4-v hepulikohtaus

Miten hoidatte lasten ns. raivokohtaukset? Oma 4-vuotiaani saa toisinaan hepulikohtauksia, kiljuu vaan eikä näe eikä kuule mitään muuta kuin raivonsa aiheen. Pari kertaa on mennyt herne nenään ja olen antanut jopa luunapin, mutta siitä ei ainakaan ole mitään hyötyä. Nykyään vain odotan että kohtaus loppuu ja yritän sitten keskustella "järkevästi" aiheesta.Ulkovaatteiden pukeminen on yleisin syy ja siihen pitää varata runsaati aikaa, että selvitään ainakin yhdestä raivarista...hohhoijaa
 
miukumaukumanninen
Olin hiljan Sinkkosen luennolle. Hän sanoi, että monella lapselle on helpointa, että hän kävelee itse tai että hänet kannetaan kiukuttelemaan johonkin ennakolta yhdessä sovittuun paikkaan. Lapsen kasvojen menetys, äidin/isän hermojen säästäminen ja se, että lapsi oppii, että riitelyn jälkeen sovitaan, häntä ei hylätä sen takia, että hän ilmaisee tunteitaan vaan elämä jatkuu ennakolta yhdessä suunnitellulla tavalla olivat pointtina tässä jutussa.
 
Voisiko olla että pukeminen tosiaan ahdistaa? Meillä aistiyliherkkä lapsi joka saa joka kerta hepulit ulkovaatteiden pukemisesta! Meillä pitää vaatteiden olla tarpeeksi löysiä eikä kutittavia lappuja missään. Kaikki liika vaate saa tyttömme sekaisin. Pieni ihokosketus sattuu vaikka olisi pelkkä hipaisu. Ja meilläkin on semmoisia raivareita ettei tyttö silloin nää eikä kuule mitään, huutaa vaan. Mut tätä on ollut aina ja olen jo tottunut tähän. Tiedän jo pienestäkin asiasta mistä tyttömme voi ottaa kilarit.
 
Meillä tyttö täyttää huhtikuussa 4vuotta ja tuttuja on nuo hepulit =)

yleensä annan vaan riehua rauhassa, enkä kiinnitä huomiota.
Itse huomaa neiti,että turhaan mekkaloi ja rauhottuu aika nopeasti.

pahimmassa tapauksessa kannan vaikka omaan huoneeseensa sängylle köllöttämään ja pois tulee vasta kun lupaa olla kunnolla.

Pukeutumisessa ei oo ollu ongelmia (ainakaan vielä) B)
 
Kiitoksia vain vinkeistä! Ollaan sitä miettimistäkin yritetty super-nannyn ohjeiden mukaan, mutta näin pienessä asunnossa se on käytännössä aika hankalaa. Nimittäin vauvalla ja 4-vuotiaalla yhteinen huone. Ulkovaatteiden pukemisessa raivoamisen aiheuttaa se, että aina on joku vaate huonosti, hihat tai lahkeet haalarin alla, kaulus puristaa ym. Saattaahan siinä olla jotain yliherkkyyttäkin.
 

Yhteistyössä