35v.+ plussanneet/odottavat

Täällä 36v odottaja. Tämä on minun toinen lapsi, esikoinen on 8v. Miehelleni tämä on ensimmäinen.

Mulla on ollut alusta asti rauhallinen olo tämän raskauden suhteen, tunne että kaikki on ihan hyvin. Mutta oma jaksaminen mietityttää vähän, olen ollut enempi vähempi (työ)uupunut viime vuosina, olen myös esikoiseni yksinhuoltaja. 8v sitten olin ns elämäni kunnossa, nyt taas tiedän että en ole fyysisesti niin hyvässä kunnossa :D Vaikka esim ylipainoa ei olekaan.

Mies olisi tukena jos haluaisin käydä salilla, mahdollistaisi minulle aikaa siihen. Nyt rv 7+ kannattaisi varmaan aloittaa (kunhan pahoinvointi hellittäisi), muistan että esikoisen raskaudessa salitauko ei tehnyt hyvää eikä uudelleen aloittaminen enää onnistunut pidemmällä raskaudessa, aiheutti liikaa supistuksia.
Esikoisen synnytys oli pitkä mutta jaksoin hyvin, uskon että hyvä fyysinen kunto oli iso osasyy.

Miten te muut pidätte huolta kunnosta raskausaikana?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Marla79
@Pulla21 Tervetuloa mukaan! Kiitos kun jaoit kokemuksesi salitauon osalta, en tullut ajatelleeksi tuota ettei tauolta ole välttämättä paluuta. Itse käyn juoksemassa ja salilla myös. Juoksun tilalle olisi kiva saada jotain muuta, eikä vain jättää sitä pois. Miten esim. uinti sujuu toisella kolmanneksella ja siitä eteen päin? Itsellä vasta vk 4+jotain, joten olen vielä urheillut normaalisti.
 
  • Tykkää
Reactions: Pulla21
Tulenpa myös tänne kirjoittelemaan. Olen 37-vuotias ja viidettä lasta nyt odotan. Raskaus ihan alussa, viikkoja 4+4. Viime kesän lopulla koettu keskenmeno viikolla 8 kummittelew mielessä enkä uskalla yhtään nyt iloita tästä raskaudesta.
Lapset meillä on jo melkl isoja. Vanhin tyttö on 21 ja asuu jo omillaan. Kotona asuu pojat 17v ja 12v sekä tyttö 9v.

Kesällä keskenmenneestä raskaudesta ehdin kertoa vanhimmalle tyttärelle ja hän suuttui siitä ihan hirveästi! Aikoo lähivuosina alkaa itsekkin vauvantekoon, joten koki mun raskauden niin ettei mulla olisi aikaa olla mummo hänen vauvalle jos mulla olisi oma pieni.
Hirvittää kovasti miten tämän nyt sitten ottaa jos sinne asti päästään että kerron hälle.
 
Minulla käynnistyi nyt viikko 17, itsellä kummittelee mielessä viimesyksyinen rv15 keskenmeno. Edelleen todella vaikea luottaa että tämäkään jatkuisi. Kokoajan kuulostelee että joko synnytys käynnistyy... Mitään lisätukea tai tarkastuksia ei ole saanut. Yhden neuvolaköynnin käynyt rv8 ja seuraava on ensiviikolla. Olen yrittänyt ja kysellyt mutta ei ole mitään saatavilla. Harkkasupoistuksi ilmeisesti nyt jo ollut, niin vaan nekin kuuluvat normaaliin raskauteen tässä kohtaa mutta itse lähinä odotan milloin menee vedet 🙄

Emme siis ole kertoneet kellekään. Viimesyksynä kerrottiin joskus nt ultran aikaan. Olipa mukaava sitten kertoa kaikille ettei tulekaan. Lapset olivat pettyneitä yms en tiedä milloin kerrotan tälläkertaa. Ehkä jossain rv24 kieppeillä kun mahdollisuus selvitä ennenaikaisena on jo jokunen prosentti
 
@Marla79 Uintihan on kai ihan suositeltavaa raskaana olevalle, kunhan kohdunsuu on kiinni. Osa vissiin sitä epäröi sitten loppuraskaudesta, jos ei ole varmuutta onko lähtenyt aukeamaan. Mutta muuten ihana laji ja vesi elementtinä raskaana olevalle. 😍

Mies on kertonut jo monelle, on niin innoissaan. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Itse vielä himmailen, odotan että kerron töissä ennen kun alan muuten tästä yleisesti puhumaan. Ehkä sitten nt ultran jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: Marla79
Minä olen jatkanut salilla käymistä, mutta juoksu on raskauden myötä jäänyt. Se tosin on aina ollut talvella vähäisempää, mutta nyt ei ole kevään myötäkään tullut ravattua. Sen sijaan teen reippaita kävelylenkkejä, nyt pääsiäisvapailla olen jo kolmena päivänä peräkkäin reippaillut. Tänään ja perjantaina kympin lenkit, eilen vähän vähemmän. Tukivyön ja sopivien vessabreikkien kanssa hyvin sujunut. Nyt rv 21+2.
 
  • Tykkää
Reactions: Marla79
Uimahallissakin käyn usein salitreenin yhteydessä, mutta uinti ei ole koskaan ollut minulle kuntoilulaji, vain huvia ja rentoutumista. Lyhyt uinti, kylmäallas ja lopuksi kelluttelu lämpimässä altaassa, sitten saunaan. :D

Olen siis aika surkea uimari, en jaksa montaa altaanmittaa vedellä yhteen menoon. :rolleyes:
 
Olin hetken kirjoittelematta kun pääsiäisenä tuntui että kesken olisi menossa. Verta tuli ja olo oli huono, mutta kipuja ei ollut. Pääsiäisen jälkeen sain ohjeen odottaa ensimmäistä ultraa (joka on vasta viikkojen päästä!). Vuoto alkoi pääsiäisenä tehdyn rankan treenin jälkeen ja nyt en uskalla urheilla, vaikka sain luvan liikkua normaalisti.
 
vierailija
Olin hetken kirjoittelematta kun pääsiäisenä tuntui että kesken olisi menossa. Verta tuli ja olo oli huono, mutta kipuja ei ollut. Pääsiäisen jälkeen sain ohjeen odottaa ensimmäistä ultraa (joka on vasta viikkojen päästä!). Vuoto alkoi pääsiäisenä tehdyn rankan treenin jälkeen ja nyt en uskalla urheilla, vaikka sain luvan liikkua normaalisti.
Voi ei 😔 Toivottavasti vuoto olisi harmitonta! ❤
 
vierailija
Täällä 38v ja odotan viidettä.❤

Meillä on 15v, 5v, 3v ja 1v. Nyt on menossa rv 14+4. Pari päivää sitten kerrottiin lapsille ja kaikki ovat innoissaan.🥰 Lisäksi olen kertonut yhdelle ystävälle ja anopille. Kasvotusten olisi kiva kertoa, niin ei ole tullut vielä tilaisuutta muille kertoa. Toisaalta vois myös odottaa rakenneultraan asti ja kertoa sitten.🙃

Ikä ei paljoa huoleta, mutta oma jaksaminen ehkä vähän..jos sattuisi esim.huonosti nukkuva vauva tms. Kaikki edelliset ovat nukkuneet niin hyvin... Mutta en siitä vielä kovin stressaa ja tai pelkää, sitten kun on aihetta, niin sitten vasta.😅

Tsemppiä kaikille🤗 ja aurinkoista kevättä!☀
 
  • Tykkää
Reactions: Evena_4
@Pulla21 Kynnys yksityiselle menosta on mulle iso. Varhaisultra on täällä noin 250€, verikoe lääkärin käyntimaksuineen kai satasen luokkaa. Jos jotain häikkää sattuu löytymään ja joutuu käymään uudelleen ultrassa esim. viikon päästä, siitä tulee lopulta aika iso summa rahaa. Yritän odottaa rauhassa julkiselle pääsyä.
 
@Pulla21 Kynnys yksityiselle menosta on mulle iso. Varhaisultra on täällä noin 250€, verikoe lääkärin käyntimaksuineen kai satasen luokkaa. Jos jotain häikkää sattuu löytymään ja joutuu käymään uudelleen ultrassa esim. viikon päästä, siitä tulee lopulta aika iso summa rahaa. Yritän odottaa rauhassa julkiselle pääsyä.
Missä päin asut, olisiko kohtuullisen matkan päässä kätilön ultraa tarjolla? Hcg ilman lähetettä maksaa n. 50e myös. Tai voi soittaa neuvolaan ja kysyä saisiko lähetteen verikokeeseen, se ei ole kovin kallis testi tehdä edes.
 
@Pulla21 Kynnys yksityiselle menosta on mulle iso. Varhaisultra on täällä noin 250€, verikoe lääkärin käyntimaksuineen kai satasen luokkaa. Jos jotain häikkää sattuu löytymään ja joutuu käymään uudelleen ultrassa esim. viikon päästä, siitä tulee lopulta aika iso summa rahaa. Yritän odottaa rauhassa julkiselle pääsyä.
Etkö pääse neuvolaan tarkistukseen?
Mulla kun tammikuussa alkoi vuodot, niin neuvolassa hoitaja katsoi tilanteen ultralla ja sen kautta sitten pääsin eteenpäin naistentautienpolille parempaan tsekkiin ja keskenhän se oli mennyt ja sain tyhjennyslääkkeet. Ihan älytöntä jos pitää monta viikkoa odotella epätietoisena 😳

Itse pyytäisin tuossa tilanteessa varmaankin lähetteen sairaalaan polille, niin sais asiaan varmuuden.
 
vierailija
Etkö pääse neuvolaan tarkistukseen?
Mulla kun tammikuussa alkoi vuodot, niin neuvolassa hoitaja katsoi tilanteen ultralla ja sen kautta sitten pääsin eteenpäin naistentautienpolille parempaan tsekkiin ja keskenhän se oli mennyt ja sain tyhjennyslääkkeet. Ihan älytöntä jos pitää monta viikkoa odotella epätietoisena

Itse pyytäisin tuossa tilanteessa varmaankin lähetteen sairaalaan polille, niin sais asiaan varmuuden.
Se on vähän paikkakunta kohtaisia miten pääsee esim. ultraan. Omassa sairaanhoitopiirissä ei pääse kuin jos on ollut joskus kohdun ulkoinen tai useampia km peräkkäin. Mä pääsin varhausultraan kun oli kaksi km ollut. Hcg mittauksen sain toisessa km kun oli ihana neuvola hoitaja. Normaalisti ei olisi saanut mutta sattuu olemaan esikoisen neuvolahoitaja myös niin tunsi minut hyvin.
 
vierailija
Etkö pääse neuvolaan tarkistukseen?
Mulla kun tammikuussa alkoi vuodot, niin neuvolassa hoitaja katsoi tilanteen ultralla ja sen kautta sitten pääsin eteenpäin naistentautienpolille parempaan tsekkiin ja keskenhän se oli mennyt ja sain tyhjennyslääkkeet. Ihan älytöntä jos pitää monta viikkoa odotella epätietoisena

Itse pyytäisin tuossa tilanteessa varmaankin lähetteen sairaalaan polille, niin sais asiaan varmuuden.
Täällä ei neuvolassa tai edes terveyskeskuksessa ole ultramahdollisuutta. Vuotojen takia ei pääse ultraan edes,paitsi jos on riski kohdunulkoiseen tai lähemmäs 20. Todetaan vaan et ei voi tehdä mitään
 
vierailija
Jotenkin älytöntä, että eletään vuotta 2022 eikä terveyskeskuksessa/neuvolassa ole kunnollista, nykyaikaista ultraa. Mun raskausaikana (pari vuotta sitten) kuunneltiin sydänääniä n. 70-luvulta olevalla vempaimella ja ultralaite myös aataminaikainen ja epätarkka.
 

Yhteistyössä