3-vuotias kerhoon vaipassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
3-vuotias on aloittaa kerhon eikä vielä ole kuiva.
Pottailut on kyllä hyvässä vauhdissa, mutta pottaan ei todellakaan usein tee.
Ilman vaippaa pissaa housuun, puheenkehitys on myös hieman jäljessä ja ilmoittaakin vain koska kakka tulee, pissasta ei puhu. Tykkää itse istua potalla ja usein meneekin, mutta tarpeita ei sinne tee.

On siis aloittamassa kaupungin kerhoa ja kaupungin sivulla lukee, että kerho soveltuu lapselle joka selveytyy yksin mm. vessassa käynneistä. Kerho kestää kerralla 2h.

Onko muita joiden lapset aloittaneet kerhon vielä vaipossa?
Mitä kerhotädit on olleet mieltä?

Meillä poika täyttää nyt 3v ja ensi viikolla alkaa seurakunnankerho ja vaipoissa tuo sinne menee, sillä housuun pissaa aivan varmasti muuten. Meillä poitsu käy kotona potalla kun on ilman housuja ja joskus harvoin housut jalassakin tajuaa pissahädän, mutta yleensä kun housut on jalassa, niin pissaa surutta housuun ja kakkaa ei tee muualle kuin vaippaan. Tän kesän aikana on edistytty paljonkin tän asian kanssa, mutta vaipattomia ei todellakaan vielä olla.

Meillä kanssa kesän aikana hienosti edistytty, ennen kesää ei potalle suostunut istumaankaan.
Nyt sentään menee jo oma-alotteisesti vaikkei kuitenkaan tee mitään.
No kyllä se tästä.

Kyllä sun varmaan täytyy jutella kerhon tätien kanssa, että voiko lapsesi vielä tulla kerhoon, sillä eihän lapsesi "selviydy yksin mm. vessassa käynneistä." Heistä sitten on kiinni, ottavatko mukaan lapsen joka tarvitsee apua. Toisaalta apua ei tarvi, jos pissa tulee vaippaa ja äiti vaihtaa 2 tunnin kuluttua.

Minä kyllä ottaisin asian etukäteen puheeksi.

Monella 3 veellä on vaippa kerhossa. Sinne vain sekaan leikkimään.

Itsehän voit huolehtia, että käy vessassa ennen kerhoon menoa ja heti kerhon jälkeen paikan päällä vaikka vaippa olisikin kerhossa.

En ole koskaan kuullut, että yksikään kerholainen olisi enää vaipoissa. Ei lapsi tosiaan itse selviä vessakäynneistä, jos vaipat on, eikä kerhotätien tarvi vaippoja ruveta vaihtamaan. Mitäs, jos se sontii siellä, koko huone lemuaa.

[QUOTE="hui";24381284]En ole koskaan kuullut, että yksikään kerholainen olisi enää vaipoissa. Ei lapsi tosiaan itse selviä vessakäynneistä, jos vaipat on, eikä kerhotätien tarvi vaippoja ruveta vaihtamaan. Mitäs, jos se sontii siellä, koko huone lemuaa.[/QUOTE]

No aika moni 3-vuotias käyttää vielä vaippaa ja ei kahden tunnin takia tarvi vaippoja alkaa vaihtamaa, ellei tosiaan tule kakkaa, mutta itse vähän epäilen että siellä kukaan alkaa kakkimaan, kun on niin paljon ohjelmaa, niin ei meillä ainakaan poitsu silloin housuihin kaki.

Mun lapsi on jo tammikuussa 4v mutta aloittaa siis 3-vuotiskerhon syntymävuotensa mukaisesti.
Ohjeistus on tuollakin että vessassa täytyy osata itse käydä.
Täyteen oli ryhmä tullu silti. Ne vaipalliset ovat kuulema tervetulleita äitinsä kanssa perhekerhoon, niin ainakin käsitin erään äidin puheista jonka lapsi täytti nyt 3 ja ei ole vielä kuiva.

Täällä ei oteta vaippapöksyjä kerhoon, vaikka ikä olisikin täynnä. Lapsen on oltava pois vaipoista ja selvittävä vessasta itse, koska tätejä on tasan se yksi, ja hän ei voi mennä vessaan mukaan.

Mun lapsi on jo tammikuussa 4v mutta aloittaa siis 3-vuotiskerhon syntymävuotensa mukaisesti.
Ohjeistus on tuollakin että vessassa täytyy osata itse käydä.
Täyteen oli ryhmä tullu silti. Ne vaipalliset ovat kuulema tervetulleita äitinsä kanssa perhekerhoon, niin ainakin käsitin erään äidin puheista jonka lapsi täytti nyt 3 ja ei ole vielä kuiva.

Missä kaupungissa/kunnassa tämä on?

[QUOTE="Vieras";24380909]3-vuotias on aloittaa kerhon eikä vielä ole kuiva.
Pottailut on kyllä hyvässä vauhdissa, mutta pottaan ei todellakaan usein tee.
Ilman vaippaa pissaa housuun, puheenkehitys on myös hieman jäljessä ja ilmoittaakin vain koska kakka tulee, pissasta ei puhu. Tykkää itse istua potalla ja usein meneekin, mutta tarpeita ei sinne tee.

On siis aloittamassa kaupungin kerhoa ja kaupungin sivulla lukee, että kerho soveltuu lapselle joka selveytyy yksin mm. vessassa käynneistä. Kerho kestää kerralla 2h.

Onko muita joiden lapset aloittaneet kerhon vielä vaipossa?
Mitä kerhotädit on olleet mieltä?[/QUOTE]

Meillä ainakin kerhossa oli vain kaksi ohjaajaa aika ison ryhmän kanssa, joten vaippojen mahdollinen vaihto ym aika ongelmallista. Jos kerran säännöissä lukee, että kerho soveltuu lapsille, jotka selviytyy yksin mm vessassa käynneistä, niin silloin ko kerho ei varmaan teidän lapselle vielä sovi.

Mä olen ollut kerhotätinä ja siellä oli yksi vaippailija. Kyllä se harmitti, oikeasti, kun lapsia oli paljon ja tätejä yleensä vain yksi, niin lisätyötä toi. Kyllä se meni siinä muiden pottailujen ohella, mutta otti sinällään periaatteesta pannuun että meillä oli sääntönä ettei kerhoon pääse jos ei ole oppinut kuivaksi. Silti tuo muksu oli otettu sinne. Mutta meillä oli hirveä resurssipula tuolloin, riippuu ihan kerhosta ja tädeistä :)

Sitä vaan ihmettelen, että miten vaipoissa oleva aiheuttaa lisätyötä, kun ei 2 tunnin aikana tarvi mitään vaippoja alkaa vaihtamaan, jos ei nyt kakkoja ole housuun tullut ja aika harva kakkii housuun, kun on paljon tekemistä.
Ja harva 3-vuotias osaa ihan itsenäisesti vessassa käydä, pitäähän aikuisen käydä pyllyä pyyhkimässä ja auttamassa vessassa käymisessä, että mun järjellä enempi se työtä aiheuttaa.

Miksi aloitella kuivaksi oppimista 3-vuotiaana???Huh! Meidän lapset olleet vaipatta alle 2-vuotiaasta ja puoli vuotiaana on jo kakat tehty pönttöön! Mutta kukin tyylillään..Kerhossa, jossa minun lapseni olivat niin ikäraja 3-vuotta ja vaipaton piti olla.

• Tykkää
Reactions: rops
Miksi aloitella kuivaksi oppimista 3-vuotiaana???Huh! Meidän lapset olleet vaipatta alle 2-vuotiaasta ja puoli vuotiaana on jo kakat tehty pönttöön! Mutta kukin tyylillään..Kerhossa, jossa minun lapseni olivat niin ikäraja 3-vuotta ja vaipaton piti olla.

No meillä tuota kuivaksi opettelemista on aloitettu jo aikoja sitten, mutta minkä minä sille voin jos lapsi ei ole vielä valmis vaipattomuuteen. Poika siis täyttää 3 muutaman viikon päästä. Koko kesän on kulkenut kotona ilman vaippaa ja pääosin osaa siis käydä potalla, mutta kun laitetaan housut jalkaan niin se potta unohtuu ja hetken päästä tulee pissa housuun ja jätkä vaan ottaa housut pois ja jatkaa touhuamista.
Kakkaa ei edes suostu tekemään pottaan.

[QUOTE="shihtzu";24381752]No meillä tuota kuivaksi opettelemista on aloitettu jo aikoja sitten, mutta minkä minä sille voin jos lapsi ei ole vielä valmis vaipattomuuteen. Poika siis täyttää 3 muutaman viikon päästä. Koko kesän on kulkenut kotona ilman vaippaa ja pääosin osaa siis käydä potalla, mutta kun laitetaan housut jalkaan niin se potta unohtuu ja hetken päästä tulee pissa housuun ja jätkä vaan ottaa housut pois ja jatkaa touhuamista.
Kakkaa ei edes suostu tekemään pottaan.[/QUOTE]

Äh kaikki ei vain tajua. Meilläkin harjoiteltu ties kuin kauan 2,5 vuotiaan kanssa, mutta kun ei ole vielä valmis niin ei voi tosiaan mitään.

täällä ainakin on kerho 3vuotiaille kerran viikossa 1h45minuuttia.
4v 2x viikossa 2h, 5v 2x viikossa 3h.

Mitä pahaa kolmevuotiaan kerhossa on? Ainahan täällä palstalla meuhkataan että ei kolmeveetä virikehoitoon vaan esim sinne kerhoon...:D

[QUOTE="hmp";24381785]3-vuotias kerhoon? Minkä ihmeen takia? Täällä ainaki alotetaan kerho 4-vuotiaana, en oo kuullu et kukaan olis aikasemmin alottanut..[/QUOTE]

Kyllä melkEin kaikissa srk:ssa on jo kolmevuotiaiden ryhmä.

jos ohje on, että ei vaipallisia kerhoon niin olettaisin, että silloin vaipallinen lapsi ei ole vielä kerhovalmis. Meidän 5v aloittaa ensi viikolla seurakunnan kerhon ja siinä kerhossa on 3v, 4v ja 5v kaikki samassa eli mix-ryhmä ja jos siellä monta 3v on vaipoissa niin onhan se muilta pois jos niitä ohjaajat siellä vaihtelee. Päiväkoti on eri asia tietysti.

Yhteistyössä