31v ja viiltely??

vieras
masennus, kipu tuska jonka purkaa niin... se on vaan helpompaa kun koskee muualle kuin sydämmään tai mieleeen se on pientäkipua, mutta väärää.. itse olen toivottasti päässyt yli viiltelystä sekä bulimiasta
 
Viv
Itse olen ainakin viilellyt niin pahaan oloon, ettei mikään muu kun fyysinen kipu ole sitä pystynyt lieventämään, eikä edes se..

Silläkin on merkitystä minne viiltelee.. Jos ne on ranteet sisäpuolelta niin siinä ainakin itselläni oli itsemurha ajatukset taustalla. Muualta kehoa se oli kivun voittamista kivulla..

Itselläni oli usein myös puhdistuva fiilis..veren mukana valui paha minuus - paha olo pois..

Kyllähän siellä taustalla useimmiten on masennus tai muu psyykkinen sairaus.. Minusta viiltelyä ei pidä asettaa jonnekin "nuoruusvaiheeseen" (murrosikä, teini...) koska ei se ole yhtään sen normaalimpaa silloinkaan. Viiltelyssä ei ole haittana vain itse teko ja sen "sairaus", riskinä myös verenmyrkytys, haavojen tulehtuminen, hermoon osuminen (itselläni toisen kämmenen alapuoli ja ranteen sisäpinta on aika tunnottomat koska sohaisin hermoa tai jotain..).. kuolema..


Psykiatrin arvio olisi paikoillaan.. :(
 
miz
Alkuperäinen kirjoittaja Viv:
Alkuperäinen kirjoittaja Mantatyttö82:
Jakomielitauti
Perusteleppas nyt miksi JAKOMIELITAUTI? Ja sitäpaitsi on soveliaampaa käyttää sairauden oikeaa nimeä: Skitsofrenia.
Perusteluja kaipaisin minäkin. Kerro samala myös että mikä/mitä on jakomielitauti?
Harmailta voisi melkein odottaa vastaavia huuteluita, mutta nyt ihmettelen kyllä. Vai onko kyseinen nimerkki pelkkä provo?
 
Bonita
Alkuperäinen kirjoittaja Viv:
Itse olen ainakin viilellyt niin pahaan oloon, ettei mikään muu kun fyysinen kipu ole sitä pystynyt lieventämään, eikä edes se..

Silläkin on merkitystä minne viiltelee.. Jos ne on ranteet sisäpuolelta niin siinä ainakin itselläni oli itsemurha ajatukset taustalla. Muualta kehoa se oli kivun voittamista kivulla..

Itselläni oli usein myös puhdistuva fiilis..veren mukana valui paha minuus - paha olo pois..

Kyllähän siellä taustalla useimmiten on masennus tai muu psyykkinen sairaus.. Minusta viiltelyä ei pidä asettaa jonnekin "nuoruusvaiheeseen" (murrosikä, teini...) koska ei se ole yhtään sen normaalimpaa silloinkaan. Viiltelyssä ei ole haittana vain itse teko ja sen "sairaus", riskinä myös verenmyrkytys, haavojen tulehtuminen, hermoon osuminen (itselläni toisen kämmenen alapuoli ja ranteen sisäpinta on aika tunnottomat koska sohaisin hermoa tai jotain..).. kuolema..


Psykiatrin arvio olisi paikoillaan.. :(

Tätä peesaan. Syyt ovat erilaiset kunkin omalla kohdalla, ja jos tilanne on noinkin paha että viiltelyksi jo mennyt, niin ehdottomasti täytyy saada ko henkilön luottamus ja saada hänet hakemaan apua. Joku mukaan vaatimaan että otetaan tosissaan; liian usein laitetaan takaisin kotiin kun omilla jaloilla apua kävelee hakemaan!
Ei kai kyseessä ei ole aapee itse??
 
Voi anteeksi, nyt vasta huomasin tämän kysymystulvan minulle :ashamed: Mulla ei tod.ollut tarkoitus loukata, en vaan tienny oikeaa sanaa sairaudelle. Mun tuttava sairastaa skitsofreniaa ja meillä puhutaan aina jakomielitaudista :ashamed: Eli siis jakautunutta persoona tarkoitan. Siis ihminen kuvittelee välillä olevansa joku muu....siis eri rooleja. Ajattelin että jospa kyseessä olis se. Enkä mää oo mikään provo :( Ihan aito ja mustana aina silloin kun pääsee kirjautumaan.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja Mantatyttö82:
Voi anteeksi, nyt vasta huomasin tämän kysymystulvan minulle :ashamed: Mulla ei tod.ollut tarkoitus loukata, en vaan tienny oikeaa sanaa sairaudelle. Mun tuttava sairastaa skitsofreniaa ja meillä puhutaan aina jakomielitaudista :ashamed: Eli siis jakautunutta persoona tarkoitan. Siis ihminen kuvittelee välillä olevansa joku muu....siis eri rooleja. Ajattelin että jospa kyseessä olis se. Enkä mää oo mikään provo :( Ihan aito ja mustana aina silloin kun pääsee kirjautumaan.

Skitsofreniaa on vanhastaan kutsuttu myös jakomielitaudiksi, mutta termistä on luovuttu sen harhaanjohtavuuden vuoksi. Skitsofreniaa kuvaa pikemminkin mielen pirstaloituminen kuin mielen jakaantuminen. Ehdotettu suomenkielinen termi pirstomielisyys ei ole kuitenkaan vakiintunut käyttöön. Vaikka skitsofreniassakin ihminen saattaa kuvitella olevansa jotain muuta kuin mitä oikeasti on, ei sitä tule sekoittaa dissosiatiiviseen identiteettihäiriöön, sivupersoonahäiriöön, jossa ihmisellä esiintyy kaksi tai useampia toisistaan selvästi erillisiä persoonallisuuksia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Skitsofrenia
 

Yhteistyössä