Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Tässä hyvää luettavaa aiheeseen
http://www.yhteys.org//raamattu_frame.html
Mielelläni kuulisin kommentteja tuon pohjalta!
Vaikutti äkkivilkaisulta ihan mielenkiintoiselta, mutta en nyt yhtään kerkeä lukemaan. Täytyy kattoa myöhemmin.
Ok. Nyt luin jutun. Voisin taustatietona ehkä mainita, että oma kantani kristinuskon ja homoseksuaalisuuden suhteeseen on jotenkin seuraavankaltainen: Raamatun kannalta homoseksuaalisten suhteiden harjoittamiseen liittyy ongelmia, koska on tulkittavissa, että joissakin Raamatun teksteissä ne kiellettäisiin. Luulen myös tietäväni, että on sellaisia ihmisiä, jotka ilman omaa valintaansa (geenien, kasvuympäristön vaikutuksesta) ovat niin selkeästi spektrin homoseksuaalisessa päässä, että heteroseksuaalinen suhde ei tule kysymykseen. Ne (tällaiset) homot, jotka haluavat olla kristittyjä, tulee ratkaista tämä asia omalta kohdaltaan niin, että voivat elää hyvällä omallatunnolla asian suhteen. Se saattaa tarkoittaa selibaatissa elämistä, mutta samahan koskee ketä tahansa heteroseksuaalista kristittyä, joka ei ole (vielä) löytänyt sopivaa aviopuolisoa, on leski tms. Koska jos homoseksuaalisuutta ei saa harjoittaa, ei saman logiikan mukaan saa harjoittaa avioliiton ulkopuolisia suhteitakaan. Siitä en kuitenkaan pidä, jos kirkon ulkopuolelta kirkkoon yritetään tuoda tulkintaa siitä, että homoseksuaaliset suhteet pitäisi siunata, varsinkin jos ollaan kiinnostuneita vain raamatunkohdista joilla tätä asiaa ajetaan, eikä uskosta noin muuten.
Itse edustan Raamatuntulkinnasta vaihtoehtoa kaksi.
2) Vanhan testamentin laki ei sido kristittyjä, mutta uuden testamentin määräykset kyllä. Tämän tulkinnan johdonmukaisia seurauksia olisivat veriruokien torjuminen ja juutalaisen teurastustavan vaatiminen (Apt. 15:29). Edelleen avioerosta ja eronneen uudesta avioliitosta on Jeesuksen täysin yksiselitteinen kielto; paljon selkeämpi kuin Paavalin homopuheet.
En (tietenkään) syö veriruokia jne. Lisäksi olen/pyrin olemaan miehelleni alamainen jne. Omalta kohdaltani voin sanoa, että jos olisi umpilesbo, tuskin uskaltaisin kuitenkaan elää lesbosuhteessa, varmaankin sitten yksin.
Ja sitten siihen tekstiin, jossa oli paljon asiallista, mutta ainakin yksi kohta sieltä hyppäsi silmille, mikä on itseasiassa tekstin ajaman pointin vastainen:
Joh. 16:12-13:ssa Vapahtaja toteaa: "Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan. Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden." Pyhä Henki johtaa kirkkoa tuntemaan totuuden myös homoseksuaalisuudesta.
Kirkon tuntema totuus homoseksuaalisuudesta on parin tuhannen vuoden aikana ollut kielteinen, joten jos tuota kohtaa (vain) katsotaan, on Pyhä Henki johdattanut kirkkoa tuntemaan tämän kielteisen mielipiteen, joka on siis tämän kohdan valossa oikein. Muutoin tuosta kohdasta en lähtisi vetämään mitään johtopäätöksiä mistään kysymyksestä, koska sitä käyttävät retoriikassaan vähän kaikki, mukaan lukien Jehovan todistajat ja jopa olen joskus tainnut törmätä tuohon kohtaan perustuvaan islaminuskon puolustuspuheeseen.