3kk mahallaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ella

Vieras
Moi! Miten teillä vauvanne ovat oppineet olemaan mahallaan. Meillä 3kk poika joka tosi jäntevä noin muuten ja kannattelee jo päätään hienosti mutta mahallaan hän ei viihdy yhtään. Muutaman minuutin päästä alkaa jo semmoinen kitinä etten millään raaski häntä enempää mahallaan pitää. Olen nyt yrittänyt sitä että pidän usein häntä mahallaan tuon muutaman minuutin verran. Miten teillä on mahallaan olo luonnistunut ja mitä vinkkejä antaisitte?

se siitä kun vaan muistaa pitää päivittäin vähän aikaa kerrallaan. Meillä ainakin meni hyvin niin ettei pieneen kitinään reagoitu ja kun huomas että meinas tosissaan hermostua niin käännettiin. Vähitellen alkoi viihtyä aina pidempiä aikoja. 3,5kk iässä alkoi kääntyä itse mahalleen ja alussa siinäkin tuli kitinöitä kun ei enää muistanutkaan miten toiseen suuntaan käännyttiin ;) mutta ei enää (nyt 5kk).

Meillä kuopus ei viihtynyt mahallaan ennen kuin 6 kk ikäisenä. Syykin oli selvä, eli aina tuli oksennus, kun joutui vahingossakin mahalleen. 3 kk ikäisenä oppi itse kääntymään mahalleen, mutta kun heti tuli oksennus, ei hän sitten halunnutkaan kääntyä mahalleen. (Ja se 3 kk iässä tapahtunut pyörähdys ei ollut mikään vahinko vaan kovan ponnistelun tulos.) Mutta eipä tuo kamalasti hidastanut liikkumaan lähtöä. 8 kk ikäisenä hän konttasi, 9 kk ikäisenä seisoi tukea vasten ja 11 kk ikäisenä otti ensimmäiset askeleet ilman tukea.

mielestäni sanonutkaan etteikö olisi helpompi. Pointti oli ettei enää muistanut miten mahalta selälleen käännyttiinkään vaikka oli aikaisemmin kääntyillyt. Ja meillä kyllä esikoinen oppi ensin kääntymään selältä mahalle.. eli en tiedä kuinka paljon ""vaikeampi"" se sitten on.

Eipä meilläkään poika (kohta 4kk) kauaa viihdy mahallaan! Pidän kuitenkin häntä päivittäin useita lyhyitä kertoja vatsallaan (vaihtelen myös paikkoja; paljaalla lattialla, lattialla peiton päällä, sylissä, pöydällä jne.), niin kauan kunnes kitinä alkaa kuullostaa siltä, että vihastuu pian tosissaan. Yleensä kans vaan muutaman minuutin kestää tällä hetkellä. Mutta enpä ole huolissani, kyllä ne kaikki siitä on aikanaan noussu muutkin, eiköhän meilläkin :)

Yhteistyössä