4 vrk mökkiloma ja 15-vuotias ei kirveelläkään lähde mukaan :(

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko nyt tosiaan niin että teidän 15v on täysiä pölkkyjä jotka riehaantuu kun kevätvasikat peltoon päästyä jos ovat itsekseen? Jos on tosiaan kasvettu tohon ikään saakka niin että ei voi luottaa niin on paras pakottaa teini mukaan tai luopua itse ajatuksesta että menee noin moneksi päiväksi. Kompromissia kehiin. Erilaisia kaikki tosiaan on mutta meillä tuo 15v ei pisä huvipuistoa enää sellaisena maailman hauskimpana paikkana. Oman kaverin kanssa kävi jo kerran tänä vuonna ja sano että ei juuri nappaa enää ja kauhisteli hintoja. Minun mielestä olisi hassua pakottaa tuollanen töissä käyvä isomies mukaan mökille. Tosin kovin mökki-ihminen en ole itsekkään. Perheitä on moneen junaan ja jokunen jää jo asemalle,,,
 
Pakko lisätä että jos tahsotaan perhelomalle niin homma menee niin että jokainen osallistuu suunnitteluun ja jokaiselle jotain. Ei niinpäin että nyt möksälle ja huvipuistoon, se on perheloma ja kaikki lähtee. Viimeksi koko kööri lähti laskettelupaikkaan jossa oli kylpylä eli jokaiselle jotain, myös teinille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Pakko lisätä että jos tahsotaan perhelomalle niin homma menee niin että jokainen osallistuu suunnitteluun ja jokaiselle jotain. Ei niinpäin että nyt möksälle ja huvipuistoon, se on perheloma ja kaikki lähtee. Viimeksi koko kööri lähti laskettelupaikkaan jossa oli kylpylä eli jokaiselle jotain, myös teinille.

Just näin! Kyllä se pitää vapaaehtoista olla kaikille! meilläkin lapset joko toisinaan lähtee, toisinaan ei! mutta ei niitä tarvi pakottaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Nuoret on niin erilaisia. Mä viihdyn yhä mökillä ja esim. ulkomailla, sukulaisten luona ym. perheen kanssa ja viihdyin myös teininä.

:hug: Ihanaa, kun joku sanoo näin! :)

Minusta kuulostaa ihan hullulta, että teineille pitäisi erikseen järjestää jotain ohjelmaa NELJÄN mökkipäivän ajaksi. Ihan kuin teini ei saisi muulloin järjestää ja mennä omia menojaan. Onko muka oikeasti liikaa vaadittu, jos neljän päivän verran osallistuu perheen yhteiseen lomaan, kun kerran on nuorempi sisaruskin?

Eri asia, jos sinne mökille pitäisi mennä kuukaudeksi tai joka viikonloppu. JOS 15-vuotias kerran on niin aikuinen ja fiksu, osaa ja älyää ihan itse lähteä mukaan pienelle lomalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Pakko lisätä että jos tahsotaan perhelomalle niin homma menee niin että jokainen osallistuu suunnitteluun ja jokaiselle jotain. Ei niinpäin että nyt möksälle ja huvipuistoon, se on perheloma ja kaikki lähtee. Viimeksi koko kööri lähti laskettelupaikkaan jossa oli kylpylä eli jokaiselle jotain, myös teinille.

Heh no meidän teini haluaa Eurooppaan ... on tämä rahakysymyskin. Suomimatkailu on sen mielestä "junttia" ja jos matkailee, pitäs yöpyy viiden tähden hotellissa eikä missään "kuppasessa" mökissä.

Joo, sanokaa vaan, hirvee teini ja pinnallinen ku mikä. Mut äitinä luotan et elämä opettaa ja kasvattaa kyllä :) ja toki toivon, että jos sitä oikeesti haluaa; Euroopan matkoja ja yöpymisiä hienoissa hotelleissa täysihoitoineen niin sitä sitten tulevaisuudessa saa :)

Mutta meille muulle (perheessä 5 hlöö teinin LISÄKSI) mökkiloma ja "juntti" huvipuisto on just passeli niin rahatilanteen vuoksi kuin muutenkin.

Asia on edennyt nyt niin, että teinillä on mahdollisuus mennä tuoksi ajaksi sukulaisiin, vastuullisten aikuisten luo. Ei sillä että nyt kamalasti pelkäisin että pistää talon matalaksi tai mitään, mutta voin ainakin itse rentoutua mökkilomasella kun ei tarvii miettii. Kun ei noista nuorista kuitenkaan koskaan tiiä.

Kiitos kaikille mielenkiintoiseen keskusteluun osallistuneille :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Pakko lisätä että jos tahsotaan perhelomalle niin homma menee niin että jokainen osallistuu suunnitteluun ja jokaiselle jotain. Ei niinpäin että nyt möksälle ja huvipuistoon, se on perheloma ja kaikki lähtee. Viimeksi koko kööri lähti laskettelupaikkaan jossa oli kylpylä eli jokaiselle jotain, myös teinille.

Just näin! Kyllä se pitää vapaaehtoista olla kaikille! meilläkin lapset joko toisinaan lähtee, toisinaan ei! mutta ei niitä tarvi pakottaa!

Minusta tuossa kyllä mennään metsään! Kaikki EI voi olla vapaaehtoista. Ei ole ihme, jos tällä ajattelutavalla kouluissa on ongelmia. Kaikkea kun ei aina voi tehdä jokaisen mielen mukaan.

Toki asioista voidaan perheen kesken neuvotella. Silti vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus viime kädessä päättää teininkin asioista. Pojilla on pian armeijakin edessä. Jos on tottunut aina kaikessa tekemään oman mielen mukaan, voi olla hyvin vaikeaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Pakko lisätä että jos tahsotaan perhelomalle niin homma menee niin että jokainen osallistuu suunnitteluun ja jokaiselle jotain. Ei niinpäin että nyt möksälle ja huvipuistoon, se on perheloma ja kaikki lähtee. Viimeksi koko kööri lähti laskettelupaikkaan jossa oli kylpylä eli jokaiselle jotain, myös teinille.

Just näin! Kyllä se pitää vapaaehtoista olla kaikille! meilläkin lapset joko toisinaan lähtee, toisinaan ei! mutta ei niitä tarvi pakottaa!

Minusta tuossa kyllä mennään metsään! Kaikki EI voi olla vapaaehtoista. Ei ole ihme, jos tällä ajattelutavalla kouluissa on ongelmia. Kaikkea kun ei aina voi tehdä jokaisen mielen mukaan.

Toki asioista voidaan perheen kesken neuvotella. Silti vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus viime kädessä päättää teininkin asioista. Pojilla on pian armeijakin edessä. Jos on tottunut aina kaikessa tekemään oman mielen mukaan, voi olla hyvin vaikeaa.

Meillä ei todellakaan kaikki lähimainkaan ole vapaaehtoista. Lomamatkat on mun mielestä iloisia ja positiivisiä tapahtumia joiden perusluonteeseen ei kuulu minkään valtakunnan murjotus tai pakottaminen. Meillä ei todellakaan tehdä mitä tahdotaan ja miten tahdotaan vaikka ei mökille ole pakkolähteä. Ihan pikkasen meni laajalle tuo yleistys. Ehkäpä juuri siksi kun on ollut hyväkuri ja osaa ja tietää rajat niin voi huoletta luottaa siihen että tekee mitään asiatonta. Meillä ei koksaan ole ollut mitään ongelmia koulussa, duunissa tai harrastuksissa. Ehkäpä juuri siksi että on oppinut aina pienestä pitäen että niin kohdellaan kun itse käyttäytyy. Jos ei luoteta kulkee narussa mukana :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Pakko lisätä että jos tahsotaan perhelomalle niin homma menee niin että jokainen osallistuu suunnitteluun ja jokaiselle jotain. Ei niinpäin että nyt möksälle ja huvipuistoon, se on perheloma ja kaikki lähtee. Viimeksi koko kööri lähti laskettelupaikkaan jossa oli kylpylä eli jokaiselle jotain, myös teinille.

Heh no meidän teini haluaa Eurooppaan ... on tämä rahakysymyskin. Suomimatkailu on sen mielestä "junttia" ja jos matkailee, pitäs yöpyy viiden tähden hotellissa eikä missään "kuppasessa" mökissä.

Joo, sanokaa vaan, hirvee teini ja pinnallinen ku mikä. Mut äitinä luotan et elämä opettaa ja kasvattaa kyllä :) ja toki toivon, että jos sitä oikeesti haluaa; Euroopan matkoja ja yöpymisiä hienoissa hotelleissa täysihoitoineen niin sitä sitten tulevaisuudessa saa :)

Mutta meille muulle (perheessä 5 hlöö teinin LISÄKSI) mökkiloma ja "juntti" huvipuisto on just passeli niin rahatilanteen vuoksi kuin muutenkin.

Asia on edennyt nyt niin, että teinillä on mahdollisuus mennä tuoksi ajaksi sukulaisiin, vastuullisten aikuisten luo. Ei sillä että nyt kamalasti pelkäisin että pistää talon matalaksi tai mitään, mutta voin ainakin itse rentoutua mökkilomasella kun ei tarvii miettii. Kun ei noista nuorista kuitenkaan koskaan tiiä.

Kiitos kaikille mielenkiintoiseen keskusteluun osallistuneille :)

Noin minäkin tekisin, mä en jättäisi 15 vuotiasta (on vielä 3 vuotta alaikäinen) yksinään. Täällä ainakin lähtee lastensuojeluilmoitus jos tuon ikäinen tavataan jossain alkoholia nautiskelemassa tai muuta "kivaa" Ja heitteillejättö se on jos ei ole huoltajaa tavoittaa mailta eikä halmeilta. Tosi hyvän kuvan antaakin tällainen äiti.

Mä vahdhin vielä lasteni tekemisiä ja päätän asiat tässä talossa, ei kaikki 15 vuotiaat ole aikuisia miehiä -tai naisia. joillakin on se teini-ikä ennen sitä aikuistumista ;)
 

juu-u, meidän naapurilla jäi ton ikäinen kiltti neito kotiin kun muut lähti mökille.

jumankauta mitkä bileet siellä oli keskiviikkona!! kauhuissani seurasin meininkiä, ja kattelin ja kuuntelin vähän ettei mitään kamalampaa sattuis...
 

Yhteistyössä