3kk ja maitoallergia???

Meidän pikkumiehellä on ollut vähän itkuinen alkutaival, mutta jtoenkin ollaan vaanjaksettu tähän asti. 2 kk ikäisenä aloin antamaan kaupan tuttelia kun oma maito ei tuntunut riittävän ja vauva halusi lisää maitoa ja söikin reilusti. Muutaman päivän jälkeen alko kauheet ilta ja yöhuudot ja kakka meni "kovalle" eli ei välttämättä kakannut pariin kolmen päivään ( aikaisemmin kakkasi 3-7 kertaa päivässä!).

Kokeilein kaikkai merkkjä mitä kaupassa oli ja kyselins itten neuvolasta soijamaidosta. Nyt olen antanut soijmaitoa viikonverran ja meinasin kokeilla vielä toisenkin. On vähän iltahuutoihin vaikuttanut eli ei ole saanut sellasia sydäntäriipaisevia itkukohtauksia illalla joihin on sitten huudettuaan nukahtanut.

Onko kellään muulla todettu maitoallergia näin pienenä ja miten epäilitte ja mita teitte ja miten tutkivat asian että saitte soijamaidon reseptillä??

muutenkin kokemuksia haluisin kuullaa, onko tullut muita allergioita lisäksi möhemmin ja onko allergiat parntunut.

Meillä tämä on jo kolmas lapsi, mutta edelliset ovat olleet perusterveitä eivätkä ole allergisoineet millekään ruualle yms. joten uusi asia minulle.

Terve, kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin, koska allergioiden löytäminen vie aikansa ja pojalla on varmaan kurja olo. Meillä on 2 lasta ja molemmat ovat olleet allergisia synnäriltä lähtien. Eli on mahdollista, että on jo allergioita. Yllensä maitoallergiaan liittyy myös muita allergioita, mutta ne ovat tosi yksilöllisiä. meillä on ollut pois lähes kaikki peruselintarvikkeet viljat, maito, osa lihoista, hedelmät, soija, marjat, kasvikisista osa ym. lisäksi siitepöly ja astma. Tuli mieleen, että mitä soijamaitoa olet lapsellesi antanut? Meinaa sitä kaupan soijamaitoa ei saa antaa alle vuoden ikäisille. Pelkät apteekin pöperöt käy. Usein myös soija allergisoi, joten kannattaa vaatia lääkäriä tutkimaan asiaa tarkemmin. Voi myös olla että lapsesi vain on herkkävatsainen ja siksi tuttelit ym. lehmänmaitovalmisteet aiheuttivat kipuja.

Aloitin kanssa 3kk iässä meidän pojalle tuttelin.
Siitä sitten alkoikin yöhuudot. Kerroin neuvolassa
lääkärille maito-allergia epäilystä. Eihän ne mua uskonut.
Pyysin lähetettä kokeisiin, en saanut. Vasta 1.5 vuotis
neuvolassa sanoin, että pois en lähde ennen kuin lähete
on tehty. Maito-allergia sieltä sitten löytyi. Apteekin
soija-jauhetta poika ei suostunut juomaan, kaupan
valmis soijamaito kelpaa. Pojan maito-allergia on niin paha
ettei siedä maitoo tippaakaan. Konttrollissa käydään parin
kuukauden välein. Paino kun ei tahdo nousta. Painaa
2 vuotiaana saman kuin 9kk ikäinen veljensä.

Mun kahdella lapsella kolmesta on ollut maitoallergia. Lääkäri sanoi, että soijamaitoa ei suositella, koska soija on paha allergeeni, eli kehittyy sitten soija-allergia. Ilman reseptiäkin saa apteekista näitä korvaavia jauheita, mutta ovat kyllä todella kalliita. Meillä oli Almiron-Pepti, oli oikein hyvä. Saat muuten takautuvasti niistä rahat takaisin, jos maitoaltistuskokeessa todetaan maitoallergia, eli säästä kuitit! ;)

HEI!

Apteekin soijatuttelia olen antanut yhden paketin verran ja nyt tänään ostin sitten vielä toisen että tulee kokeilua noin kaks viikkoa. Soijaa kun alettiin syömään niin siitä tuli iho-oireina pientä "ihottumaa" ts näppyjä kasvoille, mutta ei muualle ja kakka on muuttanut väriä. Eli sitäkin mietin voisko olla myös/tai soijallekin allerginen.

Meinaan nyt kokeilla tän kokeilun loppuun ja sitten sovittiin jo neuvolantätin kanssa että antaa ajan lääkärille jos tää helpottaa ja tavallinen tutteli aiheuttaa vatsanpuruja ( meinaan antaa tän kuuurin loputtua reilusti sit sitä tavallista tuttelia tai NAnnia että näkee muuttuuko tilanne)
Mutta voihan olla niinkin ( mitä tietysti toivon) että poitsulla on vaan herkkä vatsa ja se vaatii aikansa sopeutua uusiin juttuihin.
Minun puoleltani ja myös miehenikin puolelta löytyy kyllä maitoallergikkoja että jos periytyy niin...

Tää on vaan niin väsyttävää itselle kun lapsi huutaa eikä tiedä syytä ja isompienkin lasten kanssa pitäisi jaksaa leikkiä ja olla. Univelkaakin alkaa jo tuleen noiden öiten takia, mutta täytyy vaan yrittää jaksaa jatkaa ja saada selville mistä kiikastaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 14:09 muumimamma28 kirjoitti:
Aloitin kanssa 3kk iässä meidän pojalle tuttelin.
Siitä sitten alkoikin yöhuudot. Kerroin neuvolassa
lääkärille maito-allergia epäilystä. Eihän ne mua uskonut.
Pyysin lähetettä kokeisiin, en saanut. Vasta 1.5 vuotis
neuvolassa sanoin, että pois en lähde ennen kuin lähete
on tehty. Maito-allergia sieltä sitten löytyi. Apteekin
soija-jauhetta poika ei suostunut juomaan, kaupan
valmis soijamaito kelpaa. Pojan maito-allergia on niin paha
ettei siedä maitoo tippaakaan. Konttrollissa käydään parin
kuukauden välein. Paino kun ei tahdo nousta. Painaa
2 vuotiaana saman kuin 9kk ikäinen veljensä.
kuulostaa tutulta tuo neuvolan suhtautuminen.
Minullekin terveudenhoitaja vähätteli asiaa ja sanoo vain että ei se oikein voilla ja ei hänelle ole tullut montaa nion pientä tapausta ja yrittää saada koko ajan kokeilemaan jotain eri valmistajan korvikemaitoja yms

Eli suhtautuu vähän uivasti aisaan, mutta meinaan kyllä pitää pääni ja pyytää lähetettä. Eräs kaverini kertoi että sen tutun lapsella oli maitoallergiaa epäilty jo vauvana, mutta ei kokeita otettu. kokeet otettiin sitten rilun vuoden ikäisenä ja allergiahan löytyi, mutta hämpä ei enää saanutkaan erikoismaidoista kelakorvausta koska se oli todettu niin myöhään.

meillä allergia todettiin kans ihan pienenä ja nyt toisella epäillään, on 3kk.

lastenlääkärille vaadit lähetteen ja vääntäydyt sinne vaikka väkisin, setvii sopivan maidon ja antaa kelalle lausunnon korvauksia varten. kannattaa myös hankkia jotain lääkkeitä hätätapauksen varalle, sillä allerginen shokki voi olla vaarallinen. muutenkin hyvä tutkia lääkärillä ja valistaa sukulaisetkin ottamaan asian vakavasti, etteivät omin päin on lapselle mitään.

Mutta miksi apteekin soijatuttelia ei saisi antaa noin pienelle???
Ei minulle ole kyllä muutakaan ehdotettu.

Teidän kommenttien perusteella siis soijakaan ei ole välttämättä niin turvallinen.

Pitää visiiin varata heti huomenna aika yksityiselle lastenlääkärille ja käyttää siellä et mitä mieltä se oikein on.

Jos noin pienelle on tehty jotain testejä maidon suhteen niin miten ne on testastattu ja onko ollut vauvalle/äidille rankkoja?

Kiitos kaikille jotka viitsitte vastata ku lapseni parasta aattelen enkä tietenkään haluis että se huutaa jonkun kivun takia joka päivä.

kolmen äiskä
Hei!

Alle 6kk ikäiselle ei käsittääkseni suositella soija-tuttelia korvikkeeksi, koska soijalle herkistyy myös niin herkästi ja soija on ilmeisen tujua evästä pienen suolistolle.

Maitokorvauksista: Kela ei nykyään korvaa takautuvasti erikoismaitoja kuin siitä päivästä alkaen, jolloin todistus maitoallergiasta on toimitettu kelaan. TÄmän(kin) vuoksi kannattaa pian hakeutua lääkärille, mikäli allergiaa epäilee.

kolmen äiskä
testeistä vielä, unohdin:
eli meillä lapselle tehtiin ensin prick-testi (negatiivinen) ja verikokeesta katsottiin vasta-aineita (negatiivinen). Nämä eivät sulje pois allergian mahdollisuutta, sillä harvoin näillä pienillä testit näyttävät mitään, mutta hyvällä tuurilla testit antavat vähän suuntaa. Koska nuo testit olivat negatiiviset tehtiin maitoaltistus, jossa ensin tuttelia siveltiin huuleen sekä selkään, seuraavaksi tauon jälkeen annettiin 1ml, tauko, 10ml, tauko 50ml.. jne Meillä tuo altistus keskeytettiin 10ml:n jälkeen selkeään reaktioon. Aina ennen uuden annoksen antamista lapsen iho tarkastettiin huolella sekä kakkaa yms. seurattiin. Mikäli oireet eivät tule heti näkyviin, altistusta jatketaan kotona viikon-kahden ajan, lääkäristä riippuen.

äiti25
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 23:14 vieras kirjoitti:
Asiantuntevalle lääkärille vaan. Kummaa ohjeistusta olet saanut. Soijamaitoa ei kannattaisi antaa alle 1-vuotiaalle muutenkaan saatika noin pienelle. Tsemppiä!
mulle lääkäri sano et jos maitoallergia niin voi myös olla soijallekin allerginen... poika 6kk ja juo peptidituttelia... saa nähä mikä sen tilalle tulee ku se kuulemma poistuu... nyt saatiin se b lausunto ja kela korvaa 75% =)

Kuten tuli, niin sen vuoksi ei soijaa pikkuvauvalle, että se on herkästi allergisoiva. Sen antaminen saattaa pahentaa tilannettaa monellakin tavalla: ärsyttää elimistöä lisää ja 'puhkaista' uuden allergian. Siitä syystä epäilin aiemmin, ettei lääkärinne ole kauhean vihkiytynyt lasten allergia-asioihin.

Ylensä tehdään verikokeita, prickejä ja altistuksia lapsen iästä ja tilanteesta riippuen. Meillä maitoallergia todettiin 3kk iässä, tehtiin labrat ja valvottu maitoaltistus. Labrat olivat normaalit, mutta altistus todisti allergiaepäilyn heti oikeaksi. Myöhemmin ilmeni, että lapsi oli allerginen kaikelle muullekin.

Ilman diagnoosia ei tule Kela-korvauksia maidoista. Nyt menekki ei ehkä ole suurta, mutta lapsen kasvaessa maidoille tulee hintaa jos ne maksaa itse. Päivähoitoon vaaditaan nykyään lääkärintodistukset jos lapsella erityisruokavalio jne. Hyvän lääkärin toteuttama seuranta ja ohjaus on kaiken A ja O.

:attn: kela ei korvaa mitään, jos ei nimenoimasesti ole tehty MAITOALTISTUSKOETTA. Kelalle ei riitä pelkkä lääkärin lausunto, prickit tai verikokeet! Sanot sille teidän lääkärille että lähete maitoaltistukseen tähän käteen nyt heti kiitos ja sillä selvä! ;)

äiti25
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 23:58 murumli kirjoitti:
:attn: kela ei korvaa mitään, jos ei nimenoimasesti ole tehty MAITOALTISTUSKOETTA. Kelalle ei riitä pelkkä lääkärin lausunto, prickit tai verikokeet! Sanot sille teidän lääkärille että lähete maitoaltistukseen tähän käteen nyt heti kiitos ja sillä selvä! ;)
meillä riitti pelkkä lausunto kokeilujen perusteella todettiin allergia... =)

Kyllä voi riittää perusteet korvaukseen ilman altistustakin. Joskus tilanne on niin vaikea, ettei altistusta voi edes tehdä tai allergia näkyy muissa testeissä. Mutta ilman lääkärin lausuntoa ei tietenkään onnistu korvausten saaminen ;)

meillä oli maitoallergia keskimmäisellä. ja se alkoi kyllä aivan syntymästä asti,vauva oli itkuinen mutta vielä itkuisempi se oli kyll olin itse juonut maitoa. tossa iässä oltiin käyty allergiatesteissä, muita allergioita ei onneksi koskaan tullut, imetin 9kk asti ollen maidottomalla dietillä sen jälkeen joi 2.v asti nutri-junioria.allergialääkäri sanoi ettei suosittele alle puoli vuotiaalle soijamaitoa.
1v10kk iässä tehtiin altistus ja oli parantunut, voimia!

On taas tullut kommentteja paljon ja kiitos teille siitä.

kaikki tuntuu olevan yhtä mieltä siitä, että soijamaitoa ei sais antaa näin pienelle. Niimpä soitin neuvolaan ja kysyin että olin "kuullut jostain tällaista" ja hän vain totesi että "tässä lapussa lukee että voi antaa jo vastasyntyneestä". Mutta että te kaikki voi olla väärässä ton asian uhteen.

Satiin tiistaiksi neuvolanlääkärille aika ja pitää kysellä tarkemmin sieltä. Jos se ei meinaa alkaa milleekään niin torstaiksi olen vmyös varannut yksityiselle lastenlääkärille ajan, että mitä se sitten sanoo.

Nyt olen pari päivää kokeillut NAN maitoa ja eilen illalla oli taas semmoinen kkonsertti että itku meinas tulla jo itselläkin, eli jotain täytyy olla, mutta mikä se sitten itkettää ja kuinka turvallista tuo soija sitten on.
kumpaa annan tiistaihin asti, soijaa -> ei ilta ja yöitkuja vai NANnia-> illalla huudetaan sydäntäriipaisevasti itsensä uneen.
Itse ole ollut maidotta jo pitkän aikaa, koska en pidä maidosta.

mitä maitoa meiän poitsulle sitten voisi antaa jos tuo soija on niin pahasta? mitä te olette saaneet ja onko lääkäri suositellut? Varsinkin näin pienebä? Imettäisin itse, mutta omamaito ei riitä kuin yösyöntiin ja kerran pari päivällä pikkuimuihin.

[kumpaa annan tiistaihin asti, soijaa -> ei ilta ja yöitkuja vai NANnia-> illalla huudetaan sydäntäriipaisevasti itsensä uneen.
Itse ole ollut maidotta jo pitkän aikaa, koska en pidä maidosta.

mitä maitoa meiän poitsulle sitten voisi antaa jos tuo soija on niin pahasta? mitä te olette saaneet ja onko lääkäri suositellut? Varsinkin näin pienebä? Imettäisin itse, mutta omamaito ei riitä kuin yösyöntiin ja kerran pari päivällä pikkuimuihin.
[/quote]
suosittelisin kuitenkin tilaamaan sellaiselle lasten lääkärille ajan joka on erikoistunut lasten allergioihin, eli allergologi!
meinaan jos allergia todetaan saat erittäin hyvää ja ammattitaitoista apua heti! meillä kävi näin että ensin käytiin lasten lääkärillä ja seuraavaksi allergologille.
suosittelisin kuitenkin tuota soijaa siihen asti että saatte jonkun muun reseptin.
oletko muistanut karsia myös kaikki mahdollisen ruokavaliosta missä voi vähänkin olla maitotuotteita, kermaa, juustoa,heraa yms.
meillä oli nutri-junior käytössä, tosin luin tässä ettei kela korvaa välttämättä heti näitä aminopohjaisia korvikkeita vaan ensin piti kokeilla halvimpia. noh lääkäri tietää!

Se lastenlääkäri jolle varasin ajan on sis vain lastenlääkri yksityisellä, mutta ehkä paras niistä kolmesta mitä meidän kaupungissa edes on yksityisellä puolella.
Tai parhaasta en tiedä, mutta tämä on erikoistunut keskussairaalassa asta yms. lapsipotilaisiin ja toinen lääkäri keskosiin ja kolmas on "yleislastenlääkäri" jolle en enää vie yhtään lastani, koska vanhimman kanssa jouduin taisteleen jokaikisestä kokeesta ja yms mitä lapseni tarvitsi ja ja putkitukseenkaan ei meinannut "luvata" vaikka tulehduksia oli toistakymmentä.
Mutta noiden perusteella varasin siis tuolle ensimmäiselle jos olis paremmin perehtynyt allergioihin muutenkin. Aikuistenpuolelta en tiedä onko sitten muuten erikoistunutta allergialääkäriä ku ei tää nyt niin iso kaupunki ole B)

Sitten terveydenhoitaja meinas että kun menen lääkärille niin se varmaan antaa reseptin mun omien kokeilujen perusteella tuolle soijamaidolle. Se kuulsoti minusta kyllä oudolta ettei sitä muka mintenkään tutkittas. Mut kai pitää vaatia että pääsee sitten tutkimuksiin jos dirlyä löytyykin jotain muuta tai muita allergioita.

Onko kukaan saanut reseptiä ilman testejä???

Taistellut
Meidän perheessä on useampia maitoallergikkoja,jotka on todettu SELKÄNAHKAAN TEHDYILLÄ 3-PÄIVÄISILLÄ EPIKUTAANITESTEILLÄ.Prickit ja verikokeet eivät ole näyttäneet mitään allergioita,koska kyseessä on ollut sellainen allergiamuoto,jossa reagointi ei tapahdu heti, mitä prickeissä vaaditaan. Epikutaaneissa ovat löytyneet myös vilja -ja kananmuna-allergiat. Kelalle on kelvannut tämän epikutaanitestin näyttö, tietysti lastenlääkäri on sen pohjalta tehnyt lausunnon. Kyse on siis siitä,että allergioita on tavallaan erilaisia ja tätä epikutaanitestiä ei yleensä tiedetä ja osata pyytää.Testiin pitää saada lähete ihotautipolille ja samalla yleensä otetaan myös prick-testi.

Taistellut
Meidän perheessä on useampia maitoallergikkoja,jotka on todettu SELKÄNAHKAAN TEHDYILLÄ 3-PÄIVÄISILLÄ EPIKUTAANITESTEILLÄ.Prickit ja verikokeet eivät ole näyttäneet mitään allergioita,koska kyseessä on ollut sellainen allergiamuoto,jossa reagointi ei tapahdu heti, mitä prickeissä vaaditaan. Epikutaaneissa ovat löytyneet myös vilja -ja kananmuna-allergiat. Kelalle on kelvannut tämän epikutaanitestin näyttö, tietysti lastenlääkäri on sen pohjalta tehnyt lausunnon. Kyse on siis siitä,että allergioita on tavallaan erilaisia ja tätä epikutaanitestiä ei yleensä tiedetä ja osata pyytää.Testiin pitää saada lähete ihotautipolille ja samalla yleensä otetaan myös prick-testi.

Olen nyt kuitenkin antanut NAN maitoa viimeviikon keskiviikosta ja huomenna ti ois sitten se lääkäri.

Kahtena iltana on huutanut, mutta ei edes peräkkäisin iltoina, jospa se sittenkin kävis. Syö tosi hyvin tätä maitoa ja suht tyytyväinen on.

Pitää kysellä mitä mieltä lääkäri oikein on, mutta kannattaako sittenkään vielä rääkätä lasta niillä kokeilla jos tuntuu että tuo maito auttais. Kakkakin on tullut nyt jopa kolme kertaa päivässä. Soijamaidolla panttas parikin vuorokautta ja sit tuli sitä vihreetä liisterikakkaa. Ei kyllä muuten itkeskellyt. ( joku muukin oli kirjoittanut samasta aiheesta ja kertoi vauvelillaan myös tulevan tuota vihreetä kakkaa, kuulosti ainakin tutulta)

Mitä mieltä te olette jotka olette käyneet samoja juttuja läpi?
Oletteko vain luottaneet omiin vaistoihin vai tehneet testit, löytyikö mitään vai ei?

Yhteistyössä