4 - 5 vuotiaan kokoinen koululainen - koulumatka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUA MIELIPITEITÄ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUA MIELIPITEITÄ

Vieras
Ensi syksynä lapseni aloittaa koulun. Itse olen joka toinen päivä töissä viiteen saakka ja tätä ei ole mahdollista muuttaa muutoin kuin irtisanoutumalla. Iltapäiväkerho loppuu viideltä ja täsät ajasta ei jousteta. Joka toisena päivänä kerkeäisin hakemaan lapsen vasta 17.15 - 17.20.

Lapsellamme on astma (lääkityksenä tällä hetkellä seretide), hieman oirii siitepölyihin ja muihin pölyihin ja lisäksi hän on noin 4 vuotiaan kokoinen ( pituutta nyt noin 105 cm).

Koulumatka on 2,4 km ja olemme saaneet koulukyydityksen matkalle. Mutta jos lapsi menee iltapäiväkerhoon ei kyyditykseen ole enää oikeutta kerhosta pois. Koulureitti kulkeen junanradan ylitse, sekä ison tehtaan vierestä jonne kulkee paljon rekkoja. Pyörätietä ei ole.

Ongelma onkin se että iltapäiväkerho sulkeutuu kello viisi, eikä näin ollen huolehtisi lapsestani sen jälkeen. Lapsen täytyisi lähteä kotimatkalle yksin, mutta kuinka moni autoilia tai saatika rekkakuski näkee liikenteessä neljä vuotiaan kokoisen lapsen? Mitä jos lapsi saa astma kohtauksen?

Koululainen ei kuulu enää päivähoidon piiriin, joten sinne päästäkseen tarvitsisimme lääkäriltä lausunnon. Lääkäri ei kirjoita lausuntoa, koska ei ole mitää kunnon sairautta.

Jos lapsi lähtee yksin iltapäiväkerhosta kotiin, kuka on vastuussa lapsesta matkan ajan? En minä ainakaan lupaa ottaa vastuuta.

Huolehdinko turhaan? Kuinka moni äiti tai isä laittaisi lapsen liikenteeseen? Ehdotuksia!!!!!

Eli ymmärrän huolen, en minäkään pistäisi tuollaista matkaa kulkemaan yksin, vaikka olisikin kaikin puolin terve. Olisiko mahdollisuus sopia vaikka jonku luokkakaverin tai muuten kerhossa olevan kanssa, että kulkisivat samaa matkaa/pääsisi kyytiin. Tai kenties joku naapurin mummo tulisi vastaan? Pitkäksi käy vartinkin odottelu pitkän koulupäivän jälkeen säännöllisesti.

Kommentoin vain sitä, että kyllä sinä lapsen huoltajana olet lapsestasi vastuussa koulumatkalla. Miten tulee mieleen edes kysyä sitä, että kuka on sinun lapsestasi vastuussa.

(Edellisellä kirjoittajalla on hyviä vinkkejä sinulle;lapsen isä, mummi, naapuri tai kaverin vanhemmat tulisivat vuorollaan lasta vastaan.)

En nyt tiedä onko tää yhtään hyvä ehdotus mutta, onko koulun lähellä mitään kirjastoa, johon lapsi voisi jäädä siksi aikaa kunnes pääseet töistä?. tai jotain tuttua jonka luokse vois mennä?

Niin tietysti minä äitinä olen loppujen lopuksi aina vastuussa lapsesta. Kysymys oli huonosti aseteltu, tarkoitin kysymykselläni sitä että onko tietoa onko iltapäiväkerholla mitään vastuuta matkasta.

Asumme ns. syrjäkylällä jossa ei ole koulun lähellä kauppoja tai kirjastoja.
Tilanne siinä mielessä hankala ettei edes isovanhemmista ole apua (asuvat niin kaukana). Kavereiden vanhemmista voisi olla, mutta tuntuu jotenkin taakalta aina kysellä että kuka huolehtisi tänään lapsestani.

Käsittäisin, että iltapäiväkerhon vastuu loppuu klo 17. Sen jälkeen vastuu siirtyy vanhemmille.

Koska lapsesi on ekaluokalla, sinulla on lain puitteissa oikeus tehdä osa-aikaista työtä, eli 30 h / vko, ja Kela maksaa pienen korvauksen kunhan se anotaan Kelalta. Esim. tekemällä 6 h / vrk, ennätät hakea lapsen iltapv.kerhosta niin eka- kuin tokaluokallakin. Tässä on laki; työnantajan on annettava sulle se osa-aikatyömahdollisuus, koska lapsi on ekaluokalla...

Kysy kelalta / katso kelan sivustosta. Selvitä asia työnantajan kanssa.

Palkkasi pienenee, mutta ainakin huoli lapsen turvallisuudesta häviää..

Jos et tähän pysysty tai halua, jää vaihtoehdoksi ottaa joku vakiokaveri, joka kustaa myös sinun lapsesi kotiin iltapv.kerhosta, maksua vastaan. Tai palkata joku koululainen / opiskelija hakemaan tyttö kotiin, palkan saat kotitalousvähennyksenä.

Löytyykö kerhopaikan luota mitään sopivaa paikkaa, missä odottelisi tuon 15-20 minuuttia, että ehdit hakemaan. Tai vaikka kävelisi johonkin sopivaan paikkaan sinua vastaan, mistä haet.

Oletko varmistanut, ettei taksikyytiä saa millään perusteella iltapäiväkerhosta kotiin? Me saimme. Tiedän kyllä, ettei joka kunnassa saa, mutta kannatta yrittää. Tai suostuisivatko kunnassa siihen, että kuljettaisitte lapsen aamuisin kouluun itse ja saisitte iltakyydin sen sijaan?

En mitenkään vähättele huoltasi lapsesi koulun/iltapäiväkerhon jälkeisestä kotimatkasta, mutta otsikon asettelua kritisoin.

Itse näen asian lähinnä lapsen oman liikennesilmän kehittymisen kannalta, en siis lapsen fyysisen koon kannalta. Joko lapsesi on, tai sitten ei ole, samalla viivalla kuin muutkin ikäisensä lapset liikenteessä liikkumisessa.

Itse ajattelen tuota meidän noin pienen 4 v:n kokoista syksyllä eskarin aloittavaa (vasta eskarin tosiaan), että hän pärjäisi melkeinpä keskimääräistä paremmin, koska on huolellinen ja varovainen. Ja mittaa hänellä on tuollainen metri tällä hetkellä. Koulua aloittaessa siis mittaa nykykasvulla on tuo teidän 105-110 cm.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2007 klo 13:30 Sinttien äiti kirjoitti:
En mitenkään vähättele huoltasi lapsesi koulun/iltapäiväkerhon jälkeisestä kotimatkasta, mutta otsikon asettelua kritisoin.

Itse näen asian lähinnä lapsen oman liikennesilmän kehittymisen kannalta, en siis lapsen fyysisen koon kannalta. Joko lapsesi on, tai sitten ei ole, samalla viivalla kuin muutkin ikäisensä lapset liikenteessä liikkumisessa.

Itse ajattelen tuota meidän noin pienen 4 v:n kokoista syksyllä eskarin aloittavaa (vasta eskarin tosiaan), että hän pärjäisi melkeinpä keskimääräistä paremmin, koska on huolellinen ja varovainen. Ja mittaa hänellä on tuollainen metri tällä hetkellä. Koulua aloittaessa siis mittaa nykykasvulla on tuo teidän 105-110 cm.

Niin... suurin ongelma meillä itse asiassa ei ole tuo koko. Mietin kokoa sen vuoksi kun täytyy kulkea sellaista reittiä jossa kulkee todella paljon rekkoja ja ei ole minkäänlaista pyörätietä. Lapsen täytyy kulkea tien viertä tai oikeastaa ajorataa, koska valkoisen viivan toisella puolella ei ole kuin n. 20 cm tilaa. Tie ei ole muutenkaan hirveän leveä ja jos kaksi rekkaa kohtaa, ei enää väistämis tilaa ole. Rekat eivät saisi aja kovaa, nopeus rajoitus on 40, mutta käytänössä siinä kyllä kaikki ajavat lujempaa. Mietin sitä kuinka hyvin lapsi tullaan huomaamaan korkealta rekasta. (Tie asiasta on jo käyty vääntöä 10 vuotta, mutta parannusta ei ole tullut, eikä sitä luokitella vaaralliseksi.)

Isompi ongelma meillä on astma. Lääkkeet ovat ainakin vielä suihkeena ja suihke ei kestä kylmää. Mutta vaikka olisikin jo diskus eli jauhemuoto käytössä, niin astmakohtauksen sattuessa ei lapsi hätääntyessä välttämättä saa lääkettä perille.

Yhteistyössä