4 vrk mökkiloma ja 15-vuotias ei kirveelläkään lähde mukaan :(

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja haloooooo:
Kyllä se teini nyt vaan lähtee mukaan. Olen aika kauhuissani että joku 15-vuotias räkänokka saa muka päättää lähteekö mukaan vai ei- tuon ikäinen on seiskalla tai kasilla!! :o Ja joo, minutkin pakotettiin lähtemään lomareissulle 15-vuotiaana ja mökötin ekan päivän mutta oli loppujenlopuksi ihan hauska reissu. Ja kun asiaa tosiaankin miettii, eipä minulla olisi ollut muitakaan järkeviä paikkoja oleskella...ap, teillä on sentään ohjelmaa noille päiville.

Surullista että näiltäkin palstoilta löytyy ihmisiä joiden arvostus lapsia kohtaan on tota luokkaa =(

Niin muakin tukistettiin ja selkäsaunotettiin, mutta ei ole omia tarvinnut silti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja haloooooo:
Kyllä se teini nyt vaan lähtee mukaan. Olen aika kauhuissani että joku 15-vuotias räkänokka saa muka päättää lähteekö mukaan vai ei- tuon ikäinen on seiskalla tai kasilla!! :o Ja joo, minutkin pakotettiin lähtemään lomareissulle 15-vuotiaana ja mökötin ekan päivän mutta oli loppujenlopuksi ihan hauska reissu. Ja kun asiaa tosiaankin miettii, eipä minulla olisi ollut muitakaan järkeviä paikkoja oleskella...ap, teillä on sentään ohjelmaa noille päiville.

Nämä on taas niitä asioita jotka on ihan siitä teinistä ja perheestä kiinni. Mä muutin ite 16v jo omaan asuntoonkin. Toisiin ei voi luottaa yhtään ja toiset on kypsiä ja rauhallisisa. Meillä 15 on jo päättännyt peruskoulunkin. Ihan realistinen vaihtoehto oli että muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan mutta onneksi ei. Tosiaan ei tulisi mieleenikään pakottaa tuota liki aikamiestä huvipuistoon tai mökille.

Mä muutin omaan asuntoon 16-vuotiaana vaikka en ollut kypsä ja rauhallinen.

Kotona asuessani olin joskus viikonkin yksin kun vanhemmat meni etelään. Ruokaa osasin ittelleni tehdä ja olla sytyttämättä taloa tuleen :D eikä kukaan käynyt katsomassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja haloooooo:
Kyllä se teini nyt vaan lähtee mukaan. Olen aika kauhuissani että joku 15-vuotias räkänokka saa muka päättää lähteekö mukaan vai ei- tuon ikäinen on seiskalla tai kasilla!! :o Ja joo, minutkin pakotettiin lähtemään lomareissulle 15-vuotiaana ja mökötin ekan päivän mutta oli loppujenlopuksi ihan hauska reissu. Ja kun asiaa tosiaankin miettii, eipä minulla olisi ollut muitakaan järkeviä paikkoja oleskella...ap, teillä on sentään ohjelmaa noille päiville.

Surullista että näiltäkin palstoilta löytyy ihmisiä joiden arvostus lapsia kohtaan on tota luokkaa =(

Niin muakin tukistettiin ja selkäsaunotettiin, mutta ei ole omia tarvinnut silti.

Meidän 15v on kyllä ihan peruskoulunsa suorittanut.

Ja kyllähän tuon ikäiset jo muuttaa opiskelujenkin perään toisiin kaupunkeihin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hugt:
Alkuperäinen kirjoittaja haloooooo:
Kyllä se teini nyt vaan lähtee mukaan. Olen aika kauhuissani että joku 15-vuotias räkänokka saa muka päättää lähteekö mukaan vai ei- tuon ikäinen on seiskalla tai kasilla!! :o Ja joo, minutkin pakotettiin lähtemään lomareissulle 15-vuotiaana ja mökötin ekan päivän mutta oli loppujenlopuksi ihan hauska reissu. Ja kun asiaa tosiaankin miettii, eipä minulla olisi ollut muitakaan järkeviä paikkoja oleskella...ap, teillä on sentään ohjelmaa noille päiville.

No miksi ei saisi päättää... ? Herranjestas.. ei se kotiin jääminen tarkoita automaattisesti sitä että bilettää ja vetää kokaa nokkaan :D

Niinpä. Itse ainakin 15-vuotiaana olin ihan itsekseni kotona, sain yleensä luvan kutsua naapurissa asuvan kaverin yökylään ja siellä sitten katsottiin telsua ja pelailtiin, päivisin käytiin ulkoilemassa yms.. Tosin asuttiin 25km päässä kaupoungista. Mutta minua ei siinä iässä biletykset kiinnostaneet, eikä kiinnosta nykyäänkään.
 
Haukotus.

Jos ei olisi ketään luotettavaa saatavilla valvomaan teinin touhuja, mukaan lähtisi.

"Ei lähde kirveelläkään". Ei meillä tarvitse kirveellä uhkailla ainakaan, ei isoja eikä pieniä. Pelkkä vanhemman auktoriteetti riittää. Se auktoriteetti täytyy vain jossain vaiheessa kaivaa sieltä äitin/isin selkärangasta.... :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja Hugt:
Alkuperäinen kirjoittaja haloooooo:
Kyllä se teini nyt vaan lähtee mukaan. Olen aika kauhuissani että joku 15-vuotias räkänokka saa muka päättää lähteekö mukaan vai ei- tuon ikäinen on seiskalla tai kasilla!! :o Ja joo, minutkin pakotettiin lähtemään lomareissulle 15-vuotiaana ja mökötin ekan päivän mutta oli loppujenlopuksi ihan hauska reissu. Ja kun asiaa tosiaankin miettii, eipä minulla olisi ollut muitakaan järkeviä paikkoja oleskella...ap, teillä on sentään ohjelmaa noille päiville.

No miksi ei saisi päättää... ? Herranjestas.. ei se kotiin jääminen tarkoita automaattisesti sitä että bilettää ja vetää kokaa nokkaan :D

Niinpä. Itse ainakin 15-vuotiaana olin ihan itsekseni kotona, sain yleensä luvan kutsua naapurissa asuvan kaverin yökylään ja siellä sitten katsottiin telsua ja pelailtiin, päivisin käytiin ulkoilemassa yms.. Tosin asuttiin 25km päässä kaupoungista. Mutta minua ei siinä iässä biletykset kiinnostaneet, eikä kiinnosta nykyäänkään.

Ja ei ole siis kiinnostanut missään vaiheessa. Voipi tietty riippua kakarastakin, jos on ihan hirveän lapsellinen tai jotain.. Mutta silti. 15v on jo käynyt peruskoulun tai on ainakin ysillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Haukotus.

Jos ei olisi ketään luotettavaa saatavilla valvomaan teinin touhuja, mukaan lähtisi.

"Ei lähde kirveelläkään". Ei meillä tarvitse kirveellä uhkailla ainakaan, ei isoja eikä pieniä. Pelkkä vanhemman auktoriteetti riittää. Se auktoriteetti täytyy vain jossain vaiheessa kaivaa sieltä äitin/isin selkärangasta.... :whistle:

No sille ei voi mitään, jos teidän 15v on vielä noin lapsellinen. Itse muutin jo 15veenä asumaan opiskelupaikkakunnalle, ja sitä aiemminkin olen pärjännyt hyvin yksin kotona useitakin päiviä. Enkä ole koskaan missään mitään bileitä järkkäillyt tai laittomuuksia puuhannut. Enkä muitakan typeryyksiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Haukotus.

Jos ei olisi ketään luotettavaa saatavilla valvomaan teinin touhuja, mukaan lähtisi.

"Ei lähde kirveelläkään". Ei meillä tarvitse kirveellä uhkailla ainakaan, ei isoja eikä pieniä. Pelkkä vanhemman auktoriteetti riittää. Se auktoriteetti täytyy vain jossain vaiheessa kaivaa sieltä äitin/isin selkärangasta.... :whistle:

voi luoja näitä kommentteja :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Haukotus.

Jos ei olisi ketään luotettavaa saatavilla valvomaan teinin touhuja, mukaan lähtisi.

"Ei lähde kirveelläkään". Ei meillä tarvitse kirveellä uhkailla ainakaan, ei isoja eikä pieniä. Pelkkä vanhemman auktoriteetti riittää. Se auktoriteetti täytyy vain jossain vaiheessa kaivaa sieltä äitin/isin selkärangasta.... :whistle:

No sille ei voi mitään, jos teidän 15v on vielä noin lapsellinen. Itse muutin jo 15veenä asumaan opiskelupaikkakunnalle, ja sitä aiemminkin olen pärjännyt hyvin yksin kotona useitakin päiviä. Enkä ole koskaan missään mitään bileitä järkkäillyt tai laittomuuksia puuhannut. Enkä muitakan typeryyksiä.

Hmm..

Meillä on tässä asumismuodossa (maalla, eläimet) paljon sellaista, mitä en jättäisi 15veetä yksin valvomaan noin moneksi päiväksi. Varsinkaan jos mökki kaukana.

Toisekseen; ap ilmeisesti oli sitä mieltä että HÄNEN lapsensa tulisi ehdottomasti lähteä mukaan mökille mutta kun ei suostu. Tämä vähän kummastuttaa, tuohan on vielä alaikäinen ja toki lähtee jos vanhemmat käskee, tottakai?!

ps. Minäkin muutin jo tuon ikäisenä asuntolaan. Siellä samanikäiset järjestivät puolivalvomattomissa oloissa tapahtumaa jos jonkinlaista. "Fiksuunkaan" teiniin ei kannata näissä asioissa ihan rajattomasti luottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Haukotus.

Jos ei olisi ketään luotettavaa saatavilla valvomaan teinin touhuja, mukaan lähtisi.

"Ei lähde kirveelläkään". Ei meillä tarvitse kirveellä uhkailla ainakaan, ei isoja eikä pieniä. Pelkkä vanhemman auktoriteetti riittää. Se auktoriteetti täytyy vain jossain vaiheessa kaivaa sieltä äitin/isin selkärangasta.... :whistle:

No sille ei voi mitään, jos teidän 15v on vielä noin lapsellinen. Itse muutin jo 15veenä asumaan opiskelupaikkakunnalle, ja sitä aiemminkin olen pärjännyt hyvin yksin kotona useitakin päiviä. Enkä ole koskaan missään mitään bileitä järkkäillyt tai laittomuuksia puuhannut. Enkä muitakan typeryyksiä.

Ihan samaa mieltä! Meillä ei tarvi kovasti kaivaa mitään kun tosiaan on likiaikamies jo. Totta on kyllä että kun katto päättäjäisissä niitä porukoita niin on kyllä laidasta laitaan. Toisilla kasvaa viikset ja on isoja ja raamikkaita ja toiset on sellasia ala-aste ikäisen näköisiä. Ulkonäköeroja ne tietty on vaan mutta eroja on tietysti muitakin. Meillä on 5 hengen perhe ja teinari oikein toivoo että menkää joskus johkuun että saa olla rauhassa. Tykkää olla rauhassa ja esim. saunoa ja pelata kaverin kanssa. Tänä kesänä oli muutama kaveri ihan luvan kanssa grillaamassa kun oltiin ite yötä poissa. Tultiin himaan aamu kahdeksalta ja täälä oli siistiä ja ei mistään kamaluudesta jälkeäkään. Ja ei siis tiennyt että tullaan kasilta,,,
 
meillä ei kysytä van tuon ikäisen ON LAHHDETTÄVÄ mukaan, halusi tai ei.
Moni haluaa kuitnekin mukaan. Loppupelissä siellä voi ola hauskaakin, varsinkin kun huvipuistossakin on käyti. Tuon ikäinen vaan muodon vuoksi sanoo vastaan
 
Mä en pakottaisi lähtemään mukaan, mutta voinkin luottaa lapsiini :) Olimme miehen kanssa etelässäkin viikon ja kaksi lasta kotona! 14 ja 17 vuotiaat! Ihanat lapset mulla :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
meillä ei kysytä van tuon ikäisen ON LAHHDETTÄVÄ mukaan, halusi tai ei.
Moni haluaa kuitnekin mukaan. Loppupelissä siellä voi ola hauskaakin, varsinkin kun huvipuistossakin on käyti. Tuon ikäinen vaan muodon vuoksi sanoo vastaan

Miksi on pakko lähteä?
 
Jos edes joku tuttu aikuinen voisi pari kertaa käydä tarkastamassa tilanteen niin antakaa sen teinin jäädä kotiin. Mitäs sitä sinne metsään ötököiden syötäväksi ja äksyilemään ottaa, antakaa sen lapsen jo itsenäistyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos edes joku tuttu aikuinen voisi pari kertaa käydä tarkastamassa tilanteen niin antakaa sen teinin jäädä kotiin. Mitäs sitä sinne metsään ötököiden syötäväksi ja äksyilemään ottaa, antakaa sen lapsen jo itsenäistyä.

Niin, tuo itsenäistyis- ja "en tuu mukaan"-vaihe on kuitenkin asia, jota ei voi estää. Voi yrittää, mutta se aiheuttaa lähinnä hallaa. Nuorelle pitää antaa tilaa itsenäistyä, kun hänestä siltä tuntuu, eikä tuputtaa väkisin jtn mökkiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos edes joku tuttu aikuinen voisi pari kertaa käydä tarkastamassa tilanteen niin antakaa sen teinin jäädä kotiin. Mitäs sitä sinne metsään ötököiden syötäväksi ja äksyilemään ottaa, antakaa sen lapsen jo itsenäistyä.

kyllä juhannuksenakin tyttö mökötti kun piti lähteä mummon mökille, mutta siellä olikin ollut kivaa. ja mökki keskellä korpea, se nyt van on niin että nuoret haluaa aina vängätä vastaan. se olikin kivaa serkkutytön kanssa käydä soutelemassa ja kalastelemassa, vaikka saalista ei saanutkaan. Se että Ei PERHEEN kanssa klähde ei vaikuta itsenäistymiseen. Teinit saa kyllä kulke a kaverillaan ja olla yökylässäkin, mutta jos KERRAN tai KAKSI käydään PERHLOMALLA sinne kyllä menee kaikki kotona olevat. jos asuu asuntolassa niin tietenki se on eriasia.
 
Kommentoin vain tuohon, kun jonkun mielestä 15-vuotias on liki aikamies jo. Ei tosiaankaan ole! Eikä peruskoulun läpikäynti ole mikään meriitti.

On totta, että toiset teinit on fiksumpia jo varhemmin kuin toiset. Toisaalta toisille murrosikä saattaa iskeä vasta 16-17-vuotiaana. Toisilla ei ole mitään erityistä kuohuntaa ollenkaan. Silti 15v. ei ole aikuisen tasolla, ei millään.

Nyt jos ap:n 15v. on yllättäen keksinyt, ettei halua mökille mukaan, sitä suuremmalla syyllä EN antaisi jäädä yksin kotiin. Ei ainakaan ilman valvontaa. Eri asia olisi, jos olisi aiemmin osoittanut vastuullisuutta ja olisi ollut vaikka yksin lyhyempiä aikoja. Jos nyt ihan ykskaks on sitä mieltä, ettei lähde mukaan eikä asiasta aiemmin ole puhunut, ei kovin järkevällä pohjalla mennä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ihminen haluaa asua kaupungissa, miksi se pitää väkipakolla ottaa mukaan syrjäseudulle? Oletteko mökkihöperöt vanhemmat kuulleet koskaan ihmisoikeuksista?

Oletkohan sinä ymmärtänyt ihmisoikeudet ihan oikein? Pikkasen tärkeämmistä asioista niissä puhutaan. Siksi toisekseen, on olemassa erikseen lastenoikeudet. Lukaisepa ne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ihminen haluaa asua kaupungissa, miksi se pitää väkipakolla ottaa mukaan syrjäseudulle? Oletteko mökkihöperöt vanhemmat kuulleet koskaan ihmisoikeuksista?

Oletkohan sinä ymmärtänyt ihmisoikeudet ihan oikein? Pikkasen tärkeämmistä asioista niissä puhutaan. Siksi toisekseen, on olemassa erikseen lastenoikeudet. Lukaisepa ne.

Ai ihmisoikeuksiin ei siis kuulu että saa päättää vapaasti omasta olinpaikastaan ja tekemisistään? mikä hiton riippuvuus mökkihöperöillä vanhemmilla on lähes aikuisiin ihmisiin, jotka saavat kuitenkin 2-3 vuoden päästä päättää etteivät ikinä edes matkusta kehä III:n ulkopuolelle??
 

Yhteistyössä