<3Elokuun Epelit 2012<3 TOUKOKUU

Heipsan mammat:wave:

Voi ihania ostoksia kaikilla:heart:Täällä päätettiin miehen kanssa, että kesäkuun puoles välis lähetään shoppaileen ja haetaan tavarat kotiin. Pakkohan ne on joskus säilöstä hakea..

Täällä fiilikset/pelot välillä valtaa mielen aika kiitettävästi juurikin jos vauva ei ole vaikka hetkeen liikkunut tai jos yöllä en tunne liikkeitä. Mutta onneksi negatiiviset tunteet on ohimeneviä ainakin toistaseks.

Yöt on täällä todella katkonaisia..vessassa käyntejä, ihme uniin heräämisiä ym. mutta mikä ihaninta..jotenkin tää raskaus on virkistänyt mua todella paljon. Aamuisin oon kuudelta jo tosi virkeä ja valmiina töihin lähtemän huonoista öistä huolimatta. Taitaa myös auringolla olla osansa. Ihana aurinko vaikka huomasin, että kesävaatteet on kateissa..täytyy lähtee mekkoja osteleen.

ON: Tänään käytiin ultrassa tsekkaamassa kohdunsuuta ja kaikki oli hienosti. Vauva oli jo aika moinen jötikkä..1500g. Esikoinen paino sen verran vasta viikoil 31+3, joten taitaa tästä pikkuisen isompi neiti tulla..eipä haittaa yhtään. Hirmuisasti potki ja möyri käyrän aikana, mutta hienoa käyrää saatiin näilläkin viikoilla jo aikaiseks. Ja edelleen oltii jo raivotilassa..nyt vaan peukut pystyyn, että pysyisikin nuin päin niin voisi unohtaa sektion pääsuunnitelmana ja keskittyäkin normaaliin synnytykseen.

Raskausarvista: En ole kovasti rasvaillut..en esikoisesta enkä nytten..eikä yhtään arpea ole vielä tullut. Yleensähän niitä näillä viikoilla kaiketi ilmestyy kun vatsan kasvu on ainakin useimmilla suurimmillaan..nahka venyy vauhdilla.

Itse huomasin ainakin, että harsoja menee aika monta päivässä varsinkin jos käyttää niitä pepun kuivaamiseenkin, joten suosittelen että niitä hommaa kunnon satsin. Ihan semmosia perus ja sit voi ostaa muutamia hieman arvokkaampia vaikka reissuun:)Ja sit tutit ja tuttipullot suositellaan, että niissä ei olis sitä jotain BPA:ta.

Niin ja tervetuloa Kertomus joukkoon mukavaan:wave:

Annubella, joka pikkuhiljaa uskaltaa ottaa uusia askelia valmisteluissa ja se niin toivottu pieni pakkaus onni-Ilona 29+3:heart:
 
taaperotx5 osanotot! Ihan kamala tilanne kyllä kun taas sait pettyä! Oltiin kaikki täällä niin iloisia sun puolesta. Tuskin aivastelu keskenmenoa aiheutti, varmaan sen aivastuksen aiheuttama paine vaan laittoi veret valumaan. :( Kovasti voimia sinne teidän perheelle! :hug:

yöunet on täällä kyllä lyhyen ajan sisällä huonontunut tosi paljon. Luulen että mulla vaikuttaa tää muutosta aiheutuva stressi kun on niin paljon asioita hoidettavana. Sit vielä mun mielestä on liian valoista nukkua (vaikka on tummat puiset sälekaihtimet makkarissa) ja aamulla ärsyttää jos herään kukonlaulun aikaan vessaan niin en meinaa saada enää unta... :D Ei onneks kyllä joka yö oo tarvinut vessaan herätä vaikka juonkin vettä melkeen koko ajan. Mahan kanssa on välillä hankala löytää hyvä asento ja meidän pitäis hankkia uus sänkykin, alkaa käydä ahtaaksi tuo meidän 120cm leveä :D Nyt on sit tämmönen kestoväsymys eikä ajatus kulje niin hyvin. No jospa sitä vielä ennen vauvan tuloa ehtis parit hyvätkin yöunet vetäistä! :)

raskausarvista mulle ei ole vielä tullut, mutta itse uskon, että niitä ei voi hirveästi estää. Tulee jos on tullakseen. Rasvailen kyllä ahkerasti koska se ennen kaikkea parantaa verenkiertoa ja pitää ihon joustavana. Mun äidille ja siskolle ei oo myöskään tullut raskausarpia, toivotaan ettei mullekaan. Monilta oon kuullut, että raskausarvet on ilmaantuneet vasta viimeisillä viikoilla kun maha on laskeutunut. Saa nähdä miten käy!

kertomus on kyllä hurja stoori sulla! Mutta kiva kuulla että on raskaus edennyt ilman suurempia vaivoja! :) Toivottavasti näin jatkossakin.

vauvan tarvikkeista ootte paljon puhuneet. En tiedä vielä, hankitaanko sitteriä. Kaikki ei tosiaan siinä viihdy, esim. mun siskon poika ei ikinä olis viihtynyt edes ihan pikkuisena siinä. Nytkin pikkumies on niin kova menijä ettei paljoo paikallaan pysy :D Puuhamatto lelukaarella saatiin siskolta ihan käyttämättömänä kun ei tuo kummipoika siinäkään viihtynyt. Muutenkin mulla on semmoinen olo noista tarvikkeista, että haluan vaan nyt saada tän muuton hoidettua ja onpahan sitten loppukesälle tekemistä. :) Olettaen siis että kaikki menee hyvin ja vauva pysyy masussa loppuun asti!

Mahakivut kävellessä on tulleet tutuksi täälläkin. Joskus tosiaan menis vaikka kuinka pitkä lenkki ilman minkäänlaisia kipuja ja joskus taas riittää joku 2km pikku kävely :D Vauhti on kyllä hidastunut mulla, vaikeaa kun oon normaalisti niin nopea kävelijä :D Käy kans koiraparkaa sääliks kun on joutunut tekemään aika lyhyitä lenkkejä mun kans. Miehenkin työpäivät on niin pitkiä olleet että ei hänkään oo ehtinyt paljoo lenkkeilemään... Oon sit koittanut tehdä useampia lyhyitä lenkkejä päivän aikana. :)

Mies lähti tänään kotikaupunkiin, hänellä alkoi siellä jo työt ja minä meen perässä lopputentin jälkeen, joka on 1.6. Ihan orpo olo, onneks on koira seurana ja tietty mahan asukas ;) Ja tulee se mies toki vielä tänne auttamaan muutossa jne.

Nyt katsomaan leffaa ja jos pääsis aikasin nukkumaan tänään!

Minea ja maha-asukki 29+1
 
Taaperotx5: Ihan hirveesti voimia teidän perheelle! Tuntuu niin väärältä tollanen!

Me heitettiin tänää tytön kanssa talviturkit. :D Oli niiiin lämmin päivä ja merivesikin oli yllättävän lämmintä. Ja muutenkin kun oltiin koko päivä aamusta asti touhuttu ulkona niin pakko oli pästä virkistäytymäb. Mä en kyllä ihan kokonaan kyllä kastautunu, mutta likka pulikoi munkin puolesta. :D

Raskausarpia mulle ei tullut viime raskaudessa ollenkaan. Nyt alkaa olla maha samaa kokoluokkaa kun viimeksi kun olin lähdössä jo synnyttämään, että voi olla että tällä kertaa saan mahaan kunnon arvet.

Mä ostin tälläkertaa Tomme Tippee Closer to natural antikoliikkipulloja. Ovat kuulemma hyviä. Ne on suunniteltu muistuttamaan rintaruokintaa ja niissä on kans se sellanen tutti mikä estää ilman imemisen. Esikoisella oli sellasen ihan peruspullot ja niistä sai kyllä aika paljon ilmaa mahaan.

muista tilpehööreistä mulla on kaikki jo valmiiksi ostettu: 2tuttia, 2pakettia vaippoja, 10-15 harsoa, puhdistuspyyhkeitä, vanupuikkoja, puhdistusainetta, kosteuvoidetta, kynsisakset, harja, liivinsuojuksia... Siteitä pitää vielä ostaa. En tiedä tarviiko noita kaikkia olla valmiina, mutta onhan se hyvä varautua.

Turvakaukalo on Britaxin Baby Safe Plus. Halusin Britaxin kun esikoisella on Britaxin Multi Tech -turvaistuin, jotenkin kiva kun on samaa merkkiä. :D Mitään kokemusta mulla ei tosta kaukalosta ole, kun tälle toiselle uutena sen ostin, esikoisella oli joku halpis, en ees muista merkkiä.
 
  • Tykkää
Reactions: NP
No nyt tää toimi! En viittiny hirveen pitkää pätkää kirjottaa kun kaks kertaa peräkkäin mun kirjottama stoorion hävinny jonnekkin hevonkuuseen kun oon yrittäny tänne sitä lähettää.

Mitäs muuta mulla oli.. Noista yöunista ainakin piti kirjottaa. Mä oon pitkästä aikaa alkanu nukkumaa kokonaisia öitä! Jonain öinä herään kerran vessaan, mutta muuten nukun kuin tukki koko yön. Ihanaa kun ne yöheräilyt ja valvomiset on nyt (ainakin vähäksi aikaa) ohi, ja olo on kyllä paljon pirteempi ja energisempi päivällä, jaksaa touhuta aamusta iltaan, eikä se veemäinen kestoväsymys vaivaa enää. :) Tsemppiä teille ketkä joudutte yöllä heräilemään ja valvomaan, tosi uuvuttavaa touhua pidemmän päälle.

Ei nyt tuu muuta mieleen mitä piti kommentoida. Suihkun kautta nukkumaan. Aurinkoista viikkoa kaikille!

Nepo ja Pirpana 29+3
 
NP
Ei sitä raskautta vatsan koosta ainakaan välttämättä huomaa. Ykköstä odottaessa vatsan seutu pysyi niin kiinteänä ja pienenä, että edes kk ennen laskettua aikaa ei mun tuttu huomannut mitään. Ihmetteli vaan lapsen synnyttyä, että missä välissä oon semmoisen ehtinyt pyöräyttää.

Meillä on nelipyöräiset vaunut. Itse ainakin ajattelen, et lumessa ja sohjossa niillä pääsis tukevammin ja helpommin eteenpäin kuin kolmipyöräisillä. Mutta kokemustahan ei ole.

Meidän vaunuissa (yhdistelmät) on pehmeä (vai puolikova/-pehmeä?) koppa. On tosiaan ahtaampi kuin joku muu ratkaisu, mutta meidän Ykkönen oli semmoinen kuumakalle, ettei sinne kyllä hirveästi voinutkaan vällyjä laittaa.

Turvakaukalona odottelee Britax telakalla (vissiin sama kuin Nepolla?).

Mulla ei ole varsinaisia mahakipuja, mutta vähänkään pitempi kävely tai imurointi (kuten tänään: pelkkä eteinen ja kylppäri) saa aikaan vatsan kiristelyä ja puristelua.

Yöt sujuvat hyvin, jos vertaan raskauden alkuun, kun piti juosta vessassa vähintään 2 kertaa yön aikana. Heräilen nytkin, mutta lähinnä vaihtamaan asentoa. Joskus pitää käydä myös vessassa, mut ei aina. En omalla kohdalla pidä heräämistä pelkästään huonona asiana, koska tässä yks aamu heräsin vasen jalka ihan hemmetin kipeänä. Olin nukkunut yön (6h) heräämättä ja yhdessä asennossa - auts! :( Koska olen kotona kaiket päivät, nukun aina päiväunet muksun kanssa.

Sairaalakassi. Voi kääks! Vaikka mä olen tehnyt listan valmiiksi jo aikaa sitten niin toteutus on jäänyt kokonaan. No, toivottavasti tässä ei ole vielä kiire. Mutta kyllähän sille vois jo muutaman ajatuksen uhrata.

Ja kotiin mä aion varata tuttipullot ja vastikkeet tälläkin kertaa. En luota imetyksen sujumiseen pätkääkään, enkä myöskään aio siitä stressata, joten siksi näin. Ja koska edellisen kotiutumisen tunnelmat ovat yhä 2,5 vuoden jälkeen hyvin muistissa (olin kuolemanväsynyt) niin haluan minimoida kaupasta ostettavien juttujen muistamisen.

(Musta alkaa tuntua, että mä kuulostan kamalan tylsältä, koska hoen koko ajan, että Ykkösen kanssa sitä ja tätä, ja ekalla kerralla tätä ja tuota... :ashamed: )

taaperotx5 *halaus*
 
Viimeksi muokattu:
taaperotx5 :hug: voimia koko perheelle :(

NP joo mustaki tuntuu että vähän väliä puhun esikoisesta, sitä vaan automaattisesti vertailee tuntemuksia yms. tuskin se niin paha juttu on? :) ihan kiva musta on ainaki lukea kaikenlaisia kommentteja täältä.

tilpehööreistä puheen ollen niin oon kokonaan unohtanu ne typerät siteet. viimeks siitä kyllä sai hyvät naurut ku puhelimen välityksellä miestä ja anoppia joutu ohjeistaa että minkälaisia sieltä kaupasta pitäs tuoda :D varmaan ollut sielä kaupassaki hyvä näky kun ne on sitä hyllyä penkona ja miettiny imukykyjä ja anopillakun ei kauheen hento ääni ole niin siellä varmaan luultiin sitä joksku piilokamera showks.. että jos ei muusta jaksa stressaa niin noi kannattaa ihan oikeasti hankkia etukäteen hahah :D

eilen oli kyllä tosi kuuma päivä, mä jopa vähän paloin kun olin niin skeptisenä liikenteessä että ei siellä nyt oikeasti niin kuuma voi olla. kai sitä voi jo aloittaa ittensä "grillaamisen" sitten mutta eiks sen aurinkorasvan pitäny olla jotain tietynlaista? ja rehellisesti tähän lisäen niin en oo ennen kuullut että raskaana olevilla olis muka erilaisia rasvoja auringon ottoon.. vai onks nääki vasta nyt tulleita uusia hömpötyksiä? :confused:

nyt ei saa enempää puristettu itsestään mielipiteitä, kyllä varmaan 6h putkeen sai nukuttua mutta tää kuuden aikaan herääminen aamusin, en siis varmaan ikinä totu tähän :D jospa ton pojan sais ees 7 asti nukkumaan olisin erittäin tyytyväinen. onneks päivä unet on keksitty :D

samunäiti&alex poksista 28 :heart:
 
taaperotx5 Voi ei :( Osanottoni :hug: Onneksi sulla tosiaan niin kuin itse sanoit, on ne viisi mukulaa siellä jo arkea piristämässä. Voimia!

Turvakaukalo on meillä Akta Graco Trilogic sillä turvavyöjalustalla. Piti hankkia kun (ainakaan tällä hetkellä) meidän missään autossa ei ole isofixiä.. Isäntä meinaa ainakin 2 laittaa vaihtoon (joo se on auto"hullu" ja meidän omistuksessa on 3 autoa) ja mulle on nyt kateltu nelivetofarkkua.. :whistle: Mut ei haittaa jos siinä on isofix, koska onhan siinä kyllä ne turvavyötkin millä sen jalustan saa kiinni :D

(.) Mulla olis kohta lähtö lääkäriin.. Jänskättää et jos taas vähä ultrattais tyyppiä :) Muuten ei ookaan ihmeempää, pitää allergialääkkeistä kysästä et uskaltaisinko nostaa annostusta puolella tabletilla. Tuntuu et tää koivun kukinta pistää kyllä mun nokan niin koville et pakko ottaa lisää lääkettä mut en ota ilman asiantuntijan lupaa :)

Mä kovasti täällä odottelen ukkosta tänne! Mä rrrrakastan ukkosta ja mies soittelikin tossa että lähistöllä kerääntyy tummia pilviä ja saattais tännekin tulla ukonilma. Pääkaupunkiseudulla ukkostutkan mukaan on ukkosta mut harmi kun en nyt voi lähteä sinne huristelemaan kun pitäis lääkäristä mennä töihin :D Huomen haetaan vihdoinkin se vauvan vakuutus valmiiks, sunnuntaina on deadline.

inieh ja murunen 26+1
 
TUTTIPULLOISTA joku kyseli. Mulla kun vallan noita pullovauvoja niin on kokeiltu jo muutamia malleja. Aventin pullot koin huonoiksi, sillä falskasivat. Nykyään niistä on vissiin joku paranneltu malli? Viimeksi meillä oli nuo Ainun Anti-Colic pullot jotka olivat ihan supereita, niitä ostin nytkin. Niissä tuttiosa tosi pehmeä ja leveä ja niihin saa niitä eri virtauksia iän mukaan. Eikä ollut koliikkivaivaa ja mielestäni ne oli helppo pestä kun kaikki osat sai hyvin irti. Tällä hetkellä oilisi 6 pulloa odottamassa :LOL:. Ainun "tavalliset" pullot olen ottanut käyttöön vellituttien kera sitten kun ollaan jo syöty muutakin ruokaa.

TARVIKKEISTA sen verran että itse ostin sittarista tarjouksesta 3 pakettia koon 2 vaippoja :ashamed:, pesuainetta kylpyä varten (amme jalaksilla on vanhastaan jo), Bephantenia (ihan must noihin vaippaongelmiin), keittosuolatippoja pullon (vauvan nenä kun karstaa jonkin verran), vanulappuja (silmien pesua varten), kosteuspyyhkeitä ja tuttipaketti varalta. Synnäriltähän saa sen liberon kassin jossa vauvaöljyä ja muuta kivaa, joten niitä en hanki sillä pullo riitti yllättävän pitkälle! Ja yösiteitä superpaketti tietty.

Taaperox5: Olen kovin pahoillani!! Voimia!! :hug:

Mirkku 29+4
 
samuelinäiti Mulle sanottiin apteekissa, että aurinkorasvoista tulisi valita niitä joissa on ns. fysikaalinen suoja. Toisin sanoen, useimmat jotka käyvät pikkulapsille käyvät myös odottaville äideille. Nuo aurinkorasvat eivät imeydy ihoon vaan heijastavat auringon pois ihon pinnalta. Ns. normaalissa aurinkorasvassa on kemiallinen suoja, eli se vaikuttaa hormonituotannon kautta ja kukaan ei tiedä onko sillä vaikutuksia sikiöön. Todennäköisesti ei mitenkään, mutta eihän sitä voi tietää.

Nukkumisesta Tosi huonosti täällä ainakin nukutaan. Musta tuntuu että hikoilen yöllä ihan älyttömästi ja heräilen sellaiseen tuskaiseen, hikiseen, hapettomaan oloon.

peloista Mua on pelottanut koko raskauden ajan paljon. Jotenkin olen koko ajan varautunut siihen pahimpaan, vaihtoehto että kaikki on hyvin, yllättää minut aina täysin :) vaikka pahoja kokemuksia ei ole taustalla. Vähän suorastaan kadehdin niitä mammoja, jotka luottavaisin mielin uskovat että kaikki menee hyvin ja että vauva syntyy.
Musta tuntuu, että aina kun joku puolituttu näkee minun olevan raskaana, he alkavat kertoa jotain hirveää tarinaa kaveristaan, jonka vauva on kuollut kohtuun loppuraskaudessa. Nyt elän tunteessa, että semmoinen on ihan hirveän yleistä, vaikka eihän se oikeasti ole.
Parin viikon kuluttua pitäisi asentaa pinnistä, ja mua jännittää jotenkin se tosi paljon. En voi edes kuvitella miten hirveää se olisi purkaa, jos jotain nyt sattuisi.

Närästys Närästääkö teitä muita? Syöttekö mitään lääkettä? Mä olen nyt kuukauden joutunut popsimaan rennietä päivittäin ja välillä gavisconia.

Uusiäippä ja vaaveli 27 +3
 
En oo kirjottanu vissin helmikuun jälkeen tänne ollenkaan, mutta nyt ku en tiedä keneltä muulta kysyisin, niin tarvi tulla tänne.

Eli, ärsyttääkö ketään muuta se, että kun näkee kavereita tai tuttuja niin kukaan ei kysy, mitä mulle kuuluu. Koko keskustelu käydään tosta vauvasta, ihmiset ei enää edes katso mua silmiin vaan tuijottaa mun mahaani. Kaikki kyselee ne samat kysymykset, joihin on muuten hiton ärsyttävä aina vastailla uudestaan ja uudestaan, eikä voida mistään muusta tavallisesta aiheesta puhua. Lähimmäs sitä "mitäs sulle kuuluu" -kysymystä pääsee vain: "onko sulla ollut paha olo". Ja sekin on ärsyttävää, että sellaset hyvän päivän tututkin tulee taputtelemaan mun mahaani, en todella tykkää että tullaan niin iholle. Argh!

edit. Niin ja se jäi vielä sanomatta, että jos sattuu jollekin mainitsemaan, että voitaisko puhua jostain muusta välillä niin ihmiset tuijottaa mua niinkun olisin joku hirviö.. Ehkä heille se on uus juttu, mutta kaikki ei tunnu tajuavan, että mä käyn ton samaisen keskustelun jokaikisen ihmisen kanssa kenet tapaan.

Samoin kun menin synttäreille, jossa oli sekä miehiä, että naisia, niin kaikki naiset alko heti aina kun tulin samaan huoneeseen niin puhuun raskaana olemisesta, eikä ne miehet todella olis jaksanut kuunnella. Ite olisin voinut puhua ihan mistä vaan. Sitten kun jotkut vielä kuvittelee, että se oon mä joka alan aina puhua siittä että oon raskaana..

Sekin ottaa aivoon, kun muutama meidän perhetuttu, jotka ei ennen edes ole pitäneet musta, kun oon ollut teininä aika villi ja kamala, niin on nyt ihan mun parhaita ystäviä ja oon aina tervetullut kylään ym -__-

29+3
 
Viimeksi muokattu:
Huomentapäivää! :)

Tämä mamma nukkuin sitten iloisesti pommiin, kouluun ois pitänyt 8.30 ja meikäläinen heräs koiruuden kans samaan aikaan kymmeneltä :D No onneks kerkeen vielä iltapäivätunneille, heh... Ja toisaalta ihan hyvä että saa jossain välissä nukuttua, yö oli tosin rauhaton ku joku naapuri tuolla rappukäytävässä ravas ja koira tietty ilmoitti siitä aina...

Peloista välillä tietty iskee semmoset ajatukset että entä jos kaikki ei meekään hyvin, mutta ne menee kyllä nopeesti ohi. Just yks päivä ehdin miettiä kun ilmottauduin ens lukuvuodeksi poissaolevaksi, että entä jos sille vauvalle käviskin jotain, pakkohan se sit ois mennä kouluun. Mutta toisaalta mun mielestä ihan hyvä että tiedostaa tällaiset asiat, saa pelätä ja olla epävarma olo mutta kaikki menee mitä todennäköisimmin hyvin :) Mua ehkä eniten pelottaa tai oikeestaan stressaa se, miten elämä muuttuu vauvan tulon myötä ja miten sopeudutaan miehen kanssa siihen. Oon paljon näistä tunteista puhunutkin, myös miehelle, mutta mies vaan yksinkertaisesti sanoo aina että "Ei niistä kannata murehtia. Kaikki järjestyy" :D Naiset vaan osaa lohduttaa paremmin ja puhua järkeä mun pieneen päähän! :D Luulen kyllä, että jos näitä kaikenlaisia tunteita ei olis, vois elämä pienen vauvan kans olla melkolailla erilaista mitä kuvitelmissa. Se taitaa vaan olla hyvä, että tiedostaa ettei se arki lapsiperheessä mitään ihanaa koko aikaa ole, niinkuin ei elämä muutenkaan. Uskon että se antaa voimaa jaksaa niitä vähän huonompiakin päiviä. :)

Täällä taas aivan ihanan kesäinen ilma! Eilenkin ulkoiltiin koiran kans pitkään ja tuntui kyllä, että kasvot sai vähän aurinkoa. Rakastan auringonottoa, mutta toki aurinkorasvojen kera. Pitääkin käydä purnukkaostoksilla pian :D Eihän sitä kyllä tiedä jaksaako sitä enää myöhemmin paljoa auringossa olla tän mahan kanssa.

Minea ja maha-asukki 29+2
 
bona_ joo muistan erittäin hyvin ton samua odottaessa! se lisäs sitä ärtyneisyyttä. vihaan huomion keskipisteenä oloa ja toi et aina joku lässyttämässä mahalle niin hyvä etteivät turpiinsa saaneet :D huokasin helpotuksesta ettei tää toisen odottaminen herätä ihmisissä tollasta samanlaista huomiota. tai osaavat ainakin keskustella jo muustakin. kun huomasin tän niin aloin miettiä syitä niin kai kaikki olettaa että raskaana oleva ja jos siis ainakin ekaa odottaa niin että hän sitten haluis kokoajan puhua masuasukistaan. ja nimenomaan toikin että jos itse yrität vaihtaa puheenaihetta tai jopa sanoo suoraan että seuraava aihe niin alkaa se "etsä ookaan innostunut ja halunnut tätä lasta?" ja se vasta lisäski mun ärsytystä. sillai vau mikä päättely kyky ihmisillä on, jos en jaksa puhua 24/7 tulevasta vauvasta niin en siis halua sitä? varsinaisia sherlockkeja.. ainoat jotka nyt ovat kyselleet vointia säännöllisin väliajoin on varmaan anoppi ja appi on varmaan vielä pahempi. kuittaan kysymyksen että hyvin on voitu ja alan heti puhumaan jostain asiasta x niin ymmärtävät ettei enempää uteluita. musta joku tais ihmetellä mulle joskus et ihme etten jaksa koko ajan puhua siitä tulevasta kakkahoususta. kyllä moni varmaan tietää sen että kun laps tulee taloon niin aika moni asia saattaa muuttua mutta kyllä useimmilla ne vanhatki kiinnostuksen kohteet pysyy. ja mua ainaki kiinnostaa mitä muuta muualla tapahtuu, jotenki vaikea uskoa että nää meidän "syötiin aamupuuroa" jutut jaksaa kiinnostaa ihan jokaista :D mutta kestämisiä kaikille ärsyyntyville, tää ei sitten lohduta tippaakaan mutta ne kyselyt jatkuu vielä hetken lapsen synnyttyä.

aamulla oli aika paljon pilveä auringon eessä mutta nyt taas aurinko helottaa, jospa sitä siirtyis pikku hiljaa ulkosalle. ihaninta tässä on ainakin se ettei tartte miettiä yhtäkään ulkovaatetta, senku pistää pojalleki lenkkarit jalkaan ja menoks :)
 
Taaperotx5 Olen hyvin pahoillani... Paljon voimia koko perheelle. :hug:

Sairaalakassista En ole vielä sellaista pakannut, mutta olen toki jo pohtinut, että millainen ja minkä kokoinen kassin pitäisi olla ja mitä kaikkea sinne pitäisi ja kannattaisi pakkailla. Tunnen toki itseni; eiköhän se kassi ole kesäkuun loppuun mennessä valmiina odottamassa h-hetkeä...:LOL:

bona Ymmärrän ärtymyksesi todella hyvin. Olen huomannut aivan samaa omissa kamuissani ja läheisissäni. Toki olen siinä vaiheessa, että voisin innoissani puhua vaavista vaikka kuinka, mutta elämässäni on paljon muitakin asioita, joista voisi keskustella. Omalla kohdallani ärsytyskynnys ei ole täyttynyt, mutta onhan tässä vielä reippaasti aikaa elokuuhun...;)

Nukkuminen on huonontunut myös täällä. Olen siinä vaiheessa, että herään pari kertaa yössä, vessassa käyn ainakin kerran ja sitten heräilen, kun pitää vaihtaa asentoa.

Tarvike vinkeistä Näin esikoista odottaessa on hiukan pihalla siitä, että mitä kaikkea tavaraa vauvan hoitoon tarvitaan, joten olen todella kiitollinen siitä, että olette listanneet tarvittavia asioita. Oli hauska huomata, että olen jo osan niistä hankkinut mieheni isyyspakkaukseen, kuten tutin ja korviketta. Olen etsinyt kivoja harsoja ja olen huvittunut siitä, että kuvalla on minulle väliä.:D

Peloista Aina silloin tällöin mielessä käy erilaisia pelkoja. Onneksi voin jutella niistä mieheni kanssa ja kummasti silloin mieli rauhoittuu. Koitan olla antamatta niille ajatuksille liikaa valtaa, annan niiden tulla ja mennä. Toki mitä enemmän näkee juttuja siitä, että mitä kaikkea vauvalle voi tapahtua, omakin mieli alkaa harhailla. Onneksi pelot eivät ole vielä kauaa kestäneet. Ja on todella helpottavaa huomata täällä, että samansuuntaisia ajatuksia ja tunteita on muillakin. Se auttaa.

Katselen juuri Ruotsin prinsessa Estellen ristiäisiä. :)

Luckygirl & Vintiö 28+3
 
Pitkästä aikaa tulin käväseen. Olen pahoillani, mutta en jaksanut lukea kaikki juttuja, koska uutta tekstiä tais olla 6 sivun verran! :D Meillä häähumu takana päin ja olen nyt rouva. Aivan ihanat häät oli meillä ja nyt sitten paluu arkeen koittaa. :kiss:

Kävin viime perjantaina äippäpolilla lääkärissä ja aivan ihana lääkäri sattu kohalle. Sairaslomaa kirjotti äitiyslomaan asti. JEE! Ei tarvi enää viikon tai kahden viikon välein rampata lääkärissä. Ultrassa kaikki hyvin. Painoarvio 1075 g.

Täälläkin närästää ihan hirveesti. Nyt varsinkin kun olen häiden aikaan syönyt mitä sattuu, närästää ihan hirveästi. Toivottavasti vähän helpottais kun palaan omaan ruokavalioon. Tosin mullahan on muutenkin aika rajottunut ruokavalio ton pahoinvoinnin takia. Vettä oon yrittänyt juoda runsaasti.

Taaperotx5: Olen todella pahoillani! Voimia koko perheelle! :hug:

Mesikämmen ja masukki 27+5
 
Mesikämmen: Ihanaa! Onnea tuoreelle rouvalle! :) Mä rakastan häitä ja kaikkea niihin liittyvää!
Me mennään kesällä 2013 naimisiin ja mä oon kyllä suunnitellut kaiken jo ihan valmiiksi. :D

Mä en ollu ees ajatellu tota aurinkorasvajuttua ollenkaa, hyvä kun se tuli täällä puheeksi. Mä oon tytölle ostanu apteekista sellasen jonkuu hyvän ja kalliin rasvan, mikä on just ihan pikkulapsille tarkotettu, sitä oon nyt kahtena päivänä itelleniki laittanut olkapäihin ja rintakehään. Onneks en oo mitään omia tököttejä laittanu, jos niistä sattuiski olemaan jotain haittaa. En kyllä usko mutta eihän sitä tosiaan tiedä.

Nepo ja Pirpana 29+4
 
Täällä lääkärissä käyty ja kaikki pienellä ja äidillä kunnossa:)

Taaperotx5 Iso halaus täältä:(

Ajattelin omaa listaa tänne laittaa nuista pienistä ensihankinnoista vauvalle:

- Pieniä vaippoja
- tops- puikkoja
- vanulappuja
- kosteuspyyhkeitä
- korviketta muutama purkki
- Tuttipullo
- harsoja
- sellanen "nenänniistin" (saa kuivan maidon pois nenää tukkimasta)
- varalla tutti (ei tarvinut edellisellä ollenkaan)
- kertakäyttöisiä liivinsuojia
- suuri imukykyisiä siteitä
- Lansinoh-rasva (lampaanrasvaa jos rinnat haavautuu)
- sinkkivoide
- Bepanthen-rasva
- Ainun-rintakumi (mulla aivan ehdoton, kun on niin matalat rinnanpäät)

Sairaalakassiin pakkaan:

- Imetysliivejä muutamat
- liivinsuojapaketti
- Tutti
- Hammasharja, ja -tahna
- Shamppoo ja hoitoaine
- hiusvärkit ja kampa
- deudorantti
- jotain naama-aineita (rasvoja yms.)
- (hiuslakka)
- puhelin
- laturi puhelimelle
- lompakko
- Kamera
- neuvolakortti..

..ja jos vauva joutuu taas tehohoitoon niin pyydän miestä tuomaan:
- Ainu Medela Alma- tuttipullon.
- Aventin käsikäyttöinen rintapumppu.
- Kannettava tietokone ja sen laturi:)

Tässä nyt jotakin. Jotain saattaa puuttuakin. Itse otan aina aika paljon tavaraa varuilta mukaan. Mutta nuo nyt ovat aika hyväksi koettu meillä. Tietenkin ilmankin pärjää ja paljon pystyy miehellä tuomaan jos jotain unohtui.

Uusiäippä78: Mulla on joka raskaudessa ollut ihan tautinen närästys. Nyt kun vauva oikein mellastaa, niin saa nuita rennieitä vetää koko ajan yötä päivää. Cavisgonia olen myös kokeillut mutta ei sekään oikein tehoa. Sain nyt kokeiltavaksi reseptillä Ranixal- poretabletteja ja Omeprazolia kuurina. Ranixalia pitää ottaa nyt aluksi samalla kun tuon omeprazolin vaikutus alkaa hitaammin. Mutta hyviä kokemuksia olen kuullut tuosta omeprazolista. Mutta on kuulemma myös aika hintava:/

petite ja pieni 26+2
 
Lääkärissä oli kaikki hyvin, paino oli jo 61,7kg :O Verenpainekin ok, Hb 116 (oli noussu vähän, pissanäyte ok, sfmitta olikin sit jo pompsahtanu 22 :) Eli siis keskikäyrällä ollaan. Tyyppi oli pt ja painoarvio ultralla 890g. Ilkeän tuntusta oli kun teki sisätutkimuksen, mut kohdunkaula oli kans kiinni ja napakka, pituutta 3cm joten silläkin saralla kaikki hyvin :)

Mä sit myöhästyin muuten tuolta lääkäristä.. Neuvolan terkka sano mulle et joo mee 8, otat sen verenpaineen jne eka ja lääkäri on sit 8.20. Ni joo, mun aika oliskin ollu jo 8, heti kun pääsin vessasta (jonotettuani sinne eka 5min) ni pitikin mennä terkkarille hemoglobiinin mittaukseen ja tuli vähän noottia myöhästymisestä.. Olin ihan huuli pyöreenä että mitääääh.. Mut ne sit otti jonkun ennen mua ja mä pääsin myöhemmin.

Tää nyt oli tällänen omanapailujuttu, oli pakko vaan tulla jakamaan teille :)

inieh ja tyyppi 26+1
 
Kiitos kommenteista vaunuihin ja erityisesti noihin Emmaljungan Duo Edgeihin liittyen! Jotenkin tää tuntuu niin kauheen isolta päätökseltä että on kyllä mukava kuulla käyttökokemuksia! Tilaa vievät tosiaan ovat autossa, meille on eka tulossa ja farmariauto joten ei haittaa vaikka vaunut vähän tilaa veiskin. Ja ajateltiin hommata noihin vaunuihin sellanen adapteri että turvakaukaulon saa vaunun runkoon kiinni kauppareissuja ym. ajatellen. Niin ja se piti noista vaunuista sanoa että me kun ollaan miehen kanssa pitkiä (173 ja 186cm) niin useimpia vaunuja kun siellä liikkeessä kokeili tuli sellainen olo et ne vaunut on kauheen pieniä/vauva jää niissä kauheen alhaalle. Et näin pitkälle noi emmaljungat (duo edget ja classic sportit) tuntui "sopivan kokoisilta". Citycrossit emmaljungissakin tuntui kauheen pikkusilta. Mut tääkin on varmaan tottumuskysymys kun ei tommosia kärryjä ikinä aiemmin oo työnnellyt ;)

Kantorepun ajattelin hommata. Luultavasti Manducan, mut en oo vielä perehtyny asiaan sen enempiä. Haluun hommata kunnollisen kun itsellä on niskavaivoja ja vähän jänskättää miten niskat tulee reagoimaan vauvan kantamiseen ja imettämiseen jne. Et kaikki apukeinot käyttöön tässä asiassa :)

Scarlett89 meillä ainaskin menee niin et babyshowereihin tulee kaverit ja ristiäisiin vain mun ja miehen perheenjäsenet + kummit elikkä samat ihmiset ei "joudu" useeseen otteeseen lahjomaan :) Mut en mäkään varmaan itse itselleni järkkäis silti :D Ja eihän se ainakaan perinteisesti noissa niin menekään.

Nukkuminen edelleen nukun yöni tosi hyvin, jos on raskas viikko takana saattaa 11h putkeen tulla ihan sikeää unta, arkisin yleensä 7-8h :) Vessaan heräilin alkuraskauden kerran yössä mutta nyt ei oo pariin kuukauteen tarvinnu edes vessaan heräillä. Nyt kuukauden verran on huomannut että unentarve on taas lisääntynyt, keskiraskaudessa oli virkeämpi ja unen tarve vähäisempi.

Sairaalakassia alan miettiä ehkä joskus 35 viikon jälkeen...

Mesikämmen onnittelut rouvalle! :flower: Täällä Nepon lisäksi myös yksi kesän 2013 morsian ja mäkin olen tässä viime viikkoina jotain ensimmäisiä valmisteluja jo ruvennut tekemään. Pitopalvelua varannut ym, paikka varittiinkin jo alkuvuodesta. Mut todellakaan ei oo häät vielä valmiiks suunniteltu :LOL:

Me käytiin tänään äitiyspolilla ultrassa ja kaikki hyvin vaavilla. Painoarvio 1615g elikkä oikein nätisti kasvaa keskikäyrällä. Oon vähän isoa vauvaa pelännyt kun sekä miehen että mun perheissä on isoja vauvoja tupannut olemaan. Mutta lääkäri vakuutteli ettei pitäis olla yli nelikiloinen vaikka menis yliajalle, 3700g käyrän mukaan laskettuna aikana. Tänään on kyllä ollu niiiin hyvät fiilikset kaikesta, bussimatkalla kotiinkin melkein itkin kun tuntuu vaan kaikki asiat olevan tällä hetkellä elämässä niin hyvin :)

Vanella ja neiti nassuli 29+6
 
NP
Alkuperäinen kirjoittaja samuelinäiti;26311695:
jos itse yrität vaihtaa puheenaihetta tai jopa sanoo suoraan että seuraava aihe niin alkaa se "etsä ookaan innostunut ja halunnut tätä lasta?" ja se vasta lisäski mun ärsytystä. sillai vau mikä päättely kyky ihmisillä on, jos en jaksa puhua 24/7 tulevasta vauvasta niin en siis halua sitä? varsinaisia sherlockkeja
No siis just tää!! Voi argh!! :mad: Odotan lähes kauhulla reilun viikon päässä olevia sukujuhlia. Saattaa olla, että valmiiksi mietityt replat kuten "eiköhän jokainen vois pitää huolen omasta mahastaan" (suvussamme paljon lihavia ihmisiä :D minä muk.luk.) tulevat hyvinkin käyttöön.

Muistinpa juuri, että omaan blogiini olen listannut sekä Hankittavat ja harkittavat vauvatavarat että Sairaalakassiini tulevan sisällön, jos joku haluaa vilkaista (on ollut joskus liikaa vapaa-aikaa niin on tullut naputeltua sen verran pitkät listat etten tänne viitsi kopsata :ashamed: ).

NP & Vatsakas 28+5
 
Neuvolassa kävin tänään ja sairaslomaa kirjoitti taas pariksi viikoksi. Sanoi sit kuitenkin että töihin voi ilmoittaa etten tule enää ennen äitiyslomaa. Eli meen taas parin viikon päästä uudestaan. Pissa oli puhdas, hb vähän tippunut, tais olla nyt 117 ja hiivaan sain kuurin. Paikat ennallaan eli kiinni ja kohdunkaulaa hyvin jäljellä.
Huolestuttaa vaan kun sf mitta oli nyt jo kolmatta kertaa peräkkäin pysynyt ennallaan eli ei ollut yhtään kasvanut. Lääkäri ei asiasta ollut huolissaan kun ei sillä mitalla ole kuulemma mitään merkitystä ja ei se ole luotettava :O:whistle: Taidan kyllä soittaa huomenna tuonne äippäpolille ja kysyä mitä mieltä ne on asiasta. Siks kai sitä mittaa nyt otetaan että nähdään että se vauva kasvaa....Eihän se nyt mikään tarkka määre ole mutta on se nyt suuntaa antava edes. Huolestuttaa vaan....

Devil+pyöriäinen 30+2
 
Devil millä aikavälillä nuo mittaukset on sit tehty? Jos on kovin lyhyen ajan sisällä niin eihän se välttämättä ehdi kasvaa juurikaan ja sf-mitta riippuu tosi paljon siitä, missä asennossa vauva mittaushetkellä on. :) Ei varmaankaan syytä huoleen mut kannattaa tietenkin tarkistaa asia ettei jää vaivaamaan!
 
NP KIITOS! :wave::D
+ muutkin jotka jaksoivat tavaroita listailla.
Tänään lähdetään taasen katselemaan, toivottavasti jotain tarttuu mukaankin.

Joudun soittelemaan sinne lääkäriin että ottavat minulta sen selkärankareumatestin.
Mulla pettää tuo lonkanseutu niin pahasti ja kipuilee todella ankarasti tällä hetkellä. Äiti muistutti taasen kun purin hammasta itkukurkussa ettei hyvältä näytä, hänellä se alkoi juuri samalla tavalla ja raskaus on yksi asia mikä laukaisee tuon. Nyt hirvittää. :|
 
Pitkästä aikaa taas kirjottelen...

Ensiksikkin onnittelut msikämmenelle ja miehellesi
sekä kertomus tervetuloa joukkoon!!
Hankintoja on tullut tehtyä jo oikeastaan kaikki eli
sitteri ostettiin käytettynä Ficher Pricen tärinäsitteri, lelukaari sitteriin ilmeisesti myös kuuluisi, mutta en huomannut kauppahetkellä edes kysellä.
Pinnis siis löytyi vanhoista kätköistä, eilen sai viime silauksen maalia pintaan ja kasattiin valmiiksi jo odottelemaan pientä tuhisijaa :heart: Patja sänkyyn tosin on vielä hankintaliostalla, mutta se ei mikään kiireellinen hankinta ole, sillä ensipetinä ajattelin käyttää äippäpakkauslaatikkoa, joka toki pinnikseen tulee.
Turvaistuin hankittiin kärkkäiseltä. 0-18kg:lle tarkoitettu istuin jonka saa säädettyä eri asentoihin. Nyt sitten kauhukseni luin netistä että suositeltu ikä on 6kk-4v!!!! Ensin teksteissä lukee että soveltuu pienestä lapsesta isompaan, enkö nyt uskallakkaan pitää vastasyntynyttä penkissä?? Onko muilla kokemusta tälläisesta istuimesta? Huijausta sanon minä!! :mad:
Vaunut oli aluksi tarkoitus lainata siskoltani, mutta eilen sitten saatiinkin hyvä tajous tosi hyväkuntoisista Brion kombi vaunuista, joihin tulee kaikki mahdollinen lisähärpäke mukaan. Eihän siitä voinut kieltäytyä ja onhan omat aina omat.
Vaatteita on jo läjä ja lisää tulee :) käytettyjä ovat toki kaikki muut paitsi äippäpakkauksen vaatteet, mutta uusia en ole ajatellut edes hankkia etukäteen, kotiutumisvaatteet ehkä, nekin kyllä löytyisi äippäpakkauksen valikoimasta.
Kaikenlainen pineni tilpehööri on vielä hankkimatta tuttipullot ym sekä punkka ja jalat ettei tarvitse lattioilla konttailla pesuhetkissä. Kirppiksiltä olen haalinut muutamia ihania pehmokirjoja ja puuhamaton teko pitäisi alkaa suunnittelemaan.
Rintarepun ja imetystyynyn hankintaa olen suunnitellut myös, mietin vain niiden todellista tarpeellisuutta, tulisiko näitä todella käytettyä ja minkäverran?

Nivelten kipeytyminen onko tullut muilla oireiksi? Täällä varsinkin aamuisin sormien ja ranteiden nivelet todella jäykät ja kipeät, vesipannun pitely onnistuu kahdenkäden tekniikalla ja koukistelu yhtä tuskaa :( Tämä ilmeisesti on raskauteen liittyvä vaiva, olisiko mitään kotikonstia mikä auttaisi? Päivää myöden nivelet vetristyy, mutta täysin kivuttomaksi eivät tule.

Alaselän kivut ovat myös lisääntyneet kovasti, huomaa heti jos tulee tehtyä yhtään enempää kotihommia, tuskat valtavat kun oikaisee selän makuullaan, mies saa olla kiskomassa ylös :)

Olisikohan tässä nyt jo kaikki :)

-hipsuk & vilperi 28+5
 
minea eka mittaus siis oli terkkarin tekemä kuukausi sitten ja sf oli silloin 28. Seuraavat kaks lääkärin tekemiä ja tulos molemmilla kerroilla 27. Soitan nyt kuitenkin äippäpolille ja kysyn niiden mielipidettä.
 
Devil ahaa okei. No toivotaan että kaikki on ok! :)

mesikämmen onnea rouvautumisesta! :D Häät on kyllä niin mukavia!

surusilmät toivotaan ettei ole reuma! Varmasti kurja vaiva.

Viime yön nukuin pitkästä aikaa sikeästi ja putkeen meni varmaan semmoset 8 tuntia! Silti väsytti aamulla, tää mun unirytmi taitaa olla vähän persiillään :D Mutta eiköhän tämä päivä tästä lähde käyntiin, pian lähden koululle tekemään parityötä lasten ja nuorten masennuksesta ja sen jälkeen onkin paljon hommaa kotona. Jos saan ensi viikolla luvan olla kahdelta luennolta pois, niin pääsenkin jo muuttokuorman kanssa kotikaupunkiin viikonloppuna! :) Se oliskin paljon helpompaa kun mies joutuu olla siellä pitkät päivät töissä niin jonkun täytyy koirastakin huolehtia. Sit täytyis vaan 1.6 tulla viimeinen tentti tekemään ja that's it! :) Sit voin keskittyä täysin vauvan tuloon ja kaikkeen siihen liittyvään!

Ei tällä erää muuta, kunhan kävin höpöttämässä turhuuksia taas :D Ihanan kesäistä päivää kaikille!

Minea ja maha-asukki 29+3
 

Yhteistyössä