35v ja yli, käytätkö mitään lääkkeitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Anne"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Anne"

Vieras
35v ja sitä vanhemmat, pärjäättekö vielä ilman mitään lääkkeitä jokapäiväisessä elämässä? siis lähinnä säännöllisiä lääkityksiä?

tosi monella yli 35vuotialla on jo vaikka mitä lääkityksiä esim. verenpaineeseen, kolesteroliin, masennukseen tai jos ei muuta niin vähintään jotain hormonilääkityksiä tai kuitulääkkeitä vatsan toimintaan tai vatsaongelmiin.

ihmettelin vaan kun kävin lääkärintarkastuksessa ja lääkäri oli tosi ihmeissään että minulla 35v:lla ei ole mitään säännöllisiä lääkityksiä vielä ollut. kolesteroli oli pikkasen koholla 5.2 ja heti oltiin lääkkeitä antamassa. En ottanut, yritän ruokavaliolla parantaa.

lekuri sanoi että on harvinaista että mitään lääkityksiä ei tämänikäisellä ole, että yleensä vähintään närästys vai verenpaine vaivaa lähes kaikkia ikäisiäni.

hieman oudolta minusta kuulostaa vai onko suomalaiset tosiaan niin sairaita..

Ei mitään. Närästyslääkettä otan muutaman kerran vuodessa, lähinnä liika kahvi tai viini aiheuttaa. Samoin päänsärkyä joskus, mutta ei edes viikottain.

En ole ollut koskaan sairaalahoidossa, ei koskaan luumurtumia jne. Viimeksi olen ollut lääkärissä joskus tyyliin 3v sitten, paitsi raskausasioissa tietenkin.

Häh?? Ei minulla tosiaan ole mitään säännöllistä lääkitystä enkä ajatellut sen olevan kovin yleistä ikäisilläni....Toki voi olla lääkityksen tarvetta, sehän on selvä, tämän ikäisillä siis ja kaiken ikäisillä, mutta ajattelen, että sitten n. 60 v alkaa lääkkeet yleistyä väestöllä.

Olen 37 eikä mulla ole mitään säännöllistä lääkitystä käytössä. Lievästi koholla ja seurannassa olleet verenpaineet sekä kolestroli laskivat itsestään kun paino putosi henkilökohtaisista syistä kymmenisen kiloa, en siis pudottanut sitä tieten tahtoen vaan yksinkertaisesti ruoka ei maistunut ja välillä lämpimän aterian syöminen unohtui kokonaan pitkiksikin ajoiksi.

oliko lääkäri alle 30 v.? No Ibuxinia tulee joskus käytettyä. tuntuu vähän kornilta, että 5.2 kolesteroliin lääkitystä ehdotellaan, ellei ole korkea verenpaine, sokeritauti, tupakoi, ja vanhemmat ovat saaneet sydärin tms alle 60 v.

Ei todellakaan mitään lääkityksiä! Siis tarkoitan, että tottahan toki ihmiselle voi tulla vaikka mitä terveysongelmia vastaan, eivätkä ne katso ikää. Mutta siis jos on jotakin elintapavaivoja, niin siinä pitää sitten tosiaan tarkastella niitä omia elintapoja, joilla ei ole mitään tekemistä iän kanssa.

Mun mies on vähän yli 50 v., hyvässä kunnossa, ja parisen vuotta sitten anoppi, hänen äitinsä siis, kysyi omista vaivoistaan maristuaan häneltä "mitä verenpainelääkettä sinä käytät?" Siis ensinnäkään ei ollut tietoinen poikansa terveydentilasta ja toiseksi oletti, että kun hän on jo yli 50 v. niin verenpainelääkkeet "pitää olla". Voi luoja..

oliko lääkäri alle 30 v.? No Ibuxinia tulee joskus käytettyä. tuntuu vähän kornilta, että 5.2 kolesteroliin lääkitystä ehdotellaan, ellei ole korkea verenpaine, sokeritauti, tupakoi, ja vanhemmat ovat saaneet sydärin tms alle 60 v.

Sama tuli mieleen. Mulla oli raskauden aikana 5.2 ja se laski sitten itsekseen.

Vaikka mitä sanovat, niin kyllä se on niin, että ne lääkefirmojen edustajat mielellään yrittävät saada lääkärit määräämään lääkkeitä ihan vaikka ei olisi tarvetta.

Kuten kaikki tietävät, nykyään on saatavilla näitä halvempia lääkkeitä, joita apteekissa sitten joskus tarjoavat sen kalliimman sijaan.

Olemme hiljaittain muuttaneet toiselle paikkakunnalle ja käyneet terveyskeskuksessa. Yllättäen tk-lääkärit määräävät aina saman firman lääkkeitä ja paikkakunnan ainoa apteeki ei koskaan tarjoa vaihtoehtoista halvempaa lääkettä. Tuli vain mieleen..

En, ei ole mitään tarvetta ainakaan vielä... eikä toivottavasti tulekkaan. Mulla on kyl suunnilleen sama kolesteroliarvo kuin aloittajalla, mut lääkkeitä ei ole tarjottu, enkä olis ottanukkaa. Päinvastoin mulle kyl sanottiin, ettei tuollasia arvoja yleensä viel lääkitä.

Tänä vuonna 41v, eikä ole käytössä säännöllistä lääkitystä, toki lääkedosetin sain 4-kymppisl ahjaksi kun vuosi sitten piti syödä useamaakin lääkettä päivässä, enkä sitten aina muistanut olinko lääkkeeni ottanut...

no olen 33v vastaan silti , minulta vatsan toimintaan löytyy kuitulääkitystä. ennen raskauksia ei ollut mitään ongelmia, mutta raskauden jälkeen verensokeri koholla, vatsan toiminta yhtäkkiä häiriintynyt ja huippuna vielä peräpukamat ikuisena vaivana...että voi näinkin käydä hetkessä, eli 9kk:ssa!

Olen 40v ja säännöllisessä käytössä insuliinia kahta eri versiota, ollut vuodesta 1975. Muuten ei olisi päässyt tähän ikään vaan kuollut, joten sallittakoon tuo.

Muuta ei sitten olekaan & näin diabeetikolle tuo on jo sitten se harvinaisuus. Kolesterolit, jne. on kuosissa, joten se siitä.

Yhteistyössä