.

Iän myötä painajaiset ovat vähentyneet. Nyt hän näkee niitä muutamana yönä/kk. Silloin tulee mun viereeni nukkumaan ja rauhoittuu heti.

Pojan huoneessa palaa yövalo koko yön, mutta sekään ei auta jos näkee painajaisia, ne kun ovat niin todellisia, ettei uskalla nukkua loppuyötä omasssa huoneessaan.
 

Yhteistyössä