3v kakkaa vaippaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhden äiti

Vieras
Siinäpä se olikin. Muuten päiväkuiva 3-vuotias kakkaa vaippaan. Hakee itse vaipan ja kakkaa siihen. Jos vaippaa ei anneta, seurauksena on ummetus ja/tai kakka yövaipassa klo 2.

On selitetty, houkuteltu, näytetty mallia, lahjottu tarroilla ja legoilla ja kehuttu ylitsevuotavasti sen yhden kerran kun lapsi on tänä vuonna tehnyt kakan pottaan. Pissillä käy omatoimisesti potalla tai pöntöllä. Kakasta tuumaa aina ehdotettaessa että "minä huomenna sitten teen pönttöön".

Turha viisastella mitään "olisitte opettaneet ajoissa", yritetty on (painostamatta). Jos kakkaa ähräävä taapero on kiikutettu potalle, kakanteko on loppunut siihen, toistuvasti. Ei tuota kovin montaa päivää viitsi jatkaa lapsella jolla on taipumusta ummetukseen.

Onko muita vaihtoehtoja kuin vain odottaa? Yövaipasta luopuminen ei vielä ole ajankohtaista, vaippa on aamulla lotimärkä.

No, ensisijaisesti sanoisin, että nyt odotelkaa rauhassa, varmasti se kakkakin ennenpitkään tulee pottaan/pönttöön.

Taustatietona siis, että meillä on pahasta ummetuksesta kärsivä 3,5v tyttö, joka ei vieläkään tule toimeen ilman ummetuslääkkeitä (Pegorion), jota on syötä 2 vuotiaasta lähtien.

Kun meillä tyttö tuossa 2,5 vuotiaana oppi käymään potalla, pelkäsin mahdollista ummetusta (eli alkaisi panttaamaan kun ei voi tehdä vaippaan) niin paljon, että annoin ihan reilun annoksen ummetuslääkettä. Ensimmäinen kakka tulikin sitten tytöllä kuin vahingossa pottaan, koska oli niin löysää. Niinpä mitään pelkoa, jännitystä tai muuta negatiivistä tunnetta ei siihen pottaan kakkaamiseen tullut, kun ensimmäiset kakat tuli niin helposti sinne pottaan - ihan huomaamatta.

Kysy neuvolasta vinkkejä tilaanteeseen.

Muistan kun joskus oli neuvolassa puhetta, että toiset lapset pelkäävät kakkaamista pottaan tai pönttöön. Jäi sellainen mielikuva, että tämä olisi suhteellisen yleistäkin.
En muista mitä 'taustoja' siihen katsotaan liittyvän, mutta jotenkin se liittyi lapsen näkemykseen koko kakkaamisesta. Se voi joillekin lapsille olla 'elämää suurempi kysymys'.

En muista mistä tuo keskustellu lähti, koska omilla ei tuota ongelmaa ole ollut.

Voisin hyvin kuvitella, että se ummetustaipumus on syyllinen tuohonkin pulmaan. Jos kakkaaminen esim. sattuu välillä, niin lapsi voi tuntea hallitsevansa tilanteen paremmin vaippaan kakatessaan... tms... (olis kiva joskus kurkata sinne pienen päähän ja kokea hetki maailmaa niinkuin hän)

Minun nyt 3,5-vuotiaani oli ihan samanlainen "huomenna sitten kakka pönttöön" -poika vielä pari kuukautta sitten. Jos en antanut tai laittanut vaippaa, meni jonnekin piiloon kakkaamaan housuun. Pönttöön pissaamiset sujuivat kyllä. Palkinnoiksi ostetut lelut eivät motivoineet. Selitti itsekin joko, ettei halua tai just tuota huomenna sitten -juttua tai että pelottaa. Aloin olla melko neuvoton. Sitten kuitenkin muutama viikko sitten kakka tuli puolivahingossa pönttöön ja sen jälkeen oli itsekin niin tyytyväinen, että siitä lähtien on kakannut pönttöön.

Mä olen pistänyt molemmat lapset potalle 6 kk iässä, kun kiinteät on aloitettu. Ovat heti oppineet ilmaisemaan hätänsä ähinällä. Joten väittäisin, että herkkyyskausi on aika paljon aiemmin kuin yleisesti uskotaan. Tottumuksen voima on vahva näissä asioissa. Koettakaa itse kakata housuun, niin huomaatte.

Anteeksi ot.

^ Tiedän, että joillain tosiaan toimii noin. Mutta niin kauan kuin tuon lapsen kakkahädän on naamasta nähnyt niin niin kauan hän on osannut myös pantata jos siinä vaiheessa mennään sotkemaan olosuhteita eli esimerkiksi vaihtamaan asentoa / riisumaan :)

Kyllä on opetuksessakin vikaa. Onko annettu tämäkin tehtävä päiväkodin opetettavaksi? Minulla 5 lasta eikä kukaan ole paskonut vaippaan enää yli 2,5-vuotiaana. Kuivia ovat olleet alle 2v. jo muutenkin.

Kyllä on opetuksessakin vikaa. Onko annettu tämäkin tehtävä päiväkodin opetettavaksi? Minulla 5 lasta eikä kukaan ole paskonut vaippaan enää yli 2,5-vuotiaana. Kuivia ovat olleet alle 2v. jo muutenkin.

Sulle sanoisin HV.
Lapsistani viisi on oppinut kuiviksi "normaaliin" aikaan.
Yhden kanssa kävikin toisin eikä oppinut kuivaksi kuin vasta 4-vuotiaana ja kakkaamaan pottaan tai pyttyyn. Kaikkia kuitenkin opetettiin aivan samalla tavalla ja tuota yhtä jopa enemmän. Pakottamalla se kakka tai pissa ei tule sinne minne ne haluttaisiin tulevan.
Niin eikä ollut kyse mistään vammaisesta tai jälkeenjääneestä lapsesta.

Kokeile lahjoa paremmin. Mistä lapsi tykkää tosi paljon? Ei meillä toiminut tarrat tai lelut, niitä sai muutenkin välillä ja kotona on leluja. Meillä mentiin ihan suklaalla. Se oli herkku, jota ei muutoin ikinä saanut. Pitää keksiä mistä oma lapsi tykkää eniten, sitä sitten ensin vältellään vaikka viikko kaks ja sitten lahjotaan. Joku perheen yhteinen retki, iPADiin peli, jäätelö? Mikä teillä voisi toimia? Ei meillä tarvittu kun kaks palaa suklaata ja sitten lähti toimimaan ilmankin suklaata, kun huomasi, että on mukavampaa kuin tehdä vaippaan.

Jos joku keksii millä tuon lahjoisi toimivasti niin tarjoan pullakahvit! Ei nimittäin toiminut laskiaispulla, ei jäätelö, ei Muumit... Ja tuo lapsi on niin herkkujen perään että jos se ei toimi niin en tiedä mikä toimisi. Laskiaispullan kohdalla kävi muuten itkua vääntäen istumassa pöntöllä, tuloksetta, olisi siis halunnut kakata mutta ei onnistunut (enkä olisi pullaa luvannut jos olisin arvannut että itkuksi menee, se ei mielestäni kuulu siisteyskasvatukseen).

Ja sinulle jonka mielestä opetuksessa on vikaa: ole hyvä ja kerro miten siinä tapauksessa korjaan toimintaani ja toimin paremmin? Sillähän minä täältä apua kysyn, jos osaisin sitä opetustani parantaa. Kommenttisi oli aika hyödytön.

Minä lahjoin suklaapatukoilla. Ostin 10 erilaista suklaapatukkaa pussukkaan ja ne olivat odottamassa onnistumisia. Yritys oli kova, mutta ei onnistunut. Ilmeisesti lihasten hallinta oli vaikeaa lapsen cp-vamman vuoksi. Sitten kävi tuuri: lapselle tuli pientä vatsavaivaa ja tuli ensimmäinen onnistuminen. Sen jälkeen seuraavat kerrat olivatkin jo helpompia. Kun suklaat loppuivat, niin homma oli opittu. Löysällä vatsalla on helpompi onnistua, joten kannattaa kiinnittää huomiota myös ruokavalioon.

Minä antaisin jonkin ruuan tai juoman seassa hieman ummetusläkettä, joko pegorionia tai duphalaccia esimerkiksi, ja kun maha toimii hivenen liukkaammin, niin houkuttelisin istuskelemaan potalla, vaikka lastenohjelmaa katselemassa, saattaisi tulla ikäänkuin vahingossa kakka pottaan. Asiaan ei kannata kiinnittää kovin älyttömästi huomiota, koska voi pahentaa panttaamista, vaan parasta mahdollisesti olisi, kun vain sais ikäänkuin huomaamatta/vahingossa kakkaamisen kerran onnistumaan potalle, jolloinka lapsi saattaisi huomata, että eihän tämä niin kamalaa ollutkaan. Tsemppauksia!

Kahden lapsen kohdalla ollut aikalailla sama tilanne. Olivat vielä muutenkin todella ummetustaipuvaisian (ihan lohduton tilanne, microlaxia piti olla koko ajan kaapissa) kunnes oppivat potalle.

Tilanne ratkesi puhtaasti lahjonnalla. "Saat jätskin kun kakkaat pottaan." Pari viikkoa syötiin jätskiä vaikka aamiaiseksi, mutta sitten se oli ohi. Ja oikeasti, mä luulin ettei me ikinä päästä vaipoista eroon. Että kakat vähintään tulee aina vaippaan. Kummallakin lapsella noin 2kk vaikka kolmivuotiaina tämä kurssitus ja asia sillä selvä. Tarrat on kiva keksintö ja 6kk vanhan potalle vieminen joo, mutta välillä lahjonta vaan toimii. Ainakaan se lapsi ei kesällä kärsi Ville Vallattomien syömisestä yhtään.

Tsemppiä!

juu lopeta hötkyily ja anna lapsen mennä sinne pöntölle sitten kun itsestä siltä tuntuu. Meilläkin oppi ihan itsestään kun annettiin tarpeeksi aikaa ja tilaa. Yksi päivä vain totesi, että nyt menen pöntölle ja se oli siinä.

Ei lahjontaa, houkuttelua, opettelua, kirjan lukemista tai muutakaan. Vain aikaa ja tilaa lapselle itse kehittyä valmiiksi.

Minä en lähtisi herkuilla lahjomaan. Antaisin vain aikaa, enkä tekisi asiasta numeroa. Tuo on yleistä. Jonain päivänä lapsesi vain on kypsä asian suhteen ja haluaa tehdä pottaan kakkansa.

Hohhoijaa. Vaikutat ihanalta ihmiseltä. Toivottavasti vielä joskus voit sen verran paremmin henkisesti, ettei sinun tarvitse hakea iloa elämääsi ilkeilemällä muille.

Meillä oli sama juttu, tosin hiukan pienempi oli lapsi tuolloin. Pissan rupesi tekemään pottaan 1v2kk vanhana, kakan tahtoi tehdä vaippaan. Sitten kerran vaan sanoin, että nyt tehdään pottaan. Lasta itketti kyllä, mutta teki pottaan. Itse kehuin ja kannustin vieressä. Kun kakka sitten tuli pottasn oli lapsi ihan super tyytyväinen itseensä ja tajusi, ettei sitä tarvikkaan pelätä. Sen jälkeen teki pottaan ilman mitään ongelmaa. Lapsi oli tuolloin ehkä 1,5-2v.

Samaa mieltä kuin muutkin edellä, että lahjontaa kannattaa käyttää varovasti harkiten. 3-vuotias on vielä pieni, joten liiallinen painostus voi olla vain haitaksi. Oma lapseni oli jo yli 5-vuotias, kun lahjonta otettiin käyttöön.