37,5 ei ole kuumeen raja!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itselläni normaalilämpö on 36,6 mutta kyllä jos lämpöä nousee 37,5 niin minä ainakin olen ihan puolikuollut ja olo on kauhea. Sitten jos kuume huitelee yli 38 olo on ihme kyllä hyvä ja jaksaa tehdä vaikka mitä.
Isälläni taas normaalilämpö on jossain 35,5-36 ja kun lähenee 36,5 niin on jo kipeä.

Yritän väittää sitä että hyvin moni käyttää mitättömiä numeroita oikeutuksena johonkin marttyyrikuolemaan kuumeen käsissä. Pieni lämpö on vain osoitus kehon toimimisesta tautia vastaan, korkea lämpö on osoitus siitä että nyt on oikeasti syy himmailla ja levätä.

No voi hyvänen aika, eli kun sulla ei oo voimaton olo, niin ei muillakaan saa olla. Huh huh.

Onneks et oo lääkäri tmv. voin vaan kuvitella sen himon tempaista jos alkaisit tollasta mussuttamaan kun joku tulis potilaaksi sun luo.

Kyllä Scarletin pointti oli oikein hyvä.
Kuume vaikuttaa niin eri tavalla ihmisiin , toisille pahemmin ja toisille vasta korkea kuume tuntuu.
Ihmetyttää kyllä tämä rajaus ettei 37,5 ole kuumetta. Itse yleensä jään pois töistä vasta kun on ihan pakko, mutta pienikin kuume tekee sen ettei sängystä jaksa nousta.

Tietenkin voisi nappailla lääkkeitä jotta kuume laskee ja mennä väkisin töihin, mutta siinä varmaan tekee vain hallaa itselleen.

Kyllä mä ymmärrän Kepsiksen pointin, että mitä siis kirjoituksillaan haki, mutta silti väittäisin että suurimmalle osalle yli 37 asteen lämpö tekee oloa niin huonoksi ettei töissä pysty olemaan, ja että ei ole urheutta lähteä töihin lämmön noususta huolimatta. Jos itse näin toimiii (mielestäni vielä tyhmästi, vaikka ei kai sitä tähänkään suuntaa saisi negatiivisesti arvostella), niin ei ainakaan multa sitä voi vaatia, tai haukkua muita turhanvinkujiksi jos jäävät kotiin itseään hoitelemaan.

Ei jessus, kaikesta täällä saadaan taistelu aikaiseksi. :D

Itseni kohdallakin kyllä toteutuu tuo, että jo noin 37 lämmöllä olo on kuin jyrän alle jääneellä. Ongelma ei kuitenkaan piile siinä, vaan siinä, että keho ei oikeastaan ikinä nosta sitä lämpöä noinkaan "ylös". Olen kuumeettomasti sairastanut mm. otsaonteloihin edennyttä sivuontelotulehdusta ja päällekkäisiä poskiontelo-, keuhkoputken- ja korvatulehduksia.

Normaalilämpö alle 36. Aikuisiässä olen kahdesti ollut reilun 37 asteen "kuumeessa" ja käytännössä toimintakyvytön. Että jos tällaisesta provosoitumaan lähtisin niin kyllähän tuo Kepsiksen "motivaatiokuume"-sanailu ottaisi päähän. :D

Mutta joo, pointti taisi olla se, että niitä hysteerisiä mittailijoita, jotka nojaavat voinnin sijaan pelkkään lukemaan, löytyy, mikä on totta. (Oli tuo silti vähän turhan yleistävä.)

Todellisessa elämässä ongelmia aiheutuu lähinnä terveydenhuollon puolella, kun nuo tulehdukset pääsevät etenemään pahemmiksi - niitä ei selvitellä kun ei kuumetta ole. Nykyisin osaan kyllä pitää puoleni, ja taitaa tiedoissani olla jo merkintäkin kuumeettomista tulehduksista.

Ei tää nyt mikään kiistan aihe silti oo; keho ja sen tuntemukset ovat yksilöllisiä juttuja, ja pahapa toisen on mennä varmaksi sanomaan, "ettet sä voi olla kipeä, ei toi mikään kuume oo".

Älkää nyt jankatko siitä omasta olostanne, tässähän on kyse vain käytettävistä termeistä. Niitä on paras käyttää johdonmukaisesti, että tiedetään, mistä puhutaan.

Normaali ruumiinlämpö on välillä 36,5°-37,5°. Välillä 37,5°-38° on pientä lämpöä, ja 38°> on sitten kuumetta. Se, että oma tavanomainen ruumiinlämpö on vaikka sen 36,5° ja asteen lämmönnousu saa olon huonoksi, ei vaikuta käytettäviin termeihin. Vaikka olo olisi miten puolikuollut, 37° ei ole siis vielä kuumetta, misään tapauksessa. Ja jos normaali ruumiinlämpö on alle sen 36,5° niin silloin kannattaa kyllä tutkituttaa asia ja löytää alilämmön syy.

Kuitenkin jo pieni lämmönnousu, vaikka se ei kuumetta olekaan, voi varsinkin muihin oireisiin yhdistettynä olla hyvä syy pysytellä kotosalla, ihan siksi että välttäisi mahdollisuuksien mukaan tartuttamasta itävää tautia eteenpäin.

[QUOTE="vieras";26453573] Ja jos normaali ruumiinlämpö on alle sen 36,5° niin silloin kannattaa kyllä tutkituttaa asia ja löytää alilämmön syy.
[/QUOTE]

Itse tiedän alilämmön syyn, kilpirauhasen vajaatoiminta. Tästä syystä uskon myös, etten ole ollut kuumeessa vuosiin vaikka olen sairastanut ties mitkä kulkutaudit.

[QUOTE="vieras";26453573]Älkää nyt jankatko siitä omasta olostanne, tässähän on kyse vain käytettävistä termeistä. Niitä on paras käyttää johdonmukaisesti, että tiedetään, mistä puhutaan.

Normaali ruumiinlämpö on välillä 36,5°-37,5°. Välillä 37,5°-38° on pientä lämpöä, ja 38°> on sitten kuumetta. Se, että oma tavanomainen ruumiinlämpö on vaikka sen 36,5° ja asteen lämmönnousu saa olon huonoksi, ei vaikuta käytettäviin termeihin. Vaikka olo olisi miten puolikuollut, 37° ei ole siis vielä kuumetta, misään tapauksessa. Ja jos normaali ruumiinlämpö on alle sen 36,5° niin silloin kannattaa kyllä tutkituttaa asia ja löytää alilämmön syy.

Kuitenkin jo pieni lämmönnousu, vaikka se ei kuumetta olekaan, voi varsinkin muihin oireisiin yhdistettynä olla hyvä syy pysytellä kotosalla, ihan siksi että välttäisi mahdollisuuksien mukaan tartuttamasta itävää tautia eteenpäin.[/QUOTE]

No termikysymyksenä minä tämän ymmärränkin, ja juuri sen vuoksi käytin viestissäni heittomerkkejä sanan 'kuume' ympärillä.

Nykyisestä suhtautumisesta en muuten tiedä, mutta ainakaan vielä joku vuosi sitten "alilämpöä" ei tunnustettu tai katsottu lääketieteelliseksi tilaksi, eikä sitä terveydenhuollon toimesta siksi selvitelty. Näin erikoistunut lääkäri minulle kertoi.

Sairastan ylipäätään hyvin vähän ja olen hyvävointinen ja -kuntoinen, joten en siksikään olisi lähdössä selvittelemään (kaiketi) normaalivaihtelun ulkopuolella pysyttelevää ruumiinlämpöäni, kiitos vain. (Ainakin omalla kohdallani ominaisuus on periytynyt äidiltäni.)

Voin mieliksesi olla käyttämättä sanaa kuume omien tulehdusten nostamien ruumiinlämpöjeni kohdalla (ja olen ollutkin), mutta ei se sitä poista, etteikö olo olisi uskoakseni aivan verrannollinen "normaalilämpöisten" kuumetuntemuksiin. :D

Termien osalta ymmärrän tarpeen johdonmukaisuudelle, mutta termit ovat kuitenkin välineitä, joita käytetään myös kuvaamaan yksilön _vointia_, joka tosiaan on subjektiivinen tuntemus.

Mun normaali ruuminlämpö on 35 tai jonkun desimaalin alle. Voin kertoa, että aika traktorin liiskaama kastemato oon, jos yli 37 menee ruumiinlämpö.

Matala ruumiinlämpö on kuulemma perinnöllistä ja ainaki mun veljillä, äidillä ja mummolla on yhtä matalat lämmöt. Ois jännä tietää, mikä on se tekijä, joka aiheuttaa toisille matallaman ja toisille korkeemman ruummiinlämmön. Hmm...

Niin ja linkin juttua en edes avannu. :whistle:

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";26453573]Normaali ruumiinlämpö on välillä 36,5°-37,5°. Välillä 37,5°-38° on pientä lämpöä, ja 38°> on sitten kuumetta. Se, että oma tavanomainen ruumiinlämpö on vaikka sen 36,5° ja asteen lämmönnousu saa olon huonoksi, ei vaikuta käytettäviin termeihin. Vaikka olo olisi miten puolikuollut, 37° ei ole siis vielä kuumetta, misään tapauksessa. Ja jos normaali ruumiinlämpö on alle sen 36,5° niin silloin kannattaa kyllä tutkituttaa asia ja löytää alilämmön syy.[/QUOTE]

Mitään "alilämpöä" ei ole olemassakaan. Mulla normaali ruumiinlämpö on 36 tai vähän alle, enkä ole mitenkään sairas :D Ihmisten kehojen normaalit lämpötilat nyt vaan ovat erilaisia, ja itse olen suht kipeä jo 37 asteessa, en ihan toimintakyvytön kuitenkaan. Toki on ihan hyvä olla olemassa jonkinlainen asteikko siitä, millaista sanastoa käytetään mihinkin ruuminlämpöön liittyen. Voisi kuvitella, että "lämpöilyn" ja "kuumeen" voisi määritellä paljon paremmin ja järkevämmin erona normaaliin ruumiinlämpöön. Onhan se nyt ihan eri asia, jos on normaalisti 36 lämpötilassa ja lämpö nousee 38 asteeseen, kuin 37,5 lämmöstä 38 lämpöön. Yksilöitähän tässä ollaan, mun kaakillakin on kyseessä lämpöily jos ruuminlämpö kohoaa 38 asteeseen, vaikka hevosen normaalin ruumiinlämmön yläraja noin yleensä on 38,2 astetta.

Ot, mutta sana "lämpö" alkaa näyttää ja kuulostaa tosi idioottimaiselta, kun sitä toistelee tarpeeksi...

[QUOTE="vieras";26453573]Älkää nyt jankatko siitä omasta olostanne, tässähän on kyse vain käytettävistä termeistä. Niitä on paras käyttää johdonmukaisesti, että tiedetään, mistä puhutaan.

Kuitenkin jo pieni lämmönnousu, vaikka se ei kuumetta olekaan, voi varsinkin muihin oireisiin yhdistettynä olla hyvä syy pysytellä kotosalla, ihan siksi että välttäisi mahdollisuuksien mukaan tartuttamasta itävää tautia eteenpäin.[/QUOTE]

No entä jos normaali ruumiinlämpö on sen 35, saako silloin vähän rukata noita termien rajoja omalla kohdallaan...? :xmas:

Eikä se aina tarvitte olla lämmönnousua, että olo menee kurjaksi. Lämpö voi laskiaki ja olo on sama ku olis kuumees. Mulla siis normaalilämpö 36,6 ja muutaman kerran on flunssas laskenu johonki 35,6 asteeseen.

Vähän ihmettelen tämän artikkelin saamaa huomiota. Luulin, että jokainen tietää, että 37,5 astetta ei ole kuumeen raja. Lapsilla saattaa ihan leikkiessä ja touhutessa nousta ruumiinlämpö reilusti yli 37 asteen.

Elimistössä on JATKUVASTI jotain bakteereja, niin hyviä kuin huonoja, ei ihmisen keho ole mikään steriili tehdas mihin pääsee joskus joku ikävä pöpö vahingossa sisään ja sitten alkaa lämmön nousu. Sitä tapahtuu ihan KOKO AJAN.

Tämmöinen desimaalien kyttäys lämmön suhteen on suhteellisen harhaista touhua. Jos olo on oikeasti paska eikä jaksa, niin toimii sen mukaan, ei se mittari sitä kerro automaattisesti milloin pitää ottaa saikkua ja milloin ei.

Kuuleppas, miehelläni oli keuhkokuume, lämpöä oli vain 37,5. Oli aivan mielettömän uupunut, ei olisi jaksanut mennä edes pissalle. Lääkäriin ei meinannut päästä, kun ei tuo oikeasti ollut sairas heidän mielestään - no ottivatpa sitten kuitenkin tulehdusarvot, ja kas kummaa, miehelle soitettiin kesken päivän töihin, että äkkiä lääkäriin ja seuraavaksi olikin yli kahden viikon sairasloma.

Eli se 37,5 asteen kuume voi olla vaikka kuolemaksi hoitamattomana!

[QUOTE="poikia3";26453958]Kuuleppas, miehelläni oli keuhkokuume, lämpöä oli vain 37,5. Oli aivan mielettömän uupunut, ei olisi jaksanut mennä edes pissalle. Lääkäriin ei meinannut päästä, kun ei tuo oikeasti ollut sairas heidän mielestään - no ottivatpa sitten kuitenkin tulehdusarvot, ja kas kummaa, miehelle soitettiin kesken päivän töihin, että äkkiä lääkäriin ja seuraavaksi olikin yli kahden viikon sairasloma.

Eli se 37,5 asteen kuume voi olla vaikka kuolemaksi hoitamattomana![/QUOTE]

Sanon vaan, että ei ollut kuumetta, vaan lämpöä. Keuhkokuume voi olla kuolemaksi, sitä en kiistä.

Ei jumalauta, lääkärit kertovat mikä on oikea kuume, ja mammat hyökkää barrikadeille että juuri HÄN on poikkeus. :D Samat mammat tosin kuseskelevat tikkuihin ja mittailevat aamulämpöjä, ja hups! se ovuloinnin jälkeinen 37,5 ei enää olekkaan kuolemansairaus. :D Vaikka kivenkovaa väittävät olevansa sängynpohjalla joka ikinen kerta kun ruumiinlämpö ylittää sen 37..

[QUOTE="Höh";26454006]Esim. keuhkokuume voi olla täysin kuumeeton. Töihin vaan???[/QUOTE]

VOINNIN MUKAAN, IDIOOTTI! EI lämpömittarin lukeman vaan VOINNIN. Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi?

[QUOTE="poikia3";26453958]Kuuleppas, miehelläni oli keuhkokuume, lämpöä oli vain 37,5. Oli aivan mielettömän uupunut, ei olisi jaksanut mennä edes pissalle. Lääkäriin ei meinannut päästä, kun ei tuo oikeasti ollut sairas heidän mielestään - no ottivatpa sitten kuitenkin tulehdusarvot, ja kas kummaa, miehelle soitettiin kesken päivän töihin, että äkkiä lääkäriin ja seuraavaksi olikin yli kahden viikon sairasloma.

Eli se 37,5 asteen kuume voi olla vaikka kuolemaksi hoitamattomana![/QUOTE]

:laugh: olet sinä mainio ihminen. otetaanko samantien kaikki muutkin sairaudet esiin missä ei ole välttämättä kuumetta? kun pointti oli minulla siinä että hyvin MONI käyttää näitä desimaaleja tekosyynä saikulle tai muuten vaan kuoleman kielissä olemiselle mukamas. tää on kyllä uskomaton palsta, toinen toistaan yksinkertaisempi hyökkii päälle sen sijaan että lukisi kunnolla tekstit ja huomaisi ettei ole mitään tarvetta hermota. moni ei edelleenkään ole SAMA ASIA kuin JUURI SINÄ tai sinun puolisosi. Täytyy olla kyllä yksinkertainen ettei tuota tajua.

Faktoja peliin.

KUKAAN ei voi ilmoittaa normaalilämpöään desimaalin tarkkuudella koska normaalivaihtelu vuorokaudenkin sisällä on noin puoli astetta ja naisilla reilusti enemmänkin kuukautiskierron mukaan.

Alilämpöä ei myöskään normaalisti esiinny henkilöllä joka ei ole vakavasti kylmettynyt (esim sammunut hankeen). Yleisin alilämmön syy on yksinkertaisesti mittausvirhe. Peräsuolesta tai emättimestä mitattuna saadaan luotettavin lukema, kainalomittaus on useinkin vähän sinne päin.

Kuume EI todellakaan korreloi suoraan vointiin. Totta ihmeessä voi olla huono ja heikko olo alkavassa pöpötaudissa vaikka kuume ei olisi vielä ehtinytkään nousta. Toisaalta esimerkiksi pikkulapset voivat olla vielä varsin pirtsakoita vaikka kuumetta olisi melkein 39. Kuume kertoo enemmän todennäköisestä taudinaiheuttajasta, A-influenssa tai vaikka pneumokokkisepsis nostaa kyllä sen kuumeen kaikille näille "ei-mulle-ikinä-kuume-nouse" -tyypeillekin muttei esimerkiksi kaikkiin virusflunssiin kuumetta liity vaikka muuten voikin olla karsea olo, nenä tukkeessa ja peitteet kurkussa. Siksi on totaalisen tyhmää käyttää kuumetta esimerkiksi työkuntoisuuden mittarina. Terveyskeskuksessa yleensä sitä kuumetta kysytään siksi, että tiedetään vähän miettiä niitä potentiaalisia aiheuttajia ja suunnata jatkotutkimuksia niiden mukaan, ei suinkaan siksi että saikkua oltaisiin sillä perusteella epäämässä.

[QUOTE="vieras";26454563]VOINNIN MUKAAN, IDIOOTTI! EI lämpömittarin lukeman vaan VOINNIN. Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi?[/QUOTE]

Ongelma onkin tässä se että lääkäreitä ei kiinnosta vointi vaan se mittarinlukema

[QUOTE="Kifa";26454639]Faktoja peliin.

KUKAAN ei voi ilmoittaa normaalilämpöään desimaalin tarkkuudella koska normaalivaihtelu vuorokaudenkin sisällä on noin puoli astetta ja naisilla reilusti enemmänkin kuukautiskierron mukaan.

Alilämpöä ei myöskään normaalisti esiinny henkilöllä joka ei ole vakavasti kylmettynyt (esim sammunut hankeen). Yleisin alilämmön syy on yksinkertaisesti mittausvirhe. Peräsuolesta tai emättimestä mitattuna saadaan luotettavin lukema, kainalomittaus on useinkin vähän sinne päin.
[/QUOTE]

Joo olis hauska tietää kuinka moni näistä "alilämpöisistä" on mitannut lämpönsä perseestä. Ja vielä monta kertaa terveenä eri kk-kierron vaiheissa. :D

En itsekään kuvittele ettei minulle muka ikinä kuume nouse sillä perusteella ettei nyt viime vuosina ole minkään flunssan yhteydessä kuumetta ollut. Ei vain ole sattunut sellaista tautia kohdalle johon korkeaa kuumetta liittyisi ja olen älynnyt jäädä ajoissa kotiin lepäämään enkä ole odotellutkaan sen kuumeen nousua. Kun kymmenisen vuotta sitten sairastin kunnon influenssan niin kuumetta oli kyllä se 40 astetta.

Yhteistyössä