4.v haluaa oppia lukemaan....

• Viestiketjun aloittaja Mie vain
  • Ensimmäinen viesti
Mie vain
Eli meidän 4.v tyttö on todella kiinnostunut kirjaismista lukemaan oppimisesta. Minulla ei vain ole itsellä mitään ideaa miten häntä voisi "opettaa"?Olisko kenelläkään mitään vinkkejä?

"vieras"
Mä annoin pojalle ton ikäsenä oman vanhan aapisen käteen ja sanoin että lue siitä. Välillä kyseli miten mikäkin sanotaan ja silloin autoin, mutta en mitenkään opettanut lukemaan, vaan oppi ihan itse lukemaan 4 vuotiaana.

vaikka näin
Kerrot lapselle aina hänen kysyessään, mikä kirjain tuossa on tai mitä tuossa lukee. Kerro kirjaimet mielellään "lausuttuna" eli ei ÄN vaan NNN. Voit vähitellen myös opettaa helpoilla sanoilla, miten äänteet liu-utaan peräkkäin ja siitä muodostuu juuri se sana. Hankkikaa joku lasten aapinen ja sitten luette yhdessä sanoja niin, että liu-utat sormea aina kyseisen äänteen alla ja samalla sanot sen ääneen.

Meillä tyttö oppi 4-vuotiaana oman kiinnostuksensa pohjalta lukemaan, emme juurikaan opettaneet mutta tietenkin hänen sitä halutessaan toimimme niin kuin yllä kerroin. Pian 4v pikkusisko on myös nyt alkanut kiinnostumaan lukemisesta ja kirjoittamisesta, hän ehkä enemmänkin kirjoittamisesta. Oppikin äskettäin itsekseen kirjoittamaan ISI ja ÄITI, vaikka lukea ei vielä osaakaan. Siitä se varmaan hänelläkin lähtee.

Yhteistyössä