3kk ja maitoallergia???

Tämä ohje on tullut neuvolasta.

Eli käski minun itse ostaa ja kokeilla tuota soijamaitoa, mitä kokeilinkin neuvolan määräämän ajan ja sitten käski kokeilla tavallista kaupan korviketta (tuttelia, NANnia tai semperiä) "hevoskuurina" jotta huomaan tuleeko siitä mitään selvää reaktiota.

Nämä ovat minun omia mietiskelyjä kumpi tuntuu sopivan paremmin. Ja niiden perusteellaa varattiin aika lääkärille. Vaikka nyt onkin MINUSTA helpottunut nuo iltahuudot, niin silti käytän lääkärillä ja kysyn sen mielipidettä ja jos se tuntuu minusta huonolta aion käyttää vielä toisellakin yksityisellä lääkärillä.

Jos joudutaan ottaa testejä niin sitten tietysti jatkan itse maidottomalla linjalla ( mitä kyllä olen oikeastaan koko ajan) ja annan sitä maitoa mitä lääkri ehdottaa.

Nuo tämän hetkiset ohjeet ovat oaman terveydenhoitajani ohjeita en tiedä ovatko oikeita vai mitä.

meillä poika oli vauvana itkuinen ja paino ei tahtonu nousta...ei kyllä vieläkään ni kauheen nopiaa...kohta 3v ja painaa vähä reilu 10kg...meillä kävityttöile vauvana nanni mutta sitten ei kestäny normaalia maitoo kun 1v aloin koittaan....pojalla oli maitoallerkia jo pienenä...mutta sain itekki sille testit vasta 1 vuotiaana, jolloin lääkäri sanoi että selvä maitoallerkia!!!!!!!!!ei ole muita allerkioita sitte silllä eikä esikolla....keskimmäisellä on astma joten sillä sitten allerkioita enempikin....nyt kysyin jo valmiiksi kun viimesillään ootan lasta että mitä annan vauvalle jos tarvii lisämaitoo kun luultavasti on maitoallerkinen kun muutkin ja minä olemme....sanoi että aijemmin oltu jurkkiä soijan suhteen mutta nyt on tehty uusia tutkimuksia ettei se olekkaan ni allrkisoiva kun sitä on pidetty....mutta jos tulee selviä oireita soijasta ni allerkinen sille voi olla, mutta ei kannata soijaa "hylätä" jos ei sitä ole koittanut!!!!!

lissään vielä että pojalle tehtiin maitoallerkia testi että otettiin suunlimakalvolta näyte....tytöille tehtry verikokeilla mutta ei ole näyttäny että oisi maito allerkia mutta sanoivat nla:ssa että kun noin selvät oireet kuiteskin on (suoli kovalla tai kuralla) niin on selvä allerkia....

nikittä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2006 klo 21:01 äiti kirjoitti:
Vuohenmaitoa kannattaa kokella laimennettuna puolet vettä ja puolet maitoa.Isommalle suhteessa vähemmän vettä.Siis tuoretta,sain lehti-ilmoituksen perusteella.
Ei sovi yleensä maitoallergiselle!

heips!oletko kokeillut tutteli plus omneo äidinmaitokorvikejauhetta?meidän pojalle ei sopinut tutteli tai nan mutta tämä omneo vähensi iltahuutoja ja vatsanpuruja huomattavasti!epäilin itsekkin ensin pojallani maitoallergiaa,mut onneksi neuvolasta neuvottiin kokeilemaan kyseistä korviketta ja poika taisikin olla vaan tavallista herkkävatsaisempi.Jaksamisia!

äippärä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 23:58 murumli kirjoitti:
:attn: kela ei korvaa mitään, jos ei nimenoimasesti ole tehty MAITOALTISTUSKOETTA. Kelalle ei riitä pelkkä lääkärin lausunto, prickit tai verikokeet! Sanot sille teidän lääkärille että lähete maitoaltistukseen tähän käteen nyt heti kiitos ja sillä selvä! ;)
Nyt puhut soopaa. Meillä tytöllä tuli maidosta iho-oireita (vain) ja kyllä prick-testin tulos näytti sen, että maitoon iho reagoi => diagnoosina iho-oireinen lehmänmaitoallergia. Lääkärinlausunto asiasta Kelalle ja saatiin soijamaitoon Kela-korvaus.

äippärä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 23:14 vieras kirjoitti:
Asiantuntevalle lääkärille vaan. Kummaa ohjeistusta olet saanut. Soijamaitoa ei kannattaisi antaa alle 1-vuotiaalle muutenkaan saatika noin pienelle. Tsemppiä!
Tiedätköhän nyt oikein mistä puhut? Kyllä apteekin SoijaTuttelia voi antaa jo ihan vastasyntyneellekin. Kaupan soijamaitoa ei kannata antaa, mutta SoijaTuttelia, joka on suunniteltu imeväisikäisille, voi antaa.

Rauhaa nyt... :D Nämä ovat aivan todellakin paikkakuntakohtaisia kokemuksia/käytäntöjä siis riippuu aivan hirveästi missä asut ja myös allergiatyypistäkin. Suolisto-oireinenhan ei yleensä näy edes prickeissä tai verikokeissa joten tarvitaan se altistus kelaa varten että saadaan näyttö allergiasta. Meille sanottiin (hoitava lääkäri) että soijamaitoa (siis apteekin korviketta) ei suositella alle kuusi kuukautiselle koska se herkästi herkistää ja kaupan soijamaitoa ei saisi käyttää alle kaksi vuotiaalle vaan sinne asti tulisi käyttää apteekin korvikkeita. Ja tämä juuri ravintoarvojen takia. Niissä kaupan maidoissahan ei ole sillä lailla kuin apteekin maidoissa jytyä vauvan kasvun turvaamiseksi. Mutta näin kerrottiin meille ja tästä ei tarvitse vetää hernettä nenään jos teille on kerrottu toisin!!! Me käytettiin apteekin peptidiä siihen asti kun tyttö tuli kaksi (eli minne kelan korvaavuutta riitti) ja sitten ollaan käytetty kauratuotteita kun soija ei ole sopinut ikinä meidän neidille. Keskustellaanhan asioista sopuisasti ja kokemuksiamme jakaen! =)

Noniin
Me siis käytiin siellä lääkärillä ja se tietysti tyrmäs minun omat ajatukseni maitoallergiasta kun ei ole suolisto-oireita, iho-oireita eikä muutakaan oiretta mikä esim turvottas kaulalta limakalvot.

Kuulemma meidän lapsi on ihan terve ja kyseli vaan olenko itse niin väsynyt huutoihin, että siksi haluan muka tulla lääkrille jonkun syyn takia. Tottakai olen väsynyt, mutta en kai väsymyksen takia keksi yöitkuja.

Mutta sit vielä asiaan. Olen nyt kuitenkin antanut NAN maitoa mistä ei kuitenkaan ole huutanut enää joka ilta. Eli huudot ovat vähentyneet, mutta jonkin verran huutaa. Enimmäkseen huuto on illalla elikkä ei huuda päivisin. Maitoallergiassa pitäisi varmaan huutaa myös päivälläkin. VAi miten tiellä jotka olette jo kokoneet nämä jutut??
Toisaalta vpäivä huudot on voinu johtua vähäisista unista, kun nuo pakkaset oli niin kovat ettei saanut ulos nukkuun eikä pikkumies osaa nukkua uniansa sisällä tai siis ei nuku ku 1-2h sisällä, mutta ulkona 5-7h.
viikko sitten annoin NANnin maissivelliä ja sen jälkeen on itkeskellyt päivisinkin jonkin verran. Maissivelliä annoin kun korviketta alko meneen litra vuorokaudessa. Nyt en ole antanut velliä ja ehkä rauhottunut. Mutta olisko meidän jäbä sitten vaan suolistoherkkä uusille aineille että tottuu ajan kanssa vaikka ei olisi allergiaa.

Kuitenkin olen vielä varpaisillani tän maitoallergian suhteen ja seurailen ite koko ajan. Neuvolaan pitäis mennä parin viikonpäästä ja siihen asti oli tarkotus kokeilla tuota NANnia ja katsoa sitten taas miten itkut on muuttunut.

En tosiaankaan tiedä mitä tekisin kun haluaisin että vauvalla ei olisi mitään kipuja. Kävin muuten toisellakin lääkrillä ja se sanoi että pelkkä iltaitku ei olisi maitoallergian syy, mutta mene ja tiedä.

Kyllä tää epätietoisuus alkaa väsyttään jo asianakin ja tietysti välillä nuo huonosti nukut yöt.

pavekakkonenharmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 12:55 äiti25 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 23:58 murumli kirjoitti:
:attn: kela ei korvaa mitään, jos ei nimenoimasesti ole tehty MAITOALTISTUSKOETTA. Kelalle ei riitä pelkkä lääkärin lausunto, prickit tai verikokeet! Sanot sille teidän lääkärille että lähete maitoaltistukseen tähän käteen nyt heti kiitos ja sillä selvä! ;)
meillä riitti pelkkä lausunto kokeilujen perusteella todettiin allergia... =)
meille tänään sanoi lääkäri myös että kela vaatii maitoaltistuskokeen muuten ei korvaa!!!!!!!! :attn: :attn: ens viikolla siis sinne vaikka oireet ovatkin selvät.me ollaan peptidi tuttelia annettu 7kk pojalle n.1kk itse ollaan maksettu :headwall: on kallista 26,00euroa 400g ilman korvauksia.siitä voi jokainen laskea paljonko on mennyt kun viikosa menee melkein kaksi pakettia......no me ajatellaan että ei väliä kuhan poikaa ei satu =) ja onneksi on vauva vakuutus!!!!!korvaa sitten kun saa reseptin B)

pavekakkonenharmaana
se piti vielä lisätä että meitin poika on itkenyt PALJON jo laitokselta asti päivisin ja öisinmeilläkään neuvola ei uskonut, koska ei vaikuttanut kasvuun mitenkään.kun alotettiin peptidi niin loppu päivä itkut ja rauhoittui yöt!!!ja poika muuttui aivan ihanan aurinkoiseksi muutos oli valtava.meilläkään ei näkynyt veri yms kokeissa mitään.eli altistuskoe ainut vaihtoehto.on silloin suolistoperäinen.

Aleksia harmailee
Juu vastaus ap:lle että meillä itkettiin päivälläkin kipuja mutta illat ja yöt olivat selkeästi vielä pahempaa aikaa. Mutta siis kipuitkuja oli ihan mihin aikaan vain. Ymmärrän sinua, se on tosi kurjaa kun ei keksi mitään keinoa mikä helpottaisi pikkuisen kipuja... Me vain kannettiin ja kannattiin, heijattiin ja hytkyteltiin, siihen aina hiukan rauhoittui.

kyllä nyt alkaa tuntuu että eikö tää millään lopu.

NAN maito on siis sopinut. joinakin iltoina on vähän huutanut, mutta ei pahemmin. Sitten viimeviikolla annoin NEstlen maissivelliä ja johan riemu taas repes. Alko huutaan myös päivällä. viikonlopun olin antamatta velliä (3 päivää) kun herra tuntuu olevan niin tarkka tuttipullonsa tuttiosasta. Eli ainupullojen vellituttu missä on iso reikä niin se ei kelvannut kun meinas tukehtua siihen. Niimpä kävin ostaa emman vellitutteja, niitä "tissinmallisia" ku muutenkin syö maidon niistä. niin siis en antanut velliä ja ma taas annoin kun hain uuden vellitutin. eilinen (ti) ilta sit taas huudettiin. huusi myös päivälläkin. illalla oli mun sylissä reilut kolme tunti ku vaan huus. välillä nukahti puoleksi tunniksi syliin ja huuto jatku taas. Eli onkjo maitoon liittyvä vai tohon velliin. Maissivellin eikai pitäs olla allergisoiva?

jos nää huudot jatkuu jokaikisen uuden maun kanssa niin sit täytyy kyllä jotain testejä tehä. Pitää vissiin kokeillas tuttelin maissivelliä muutaman päivän päästä ku on taas rauhottunu nuo huudot.

henkisesti raskasta tällänen epätietosuus ja haluis tietysti että lapsen ei tarttis itkeä kipua.

Nellah
juu, meijän pojalle tehtiin ne pikatestit 9kk vanhana eikä ollut lehmänmaitoallegiaa mutta poika alkoi oireilla heti vastiketta saatuaan jo 1kk vanhana mutta nyt 1,4v muiden allergiatestien yhteydessä ilmeni sitten kuitenkin maitoallergia.

puoli vuotta ollaan käytetty laktoositonta maitojuomaa ja olen ihmetellyt että kun iho ja vatsaoireet ei häviä minnekkään vaikkei lapsi muka ole allerginen että ei ne pikatestit kaikkea kerro.

Duuri
Pakko kommentoida tuota Kela-asiaa.. Me saamme Kelan maitokorvaukset ilman altistusta lääkärinlausunnolla. Meillä todettiin RASTissa korkea arvo maidolle (87.jotakin), joten hoitava lääkärimme oli sitä mieltä, että on turhaa kiusata vauvaa altistuksella, kun allergia on mitä todennäköisin noin hurjilla arvoilla. Ja se riitti siis Kelalle.

Nyt vaan yksityiselle allergologille. Neuvolan kautta odotatte vielä ensi vuonnakin. Soijamaitoja ei suositella alle 6kk:lle. Tarvitsette erikoismaidon apteekista ja sille kela-korvausoikeuden, jonka saa maitoaltistuksella (tehdään sairaalassa tai lääkärisasemalla). Yleensä eka kokeilta korvike on Almiron Peptidi. Älä jää odottelemaan. Yksityinen lääkärikin voi lähettää julkiselle altistukseen, mutta yksityisellä pääsette nopeasti eteenpäin ja säästätte rahaa, kun saatte korvikkeista kela-korvauksen. Mutta unohda neuvola... ei siellä ole allergiatuntemusta, kuten ei yleislääkäreillä.

Yhteistyössä