4-vuotiaan iho-oireilu ja mahdolliset allergiat

  • Viestiketjun aloittaja allergikkoko?
  • Ensimmäinen viesti
allergikkoko?
Poika, 4-vuotias, on vauvasta lähtien kärsinyt iho-oireista. Vauvana oli jatkuvasti nilkoissa ihottumaa, joka häiritsi yöuniakin kutinallaan. Lakanat olivat usein veressä, kun poika öisin raapi jalkojaan. Ihottumaa hoidettiin kortisonivoiteilla (ja tietysti perusvoiteilla) ja tehtiinpä hänelle pienimuotoinen allergiatestauskin verinäytteestä. Allergiatestistä ei löytynyt mitään. Todettiin vain, että atooppinen iho.

Nyt ihottuma on siirtynyt ylemmäs polvitaipeisiin ja kasvoihin. Poskien ja leuan iho lehahtelee kirkkaanpunaiseksi ja silmien ympärysiho kuivuu rutikuivaksi. Toisinaan silmäluomet turpoavat voimakkaasti, silmät eivät tosin punoita eikä poika hankaa silmiään. Myös käsissä, peukalon hangassa on toisinaan ihottumaa. Edelleen käytössä kortisonivoiteet kuureina ja perusvoide aamuin illoin.

Olemme päätelleet tiettyjen ruoka-aineiden aiheuttavan ihottumaa (tomaatti, sitrushedelmät, ketsuppi, omena jne). Nämä antavat nopean reaktion kasvoihin. Mutta tuota silmäluomien turpoamista emme ole osanneet yhdistää mihinkään ruoka-aineeseen, eikä pesuaineisiin tms. Reaktio tuntuu tulevan viiveellä. Ja lisäksi tuntuu olevan muitakin tekijöitä, mitkä aiheuttavat kasvoihin ihottumaa, mutta emme tiedä mitä ne ovat.

Mitä mieltä olette; kannattaako mennä uudestaan allergiatesteihin, jotta saataisiin kaikki allergianaiheuttajat selville? Itseäni häiritsee, kun jostakin tulee voimakas reaktio, mutta ei tiedetä mikä se on. Pitäisikö jo selvillä olevia ruoka-aineita välttää vai kannatetaanko tänä päivänä siedättämistä?
Olen harkinnut, että jätettäsiin kaikki reaktion aiheuttava pois, mutta kun tosiaan niitä tuntuu olevan myös sellaisia, mitä emme tiedä.

Olen itse (äiti) ollut pienenä allerginen monille ruoka-aineille (kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, kala, osa eläimistä), mutta suurin osa allergioista jäi pois murrosiässä. Tänä päivänä olen vielä koivun siitepölylle (ja sen kanssa ristiinreagoiville aineille) allerginen. Lisäksi minulla on myös atooppinen iho.
 
Kuulostaa siltä, että lapsellasi on kuiva, atooppinen ihotyyppi, joka edelleen oirehtii. Taudinkuvaan kuuluu ihottuma-alueiden laajeneminen ja lopulta sijoittuminen erityisesti taivealueille. Kasvojen ihokin on varmaankin huokoinen, ja sitä kautta herkästi ärtyvä. Suun kautta nauttittujen ruoka-aineiden lisäksi lehahtelua ja silmäluomien turpoamista voivat aiheuttaa myös ulkoiset ärsykkeet, kuten siitepölyt, hikoaminen sekä kasvojen hankaaminen. Lapsellesi on voinut puhjeta myös siitepölyallergia, koska tänä keväänä on ollut varsin runsas ja pitkä siitepölykausi. Siitepölyallergiat näkyvät pienillä lapsilla usein myös kasvojen ja silmäluomien turvotteluna ja lehahteluna. Varmastikin kannattaisi käyttää lasta uudestaan lääkärissä, hän saattaisi hyötyä allergialääkityksestä sekä tarpeen mukaan myös allergiatestauksista. Toisaalta joskus myös ihon hoitotuotteiden vaihtaminen saattaa helpottaa oireilua. Nykyisen allergiaohjelman mukaan pyritään mieluummin sietokyvyn kasvattamiseen lieviä oireita sietäenkin, kuin tiukkoihin eliminaatiolistoihin.

Senja Kannisto
lastentautien ja lastenallergologian erikoislääkäri
 

Yhteistyössä