4-vuotiaan kaverisuhteista pohdintaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22539594]
En mä ehkä kaverille omaa 4v päästäis yökyläilemään (tai pitäis olla tosi hyvä kaveri), mut mummolaan, kummeille tms.[/QUOTE]

No, kyllä itse ajattelen tällä hetkellä kolmesta kaverista, että voisi mennä yökylään tai kaveri voisi tulla meille kylään, jos vanhempien kesken sellaisesta sovitaan. Nämä perheet tosiaan sellaisia, että olen enemmän noiden vanhempienkin kanssa jutellut tai ollaan kyläilty jo aikaisemmin heillä niin, että itse olen ollut mukana.

Ei meidänkään 3,5 ja 4,5 vuotiailla lapsilla juurikaan ole kavereita vapaa-ajallaan. Ei meillä vaan ole paljoa aikaa moiseen. Päiväkodissa kyllä leikkivät kavereiden kanssa, yksi kutsu kaverisynttäreille on tullut vanhemmalle, ja nyt alkaa tulla niitä pyyntöjä, että kavereita pitäisi saada kotiin leikkimään.

Ei ole minunkaan lapsilla vielä kavereita. Kotihoidossa ovat ja esikoinen toista vuotta koulussa, muttei ole saanut huonon käytöksensä takia kavereita, enkä ihmettele. Itse olen todella epäsosiaalinen, en kutsu ihmisiä kylään jne. Muita lapsia näkevät lähinnä leikkipuistossa jne. Kotihoidossa olevilla pienemmillä nuo kaverisuhteet on aika pitkälti riippuvaisia vanhemman/vanhempien sosiaalisista suhteista varmaan, eli ei ihme, ettei noilla vielä ole. En ala ihmisiä kutsua kylään siksi, että lapset saisivat leikkikavereita, kun en todellakaan voi sietää ajatustakaan siitä, että itselläni olisi joku kaveri, jonka kanssa kahvitella yms. paskaa. :x Pienemmät (5v ja 2x 3v) saavat varmasti kavereita sitten, kun ovat koulussa/esikoulussa tai jos joskus päiväkotiin menevät, en kyllä usko, että menevät.

Minulla 4v ja 5v lapset jotka ovat päiväkodissa. Ei meillä päiväkodin jälkeen tai viikonloppuisin ole kaverivieraita enkä lähde lapsia mihinkään kavereille viemään. Minulla 3vuorotyö ja haluan olla vapaillani perheen kanssa enkä juosta ympäri kyliä. Ehtivät kyllä kouluikäisinä mennä kaverilta toiselle jos haluavat. Eivät ole kärsineet tai kaivanneet kavereita. Toisistaan on seuraa. Meillä ei edes asu naapurissa ainuttakaan lapsiperhettä, mutta ollaan vaan siitä hyvillämme. Asuttiin rivitalossa ja se jatkuva pimputtelu/koputtelu teki hulluksi. Nyt kun asutaan omakotitalossa niin tämä rauha on aivan IHANAA!

Yhteistyössä