[QUOTE="vieras";26453573]Älkää nyt jankatko siitä omasta olostanne, tässähän on kyse vain käytettävistä termeistä. Niitä on paras käyttää johdonmukaisesti, että tiedetään, mistä puhutaan.
Normaali ruumiinlämpö on välillä 36,5°-37,5°. Välillä 37,5°-38° on pientä lämpöä, ja 38°> on sitten kuumetta. Se, että oma tavanomainen ruumiinlämpö on vaikka sen 36,5° ja asteen lämmönnousu saa olon huonoksi, ei vaikuta käytettäviin termeihin. Vaikka olo olisi miten puolikuollut, 37° ei ole siis vielä kuumetta, misään tapauksessa. Ja jos normaali ruumiinlämpö on alle sen 36,5° niin silloin kannattaa kyllä tutkituttaa asia ja löytää alilämmön syy.
Kuitenkin jo pieni lämmönnousu, vaikka se ei kuumetta olekaan, voi varsinkin muihin oireisiin yhdistettynä olla hyvä syy pysytellä kotosalla, ihan siksi että välttäisi mahdollisuuksien mukaan tartuttamasta itävää tautia eteenpäin.[/QUOTE]
No termikysymyksenä minä tämän ymmärränkin, ja juuri sen vuoksi käytin viestissäni heittomerkkejä sanan 'kuume' ympärillä.
Nykyisestä suhtautumisesta en muuten tiedä, mutta ainakaan vielä joku vuosi sitten "alilämpöä" ei tunnustettu tai katsottu lääketieteelliseksi tilaksi, eikä sitä terveydenhuollon toimesta siksi selvitelty. Näin erikoistunut lääkäri minulle kertoi.
Sairastan ylipäätään hyvin vähän ja olen hyvävointinen ja -kuntoinen, joten en siksikään olisi lähdössä selvittelemään (kaiketi) normaalivaihtelun ulkopuolella pysyttelevää ruumiinlämpöäni, kiitos vain. (Ainakin omalla kohdallani ominaisuus on periytynyt äidiltäni.)
Voin mieliksesi olla käyttämättä sanaa kuume omien tulehdusten nostamien ruumiinlämpöjeni kohdalla (ja olen ollutkin), mutta ei se sitä poista, etteikö olo olisi uskoakseni aivan verrannollinen "normaalilämpöisten" kuumetuntemuksiin.
Termien osalta ymmärrän tarpeen johdonmukaisuudelle, mutta termit ovat kuitenkin välineitä, joita käytetään myös kuvaamaan yksilön _vointia_, joka tosiaan on subjektiivinen tuntemus.