3vuotias ei millään mene potalle!!!!

  • Viestiketjun aloittaja suru
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Anteeksi vaan, mutta mielestäni tuollainen "pakottaminen" on törkeää lasta kohtaan. Ei lasta voi pakottaa kuivaksi, oppii sitten kun on siihen valmis. Oma poikani oli myös pottakammoinen, ei suostunut siihen edes istumaan. Jos vaipan otti vaan pois, pissasi ja kakkasi lattialle/housuun. Nyt ihan yhtäkkiä ITSE halusi jättää vaipan pois ja hienosti on mennyt. Yhtään ei ole pakotettu eikä ole käynyt vahinkoja. Ikää pojalla nyt 3v2kk.

En ymmärrä mikä kiire ihmisillä on tuon kuivaksi oppimisen kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Käytä törkeää lahjontaa. Lapsi saa ostaa mitä vaan lelukaupasta, kun on vaikka viikon ilman vaippaa.
Peesi. Tai että saa jotain kivaa aina kun menee potalle (itse tai vanhemman pyynnöstä)

ei se lapsi siitä piloille mee, tulee vähän sisäistä motivaatiota ja luonnollisesti silmukkaa kiristetään, kun alkukankeudesta on päästy.

Nimimerkillä lahjonta käytössä mm vaatteiden pukemisessa. Meillä siitä saa pisteitä ja kerätyillä pisteillä saa jotain pientä kivaa. Tarrat eivät ole koskaan olleet mikään hitti, mutta nyt palkintona on legon kokoamista, niin johan alkaa pelittämään. Ei toki koko legoa, mutta pieni osa.

"äiti, sano vaan mitä mun pitää tehdä, niin mä teen". :D

Muoks. Olen puolittain joskus pakottanut potalle. Ei tullut varmasti traumoja. Joskus vaan poitsua ei kerta kaikkiaan huvittanut homma. Ei tässä anneta lapsenkaan tehdä päätöstä (mikä on se helpoin tietty) vaan vanhempi kyllä ohjaa lempeästi ja päättäväisesti siihen haluttuun suuntaan. Ja sitä ylitsevuotavaa kehumista ja ylistystä....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anteeksi vaan, mutta mielestäni tuollainen "pakottaminen" on törkeää lasta kohtaan. Ei lasta voi pakottaa kuivaksi, oppii sitten kun on siihen valmis. Oma poikani oli myös pottakammoinen, ei suostunut siihen edes istumaan. Jos vaipan otti vaan pois, pissasi ja kakkasi lattialle/housuun. Nyt ihan yhtäkkiä ITSE halusi jättää vaipan pois ja hienosti on mennyt. Yhtään ei ole pakotettu eikä ole käynyt vahinkoja. Ikää pojalla nyt 3v2kk.

En ymmärrä mikä kiire ihmisillä on tuon kuivaksi oppimisen kanssa.
Mun mielestä on törkeää pakottaa lasta käyttämään vaippaa yli 3-v (jos on terve lapsi). Jotkut vanhemmat ei edes tarjoa vaihtoehtoa ja opeta lasta normaalin ikäisenä kuivaksi, vaan odottavat, että se tapahtuu itsestään. Miltä mahtaa lapsesta tuntua kerhossa tai päiväkodissa, jos on ainoa vaipankäyttäjä ja muut saman ikäiset saa jo käyttää alushousuja.
 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anteeksi vaan, mutta mielestäni tuollainen "pakottaminen" on törkeää lasta kohtaan. Ei lasta voi pakottaa kuivaksi, oppii sitten kun on siihen valmis. Oma poikani oli myös pottakammoinen, ei suostunut siihen edes istumaan. Jos vaipan otti vaan pois, pissasi ja kakkasi lattialle/housuun. Nyt ihan yhtäkkiä ITSE halusi jättää vaipan pois ja hienosti on mennyt. Yhtään ei ole pakotettu eikä ole käynyt vahinkoja. Ikää pojalla nyt 3v2kk.

En ymmärrä mikä kiire ihmisillä on tuon kuivaksi oppimisen kanssa.
Mun mielestä on törkeää pakottaa lasta käyttämään vaippaa yli 3-v (jos on terve lapsi). Jotkut vanhemmat ei edes tarjoa vaihtoehtoa ja opeta lasta normaalin ikäisenä kuivaksi, vaan odottavat, että se tapahtuu itsestään. Miltä mahtaa lapsesta tuntua kerhossa tai päiväkodissa, jos on ainoa vaipankäyttäjä ja muut saman ikäiset saa jo käyttää alushousuja.
Lainaus MLL-sivulta

"Useat lapset oppivat päiväkuiviksi 3 vuoden ikään mennessä, osa 3-4-vuotiaina."

Eli ihan normaalin ikäisenä oppi minun lapseni. Miksi väkisin taistella (vuosiakin) asiasta, joka sujuisi omalla painollaan viikossa, sitten kun lapsi on siihen valmis? En usko, että 3v lapsi tuntee häpeää vaipasta, jos häntä ei ole siihen opetettu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anteeksi vaan, mutta mielestäni tuollainen "pakottaminen" on törkeää lasta kohtaan. Ei lasta voi pakottaa kuivaksi, oppii sitten kun on siihen valmis. Oma poikani oli myös pottakammoinen, ei suostunut siihen edes istumaan. Jos vaipan otti vaan pois, pissasi ja kakkasi lattialle/housuun. Nyt ihan yhtäkkiä ITSE halusi jättää vaipan pois ja hienosti on mennyt. Yhtään ei ole pakotettu eikä ole käynyt vahinkoja. Ikää pojalla nyt 3v2kk.

En ymmärrä mikä kiire ihmisillä on tuon kuivaksi oppimisen kanssa.
Mun mielestä on törkeää pakottaa lasta käyttämään vaippaa yli 3-v (jos on terve lapsi). Jotkut vanhemmat ei edes tarjoa vaihtoehtoa ja opeta lasta normaalin ikäisenä kuivaksi, vaan odottavat, että se tapahtuu itsestään. Miltä mahtaa lapsesta tuntua kerhossa tai päiväkodissa, jos on ainoa vaipankäyttäjä ja muut saman ikäiset saa jo käyttää alushousuja.
Lainaus MLL-sivulta

"Useat lapset oppivat päiväkuiviksi 3 vuoden ikään mennessä, osa 3-4-vuotiaina."

Eli ihan normaalin ikäisenä oppi minun lapseni. Miksi väkisin taistella (vuosiakin) asiasta, joka sujuisi omalla painollaan viikossa, sitten kun lapsi on siihen valmis? En usko, että 3v lapsi tuntee häpeää vaipasta, jos häntä ei ole siihen opetettu.
Kuule kyllä lapset on uskomattoman julmia toisilleen jo 3-vuotiaana. Päiväkodissa osataan kiusata jo sen ikäisenä. Ei ne välttämättä osaa sanoa, et sulla on vaippa, noloa, mut ne voi kehuskella tyyliin mulla onkin uudet auto-kalsarit ja ne on hienot. Mutta ihan sama mulle, vaikka sun lapses olis vielä kouluiässä pamperseissaan. Omani oli kuiva jo 2-v synttäreillään, mut ilmeisesti hän onkin sitten jotenkin epänormaali ainakin ton sun määritelmän mukaan.

Mun tuttavapiirissä yksi ainoa lapsi oli täysin vaipoissa 3 täyttäessään, mut se johtui ihan täysin vanhempien laiskuudesta. Lapsi oppi hetkessä kuivaksi kun pääsi päiväkotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun tuttavapiirissä yksi ainoa lapsi oli täysin vaipoissa 3 täyttäessään, mut se johtui ihan täysin vanhempien laiskuudesta. Lapsi oppi hetkessä kuivaksi kun pääsi päiväkotiin.
No se ei pakosti ollut päiväkodin aikaansaannosta, vaan myös lapsen kasvua&kehitystä...

Nimimerkillä vauvasta asti potatettu ja itse halusi vasta 2v10kk sinne vessaan vapaaehtoisesti. Tosin oli kyllä päiväkuiva aikaisemmin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omani oli kuiva jo 2-v synttäreillään, mut ilmeisesti hän onkin sitten jotenkin epänormaali ainakin ton sun määritelmän mukaan.
En sanonut niin. Sanoin, että lapsi oppii kun on siihen valmis ja sehän on taas ihan yksilökohtaista, yksi oppii 2 vuotiaana ja toinen 4 vuotiaana. Miksi suhtaudut noin kiihkeästi?
 

Yhteistyössä