Ujon lapsen vanhemmat, hohoi! minkä verran lapsellanne kavereita? (alle kouluikäinen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

--

Vieras
Kaikenlaiset kokemukset ja kommentit kiinnostaa. Minulla on 3v tyttö joka ollut ikänsä ujo ja hitaasti lämpeävä. Nyt kuitenkin reipastunut niin, ettei sentään itkemään ala vieraista miehistä tms. Toisinaan on hyvinkin rohkea ja esim. isänsä kavereille hyvin tuttavallinen, joskus taas kovin vetäytyvä, yleensä vetäytyy jos häneen otetaan liian nopeasti liikaa kontaktia.

Mietin kovasti mitenkä tyttö tulee pärjäämään tulevaisuudessa... on ollut samalla pph:lla 1v4kk lähtien ja siellä on tällä hetkellä kavereina 2v ja 1v ja niiden kanssa kaikki sujuu mallikkaasti ja puolensa pitää. Varahoidossa on ryhmiksessä about kerran kuussa päivän tai parikin ja sielläkin nyt hyvin mukana leikeissä. Ei ole villein, mutta hyvin on porukassa mukana.

Vapaa-ajalla meillä ei oikein ole ketään lapsikavereita, muuta kuin kahta serkkua (eri perheistä) tavataan vähintään parin viikon välein. Tarvitseeko tuon ikäinen jo enempi vapaa-ajallakin kavereita? Niitä on vielä vaikea hommata kun lapsi ei yksin halua kylään jäädä kaverilleen... tulisiko niitä kavereita sitten kun ikää on enempi, esim. eskarista?!

MItenkä teidän ujot lapset ovat pärjänneet hoidossa, koulussa tms? Missä ujous näkyy lapsella? Estääkö ujous lasta esim. harrastamaan vapaa-ajalla tai muuten?

Kaikki kokemukset kiinnostaa.

Meillä lapsi ujostelee esim. laulamistakin mummonsa edessä tms. Hoitokavereiden kanssa kuulema hoilottaakin sitten antaumuksella.

Ei lapsesi kuulosta mitenkään erityisen ujolta:) Eikä tuon ikäisellä tarvitse vielä olla "kavereitakaan". Jos käy pph:lla niin siinähän sitä jo harjoitellaan sosiaalista kanssakäymistä! Älä turhaan huolehdi, muuten asiasta voi tulla ongelma kun lapsi vaistoaa, ettei hänen toimintaansa olla tyytyväisiä.

Tyttö oli 2 v:sta asti pph:lla, josta sitten siirtyi eskariin 6 v. Kavereita löytyy sekä pph:n kavereista että eskarin kavereista, lisäksi naapuristossa asuu 5-7 v. kavereita.

Harrastaa liikuntaleikkikoulua.

3 vuotiaana ei enää päivähoidon päälle kaivannut leikkikavereita, mutta joskus 5 v:na alkoi laajentaa reviiriä naapuristossa ja leikki ulkona itsekseen kavereiden kanssa. Asumme rauhallisella omakotitaloalueella.

Meillä 2 vee poika ja samaa vikaa ollut alusta asti. Meillä ei myöskään ole ketään lapsikavereita. On nyt päiväkodissa hoidossa ja siellä ainoat lapsikontaktit. Ennen päiväkotia toki käytiin puistossa ja kerhossa. Olen alkanut itse epäilemään, että syy miksi on ujo kotioloissa on meissä vanhemmissa. Jotenkin hakee meistä turvaa esim. heti syliin jos joku tulee tiellä vastaan tms. Tänään näin kaupassa, jossa leluja joilla lapset voi leikkiä, että piti kyllä puolensa vieraan lapsen yrittäessä viedä lelua... poika itse ei tiennyt että olin näköetäisyydellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ekan äiti;22492273:
Meillä 2 vee poika ja samaa vikaa ollut alusta asti. Meillä ei myöskään ole ketään lapsikavereita. On nyt päiväkodissa hoidossa ja siellä ainoat lapsikontaktit. Ennen päiväkotia toki käytiin puistossa ja kerhossa. Olen alkanut itse epäilemään, että syy miksi on ujo kotioloissa on meissä vanhemmissa. Jotenkin hakee meistä turvaa esim. heti syliin jos joku tulee tiellä vastaan tms. Tänään näin kaupassa, jossa leluja joilla lapset voi leikkiä, että piti kyllä puolensa vieraan lapsen yrittäessä viedä lelua... poika itse ei tiennyt että olin näköetäisyydellä.

Meillä muuten kanssa niin, että tyttö pitää huomattavasti paremmin puolensa silloin kun minä en ole paikalla. Esim. serkkujaan kohtaan tuntuu pitävän vähän liiankin hyvin puolensa kun en ole paikalla, mutta herkästi jos olen vieressä niin tukeutuu minuun, eikä itse pidä puoliaan.

Yksi kaveri kertoi, että hän oli ollut lapsena todella ujo ja hänen oma lapsensa on nyt tosi ujo. Mutta tämä kaveri on nyt todella sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut, ihan loistotyyppi. Joten hän ei ole huolissaan oman lapsen ujoudesta, enkä olisi minäkään. Ap:n lapsi ei edes kuulostaa mitenkään poikkeuksellisen ujolta. Ihan normaalilta 3v menolta kuulostaa :)

Niin joo, siis käydäänhän me esim. viikonloppuisin puistossa, mutta asutaan pienessä kunnassa ja täällä aika hiljaista tuo puistotouhuilu. Otetaan lasta kovasti mukaan kaikkeen, käydään lähes aina esim. kaupassa hänen kanssaan, uimahalleissa käydään, mummoloissa käåydään paljon jne, että ei me tota hoidon ulkopuolista aikaa suinkaan kotona olla.

Yhteistyössä