3v poika sai sitten pöljän paperit kehitysarvioinnissa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua nyt vähän ihmetyttää millaisia neuvolan tätejä teillä oikein on :o Ei meilläkään sujunu oikein asiat 3 v neuvolassa mutta silti asioista keskusteltiin ihan asiallisesti ja täti totes että eihän tämän kaiken nyt tarvitsekkaan sujua ja että lapset kehittyy hyvin omaan tahtiinsa.

Kerroitko sielä tarkastuksessa lapsen osaamisesta ton saman ku meille? Ne oli vaan testejä... Meilläkin pojalla 1½-vuotiaana testailtiin jo sellasiakin juttuja, joita tarvii osata vasta myöhemmin. Eli ei ne välttämättä pöljäks leimannu.

Jos lapsi on ihan vasta alottanu päivähoidon, niin varmaan oireilee vielä hieman sitä muutosta... Se on vielä uus juttu, joten saattaa hämmentää ja aiheuttaa sitä tottelematonta käytöstä. Ei se tarkota, ettei lapsi osais niitä asioita ja varmasti se hoitohenkilökunta / arvion tekijäkin sen tosiasian tietää. Ihan rauhassa vaan... Älä suotta ota paineita, kun ihan normaalilta lapselta vaikuttaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja piss:
Meillä 2v neuvolassa annettiin noita 3 vuotis testejä ku oli niin kehittynyt. Teki isoja torneja, osoitti jo kuvia, teki palapeliä yms. :)

ap varmasti arvostaa tätä pätemistäsi

Ai anteeksi... En tarkoittanut tuota pahalla.. :( (nyt jälkikäteen luettuna, niin vaikuttaahan toi hieman pätemiseltä tässä ketjussa....)

Lähinnä viittasin sitä sillä, että kyllä noita hieman vaativampia testejäkin voidaan tehdä ihan kokeilu mielellä... Eikä se lapsi siitä "huonoksi" muutu, jos joku testi ei mene ihan putkeen. Kaikki kehittyy erilailla..

Ei minunkaan 3v poikani puhu erityisen selvästi, neuvolassa sanottiin että riittävästi kuitenkin. Alko puhumaan 2v joten kuulemma siihen nähden puhuu hyvin. Kopin ottaminen on vähän niin ja näin, välillä osaa välillä ei.. Palloa osaa heittää ja potkia. Värejä ei tunne, nyt vasta alkaa olemaan niistä kiinnostunut ja ikää 3v 3kk. SYksyllä menee päivähoitoon, hieman jännittää miten siellä sujuu.... Mut kai kai siellä opetetaan, jos on jotain häikkää ;)

Tuosta väriasiasta sanoisin semmoisen havainnon sekä omien että vieraiden lasten kohdalta, että tyttölapset oppivat värit aikaisemmin ja ihan kuin itsestään, poikia taitaa asia kiinnostaa vähemmän ja värien nimetkin ovat kauemmin hakusessa.

Ja väittäkää vain, että ero on kasvatuksessa, mutta mun mielestä lapset kyllä syntyvät tytöiksi tai pojiksi ja mielestäni se on hyvä niin.

Mua tässä alko häiritä, kun kaikki muut puhuu vaan neuvolan 3v testeistä... eikö muualla muka päivähoito tee näitä arviointeja? Hehän nyt lapsen tunteekin ihan erilailla kun se neuvolan terkka? Vai onko nämä arvioinnit niin erilaisia eri kunnissa...
tuossa meidän "halissa" ainakin katsotaan myös niitä päivittäistoimintoja ja muiden kanssa olemista, tunteiden hallintaa ym mitä neuvolassa ei tiedetä muuta kuin vanhempien kartomana.

Niin ja kyllä tuo hoitotäti kävi mun kanssa läpi ihan ne kaikki jutut mitä olivat pojan kanssa sielä tehneet ja sit kysy, että miten mä nään asiat, esim. osaako kotona pukea kun hoidossa ei pue tai osaako oikeesti kulkea varpaillaan (tätäkään ei siis suostunut tekemään, ei kuulema osaa, näin sanoi itse..) ym. Että ei se siellä hoidossa nähty tilanne jäänyt "ainoaksi totuudeksi". Mutta tokihan he esim. tuon puheen epäselvyyden toteavat päivittäin ,että se nyt taitaa sit olla fakta. (Itte luulin, että tuo puhuu ikäsekseen ihan hyvin...:) )

Tuo mua kyllä jäi kauheesti kaivamaan, kun sanoivat, että poika vaan nauraa hoitotätien kielloille... se kuulostaa niin kamalalta, kaikki varmasti ajattelevat, että poikaa ei olla yhtään kasvatettu eikä mitään kotona vaadittu :( Samaa on ollut nyt iltasin kotonakin. Tulee tosi avuton olo??

ja terkka teetti niitä samoja testejä kuin hoidossa olivat tehneet. Nytpä osasi vaivatta ottaa palosta kopin, heittää sen takaisin, kävellä varpaillaan, hypätä tasajalkaa viivan yli... tunnisti itsensä piirroskuvasta pojaksi, löysi poskensa ja leukansa ym ym. Eli ei se ihan pöljä sit ookaan :D

Taisi olla vaan huono motivaatio pojalla silloin hoitopaikassa tehdä niitä juttuja... tosin uhma oli silloin pahassa aallossa taas, nyt ollut viimeset pari päivää tyynempää (uuden myrskyn edellä? :D )
No mä en ole mikään moittimaan, jos ei testien suorittaminen poikaa kiinnosta, itte mä en 5-vuotiaana suostunut puhumaan lääkärissä sanaakaan, kun musta sillä lääkärillä oli niin tyhmä paita :) Äiti oli aivan vaikeena siellä ja sit kotona mulle ihan raivona :D :D Että äidin poika tuo on ?

Alkuperäinen kirjoittaja Äitee:
Ei osannut ottaa pallosta koppia, ei heittää sitä hoitajalle, ei hypätä tasajalkaa viivan yli, ei piirtää täydellistä ympyrää.
Puhe on kuulema huolestuttavaa (puhuu melko epäselvästi mutta tosi paljon ja yrittää oikeita sanoja, ei omaa pölinää). Ei osannut näyttää kuvista, että olisiko hän itse tyttö vai poika... ei ole totellut hoidossa tätien kieltoja esim, pöydässä toisten tönimisestä, nauranut vaan kielloille... jne jne... (ja niin helkkaristi kun niitä oikeita ja vääriä on meillä vauvasta asti tolkutettu ton päähän!!! ei mitään oo mennyt päähän asti!)

Sen sijaan tekee kotona 80-palaisia palapelejä, rakentaa pikkulegoilla, laittaa pyykkipoikiin roikkumaan sukkia ym pikkupyykkiä, osaa laulaa yli kymmenen laulua ja lorua, osaa laskea yli kymmeneen... näyttää empaattisuuttaan, lohduttaa, vitsailee... mutta näillähän ei ole mitään merkitystä, kun niitä ei tuossa testissä kysytty.

Mä ihan kuvittelin, että mulla ois ihan normaali ja fiksu pikkupoika, vaan ei sit ookaan. Lisätuen tarvetta arvioidaan syksyllä... Poika on nyt ollut pari viikkoa hoidossa ja ei voi mitään, mutta tulee kyllä väkisin mieleen, että 3v kotihoito oli VIRHE :(

Voisin kuvitella että meidän vajaa 3-vuotias osaisi tehdä nuo kaikki vaaditut, eri asia on sitten se että suostuisiko:)
Eiköhän teilläkin ollut kyse vaan yhteistyöhaluttomuudesta joka on 3-vuotiaille kai aika luontaista.
Ja kun poika osaa kaikkea tuota tehdä kotona mitä kerroit, niin älä mieti asiaa enempää, jäbä on juuri niin fiksu ja ok 3-vuotias kuin olet tähänkin asti ajatellut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuo mua kyllä jäi kauheesti kaivamaan, kun sanoivat, että poika vaan nauraa hoitotätien kielloille... se kuulostaa niin kamalalta, kaikki varmasti ajattelevat, että poikaa ei olla yhtään kasvatettu eikä mitään kotona vaadittu :( Samaa on ollut nyt iltasin kotonakin. Tulee tosi avuton olo??

tuskin kaikki ajattelevat että kolmevuotiasta ei ole kasvatettu jos se nauraa kielloille. Se nyt vaan on ihan normaalia käytöstä sen ikäiselle ja menee kyllä ohi kunhan asiaa jaksaa vääntää tarpeeksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja hyvägeenisen miehen vaimo:
Meidän poika selvitti nuo testit yksivuotiaana.

Meillä jo sikiönä, ultrassa hyppi ja näytti 1000 palan palapeliä sitten siirtyvän tekemään. Nyt yksivuotiaana tekee jo 10 000 palan palapelin. Uusi asuntokin piti ostaa, että mahtuu hyppäämään tarpeeksi korkealle ja pitkälle.

On kyllä hyvät geenit... 1-vuotisneuvolassa jos osaa puhua kuin 3-vuotias, niin ihmelapsihan teillä on :D ;) nyt vaan äkkiä preppaamaan, ehkä saatte mukelon 7-vuotiaana yliopistoon!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

On kyllä hyvät geenit... 1-vuotisneuvolassa jos osaa puhua kuin 3-vuotias, niin ihmelapsihan teillä on :D ;) nyt vaan äkkiä preppaamaan, ehkä saatte mukelon 7-vuotiaana yliopistoon!

Onhan näitä nähty. Mä olen nähnyt 1-vuotiaan, joka puki kaikki vaatteet itse, myös kengännauhat sai itse kiinni. Puhuminenkin voi olla todella eri tasoista, joku 1,5v osaa sanoa "paa" nähdessään pallon ja toinen laskettelee ihan kieliopiltaan oikeita 5-6 sanan lauseita. Siltikin aikuisiällä molemmilla voi olla sama äo.

Yhteistyössä