4 v r-kirjain puuttuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
4 v (tasan) siis ei osaa sanoa r-kirjainta, mutta muuten puhuu selvästi ja paljon ja kunnolla. T ja l joskus vähän epäselviä kyllä. Onko aihetta puheterapiaan? Vaiko vasta 5-vuotiaana?

Meidän lapsi täyttää vajaan kahden kuukauden päästä 5 vuotta, eikä sano r-kirjainta. En edes tiennyt, että siitä pitäisi olla huolissaan! :O Kaikki muut kirjaimet tulee selvästi, mutta ärrästä ei vielä mitään tietoa, ei ole edes vahingossa sitä kertaakaan sanonut.

En minäkään usko, että olisi suurta huolta, mutta tuntuu olevan aika kuntakohtaista tämä puheterapia-asia. Kesän jälkeen vasta (lomien jälkeen) mennään 4v-neuvolaan, mutta katsotaan sitten, mitä sanoo. Voisin toki itsekin alkaa harjoittaa lasta, mutta uskoisin, että oppii sen ajan mittaan itsekin. Mutta mitään tietoa mulla ei ole..

ap

tyttö täyttää ens kuussa 4, R ja D kirjaimet puuttuu, kouluun mennessä kuulemma aletaan puheterapeutin kanssa käymään läpi. Mä tosin luulen että tolla likalla on tiukka kielijänne ja johtuu siitä (ei saa kunnolla edes kieltä työnnettyä pihalle ja tekee sellaisen kiristävän viirun siihen keskelle).
Ite oon ala-asteella opetellu r-kirjamen ja niillä opeilla oon kyllä yrittäny tyttöö välillä treenata, en usein enkä väkisin vaan kun on otollinen aika ja leikin varjolla

Meillä täytti 4v toukokuussa ja L ja R-kirjaimet puuttuu. Neuvolassa tuumasi että seuraillaan.. Minä olin jo tokalla koulussa kun opin ärrän, ekalla luokalla ollessa aloitin puheterapian. :) Enpä ole huolissani siis, äitinsä tyttö. :)

Yksilöllistä on. Jotkut lapset eivät osaa vielä kouluikäisenäkään sanoa kirjaimia oikein. Toisaalta minusta R-vika on noista puhe"vioista" kaikista lievin, eipä tätä meidän ärrää ole kovinkaan monessa kielessä käytössä muutenkaan.

me saatiin 5v neuvolassa lähete puheterapiaan R:n takia. sanoi sitä L:nä. tyttö täytti 6v ja oppi just sanoo R:ää mutta ei sano sitä vielä puheessa. että nou hätä. noi alkaa olee ajankohtaisia vasta kun eskari lähestyy.

Itse olin kanssa vuosi sitten huolissani kun silloin 4 vuotias ei osannut sanoa R-kirjainta. Neuvolassa sanoivat että harjoittelua ja vasta 5 vuotiaana katsotaan jos tarvisee puheterapiaa. Poika olikin näppärä ja oppi itse juuri 5 vuotiaaksi! =)

Voiko tämä olla jotenkin perinnöllistä kun minulla on r-vika?ja kaikista hassuinta on että lapsi osasi päristellä ihan pienenä mutta kuunteli varmaan liikaa minua eikä enää 3v8kk osaa.

meillä ei ees oteta puheterapiaan R:n takia ku vasta 6v. Esikoinen kävi just 5kerran ärrä koulun ja 5/6 oppi ärrän joten aika tehokas oli. Ne harjotteet on hirveen helppoja ite kotona harjotella ja niitä voi jo ihan pienenkin kanssa tehä. Puheterapiasta voi kysyä kotiohjeita vaikkei terapiaa vielä tarviskaan..

[QUOTE="äiti";26496146]Voiko tämä olla jotenkin perinnöllistä kun minulla on r-vika?ja kaikista hassuinta on että lapsi osasi päristellä ihan pienenä mutta kuunteli varmaan liikaa minua eikä enää 3v8kk osaa.[/QUOTE]

Meillä molemmat vanhemmat käyny R-koulun ja esikoisen R-koulussa opettaja totesi, että ei ihme kun suvussa on R-vikaa, että ilmeisesti.

Meiän esikoinen osasi hienosti sanoa ärrän vuoden ikäsenä mutta kadotti sen jossain 2,5 - 3 vuotiaana. Käytiin 2 kertaa puheterapiassa 5,5 vuotiaana ja ärrä löyty helposti.

Noin kolmasosalla 5-vuotiaista lapsista on äännevirheitä, joista tuo puuttuva r on yleisin. Itse otan puheterapiaan 5-6-vuotiaita, mutta eri kunnissa on eri systeemit. Alle 5-vuotias ei yleensä ole vielä motivoitunut harjoitteluun, joten puheterapia on vähän turhaa.

Toivoisin, että vanhemmat sietäisivät pieniä epätäydellisyyksiä lapsiltaan, eivätkä painostaisi opetteluun ennen kuin lapset ovat todella siihen valmiita.

Lopuksi vinkkejä: Ottakaa netistä (tai pyytäkää neuvolasta) suujumppaohjeita ja tehkää liikkeitä yhdessä. Samoin harjoitelkaa korvaamaan r-äänne d:llä, jolloin kieli on oikeassa paikassa suussa. Kun tarpeeksi pomputtelee d-tavuja (den-den-den, dän-dän-dän) ja -sanoja (kodtti, podtti, sitduuna), r alkaa pikku hiljaa tärähdellä.

Meidän lapsi sai 4v neuvolassa lähetteen puheterapiaan kun sanoo ärrän älläksi.
Käytiin siellä kerran ja puheterapeutti sanoi ettei ole tarvetta enempää. 4-vuotiaan ei tarvitse osata sanoa r kirjainta. Jos se viellä 6 vuotiaana uupuu niin sitten uudestaan. Kuulemma ei tarvitse osata D kirjaintakaan sanoa mutta sen osasi.

Meillä lapsi sai lähetteen puheterapiaan 5v. neuvolan yhteydessä. Sanoi r-kirjaimen, mutta ei täysin puhtaasti.
Tässä kaupungissa pyritään kitkemään puhevaikeudet pois ennen koulua.

Yksilöllistä lienee.

Yhteistyössä