3vkoa vanhan vauvan lämpö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Koo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Koo"

Vieras
Eli onko tuo sairaalasta annetun ohjeen mukainen lämpö 36,5-37,5 siis pepusta vai kainalosta mitaten? Tämä tuntui vähän lämpimältä joten mittasin lämmön 36,8. Aiemmin muistaakseni jotain 36,3. Oon ite sairastanut tässä kohta 2vkoa yskää ja kuumetta joten reagoin aika herkästi.. Ihan tyytyväinen on,on syönyt janukkui hyvin yön. Eilen tosin ei olis kelvannut kun tissi,ei pullo lainkaan ja päiväumet jäi vlyhyiksi,yöllä nukkui pitkiä pätkiä tavoistaan poiketen. Isoveljensäkin alkoi kyllä tässä iässä hoksata yön ja päivän rytmiinsä..

Pepusta mittaisin ehdottomasti. Kainalosta mitaten saattaa näyttää reilustikin alakanttiin.
Kirjoituksestasi voisi luulla että olet esikoisen äiti... Siis yritätkö nyt kysellä onko lapsesi kipeä vai mitä...?!

Peppua ei nykyisin suositella, jottei sitä suolta tarttee turhaan rasittaa. :)

Mutta siis ihan sama lämpöraja kuin aikuisellakin. Ja jos yli 38 menee, alle kolmekuinen pitää lähteä käyttämään lääkärissä, vaikka olis selkeästi "vain" flunssainen.

Niin ja tuo 36,8 on täysin normaali (varsinkin kainalosta).

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Joops";24356431]Pepusta mittaisin ehdottomasti. Kainalosta mitaten saattaa näyttää reilustikin alakanttiin.
Kirjoituksestasi voisi luulla että olet esikoisen äiti... Siis yritätkö nyt kysellä onko lapsesi kipeä vai mitä...?![/QUOTE]

En vaan yritän kysyä kumpaahan mittaustulosta tuolla tarkoitetaan, pepusta vaiko kainalosta. Osastolla mitattiin kainalosta, mutta en muista sanottiinko muuta kuin että oli normaali. Esikoisen aikana mitattiin pepusta, voisin tietysti mitata niin mutta en näe sille muuta syytä, mielestäni lapseni ei vaikuta sairaalle. En haluaisi kiusata toista turhaan.

no miks ne sit sairaalassa mittaa pepusta ja soittaessa käskee myös kotona mitata?

kyllä se aina on tarkempi mittaus, ja jos nyt ei joka päivä mittaa ei se sitä suolta rasita

[QUOTE="Aapee";24356477]En vaan yritän kysyä kumpaahan mittaustulosta tuolla tarkoitetaan, pepusta vaiko kainalosta. Osastolla mitattiin kainalosta, mutta en muista sanottiinko muuta kuin että oli normaali. Esikoisen aikana mitattiin pepusta, voisin tietysti mitata niin mutta en näe sille muuta syytä, mielestäni lapseni ei vaikuta sairaalle. En haluaisi kiusata toista turhaan.[/QUOTE]

No jos ei vaikuta sairaalle eikä edes kuumalle, miks edes mittaa... :D

Mutta joo, niin oli meilläkin vielä esikoisen aikaan ohjeena, et pepusta mitataan (09), mutta nyt toisen aikaan (11) oli ohjeet jo muuttuneet. Tosiaan sairaalassakin mittasivat kainalosta.

Jos vielä noin pieni on, varmaan itse alkaisin huolestua siinä 37,5 paikkeilla ja soitella neuvolan/päivystyksen suuntaan, mitä tehdään. Mun oma poika oli himpun vajaa 3 kk, kun sairastui flunssaan ja kuume nousi 38 asteeseen. Silloin mulle sanottiin tuo, et alle 3 kk vanha pitää tuolloin viedä tarkistukseen (ja käytiinkin, mutta flunssahan se syynä, kuten veikkasinkin).

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24356452:
Peppua ei nykyisin suositella, jottei sitä suolta tarttee turhaan rasittaa. :)

Mutta siis ihan sama lämpöraja kuin aikuisellakin. Ja jos yli 38 menee, alle kolmekuinen pitää lähteä käyttämään lääkärissä, vaikka olis selkeästi "vain" flunssainen.

Niin ja tuo 36,8 on täysin normaali (varsinkin kainalosta).

Ok, kiitos :) nuo ohjepaperit saattaa olla täällä joskus vuosiakin jäljessä,joten aattelin kysyä.

Ai ehditkin just vastata.
Mulla on vuoden ikäinen lapsi ja mulle sanottiin neuvolasta että alle 37,5 on lapsella vielä normaalia lämpöä.
Jos kuumemittari rasittaa suoltä ni mites sit suppo?

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24356501:
No jos ei vaikuta sairaalle eikä edes kuumalle, miks edes mittaa... :D

Mutta joo, niin oli meilläkin vielä esikoisen aikaan ohjeena, et pepusta mitataan (09), mutta nyt toisen aikaan (11) oli ohjeet jo muuttuneet. Tosiaan sairaalassakin mittasivat kainalosta.

Jos vielä noin pieni on, varmaan itse alkaisin huolestua siinä 37,5 paikkeilla ja soitella neuvolan/päivystyksen suuntaan, mitä tehdään. Mun oma poika oli himpun vajaa 3 kk, kun sairastui flunssaan ja kuume nousi 38 asteeseen. Silloin mulle sanottiin tuo, et alle 3 kk vanha pitää tuolloin viedä tarkistukseen (ja käytiinkin, mutta flunssahan se syynä, kuten veikkasinkin).

Oon itse sairastellut niin seuraan ettei vaan tarttuis.. Siis en mitta lämpöä joka päivä mutta nyt mittasin kun tuntui lämpimälle, vaikka juuri nostin sängyn lämpimästä potkuttelemaan ahkerasti hoitopöydälle:)

[QUOTE="jaaha";24358138]no mä oon varmaan vaan kuvitellut kun ollaan oltu viimiset 2vk sairaalassa ja joka päivä on pyllystä mitattu aamulla lämpö... mun moka anteeksi[/QUOTE]
Tosi outoa kyllä että pepusta mitataan. Riippuu sitten varmaan sairaalasta. Meillä kätilö mittasi vauvalta syntymän jälkeen pepusta (en tiedä mistä epähuomiosta, koska tässä sairaalassa käytäntönä mitata kainalosta) ja lähtötarkastuksessa lääkäri huomasi että vauvan pyllyreikä oli vähän rikki ja ihmetteli että näyttää ihan kun mittarilla olis mitattu lämpö, ja että tosi outoa koska enään ei sellaista tehdä.

[QUOTE="vempula";24358236]Tosi outoa kyllä että pepusta mitataan. Riippuu sitten varmaan sairaalasta. Meillä kätilö mittasi vauvalta syntymän jälkeen pepusta (en tiedä mistä epähuomiosta, koska tässä sairaalassa käytäntönä mitata kainalosta) ja lähtötarkastuksessa lääkäri huomasi että vauvan pyllyreikä oli vähän rikki ja ihmetteli että näyttää ihan kun mittarilla olis mitattu lämpö, ja että tosi outoa koska enään ei sellaista tehdä.[/QUOTE]

meillä taas synnärillä lapselta "mitattiin kuumetta" pyllystä ihan sen takii kun pojalla ei meinannut kakka tulla ja sillä helpotettiin painetta samalla.

ja sellanen juttu et meidän pojalla oli kolmeviikkosena virtsatien tulehdus, kainalosta mitattuna lämpö oli kotona 36,5 eli ihan normaali ja mittasin kahdella eri mittarilla, pyllystä pompsahtikin sitten 38,5 ja lähtii sairaalaan, sairaalassa pyllyssä lämpö jo 39,5

mä en ite enään luota ollenkaan kainalo mittaukseen

Yhteistyössä