30 ja risat - ESIKOISTA ODOTTAESSA (vol.5)

Yritän täällä ottaa rauhallisesti... ei kyllä ole helppoa, kun olen tottunut liikkumaan, mutta eiköhän tähän lepäilyynkin totu :D

On ollut tosi paljon vuotoa, ja mietinkin, että eihän limatulppa ole lähtenyt irtoamaan sen sisätutkimuksen jälkeen. Kun vuoto muistuttaa nyt ovisvuotoa, ekana ilta tutkimuksen jälkeen oli aika paksua ja hiukan verta joukossa, nyt se on sitten sellaista kirkasta "ovislimaa". Voi ööh...

Keskiraskaus oli niin ihanan huoletonta aikaa, enpä osannut arvata, että näin "loppuvaiheessa" sitä pitäisi murehtia synnytystä ennakoivista merkeistä :/

Mikäs Bantskun tilanne on? :wave:

Täällä Italiassa ei muuten tietääkseni ole mitään nettiyhteyksiä sairaaloissa, niin että jos en kerro uutisia, ei johdu siitä, etteikö olisi halua kertoa vaan siitä, ettei ole mahdollisuutta :D

Tv. Hössäävä Lentis ja mamman kulta 35+4 :heart:
 
Täällä ollaan! Menee nämä päivät äityislomalla niin vauhdilla, ettei meinaa perässä pysyä.
Viimeinen neuvolalääkäri oli pari päivää sitten. Kohdunkaula on pikkaisen lyhentynyt ja pehmeä, mutta vielä täysin kiinni. Eli saatat,Lentis, hyvinkin ehtiä synnärille ennen minua! Katsotaan nyt.....supistuksista minulla ei ole tietoakaan.

Minuakin muuten pelottaa kätkytkuolema ihan hirveästi....Olen harkinnut hälyttimen ostamista, mutta kokemukset niitä ovat niin ristiriitairisia, että päätin ainakin toistaiseksi jättää hankkimatta. Tuntuu tyhmältä pelätä sitä, koska on varmaan tilastollisesti todennäköidempää että synnytyksessä tai ennen sitä, menee jotain pieleen, mutta ihmismieli ( minun ainakaan ) ei aina ole aina ihan järkevä. En uskaltanut ottaa täällä aiemmin puheeksi, mutta tuntuu helpottavalta jo se että tietää että asia pelottaa muitakin.
Mutta ei kai sitä muuta voi kuin noudattaa ohjeita....

Bantsku :wave:
 
Bantsku: mulle moni kaveri on tunnustanut käyneensä useamman kerran yössä tarkistamassa, että hengittääkö pikkuinen, niin että varmaan tuo kätkytkuoleman pelko on aika yleistä. Yritän seurata noita yleisiä ohjeita mahdollisimman pitkälle, muuten en voi muuta kuin luottaa korkeimpiin voimiin.

Mutta Suomessa siis on kätkytkuolemariski maailman alhaisin, niin että ainakin sillä voi rauhoittaa itseään!

Mulla toi lääkitys on nyt saanut supparit loppumaan, huh helpotusta! Tosin tuo limainen vuoto saa epäilemään, että onko se nyt sitä limatulppaa vai ihan vaan normaalia loppuraskauden vuotoa.

Kun nyt ensi viikolle päästäisiin!
 
Mä kun murehdin synnytystä ja kaikkea jo tässä vaiheessa, niin mitähän se on viimeisellä kolmanneksella...

Neuvolasta saan seuraavalla kerralla lähetteen pelkopolille. Mietin tässä vielä, että kumpaan menen synnyttämään Tampereelle vai Vammalaan. Tai oikeastaan olen kääntynyt jo Vammalan puoleen. Siellä ei ole niin kiirettä ja sama asiantuntemus on sielläkin. Ainakin olen kuullut nyt enemmän kehuja Vammalasta kuin Tampereesta.

Kätkyskuolemaa mäkin olen aina pelännyt. Siskon lapsia kun olen hoitanut, niin olen niitäkin käynyt aina kurkkaamassa kesken unien, että hengittävät.
 
Hei vaan pitkästä aikaa.
Kauhia, kun täällä on tullut tarinaa. Kiva lukea teidän odotusajan juttuja, tuntuu, että niistä itselläni olisi ikuisuus, vaikka poika on vasta 12 viikoinen sunnuntaina.

Painoarviosta olette puhuneet. Meillä oli hauska, kun neuvolassa kätilö totesi jo noin viikolla 30, että jos täysaikaiseksi menee, niin siitä tulee 3500 g. Samoin totesi kätilö synnärillä, kun sinne saavuttiin ja todettiin synnytyksen käynnistyneen. No, pieleen meni, tosin pienesti vain. Poika painoi 3495 g :LOL:

Minä ostin muutamia 50 cm vaatteita alkuun, se olikin ihan hyvä, koska 56 cm tuntuivat olevan tosi isoja. Varsinkin oli kiva, kun oli muutama potkari, jossa ei lahkeet olleet 10 cm liian pitkät...

Synnytyspelkoja kuului teillä joillakin olevan. Minulla niitä oli jo ennen raskautta. Ja raskaaksi tultuani päätin, että olen sairaalassa hyvissä käsissä, enkä ryhdy lietsomaan itselleni mitään pelkoa turhaan. Luin faktat joitakin kertoja läpi, siis mitä tuleman pitää ja mitä voi olla. Se riitti. Synnytyshän oli mulla suht normaali, hieman pitkä, kai. Sairaalassa oltiin 9 tuntia ennen kuin poju syntyi. Jäi se synnytys vaiheeseen 2-3 tunniksi noin 7 cm kohdalla. Mutta lääkkeille se sitten jatkui ja sainkin ponnistaa jo 9 cm kohdalla, kätilö avitti loput auki...
Niin ja supparit ja vedet tulivat suunnilleen samaan aikaan. Olivat ensimmäiset kipeät supparit. Ja vesi tuli tirauksin alkuun ja noin 3 tunnin päästä tuli isompi osa. Ja synnärillä puhkaisivat vielä kalvot, jolloin loput tulivat. Siis "tihkuin" läpi alkuun.

No, mutta. Tätä päivää. Meillä siis poika on kohta 12 viikkoinen, varsin iloinen ja pirteä tapaus. Hyvä jos päivittäin itkee yhteensä 30 minuuttia. Eli tyytyväinen pakkaus tuo on. Olemme jo vähitellen 1 ruokailun vellitelleen, että saisimme vähän pitempää yöunta ja se onkin lähes aina auttanut. VIime viikollakin nukuttiin ensimmäinen pätkä 5 tuntia, sitten 2-3 tuntia kaksi erää. Nyt on ollut taas joku kova kasvukausi, kun pitää herätä 2-3 tunnin välein syömään, viimeiset pari yötä. Kiinteätä ajattelimme kokeilla jo ensi kuun alussa, kun saamme tuon 3 kk täyteen.
Päivisin otetaan 1 pitkät päikkärit ja 3-4 lyhyet. Nyt tosin nukkuu jo toisia vähän pidempiä unia. Täytyy kohta herätellä, ettei mene yörytmi sekaisin. :whistle:

Meillä jo jutellaan kovasti, hymy muuttuu päivä päivältä enemmän nauruksi. Ja elämästä nautitaan. Kova olisi kiire jo itse päästä liikkumaan, ja kovin ollaan utelias. Pää kääntyy jokasuuntaan aina kun ollaan liikkeessä. Pää pysyy jo lähes varmasti pystyssä. Masullaan ei päätä jaksa koko aikaa pitää ylhäällä, mutta pitkiä aikoja kuitenkin.

Näin elämä meillä menee. Yritän välillä muistaa teitäkin ja innolla odottelen teidän synnytyksiä, joilla se vielä edessä. Toki on mukava lukea teidän vauvaihmisten arkea myös.

Tässä meidän poju pari viikkoa sitten.


Sarppa ja Vennu (melkein 12 viikkoa)
 
Sarppa, onko teidän Vennulla ollut vatsavaivoja? Jos on, miten olette pärjänneet niiden kanssa? Meillä poika huutaa yleensä iltaisin lähempänä nukkumaan menoa vatsavaivojen takia. Päivisin ja aamuisin kaikki tuntuu olevan ok. Apteekin tippoja ollaan vaivaan käytetty, muttei ainakaan vielä ole huomattu mitään suurempaa muutosta. Tosiaan, aivan ihana kuva vaavistanne. Täällä ensimmäistä hymyä odotellessa...

Bantskulle ja Lentikselle tsemppiä ja jaksamista vikoille raskausviikoille!
 
Kati, meillä vatsavaivoja on varsin epäsäännöllisesti ja ne ovat kanssa iltaisin. Siihen auttaa usein kävely ympäri kotia (tai kevyt marssi, jolloin tulee "täräyksiä" vauvalle ja se tekee hyvää). Ja usein vain asennon muuttaminen auttaa, eli vatsalta selälle ja taas toisin päin tai kyljelle. Eli vauvan liikuttelu...
Mutta muuten tuo nukkumaanmeno on melkoista taistelua lähes joka ilta. Ruokaa pitää saada ja paljon. Ja kopassaan viuhtoo ihan mahottomasti. Nyt ollaankin kapaloitu Vennu usein, ettei pääse käsillää viuhtomaan. Huutaa sitä minuutin pari ja sitten nukahtaa tyytyväisenä. Jostakin syystä tykkää hieroa kasvojaan varsinkin illalla paljon, eikä siinä sivussa malta nukahtaa...
Vatsavaivoihin ei muuten olla kokeiltu mitään tippoja. Joskus sitä ajattelin, kun aamuyöstä uni on melko levotonta ja tuntuu, että ilmaa on vatsassa. Mutta yritän sillä kuuden-seitsemän aamusyötöllä vaihtaa vaipan ja vähän jumppauttaa. Nukahtaa usein hyvin sen jälkeen. Tosin nykyään nukahtaa heti syötön jälkeen, joten se siitä jumpasta... Vaan on vaippakin märkä sitten aamusta, ja herää siihen sitten kasin aikaan.


Sarppa

P.S. Nyt tuo poika sammahti syliini ja kippasin sen äsken petiin. Saa nähdä nukkuuko jo yöuntaan vai herääkö kohta?
 
Anjamaritan sara kasvaa hienosti :flower:

Sarpan Vennu on aivan ihana :heart: Ja kiitos kun kerrotte vauva-arjesta :heart:

Kati: onko tuo nyt sitä kuuluisaa koliikki-itkua? :p

Jes, tänään sitten ollaan jo viikolla 36, eli periaatteessa voisin kuulemma mennä synnyttämäänkin oikeastaan mihin tahansa sairaalaan.

Kauhea väsy, ei jaksa mitään, nukuin kuinka paljon tahansa. Ja fyysisesti nää 18kg alkavat tosiaan tuntua, kävely on hankalaa selkäkipujen vuoksi. On kyllä ihme, ettei mun välilevyn pullistumat ole aiheuttaneet ongelmia ennen kuin vasta nyt, pari vuotta sitten olin kuukauden pedissä, kun ne olivat niin pahoina. Sittemmin olen saanut jumpalla pidettyä ne niin hyvässä kunnossa, että sain luvan ruveta taas juoksemaankin ja liikunta tosiaan on auttanut. Mutta nyt kun näiden suppareiden vuoksi tuli viikon tauko kävelyihin, niin johan alkoi selkä oireilemaan :/
No, ei tässä taida enää kauan aikaa ehtiä näistä kivuista kärsimään ;)

Sompio: on se vaan hienoa, että Suomessa on tuollaisiakin juttuja kuten pelkopoli. Italiassa ei sellaisesta ole kuultukaan, vaan synnytyspelkoon on ratkaisu sektio.

Toisaalta musta on myös hyvä, että täällä on naisella lainmukainen oikeus päästä halutessaan sektioon, kun itsestä tuntuu liioittelulta, että riippuu Suomessakin niin lääkäristä, että minkä kokoista vauvaa synnytettään sektiolla. Jonkun mielestä 4200g painoarvio riittää sektioon, toisten mielestä 4500g. Ei vissiin kauheasti äidin mielipidettä kuunnella, ei ainakaan tuolla helmimasujen joukossa.

Mutta tuollaiset pelkopolit ovat kyllä hieno keksintö, olisikohan sellainen auttanut meikäläistäkin? :whistle:

Tv. Lentis ja höpönassu vihdoin 36+0 :heart:
 
Lentis Varmasti se pelkopolin hyöty riippuu paljon siitä kätilöstä, joka siellä sitten juttelee ja näyttää paikkoja. En tunne ketään, joka olisi Tampereella tai Vammalassa itse käynyt pelkopolilla. Mutta muuten pelkopoleista olen kuullut pelkästään kehuja.

Tampereella lopetettiin tutustumiskäynnit synnytysosastolla. Lehdessä arveltiin sen lisäävän pelkopolilla kävijöiden määrää, että saadaanko kaikki halukkaat sinne käymään. Arveluttaa, että jos ne ei otakaan nyt kaikkia käymään tai muuta. Mutta eiköhän se tässä selviä.

Mulla tosin pelko on myös tuohon sektioon, että ei se tuntuisi yhtään sen paremmalta vaihtoehdolta tässä vaiheessa :(
 
Lentis, tavallaan joo koliikki-itkua, mutta ei ainakaan meillä ole vielä niin pahaa, että luokiteltaisiin koliikiksi. Poika kyllä hetken huutaa iltaisin ennen nukkumaan menoa ja joskus aamullakin, mutta onneksi sen verran lyhyen aikaa, että yleensä saa erilaisin poppakonstein itkun laantumaan. Varmasti jos vatsavaivat olisi kovempia, samanlainen itku olisi koliikkia.

Kiitti Sarppa vastauksestasi! Meillä vähän samanlainen meininki kuin teillä.

Ihanaa, kun voi nukuttaa poikaa ulkona vaunuissa. Meillä pikkumies nukkuu aivan älyttömän hyvät päiväunet ulkona takapihalla. Eilenkin nukkui varmaan 3 h putkeen. Onpahan vähän omaa aikaa sen aikaa.
 
Sompio: :hug: Toivottavasti mahdut kuitenkin sinne pelkopolille ja toivottavasti saat puhua rauhoittavan ihmisen kanssa. Mulla on taas vaihteeksi näitä "no ei se alatiesynnytys niin vaikea ja hidas varmaan olisi" -päiviä :whistle: Meinaan, jos vauva päättäisi syntyä nyt, niin eihän typy niin kauhean iso voisi olla, ja alatiesynnytys olisi varmaan suht helppo ja riskitön. Paitsi että mä en pysty enää oikein edes kävelemään näiden välilevyn pullistumien vuoksi, tänään heräsin kivasti viiden maissa, kun iskiaskivut olivat niin helskutilliset... Että ponnista siinä sitten...

Toisaalta vielä pitäisin mielellään masussa ainakin pari viikkoa, ihan varmuuden vuoksi. Mutta mitä pitemmälle mennään, sitä isompi typy on, ja sitä suuremmat halut on sektioon. Siis just luin, että vipojen viikkojen aikana voi vauvan paino nousta ihan hyvin kilon! :eek: Siis voiko olla totta?

Kati: mä kadehdin tuota suomalaista tapaa nukuttaa vauvaa ulkona. Meillä ei ole parveketta, niin että en kyä tiedä missä voisi nukuttaa, eikä se Italiassa ole tapanakaan. Täällä on kauheasti villikissoja, niin että koko ajan saisi pelätä niitä, ja oma puutarhakaan ei ole niin turvallinen paikka, että uskaltaisi sinne lapsen yksin jättää, täällähän lapsia on pidettävä koko ajan silmällä eikä lapsia päästetä koskaan yksin koulutielle, joko sinne vievät vanhemmat/isovanhemmat tai sitten virallinen koulubussi. Kun maassa on 60 miljoonaa asukasta, niin täällä tosiaan joutuu varomaan kaikenmaailman psykopaatteja.

Sen sijaan mies lupasi, että mahdollisimman pian aloitetaan sitten kuntoilu lastenvaunuja työntäen.

Mulla on ihana valituskausi, nää 18 kiloa näkyvät nyt muuallakin kuin mahassa, nyt on ainakin hyvä syy olla pyöreä, mutta synnytyksen jälkeen oon vain läsähtänyt, eikä ole mahaa selittämässä tätä pyöristynyttä olemusta :headwall: Mulle on tullut kaksoisleuka!

Onneksi mies on tosi kannustava, jaksaa kehua kauniiksi (siis oon tosi järkyttävä näky, kotona pyörin miehen pyjamassa ja ihan missä tahansa paidassa, joka vain mahtuu päälle :ashamed: ) ja sanoo, että mitä mä "parista" kilosta huolehdin, mähän olen pian mamma ja mulla on tärkeämpääkin ajateltavaa :heart: Totta, mutta olishan se kiva olla ihmisen näköinen vauvan synnyttyäkin.

Tv. Itsensä lösähtämään päästänyt Lentis ja maailman paras syy lösähtämiselle 36+0 :heart:
 
Ohoh Bantskulla ja etenkin Lentoemolla onkin jo jännät paikat! Tosi äkkiä aika menee, ainakin näin kun ei itse tarvitse omasta puolestaan jännittää (ja tuo pikkukaveri tuossa järjestää ohjelmaa päivät täyteen :whistle: ). Tosi paljon tsemppiä kaikille odottajille, ja ihanaa on lukea taas vauvakuulumisiakin! Katille itseasiassa laitoin vähän yksityisviestiäkin, käypäs lukaisemassa. Muille ihan yleisesti vielä IHANAA KEVÄTTÄ!

~Tiila ja poika, jo 10kk ja rapiat päälle!

*muoks vielä noista lapsivesistä - mulla ne menivät kun synnytys lähti käyntiin oikein hulinalla, vissiin pari litraa kerralla holahti. Sänky kastui litimäräksi ja lattia lainehti - onneksi olin jo synnärillä! Ja pari litraa (tai kympiltä se tuntui itsestä ) riitti vielä lorisemaan niiksi 8 tunniksi, jotka kesti ennen pojan syntymää :eek: Tuo runsas lapsivesi ilmeisesti sotki myös sitä painoarviota, mutta ainakin poika pitää edelleen kylpemisestä ja uimisesta :D
 
Tuo Sarpan pojan rytmi ja ruokahalu kuulostaa niin samalta kuin meidän poitsumme! Kuten myös luonteen kuvaus.
Minäkin olen jo kaavaillut maissivellin aloittamista juuri tuosta syystä, että nukkuisi yhden pidemmän pätkän yössä. Millä viikolla te aloititte antamaan velliä? Ja miten pikkuisen masu reagoi? Kuinka paljon annoitte eka kerralla ja miten lisäsitte annostusta?
Meillä nyt yhdeksäs viiiko pojan kanssa menossa, mutta hän on jo samankokoinen kuin vanhempansa reilu kolmikuisena. Eilen annoin iltaruokailussa kahden rinnan lisäksi vielä lähes desin Nannia. Sekin auttoi ja poika nukkui neljä ja puoli tuntia tuntia putkeen! Sen jälkeen heräili kahden tunnin välein syömään.

Millä aiot aloittaa kiinteät? Perunaa rintamaidolla jatkettuna lienee yksi melko hyvin siedetty vaihtoehto.

Odottajien pelkokeskusteluun kommentoisin (Tämähän on odottajien ketju!) että sektion jälkeen oli sellainen olo, että "Kiitos, tämä riitti minulle", mutta niinpä vain kaikki ikävä unohtuu ja parin viikon päästä olisin ollut jo valmis uuteen koitokseen kummalla tavoin tahansa. Omaa pelkoa taltutin vauvan vielä masussa ollessa sillä, että ajattelin itsekseni kuinka paljon naiset ovat synnyttäneet terveitä lapsia vaikka minkälaisissa olosuhteissa ennen minua. Suomalaisessa sanomalehdessäkin oli juttu jostain Afrikan valtiosta, jossa oli tulva ja raskaana oleva nainen pelastautui parin pienokaisensa kanssa puuhun ja synnytti siellä yksin onnistuneesti!

t. Metsätonttu
 
Metsätonttu ja Lentis Kiitos tsemppaamisesta. Ja Metästonttu mainitse, että on odottajien ketju, mutta minusta ainakin on ihanaa lukea teidän juttuja jo vauva-arjesta. Eiköhän se pelko siitä himmene kun lähemmäksi synnytystä pääsee. Ja pääsee sinne pelkopolille.

Eilen kävin taas ostoksilla :) On se kumma, että niitä vaatteita tarttuu matkaan joka käynnillä :whistle: Vaikka eilen ostinkin hieman isompaa alerekistä, että kyllä kaikille vaatteille vielä käyttöä on.
 
Ihana lukea Sarpan kuulumisa ja Metsätontun myös!

Tuosta viimeisien viikkojen painon nousta, luin Neuvolan opuksesta, että voipi nousta jopa 200 grammaa per viikko, joten kyllähän sitä tosiaan voi kertyä. Ja meille taitaa kertyäkin, sf-mitta pomppasi yli kaikkien käyrien, vaikka mittaaja on sama kun aina ollut. Sitä nyt sitten ihmetellään, pitäisikö käydä vielä ultrassa. Katsotaan nyt mihin päätyvät.

Tsemppiä kaikille,
Bantsku

 
No, kävin sitten ultrassa ja sain painoarvion 3,3, kg, että ei se nyt ihan jättikokoinen ole. Vettä oli sopivasti ja kaikki hyvin! Kiinnittynyt oli, mutta ei suostunut lääkäri arvioimaan synnytyksen ajankohtaa, toivotti vaan ystävällisesti tervetulleeksi sitten kun sen aika on. =)

/bantsku 38+5
 
Bantsku, nuo olivat varmasti helpottavia uutisia!

Taidat sittenkin ehtiä synnyttämään ennen mua, sillä täällä tilanne onkin sitten pysähtynyt!

Supparit ovat loppuneet täysin ja keskiviikkona kohdunkaula oli ihan samassa tilassa kuin 2 viikkoa aiemmin, eli täysmittainen eikä edes 1 sormelle auki, korkeintaan sormenpäälle. Eli ei tytölä taidakaan olla niin kauhea kiire ulos kuin kuviteltiin.

Mulla on kauhean ristiriitaiset tunteet. Kuvittelin haluavani sinne sektioon, mutta kun viime viikolla luulin, että synnyttäisin silloin, niin ei alatiesynnytys tuntunutkaan kauheata ajatukselta, päinvastoin. Ajattelin, että kyllähän sellainen 3kg tulee ulos suunnilleen itsestään :LOL:

Mutta gyne sanoi, että on mulla synnytyspelkoa tai ei, niin jos syntymäpainoarvio liippaa 4kg, niin sektioon mennään Italiassa joka tapauksessa. Täällä raja on siis 3800kg pienille naisille ja 4kg meille muille ;)

Nyt nämä välilevynpullistumat ovat vain ihan helkutilliset, eikä gyne osannut sanoa, että voidaanko mulle laittaa epiduraalia, oli kyse sitten sektiosta tai alatiesynnytyksestä. Pitää kysyä asiaa anestesialääkäriltä, mulla kun pullistumia on 3, eli löytääkö sieltä vapaata väliä vai ei.

Pahimmassa tapauksessa mulle siis tehdään joko sektio täysnukutuksessa (joka on se hirvein painajaiseni) tai sitten alatiesynnytys kolmen välilevynpullistuman kanssa ilman mitään kivunlievitystä. Italiassa siis ainoa kivunlievitys on epiduraali, ja sekin on tarjolla vain puolessa sairaaloista. Jos siis synnytät päivällä klo9-16 välisenä aikana. Öisin on vain päivystävä anestesialääkäri hätäleikkauksia varten, heitä ei synnytyksillä vaivata. Paitsi tietty hätäsektiolla, joka tehdäänkin täysnukutuksessa.

Mutta mietin vaan, että pystyykö joku oikeasti työntämään ulos lapsen kolmen välilevyn pullistuman kanssa? Mä en pääse välillä ylös edes sängystä ilman kyyneleitä, kävelen selkä mutkalla kuin joku 90-kymppinen.

Voi jee... Sorry kun valitan, mutta nukahdin vasta aamulla klo 6.
Tänään on valituspäivä, yksi valvottu yö ja olen jo helisemässä, mitähän sitten, kun vauva reppana itkee useamman yön peräjälkeen. No silloin on ainakin hyvä syy valvoa, sen sijaan selkäkipujen vuoksi valvominen tuntuu niiiiiiin turhauttavalta. :headwall:

Tv. Vali-vali Lentis ja ainoa hyvä syy valvotuille öille 36+5 :heart:
 
Voimia Lentis näille viimeisille viikoille :hug:

Bantskulla on sitten jännät paikat lähellä :heart:

Mä tein tänään tarvikelistaa, mitä tarvis ostaa. Yllättävän lyhyen listan sain :heart:

Olen ollut muutaman päivän flunssassa, mutta tänään on ollut helpompi olo. Tosin en mennyt töihin vielä tänään.
 
Sompio: rupesi oikein kiinnostamaan, että mitä siinä sun listassa on? :D Koitas nyt parantua siitä flunssasta!

Mä olen muka kulutusvastainen, mutta sitten olen kuitenkin haalinut ihan hirveästi kamaa :ashamed: Tartteekohan niistä edes puolia :whistle:

Vaatteitakin on taatusti ihan liikaa, mutta kun ne ovat niin ihania :heart: Ostettiin muuten pari päivää sitten kaksi tuttia ja tuttipullo, noin niin kun varmuuden vuoksi. Rintapumppujakin on kaksi, käsikäyttöinen ja pattereilla ja sähköllä käyvä. Eikä ole hajuakaan, että onko niille mitään tarvetta :LOL: Mutta onpahan nyt...

Ehkä typerimmät ostokset ovat olleet puuhamatto JA leikkimatto... Ehkä toinen ois riittänyt. Tai sitten typerimpiä on olleet mekot kokoa 56 ja 62. Siis onkohan mulla edes mahdollisuutta pukea typykkää niihin? Vieraita varten vai? Vai kaupassa käyntiä? :LOL: Mies ei ole kyllä kauheasti valittanut mun kulutushysteriasta, päinvastoin hänen mielestään olen low profile...

Tosin kyllä hetken ihmetteli napanuoran puhdistuspakettia ja vauvoille tarkoitettua hiustenkuivaajaa ja harja/kampa -pakkausta kommentoi, että olisi kiva tietää, onko meidän vauvalla sitten edes tukkaa :LOL:

Kai nämä on nää hormonit, jotka ovat saaneet mut villiintymään. :p

Kyllä me kovasti jo kultua odotellaan, eilen laitoin just toppapuvun (kyllä, täällä käytetään +10 asteessa lapsilla toppapukua) turvaistuimeen, että on sitten valmiina, kun lähdetään. Ja tosiaan sairaalamatkalaukku on ollut valmis jo pari viikkoa :p

Saa nähdä, kuinka pitkäksi odottavan aika käy. Varsinkin kun tää selkä on siinä kunnossa, että aika kiirettä jo mielellään pitäisi nyt, kun ollaan melkein viikolla 37!
 
Lentis Oikeesti, onko hiustenkuivaajiakin vauvoille :LOL:

Vaatteita mäkin olen ostanut aika paljon, mutta uskoisin kaikkien tulevan vielä käyttöön. Vain yhden mekon olen ostanut ja se olisi 1. isänpäivän aikaa kun se päälle menee. Eli pienempiä mekkoja en ole ostanut, kun tuntuu, että tuleeko niitä puettua.

Äitiyspakkauksen vaatteita aiotaan hyödyntää kaikkia ja esim. ekalle talvelle ei osteta haalaria. Jos ei sitten koko jää pieneksi tms.

Mun lista käsittää lähinnä käyttötavaraa
harsokangasta
lakanakangasta n. 4 lakanaan
pussilakanoita 2 kpl
fleecekangasta
turvakaukalo
hoitopöytä
amme
rintareppu?
pinnasaängyn reunapehmusteet (saadaan ehkä siskolta, jos ne on vielä tallessa. Muistikuva niistä on, että tykkäisin, mutta saa nähdä :D )
vaippoja ja peppupyyhkeitä
vanupuikkoja
tuttipulloja 2 kpl + erilaisia tutteja niihin
tutteja 2 kpl
kuumemittari
korviketta varuiksi muutama purkki
d-tipat
talkkia? (tai käytetään perunajauhoja)
kylpyöljyä
roskis hoitopöydän viereen
imetysliivit itselle
rintakumi
bebanthen tai joku muu rasva
siteitä jälkivuotoon

Kohta lähdetään katsomaan turvakaukaloa ja katsotaan sitten paljonko mun listaan tulee ylimääräistä :LOL: Mutta oikeesti mä ajattelin nuo tarvita. Hiusharjaa, perusrasvaa yms. käytetään aluksi äitiyspakkauksen tavaroista.

Niin ja mä olen tehnyt mun siskon ekalle pojalle mobilen, joka on vielä tallessa ja hyväkuntoinen. Sisko aikoo antaa sen takaisin. Mutta olen kyllä yhtä mobilea ajatellut tehdä neulahuovuttamalla.

Yhden lelun olen tähän mennessä ostanut ja jotain olen siskolta saanut lainaksi. Jos ei niitäkään tulisi tässä etukäteen ostettua.

Vaunut ostettiin uutena. Sitteri ja sänky saadaan siskolta. Täytyy katsoa, kun sänky saadaan, että onko patja ihan ok, mutta siskon pojat käytti sitä tosi vähän. Petari tms. siihen täytyy hommata, että olisi helpompi pitää puhtaana.

Kaikenlaisia rasvoja ja puhdistusaineita oli ensin listalla vaikka kuinka paljon, mutta sitten ajattelin, että en niitä etukäteen ostaisi.

Noitten lakanoitten yms. kanssa yritin kanssa ajatella järkevästi, että yhdet olisi sängyssä, yhdet pesussa ja yhdet kaapissa. Saa nähdä kuinka sitten puklailee ja kuinka usein niitä sitten pitää todellisuudessa vaihtaa.

Rintapumppua en ajatellut etukäteen ostaa. Samoin puuhamatto saa olla alkuun ihan fleecehuopa. Niin ja itkuhälytin saatiin siskolta. Ollut pari vuotta isompien poikien "radiopuhelin", mutta pitäisi toimia. En ole testannut.

Mies ensin nauroi, että kai mulla on koulureput ja muut listalla, mutta oli oikeastaan tosi tyytyväinen mun tekemään listaan. Puuttuuhan tosta sitten kaikki ensilusikat, potat yms. mutta eihän niitä tarvita vielä ennen syntymää :saint:

*muoks* Ja kiitos, olo on tänään jo parempi. Sillä me ostoksille lähdetäänkin, kun se meidän etukäteen katsoma turvakaukalo olisi alessa. Yskin vielä, mutta kuumetta ei ole.

Sompio ja nuppu 23+0 (poks)
 
Epistä, sompio onkin käsistään kätevä ja osaa tehdä itsekin. Saako kadehtia? :p Mulle jäi niin kauheet traumat koulun kässäntunneista, kun villasukista tuli pipoja ja puukäsitöissäkin sahasin melkein peukalon irti, että olen jättänyt sitten suosiolla ompelut ja muut etevämmille. Mä en siis osaa edes panna koneeseen lankaa, ompelemisesta
puhumattakaan :ashamed:

Joka tapauksessa sun lista vaikuttaa erittäin järkevältä. Ainoa mitä mietin, on tuo talkki? Onko jo lapseutuneet käyttäneet sitä? Kun mies ei vanhempien lastensa kanssa ole käyttänyt, ja jostain luin, että se pöly saattaa aiheuttaa vauvalle yskää tai jotain, en nyt muista mitä. Mäkin nimittäin olin sitä ostamassa, mutta sit tosiaan luin jotain talkkivastaista jostain kirjasta ja mies sanoi, että hän on käyttänyt vain vaippavoidetta. Mutta oliskohan se talkki sitten kuitenkin jossain tapauksissa parempi? Esim. vanhemmalla vauvalla?

No toi hiustenkuivaaja oli just sellainen heräteostos :D Chiccolla on tuollainen vauvamalli, jossa lämpötila ei nouse koskaan yli 45 asteen... Varmaan toooosi tärkeä kapistus :whistle:

Tuo äippäpakkaus on kyllä loistava, kun siellä on jo vaikka mitä, mullahan ei sitä luksusta ole, enkä sitten ostanut Annolta sitä itselle, kun ne koot ei ole hyviä helmivauvalle. Jos olisi esim. toppapuvun koko ollut hyvä, olisin varmaan ostanutkin.

Meillä ei muuten vielä ole kuumemittaria. Tai siis sellaista lapsiystävällistä. Kun en osaa päättää, että millainen olisi paras. Otsamittari, korvamittari, tuttimittari vai ihan peppuun työnnettävä digimittari? Kun jotenkin käy vauvaa sääliksi, jos reppanan peppuun jotain tikkua työntelee, eikö se satu? :/

Jipii, huomenna typy on jo "täysi-ikäinen" :heart:

Tv. kulutushysteerikko-Lentis ja kiltisti yön nukkunut mussukka 36+5 :heart:
 
Heipä hei

Imetysliivejä minä ainakin tarvitsin kahdet (välillä olisin tarvinnut kolmannetkin), kun se maito valuu tisseistä solkenaan ilman liivejä ja kokoajan pitää pitää niitä liivinsuojuksia liiveissä, mitä listalta en vielä löytänyt. Liivejä pidin maidon tulon ajan yötäpäivää, kun kävin suihkussa vaihdoin puhtaat. Ensin käytin kertakäyttö liivin suojuksia ja sitten ostin kestosuojuksia, kestosuojukset vaan ei olleet minusta kauheen hyviä kun ne päästivät maidon heti läpi, jos maitoa valui paljon.

Puklurätteinä olen käyttänyt sellaisia ikean pesulappuja, ne on sellaisia valkeita froteisia lappuja 25 x 30 cm, meille ovat sopivan kokoisia, harsot mielestäni vähän isoja. Olen laittanut sellaisen puklurätin myös tyynyliinan päälle.

Harsoja olen käyttänyt pepun kuivaamiseen kun olen vaipanvaihdon yhteydessä pessyt pyllyn.

Vaipparoskista ei ole koskaan käytetty, tuolla se tönöttää käyttämättömänä. Laitan vaipat ihan tavalliseen roskikseen niin menee vaipat heti ulos... ei tee mieli laittaa vaippaa siihen vaipparoskikseen kun se lemu on sanoin kuvaamaton kunhan ne vaipat on siellä tiiviissä roskiksessa aikansa muhinut. Nykyään kun ei kakka vaippoja tule päivässä tavallisesti kuin yksi, sen voi laittaa pieneen pussukkaan ja muiden roskien joukkoon, pissa vaipat ei kauheesti haise. Alussa tietty niitä kakka vaippoja tulee useammin.

Talkkia olen käyttänyt kun on ollut pientä punoitutsta, pyllyssä, kaulalla tai nivusessa. pesun jälkeen kun laittaa talkkia seuraavalla kerralla punoitukset on hävinnyt. Mutta olen käyttänyt apteekista ostettua talkkia en vauvan talkkia. Meillä oli natusanin vauvan talkkia ja se haisi ihan kauheelle vaikka ei muka hajusteita. Saralle tuli siitä näppyjä, kun ostin apteekin talkkia näppylöitä ei tullu, myös perunajauho on hyvä vaihtoehto.

desinfiointiaine ja vanupuikot ovat tarpeellisia navan puhdistukseen ja vanulaput silmien puhdistukseen. En ole käyttänyt rasvoja tai oljyjä, Saran iho on ollut hyvä. Kylpyöljykin oli tarpeeton hankinta.

Miellä on digitaalinen "peppu" kuumemittari, perusrasvan kanssa kun laittaa ei vauva edes huomaa.

Nämä oli tietenkin minun omia ajatuksia, jokaiselle tulee omat käytännöt sitten =)

anjamarita ja Sara 6kk+

P.S. Hankin myös rintarepun mutta en ole sitäkään koskaan käyttänyt, tuolla se kaapissa on tyhjänpanttina
 

Yhteistyössä