3-vuotias poika ja pitkät hiukset.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oijavoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oijavoi

Vieras
Meidän pojalla siis jo melko pitkät hiukset, ihanat kiharat. Poika on melko siro ja kaunis, joten usein tytötksi luullaan.
Usein hiukset on auki mutta toisinaan sykeröllä pään päällä.
Jatkuvasti saan kuulla että hiukset pitäisi leikata, ei tee hyvää pojalle kun tytöksi luullaan.
Ne on vain niin herttaiset ja ihanat kiharat, etten raaskisi leikata.

Mitä tässä nyt tekis..?

Meillä leikattiin, mutta poika ei tykännyt lyhyistä hiuksista joten nyt täällä on 3,5-vuotiaalla pojalla hiustenkasvatusurakka menossa :)

Antaisin lapsen itse päättää. Jos jotkut luulee tytöksi, niin siinäpähän luulee. :)

ja mä kuulun niihin jotka ei voi ymmärtää näitä arbitraarisia "pojilla ei saa olla pitkät hiusket ja tytöillä ei saa olla lyhyet hiukset"-sääntöjä. Jos lapsella on kaunis tukka eikä häntä itseään pitkä tukka häiritse, antaisin olla, oli tyttö tai poika. Jos lapsella on tosi vaikea tukka ja/tai häntä itseään häiritsee se (esim leikeissä tms) niin leikkaisin, oli tyttö tai poika. Se että jotkut on jäänyt jumiin täysin hömppään ajatusmalliin ja sen takia tekevät turhia olettamuksia lapsesi sukupuolesta ei ole syy leikata.

Alkuperäinen kirjoittaja Pitkät hiukset ehdottomasti;29677481:
Juuri näin. Anna kasvaa vain, maailmassa on muitakin murheita kuin lapsen hiusten pituus.

Ulkonäkö on osa identiteettiä. Ehkä lapsi itse ei halua, että häntä luullaan tytöksi.

En ota kantaa mutta pojan ulkonäkö muuttuu kyllä paljon isomman näköiseksi kun leikkaa pitkät enkelikiharat ensi kertaa pois. Toisaalta poika komistui ja ulkonäkö jämäköityi, mutta haikeata se oli, ihan kuin poika olisi yhdessä hetkessä vanhentunut pari vuotta.

Meillä on pitkätukkaiset pojat. Mielestäni jokainen saa itse päättää hiustensa pituuden ja meillä lapset ovat halunneet pitkät. Mieti myös millaisen viestin annat pojallesi, jos jo pienestä opetat, että ei saa olla oma itsensä pitkine tukkineen, vaan pitää muiden mieliksi leikata kutritkin lyhyiksi...

Googlaapa muutama hevibändi ja katso hiustyylejä. Ei ne pitkät hiukset vain tytöille ole, edes länsimaissa. :D (Monissa maissahan lapsilta ei leikata hiuksia ollenkaan ja joissain leikataan vain tytöiltä, pojille kuuluu pitkät.)

Heh, ehkä kolmivuotiaalle on vähän haasteellista tietää haluaako pitkät vai lyhyet hiukset.
Mun mielestä ei pitäis olla lapsen päänvaiva vaan vanhempien. Tietenkin jos osaa itse sanoa että haluaa poikatukan niin sitten, mutta en ryhtyisi analysoimaan lapsen kanssa onko pitkä vai pätkä tukka kivempi. Mun pojan tukka leikattiin yks vuotiaana, tuli nätti poika. Mutta jos poikasi tukka on vahva kaunis ja siisti niin anna olla pitkä. Jos perisuomalainen narutukka niin leikkaa. Tosin kerroitkin että on vielä enkelikiharat ja nehän on söpöt.

Meillä on kans nyt 4v poika, jolla on ihanat, vaaleat kiharat. Ei kasvateta, koska poika inhoaa hiusten pesua ja kampausta ja itsekin on sitä mieltä, että tahtoo lyhyet hiukset.

Meidän pojalla oli söpöt kirkkaanvaaleat kiharat. mutta pitkänä pitäminen oli epämukavaa mm.hiostivat päätä. Suretti luopua mutta leikattiin sellainen puolipitkä ns. Surffitukka. Nyt on pidetty ihan lyhyttä mutta ehkä taas kesäksi annetaan kasvaa.

Heh, ehkä kolmivuotiaalle on vähän haasteellista tietää haluaako pitkät vai lyhyet hiukset.
Mun mielestä ei pitäis olla lapsen päänvaiva vaan vanhempien. Tietenkin jos osaa itse sanoa että haluaa poikatukan niin sitten, mutta en ryhtyisi analysoimaan lapsen kanssa onko pitkä vai pätkä tukka kivempi. Mun pojan tukka leikattiin yks vuotiaana, tuli nätti poika. Mutta jos poikasi tukka on vahva kaunis ja siisti niin anna olla pitkä. Jos perisuomalainen narutukka niin leikkaa. Tosin kerroitkin että on vielä enkelikiharat ja nehän on söpöt.

En näe mitään ongelmaa lapsen tajuta jos häneltä kysytään että jätetäänkö pitkät hiukset vai leikataanko. Mun kaikki lapset ovat kyllä tajunneet tuossa iässä mitä se kysymys tarkoittaa.

Noniin, poika sanoo että leikataan ja sitten taas kohta että ei leikata. Ota siitä sit selvää.. :D
Hiukset ovat kyllä todella kauniit ja hyvässä kunnossa, latvoja ollaankin leikattu välillä. No, saa nähdä nyt sitten.

Jos tytöksi luuleminen häiritsee, hanki pojalle mahdollisimman poikamaisia vaatteita. Ei ainakaan aina luulla tytöksi ja se tuskin mitään haittaa, vaikka joskus luultaisiin. Meillä 5 v. poika taas tykkää tyttöväreistä, joten vaikka muuten onkin poikamainen, välillä ihmiset luulevat tytöksi. Ei se häntä koskaan ole haitannut. Pojan päiväkodissa on myös pitkähiuksinen enkelikiharainen poika, mutta muuten poikamainen ja ns. poikavaatteissa, eikä ole yhtään epäselvää kumpi on. Kai iän myötäkin on helpompi ihmisille arvata sukupuoli, pienemmissä menee välillä sekaisin vaikka miten pukisi ja leikkaisi hiukset.

Voithan näyttää kuvia/verrata johonki lapsen javeriin ja kysyä haluaisko samanlaiset lyhyet hiukset vai haluaako pitää pitkät. Kesällä pitkät hiukset on kyllä aika kuumat joten se tietysti puoltais leikkaamista.

Mut emmä sen takia leikkais ettei luultais tytöksi. Vaatetuksellakin aika paljon voi siihen asiaan vaikuttaa. Ja mitä sitten jos luulaan jossei lasta häiritse.

mun pojalla oli ihanat vaaleat loivasti kihartuvat pitkät hiukset, kunnes vajaa 5vuotiaana halusi itse että tukka leikataan, juurikin siksi että luultiin tytöksi :) minähän en olisi nimenomaan raaskinut mutta en halunnut että pojalla on paha mieli tytöksi luulemisesta.

Täällä viisi vuotiaalla on korvakorut ja lempivärinsä pinkki ja violetti. Olen koittanut olla suvaitsevainen äiti ja unohtaa tyttöjen ja poikien jutut erillisinä.Huomaan kuitenkin että monesti koitan käännyttää poikaa ostamaan "poikien juttuja". Viime viikolla oltiin ostoksilla ja poika olisi halunnut hoitoon pinkin prinsessa repun ja punaiset kumpparit joissa on pupun kuva.. Kumpparit sai, mutta repuksi otettiin Super-Mario. En haluaisi olla näin niuho, mutta tiedän että prinsessa repusta saisi monta pilkkaa hoidossa...

Pitkä tukka on mielestäni pojalle ihan yhtä sallittavaa kuin tytölle. Käytännön syistä omallani lyhyet.

Yhteistyössä