3kk vauva ja refluksi ja maitoallergia, äidillä suuri hätä!

Hei,

Pakko kirjoittaa jonnekin lääkärin soittoa odotellessa. Täältä löysin paljon keskustelua maitoallergiasta ja refluksista, mutta kerronpa meidän tarinan.

Vauvalla alkoi jo muutaman viikon iässä oireilla refluksi. Neuvola ei ottanut kuuleviin korviinsa kun soitin monta kertaa ja kerroin, että epäilen vauvalla olevan refluksin -> kuulemma niin normaalia vauvalle, että pulauttelee (mainitsin, että ei ole pulauttelua vaan oksentaa). Pulauttelun lisäksi muut klassiset refluksin oireet. Ei pysty olemaan selällään, kakoo, aivastelee, yskii kuivaa "virkamiesyskää", ei huoli tuttia, tunkee nyrkkiä suuhun jne. Kerroin myös epäilykseni maitoallergiasta. Sanomattakin selvää, ettei neuvolan mielestä kyse siitä. Vaivat sitten olivat ja yritimme selvitä. Kannoin vauvaa sylissä, koska oli niin itkuinen eikä voinutkaan olla makuuasennossa. Lopulta varasin ajan yksityiselle. Aloitettiin maidoton ruokavalio vauvalle ja kahden viikon päähän määrättiin maitoaltistus. Tässä vaiheessa lääkäri jo puhui, että aloitetaan refluksiin maitoaltistuksen jälkeen lääkitys. Gaviscon aloitettiin kuitenkin jo pian lääkärissä käynnin jälkeen sillä olo vauvalla vain paheni. Gaviscon auttoikin aika kivasti. Maitona oli Almiron Pepti, minkä olin aloittanut jo omatoimisesti ennen lääkäriä. Tilanne oli ihan siedettävä.

Vauvalla epäiltiin siis suolisto-oireista maitoallergiaa, koska koskaan ei ollut ihottumaa vaan oireili suolistolla, kakkaaminen tod vaikeaa ja välit jotain 13 pvää ja oli kovin kipeän oloinen. Maitoaltistuksessa ei tullut oiretta vielä klinikalla, illalla sitten oksensi kaikki Nannit kotona ja naamaan nousi röhelmää, nokkosihottumaa. Seuraavana päivänä sitten takaisin lääkäriin ja todettiin suolisto- sekä iho-oireinen maitoallergia. Vaihdetiin Neocateen, mitä ei suostunut ottamaan. Lisäsin sitten sokeria mukaan ja sitten NC alkoi mennä jotenkin. Samaan aikaan refluksi oireet, mitkä olivat olleet jo hiukan paremmat, alkoivat taas pahentua. Nyt ollaan tilanteessa, että suusta tulee koko ajan kirkasta nestettä, hikka on taas usein, rohisee, köhii, aivastelee, vaikeroi, nieleskelee - öisin tietty pahempana vaikka pää onkinkin nostettu sängystä ylös. Itse olen niin ahdistunut kun pienellä 3kk ikäisellä vauvallani on näin vaikeaa. Eilen oksensi NC:t pihalle pariin kertaan ja nyt tullut myös oksu rintamaidosta. Mahaan ilmestynyt nokkosihottumaa eli reagoi nyt varmasti jollekin muulle myös kuin maidolle, minkä saa rintamaidon mukana.

Odottelen lääkärin soittoa. Vauvaa hoidetaan yksityisellä, rahaa mennyt satoja eutoja parin viikon sisään eikä meillä ole vakuutusta. Tämä on taloudellinen katastrofi ja henkisesti vielä pahempi. En kestä nähdä vauvallani niin pahaa oloa.

Ph-mittaukseen on sairaalaan pitkät jonot, yksityksellä maksaa maltaita (tietääkö muuten joku hintaa?). Yöllä mietin, että vien vauvani sairaalaan, mutta taas tulisi uusi lääkäri ja uusi hoitolinja mahdollisesti. Lisäksi päivystyksestä sanoivat, etteivät tee päivystyspotilaille ph-mittauksia vaan menee lähetteellä, mihin on todella pitkät jonot. umpikuja.
 
Ainakin selvä maitoallergia teillä on todettu tuossa altistuksessa. Koska imetät, vältätkö itsekin maitoa? Tilanne on siinä mielessä epäselvä, ettei ole nyt varmuutta onko mikä korvike sopivin. Noille erityiskorvikkeille voi olla myös allerginen, mutta tilannetta sekoittaa ilmeisesti imetys siinä rinnalla. Ts. täyttä varmuutta ei ole siitä onko Neocate epäsopiva vai johtuuko oireet rintamaidosta. Joskus ottaa aikaa ennen kuin oireilu laantuu sopivallakin korvikkeella.

Jos tilanne ei parane pelkällä Neocatella (tai jollain muulla erityiskorvikkeella) eli täyttä oireettomuutta ei löydy, voi olla tarpeen ottaa käyttöön joku tehokkaampi refluksilääkitys. Tuo PH-mittaus ei ole välttämätön, jos oireet ovat selvät muutenkin. Kaikille sitä ei siis nykyisin automaattisesti enää tehdä ja teillä tuo ainakin minusta on aika selvä homma. Meillä oli melko pitkään käytössä korvikkeena Neocate ja lääkkeenä Losec Mups, joka tehosi mielestäni hyvin. Joillain voi olla apua allergialääkkeistä, jos erityiskorvikeista ei löydy täysin sopivaa. Vaihtoehdoista kannattaa jutella lääkärin kanssa, joka toivottavasti osaa ottaa asiaan kantaa ja neuvoa eteenpäin!
 
NallePuh82 kirjoitti jo tuossa yllä paljon asiaa, jonka voin itsekin allekirjoittaa.

Lisäksi tuli mieleeni, että Neocaten "sopeutumisoireena" voi olla ummetusta tai kakkaamisen vähentymistä. Tällöin käänteisesti "tavaraa" saattaa alkaa helpommin tulla ylöspäin eli refluksi voi tilapäisesti pahentua, kunnes elimistö on tottunut työstämään Neocatea.
 
voimia teille :hug:
itselläni ei refluksista varsinaisesti kokemusta, mutta meillä kävi korvikkeen kanssa niin, että imetys antoi oireet, ei korvike. Eli, imettäessä oli lieviä oireita, jotka paheni, kun otettiin korvike mukaan. Kun lopetin imetykset, oireet helpottivat. Olin luullut oireiden tulevan korvikkeesta, mutta jostain syystä pojan elimistö reagoi näin (Olin imetyksen loppuvaiheessa hyvin rajatulla, liiankin, dieetillä ).
Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että jos imetät, aloita dieetti tai siirry kokonaan korvikkeelle.

Miksi teillä vaihdettiin Almiron Peptistä Neocateen?
 
Voimia teille :hug: Meillä tuli pojalle allerginen reaktio(leuka meni siniseks ja naama muuten valkoseks, oksentamista, tajuttomuutta)perunasta. Mentiin ambulanssilla terkkariin ja sieltä sairaalaan(TAYS) kun jouduttiin päivystyksen kautta osastolle tarkkailuun niin meille kyllä tehtiin siellä PH-mittaus. Sinuna mä veisin kohtauksen aikana päivystykseen. Mä ymmärrän että on pykäliä ja muita mutta Ei lasten pidä kärsiä sen takia!!
 
Olen itse maidottomalla, mutta saa nähdä kuinka kauan voin imettää kun luultavasti vauvan oireilu saataisiin kuriin - tai ainakin paremmaksi jos lopettaisin imettämisen ja hän jatkaisi pelkällä Neocatella. Mutta kun vielä haluaisin imettää pientä. Mutta katsotaan kuinka käy.

Gavisconin lisäksi hän aloittaa tänään Nexium-nimisen lääkkeen. Onko kellään kokemusta ko. lääkkeestä? Miten tehokas? Haittavaikutuksia?
 
meillä vauva nyt 2kk ja jo kuukauden olen epäillyt maitoallergiaa sekä refluksia. on kokeiltu kaikki maitohapot, disflatylit ja muut vauvan mahaoireisiin mut ei ole ollut hyötyä. Neuvolalääkäri ei sanonut muuta kuin että "valitettavasti en voi auttaa" mutta kehotti syöttämään mahollisimman pystyasennossa jos on refluksia ja lisäksi sanoi et apteekista saa maidonsakeuttajia, mut énhän mä sitä voi käyttää kun imetän. Noh, en jaksanut kun ei otettu tosissaan vaan tilasin samalle viikolle yksityiselle ajan. Yksityinen antoi gavisconia ja sanoi että voin kokeilla maidotonta kuuria ja almiron peptiä jos annan pullosta. Aluksi kyllä sanoi että ei äidin syömisellä ole vaikutusta vauvan refluksiin. Minä epäilin silent refluksia, koska vauva pulautteli aika vähän ulos mutta nieleskeli ja näin monta kertaa että nielaisi takaisin ylös nousseet ruuat, kävi ihan kielen päällä. Ensin olin sitä mieltä et ei auta gavisconit eikä maidoton. Mutta kun lisäsin maidon takas ruokavalioon niin vauva lopetti kakkaamisen. Kun siirryin takas maidottomaan, vauva kakkasi entiseen malliin useaan kertaan päivässä. Kun taas kokeilin uudestaan maitoa, vauva lopetti kakkaamisen taas. Kummallakaan kerralla ei kakannut vuorokauteen ja ensimmäisellä kerralla oli vuorokauden kakkaamisen jälkeen väliä 3 vuorokautta. Epäilin myös, että Gaviscon ei auta, mutta nykyisin pulauttelee vähemmän ja välillä suuhun nousee vanhaa maitoa, joten auttaa kyllä sittenkin, vauva on nykyisin tyytyväisempi ja iloisempi. Oksentaa heti korvikkeet ulos ja pullosta ei ala syömään, ei myöskään tuttia syö. Muutenkin kaikki samat oireet oli kuin itsekin kerroit eli ei viihtynyt ollenkaan selällään ja hikka tuli monta kertaa päivässä ym ym. Kun ei suostu kerta pullosta syömään niin tein niin, että annoin omaa pumpattua maitoa rintakumin välistä millin ruiskulla samalla kun vauva imi rintaa. Koitin samaa tekniikkaa almironilla, mutta alkoi pulauttelemaan ruokaa ulos. Luulen siis ettei tuo almiron sovi vauvalleni vaan liekkö se sitten erilaista koostumukseltaan äidinmaitoon verrattuna. Ja huom. minä imetän makuultaan ja hyvin on mennyt, ei siis kannata aina uskoa että se pystyasennossa syöttäminen olisi parhaaksi. Meillä no sängyssä rest easy korotustyyny joka on ollut parempi kuin sängynpäädyn korottaminen. Sanonpa vielä sen, että mulla kaverini vähättelevät oireita ja välillä tuntuu et keksinkö kaikki ite. Yksi esimerkiksi kysyi et miten sä muka luulet että vauvallas on maitoallergia ku eihän sillä oo mitään iho-oireita ja sen vauvalla oli ollu ihan kauhee iho. Toinen taas sanoi et kyllä meijänki vauva huusi sillon ja sillon eikä sillä mitään ollu. Niin ja tosiaan, itse en aluksi halunnut uskoa että röyhtäytys auttaisi kun vauva ei suostunut millään röyhtäseen. Nyt kuitenkin röyhtäytän syöntien välissäkin ja vauvalla on paljon helpompaa, ei ole läheskään niin itkuinen enää ja yöt nukkuu suhteellisen hyvin. Päivät on silti aika levottomia, mutta tiedä sitten johtuuko siitä, että ei saa tarpeeksi lähelläoloa tai ruokaa tai sitten vaan haluaa koko ajan olla vieressä. Sitäkään ei mielestäni kannata uskoa että jos joku sanoo et ei sillä ole nälkä justhan se söi. Meidän vauva on tyytyväisempi jos saa olla päivät pitkät tissillä ja vaikka tuo itseäni ottaakin suunnattomasti päähän niin silti mielummin imetän koko päivän kuin kannan itkevää lasta sylissä. Luin myös jostakin et vauvaa voi harvoin liikasyöttää. Mut tuossa pulloruokinnassa vauva vetää liian nopeaa ruokaa ja koliikkituttipullosta ei suostu syömään. En tiedä saako rintakumin kauttakin pystyasennossa liian nopeaa ja olisiko meillä siksi helpompi syödä makuultaan. Olisi kiva tosiaan kuulla miten teillä nexinumin kanssa meni. Itsekin haluaisin vauvalle jotakin muutakin kokeilla kun omaa maitoa, et saisin edes joskus käydä omilla asioilla niin ettei tarttis olla tuli perseen alla et millon sillä vauvalla taas tulee nälkä.
 
EVVE: voi tosiaankin olla, että se Almiron Pepti ei sovi. Mutta ei hätää, sillä on olemassa vaihtoehtoja. Meidän herkkismaitoallergikkopoika sai aikoinaan yhtä paljon oireita Almiron Peptista kuin maidostakin. Almiron Peptihän sisältää pilkottua maitoa, johon herkkismaitoallergikot reagoivat. Ylipäätään mihin tahansa ainesosaan voi reagoida. Kannattaa kokeilla aminohappopohjaista Neocatea, joka ei sisällä ollenkaan maitoa. Meille se toi aikoinaan avun.

Erityiskorvikkeet on kovin kalliita, joten kannattaa hankkia Kelalta korvattavuus, varsinkin siinä vaiheessa, jos/kun korvikkeella on enemmän käyttöä.

Kerroit, että lapsi on pitkiä aikoja rinnalla. Mulle tuli myös mieleen, että jotkut refluksivauvat ovat jatkuvasti rinnalla, koska maitoa imemällä he pyrkivät helpottamaan refluksioireiden aiheuttamaa ruokatorven korvennusta. Tiheä syöminen on minulle tuttu oire esikoisen refluksivaivan ajoilta. Voi siis teilläkin olla tästä kyse. Ihan vaan näkökulmana tuon tämän esille...
 
Hei,

Meidän vauvalle tehtiin viime viikolla almiron-altistus ja oiretta tuli ("maito" tuli taas ulos - ei kuitenkaan niin pahasti kuin pelkällä nannilla ja ihottuma nousi kasvoihin) ja seurauksena sitten paluu takaisin neocateen. Odotellaan Kelan päätöstä korvauksesta.

Lääkäri kuitenkin halusi, että aletaan purkaa gaviscon ja nexium lääkitystä ja katsotaan pärjäisikö ilman niitä. Olen nyt vähentänyt gavisconin ja antanut sitä 0,5ml ruoan päälle ja nexiumin vähentänyt myös. Pulauttelu on taas lisääntynyt ja maiskuttaa suuta koko ajan. Eli ei taida onnistua lääkityksen poisto :( Seuraava vaihe olisi se, että kuvaan tulee gastroenterologi ja tehdään se ph-mittaus. Nähtävästi vauvalla refluksia aiheutti maito, mutta on myös rakenteellista vikaa. Surettaa kovin vauvan puolesta. Lääkäri sanoi, ettei nexiumia saa käyttää kuukautta pisempään ja nyt on se kuukausi mennyt. Mitä nyt seuraavaksi kun ilman lääkitystä ei pärjää, en tiedä...Kuinka kauan te muut olette saaneet käyttää nexiumia ja gavisconia?

Kuinka sen ph-mittarin kanssa olette pärjänneet? Mikähän mahtaa olla hoito tällaisessa rakenteellisessa refluksissa? Lääkäri sanoi, että kun juhannuksen jälkeen aloitellaan kiinteät, vauva täyttää nyt 4kk, että kiinteät varmasti tuo helpotuksen tilanteeseen. Mietin vaan, että mikä tuon ph-mittauksen merkitys on?

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia. Tämä refluksi ja allergia-asiat on niin ikävä vaiva ja hankaloittaa pienen elämää.
 
Vastaanpas omien kokemusten pohjalta, vaikka meidän tytöllä refluksi oli/on rakenteellista, eli allergioilla ei ole siihen osuutta. Tytöllä oireilu siis aika lailla samaa kuin teilläkin, runsas pulauttelu ja muu oireilu alkoi jo synnärillä ja jatkui ja paheni vaan. Neuvolan kanta oli "seuraillaan", koska tyttö kasvoi ja kehittyi normaalisti, itse alettiin olla tosi huolissaan ja väsyneitä tytön runsaaseen oireiluun ja siitä seuranneeseen rytmittömyyteen. Tyttö oksenteli kaaressa pahimmillaan kymmeniä kertoja päivässä ja oli myös jatkuvasti rinnalla mahan tyhjenemisen takia ja oloaan helpottaakseen.

Saatiin neuvolasta kokeiluun Gaviscon tytön ollessa 4kk, kun itse sitä pyydettiin-oireet ja oksentelu helpottivat sillä pariksi viikoksi, mutta sen jälkeen oireilu palasi rytinällä takaisin. Mentiin tämän jälkeen suosiolla yksityiselle, joka laittoi eteenpäin julkiselle puolelle tarkempiin tutkimuksiin, sinne päästiin kun neiti oli 6kk-tytöllä epäiltiin myös mahaportin ahtaumaa, koska yksityisellä tehty vatsan uä antoi viitettä siihen suuntaan, mutta julkisella tehty vatsan ja suoliston varjoainekuvaus kumosi tämän.

Mitään ph-mittausta tytölle ei tehty, vaan lääkäri totesi oireiden olevan niin päivänselvät ettei sitä tarvita, sanoi suoraan niiden perusteella kyseessä olevan raju vauvaikäisen refluksi. Aloitti samantien Prepulsid-lääkityksen, tämä kyseinen lääkäri oli sitä mieltä, että tuo on paras lääke jos kyseessä on rakenteellinen refluksi. Käsittääkseni sitäkään eivät kaikki lääkärit mielellään kirjoita, koska kyseessä on erityislupavalmiste.

Tytössä tapahtui varsin dramaattinen muutos lääkityksen aloittamisen myötä. Vakavasta, hymyttömästä, epämääräisellä tavalla tyytymättömättömästä ja huonosti nukkuvasta lapsesta tuli muutamassa päivässä iloinen ja tyytyväinen, myös yöunet paranivat ja päivärytmi löytyi kuin itsestään. Oksentelu väheni ja lakkasi muutamien viikkojen kuluessa kokonaan. Oli ennen lääkityksen aloittamista saanut kiinteitä kuukauden päivät juuri sillä ajatuksella että oksentelua helpottaisivat, mutta ei kiinteiden aloituksesta ollut minkäänlaista apua, ihan samalla tavalla oksenteli sai sitten kiinteitä tai maitoa, ainoa ero oli oksennusten väri.

Lääkitystä käytettiin alkuun muutama kuukausi, ensimmäisen kerran kokeiltiin purkua tytön ollessa reilun 8kk. Silloin pärjäsi ilman lääkitystä muutaman viikon, kuukauden tauon jälkeen tilanne oli taas siinä pisteessä että aloitettiin lääkitys uudelleen. Toisen kerran kokeiltiin olla ilman lääkitystä muutama päivä kun edellinen lääkepullo loppui, tyttö oli juuri täyttänyt vuoden-pulauttelu ja öisin ährääminen alkoi samantien joten jatkettiin lääkitystä edelleen. Tässä vaiheessa jo määrättyä pienempi annos riitti pitämään oireet poissa, joten parempaan suuntaan oltiin menty. Nyt tyttö on 1v4kk ja viimeisin lääkityksen lopetus näyttäisi onnistuneen, on nyt pärjännyt ilman lääkitystä parisen kuukautta. =) Koko ajan kyllä tilannetta seuraillaan ja tarvittaessa aloitetaan lääkitys taas uudelleen, mutta tällä hetkellä näyttää hyvältä, eikä oireita ole enää ollut.

Aika selvän kuuloiset oireet teidänkin pienellä, etten niiden perusteella oikein ymmärrä mihin ph-mittausta enää tarvitaan. :/ Meillä tilanne oli sikäli selkeä, ettei mitään allergiaa tosiaan refluksin takana ollut, vaan kyseessä puhtaasti rakenteellinen ongelma, en tiedä päästäänkö refluksin hoidossa näin nopeasti hyvään tilanteeseen kun allergiat sekoittavat pakkaa kun siitä ei kokemusta ole. Mutta oli refluksi sitten rakenteellista tai allergista, niin rankka vaiva se kyllä on jokatapauksessa. :/ Itse olin viime kesänä totaalisen väsynyt tytön oireiluun ja pahaan oloon, yöt menivät miten sattuivat, eivätkä päivät paljon paremmin-vasta jälkikäteen huomasi, miten paha olo tytöllä on täytynyt olla ja miten paljon refluksi vaikutti myös koko perheen elämään.

En tiedä oliko tästä nyt mitään apua, mutta toivottavasti teilläkin tilanne oikeasti helpottaa ja selkiytyy ja pienelle löytyy sopiva lääkitys oireiden kurissa pitämiseksi. :hug: :hug:
 
Kiitos Hilunen teidän tarinasta. Rankkaa on refluksivauvan kanssa, todella!

En itsekään ymmärrä, miksi ph-mittausta enää tarvitaan kun asia on selvä. Ennemminkin pitäisi saada selville onko refluksi allergiasta johtuvaa sekä rakenteellista. Millä se sitten selvitetään?

Tuntuu epätoivoiselta kun tuo tieto Nexiumin käytön lopettamisesta tuli. Sillä saimme tilanteen hyväksi ja nyt tuo lääke viedään pois! Mitä seuraavaksi, en tiedä...
 
Mä oon vähän samaa mieltä, että ph-mittaus ei välttämätää nyt ole kovin mielekäs toiminpide tuossa vaiheessa. On ilmeisen selvää, että refluksia on ja lääkitystä tarvitaan. Enemmän minäkin keskittäisin energiaa syyn selvittämiseen. Mielestäni on hienoa, jos Neocate+ Nexium lääkityksellä pärjää hyvin ja lapsi on oireeton. Meillä oli käytössä vastaavalla tavalla vaikuttava Losec Mups 1,5 vuotta, joten tätä taustaa vastan tuntuu vähän ehkä "ylireagoinnilta" lääkärin puolelta olla noin ehdoton tuon kuukauden lääkityksen kanssa...
 
NallePuh, onko tuo Losec vastaava lääke kuin Nexium? Meillä lääkäri selitti jotain hapoista, että on jotain syövyttävää tms. en oikein ymmärtänyt. Ensi viikolla on sitten aika gastroenterologille ja hän varmasti on sitten spesialisti meidän vauvan asioissa. Tämä nykyinen on lasten erikoislääkäri, erikoistunut allergioihin, tietää toki refluksistakin, mutta hyvä siirtyä ihan gastroenterologin potilaaksi. Annoin nyt tuota Nexiumia illalla, koska vauva oireilee. Taas on hymytytöstä tullut hymyilemätön ja pitää valittavaa ääntä. Viime yön veti selkää kaarelle ja tunkee taas nyrkkiä koko ajan suuhuh. Lisäksi maiskuttaa ja pulauttelee.
 
Nexiumissa on eri vaikuttava aine, mutta sama toimintaperiaate. Ovat ns. happosalpaajia. Nexiumissa on esomepratsoli ja Losecissa omepratsoli. Luulisin (huom! luulisin) että aika sama juttu olisi noilla tuon käyttöajan kanssa. Minä olin itse joskus vähän huolissani Losecin pitkästä käytöstä meillä, mutta lääkäri rauhoitteli minua siitä. Sanoi, että jotkut joutuvat joihinkin sairauksiin syömään happosalpaajia sun muita lähes koko elämänsä, joten ei tarvitse stressata verrattain lyhyt aikaisesta käytöstä. Oikeassa lääkäri olikin ainakin meidän kohdalla, koska nykyään tosiaan pärjätään jo ilman lääkitystä. Toki vaatii seurantaa ja lääkäri varmaan arvioi jokaisen potilaan erikseen, mutta en jaksa uskoa et taivas tippuu niskaan, jos sitä nyt vaikka toisenkin kuukauden syö :D Mutta minähän en ole lääkäri.
 
Tänään sain lääkäriltä luvan jatkaa nexiumia ja gavisconia alkuperäisellä annostuksella. Sanoi, että meidän vauvalla refluksi ns. hapanrefluksi - tällaista termiä en olekaan ennen kuullut, pitää vähän googlata löytyykö mitään. Viikon päästä on sitten gastroenterologille aika, hän jatkaa tästä... Kiinteät piti aloittaa vasta juhannuksen jälkeen, mutta lääkäri pyysi aloittamaan bataatin jo tänään. Voi että pieni otti sitä mielellään, suu ammollaan aina odotti lisää :)
 

Yhteistyössä