3kk äitiysloman alussa palkkaa saaneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meneekö se siis noin mitä tossa ketjussa sanotaan eli, jos saa palkkaa äitiysloman alussa 3kk ajalta niin sitoutuu menemään takaisin töihin viimeistään hoitovapaan jälkeen, kun lapsi 3v?

En ole tiennytkään. Itse en ole moista rahaa saanut, joten ei minua edes koske. Kaveri vaan on saanut sen ja juuri puhui ettei aio mennä takaisin.

No eihän se tietenkään siihen mitenkään liity. Mutta jos ei silloin palaa töihin kun lapsi on 3, on tietysti irtisanottava itsensä. 3 kk:n palkka on työehtosopimuskohtainen etu, minä esim. sain sen.

Mulle Pamin edustaja kertoi että tuon rahan saaminen edellyttää töihin palaamista. Jos jos ei palaa (eli siis ottaa loparit), niin työnantajalla on oikeus velottaa tuo raha jälkeenpäin.

En tiedä sitten...

sopimuskohtainen juttu. Mäkin kuulin, että esim. r-kioskilla on tälläinen töihinpaluu-sääntö. Itse sain palkan neuvottelemalla ja työnantaja ei asettanut siihen mitään ehtoja. Jos tuo palkka kuuluu automaattisesti, niin kannattaa tosiaan tarkistaa oman alan liitosta, miten menee.

Sain 3 kk palkan ja olin määräaikaisella sopimuksella joka päättyi ä-loman aikana. Mitenkäs mulla sitten, luulin ettei ole työnanatajalla velvollisuutta ottaa takas mutta ei kyllä rahojakaan ole peritty. Voiko olla noin villiä toimintaa? Itse olen hoitoalalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mulle Pamin edustaja kertoi että tuon rahan saaminen edellyttää töihin palaamista. Jos jos ei palaa (eli siis ottaa loparit), niin työnantajalla on oikeus velottaa tuo raha jälkeenpäin.

En tiedä sitten...

Jos PAMin kanta on tämä niin tuskin pomon omaa keksintöä.

Voi olla alakohtaistakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meneekö se siis noin mitä tossa ketjussa sanotaan eli, jos saa palkkaa äitiysloman alussa 3kk ajalta niin sitoutuu menemään takaisin töihin viimeistään hoitovapaan jälkeen, kun lapsi 3v?

En ole tiennytkään. Itse en ole moista rahaa saanut, joten ei minua edes koske. Kaveri vaan on saanut sen ja juuri puhui ettei aio mennä takaisin.

Tä? No ei varmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

En tiedä sitten...

Jos PAMin kanta on tämä niin tuskin pomon omaa keksintöä.

Voi olla alakohtaistakin.

Joo mä veikkaan myös tuota alakohtaisuutta. Tuohan on käsittääkseni ainakin palvelualalla just Pamin aikaansaama juttu tuo palkka. Siis kun palvelualalla sitä ei ilmeisesti olla edes kauheen kauan maksettu.

mikä on muuten peruste sille että työnantaja maksaa tuon 3kk?onko se ihan ta:n päätettävissä vai koskeeko sitä jokin laki?
tuli vaan mieleen kun mulle tokastiin työpaikalta että eivät maksa sillon kun kerroin odottavani..
ja kaupan alalla olen,tai varastossa mutta kaupan tessiä noudattavat

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
mikä on muuten peruste sille että työnantaja maksaa tuon 3kk?onko se ihan ta:n päätettävissä vai koskeeko sitä jokin laki?
tuli vaan mieleen kun mulle tokastiin työpaikalta että eivät maksa sillon kun kerroin odottavani..
ja kaupan alalla olen,tai varastossa mutta kaupan tessiä noudattavat

eikö se koske vaan sillon jos työsopimus jatkus lapsen syntymän jälkeen niin sillon maksavat

Tämä asia riippuu työehtosopimuksesta. Pam:lla on ilmeisesti joku tuollainen työhönpaluuehto. Ainakaan kvtes:ssä sellaista ei ole. Työnanatajan pitää noudattaa alan työehtosopimusta, eli ei ole työnantajan päätettävissä, tosin sopimusta parempia etuja voi aina antaa ihan vapaasti. Jybikselle pitää maksaa, jos kauppa on pam:n sopimuksen piirissä. Tuon 3kk palkan saamiseen saattaa olla jokin työssäoloehto, eli pitää olla ollut saman työnantajan palveluksessa vaikkapa 6kk ennen äitiysloman alkua tms.

Pam:n sivuilla lukee seuraavaa:
Äitiys- tai adoptiovapaan palkka

* 3 kuukaudelta palkan ja sairausvakuutuslain äitiysrahan erotus
* työsuhde kestänyt vähintään 9 kuukautta ennen vapaan alkua
* työntekijä palaa perhevapaalta työhön

Näin mä oon ymmärtänyt myös mutta voihan siellä käydä vaan irtisanomassa itsensä ja olla vaikka irtisanomisajan? :)
Tosin saattaa olla myös työsopimuskesta kiinni mutta apteekin alalla ainakin oli näin!

Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
Alkuperäinen kirjoittaja Miss Piggy:
Mulle sanottiin, että takasin on tultava, muuten sen joutuu maksamaan takasin. :/

Täyttä paskaa..ne ei liity toisiinsa mitenkään.. 3kk työnantajan on maksettava..jääsit kotihoidontuelle tai ei..

Ei jokainen työnantaja tuota 3kk maksa, se on vapaaehtoista jos työehtosopimus ei niin määrää. Riippuu siis alasta!

Mut ei kai sitä koko 3 kk palkkaa pidä takaisin maksaa, kun työnantaja kuitenkin kelasta on saanut rahaa??

Ei kai. Toivottavasti ei! Mä en ehkä palaa töihin ja olen valmistautunut siihen, että maksan tuon 3 kk takaisin, mutta vain sen työnantajan osuuden, en Kelan osuutta. Eli meikän palkalla ehkä joku 1500 euroa.. tuskin sitäkään..

Yhteistyössä