3-vuotias käyttää vaippoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaipparumba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kärsivällisyyttä voisin teille toivotella. Kyllä ne oppii ja olen ollut huomaavinani, että mitä isompana oppii sitä nopeammin ne tuntuvat homman käsittävän. Meillä esim. esikko oppi päiväkuivaksi 1v.7kk. - 2v. sinä aikana ei pidetty päivävaippaa ollenkaan ja vahinkoja sattui. Teki aina pissan ja kakan pottaan kun siihen laittoi istumaan, mutta monta kuukautta meni ennen kuin itse meni potalle hädän tullessa.
Keskimmäinen oppi juuri päiväkuivaksi. n. 3 päivää siinä meni.... ikää kuukautta vajaa 3v. Toki vahinkoja sattuu vieläkin. Myös kaveripiirissä monella mennyt samalla tavalla tuon iän ja kuivaksi oppimisen suhteen..
Toivottavasti tää lohduttaa jotakin...

Meillä se yövaippa onkin sitten toinen juttu...

pojilla näköjöjään tota ummetusongelmaa enemmän..sehän on aika yleistä et tekee kakan vaan vaippaan..ainaki jossain vaiheessa...ja muistakaa sit kunnon juhliminen ja ihmetteleminen kun sinne pottaan tai pönttöön tulee jotain!! mul ei kyl taida olla yhtään kaveria joka viel käyttäis vaippaa et kyl luulisin et kaikki jossain vaiheessa oppii...:) tsemppiä!

On täällä joukossa omituisia ihmisiä,3v pitäisi jo olla ilman vaippaa ja 3v ei saisi enää käydä potalla :o Surku käy teitä kun ette osaa ajatella että kaikki lapsetkin ovat erilaisia!!Meillä poika 3v,päiväkuiva ja käy potalla,päikkäreillä ja yöunilla vaippa eikä merkkiäkään että univaippoja voisi vielä jättää pois.Ja muutenkin välillä tulee pissi housuun,no sitten ne pestään vaikka välillä kyllä ketuttaa.3vuotiaat ovat kuitenkin vielä pieniä lapsia ja se on iso asia kun osaa pidättää tarpeensa.

Meillä alkoi tyttö käymään itse potalla, kun menin itse oven ulkopuolelle odottamaan..en katsellut siinä vieressä ja odottanut kuin kuuta nousevaa, että se pissa nyt tulisi! Ei omakaan suoli toimi, jos joku katselee....
Tässä nyt yksi vinkki....
:flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2005 klo 12:47 viekku kirjoitti:
On täällä joukossa omituisia ihmisiä,3v pitäisi jo olla ilman vaippaa ja 3v ei saisi enää käydä potalla :o Surku käy teitä kun ette osaa ajatella että kaikki lapsetkin ovat erilaisia!!Meillä poika 3v,päiväkuiva ja käy potalla,päikkäreillä ja yöunilla vaippa eikä merkkiäkään että univaippoja voisi vielä jättää pois.Ja muutenkin välillä tulee pissi housuun,no sitten ne pestään vaikka välillä kyllä ketuttaa.3vuotiaat ovat kuitenkin vielä pieniä lapsia ja se on iso asia kun osaa pidättää tarpeensa.

Peesaan tätä! Meidän esikko oppi päiväkuivaksi 2vuotiaana ja 3 vuotiaana myös yökuivaksi. Toinen muksu nyt 3v2kk ja kakat on tehny pönttöön jo melkein vuoden, mutta pisua ei aina muistais sinne vessaan viedä! monasti pyytääkin vaipan laittamaan ja toden totta tätä kuslunttia pidän vaipoissa unet vielä varmaan ens kesään.. =)

En usko että kukaan siihen kuolee että pitää vaippaa pidempään, kyllä lapsi oppii kuivaksi kun antaa hänelle mahdollisuuden opetella siihen omalla tahdillaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 17:53 eräs kirjoitti:
mun poika kohta neljä ja yöllä läytetään vaippoja ei kerta kaikkiaan herää pissalle. nukkuu niin sikeasti

Meillä oli sama juttu. Päivät kuivana ja yöllä vaippa täpötäysi.

Ikää jo reippaasti yli 4 ja joka puolelta sanottiin, ettei saa hoputtaa. Ei hoputettu eikä uhkailtu. Yksi ilta sitten tuli kokeiltua lahjontaa (kuten potalleopettamisvinkeissä): jos aamulla on vaippa kuiva niin sitten saat tarran.

Ja vaippa oli kuiva! Ollut siitä lähtien joka yö ja tarroja on kirjassa jo monta aukeamaa :wave:

Liekö eroja tytöillä ja pojilla tuon kuivaksi opettelun kanssa, niin ainaskin jotkut väittävät, että pojille se on vaikeampaa...
Meillä tyttö oppi tasan 2 ja puol vuotiaana päivä- ja yö kuivaksi, mutta poika on nyt 2.puol ja ei halua potalle!!!
Eli kaitpa se vaan pitää sitten lähteä sieltä lapsen "korvien välistä", että hokasee koko homman...eiköhän ne armeijaan mennessä opi ;)
Vanhemmilla se vaan on aina hoppu sen kuivaksi opettelun kanssa.....

mua niin helkkaristi hävettää kun meidän 3 v 4 kk poika kakkaa edelleen pelkästään vaippaan. Pisut on tehnyt pottaan jo vuoden ajan. mä en kestä, mutta poikaa ei saa tekemään pottaan eikä pönttöön, ei millään. Kaikki keinot on kokeiltu, jos yrittää pakottaa niin panttaaa kakkaa...en tiedä mitä on tehty väärin, mutta mä alan jo hävetä lastani :ashamed:

Meillä esikoinen oppi tekemään pissat pottaan/pönttöön reilu 2-vuotiaana. Mutta kakka tuli housuun 3-vuotiaaksi. En vain käyttänyt vaippaa, pesin alushousuja :whistle:
Ja jos lapsi on alkanut jostain syystä kammoksua pottaa, pöntön pienennysrengas on silloin hyvä vaihtoehto. Meillä samainen esikoinen ihastui renkaaseen ja sitä myöten oppi ne pissa-asiat.

mielestäni ei kannata olla huolissann. mitä omia tuttujakin on seurannut, on kuitenin suhteellisen yleistä että 3-vuotias haluaa vielä esim yövaipan (joskus tavan vuoksi eli aamulal on kuiva tai sitten ettei suostu tekemään potalle/pöntölle).

oma tyttärenikin uhitteli potalla käyntiä osana uhmaa mutta heti kun lopetin itse asiasta stressaamisen/vahtimisen, otti vain eräs kaunis päivä vaippa sai kyytiä neidin omasta aloitteesta ja siihen loppui vaippashow.

kaikki ajallaan.neuvolassa liikaa kytätään lapsen kehitystä iän/kuukausien mukaan.kaikki omaan tahtiin ja omalla painollaan.

Kiva että löytyy muitakin 3vee ikäisiä joilla on vaippa, kun tuntuu että täällä nämä tyttölapset varsinkin oppivat jo alle 2v ikäisinä päiväkuivaksi... ja yhden tutun 2v poikakin on kuiva. Meillä vaan tulee hirveä huuto kun yrittää saada potalle...
Voishan sitä kokeeksi jättää vaipan pois jos olisi aikaa olla vaikka pari viikkoa olla kotona... mutta kun on työ ja hoitorumpa niin tuntuu ettei jaksa siihen päälle enää kotona mitään ylimääräistä siivoamista... :(
Ja kun miettii mikä raha menee siihen että vaikka vielä sinne melkein 4v:hin käyttää vaippoja vertaa 2v ikään.... joo ei sovi ees ajatella...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2005 klo 22:07 Vieras kirjoitti:
Ei se ole pelkästään teidän oma asianne, kuinka kauan lapsenne vaippoja käyttävät. Miettikääpä sitä, kuinka paljon kaatopaikkoja kuormitatte monen vuoden vaippamäärillä...

Ei tuo ole mikään syy yrittää lasta liian aikaisin potalle.

Kestovaipat on onneksi keksitty (jo ennen kertiksiä!) ja helpottavat kovasti lapsen opettelemistä kun eivät jätä liian kuiviksi :wave:

"Kestovaipat on onneksi keksitty (jo ennen kertiksiä!) ja helpottavat kovasti lapsen opettelemistä kun eivät jätä liian kuiviksi"

Joo, mutta kuinka moni noista pitkään vaippailijoista käyttää kestovaippoja, pieni osa luultavasti. Vanhemmat: laittakaa ne lapsenne ajoissa tutustumaan siihen pottaan, kyllä varmasti oppivat silloin ajoissa tekemään sinne asiansa! Meillä pottailu molemmilla lapsilla aloitettu 6 kk iässä ja esikoinen oli päiväkuiva 1 v 10 kk iässä (kuopus on nyt 10 kk ja tekee pissat ja kakat pottaan, mutta luonnollisesti myös vaippaan vielä).

Meillä vajaa 3v tyttö. Oppi päiväkuivaksi kun oli 2v2kk.
Käynyt alusta asti pöntöllä ilman pienentäjää.

Öisin käytetään vielä vaippaa ja pikkuhiljaa olen yrittäny sitäkin jättää pois mut se ei kyl tunnu onnistuvan millään. Ehkä sekin ihme tapahtuu joku päivä. Tai siis yö =)

Täytyypäs vielä kommentoida. :)
Meidän 4,5-vuotias tyttö käyttää vielä yövaippa. Kohta 3v. pikkusisko oppi juuri myös yökuivaksi. Ollaan alettu tuon neljävuotiaan kanssa tehdä niin et herätetään yöllä pissalle. Mies nukkumaan mennessään nostaa tytön sängystä potalle ja takas sit sänkyyn. Ihan on tyttö unessa mutta pissaa siihen ja aamulla on vaippa kuiva. Näin olen myös muiden kuullut vanhempia lapsia opettavan yökuivaksi. Saapi nähdä auttaako. Tosi sikeästi myös meillä nukutaan ja luulen ettei herää pissahätään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2006 klo 17:49 katrillix kirjoitti:
Ollaan alettu tuon neljävuotiaan kanssa tehdä niin et herätetään yöllä pissalle. Mies nukkumaan mennessään nostaa tytön sängystä potalle ja takas sit sänkyyn. Ihan on tyttö unessa mutta pissaa siihen ja aamulla on vaippa kuiva. Näin olen myös muiden kuullut vanhempia lapsia opettavan yökuivaksi. Saapi nähdä auttaako. Tosi sikeästi myös meillä nukutaan ja luulen ettei herää pissahätään.

Mä olen kuullut että tuo voi olla huonoksikin, kun rakko ei silloin opi kasvamaan.

Rakko tottuu siihen säännölliseen tyhjentämiseen. Meillä ei auttanut tuo keino, kun heti kun kantamisen lopetti yhdeksikin yöksi niin vaipassahan se oli eikä missään muualla.

Ei se auta sitä lasta vain tyhjentää kuin ämpäriä, vaan vahvistaa sen omia mahdollisuuksia kypsyä ja kehittyä. Eli ajan kanssa tai vaikka lahjomalla, mutta ei tekemällä kaikkea hänen puolestaan.

Meillä toimi lahjominen, se että lapsi itse alkoi kantamaan vastuun itsestään pienen palkinnon houkuttelemana. Ei antanut pissan enää tulla, vaan siinä unistuksissaan osasi pidätellä ja oli ylpeä itsestään. Vaikka ensimmäisenä aamuna heräsi normaalia aikaisemmin vessaan, niin rakko tottui kyllä viikossa tavalliseen unirytmiin. :wave:

Meidän poika 3v7kk käyttää edelleen vaippaa öisin ja kakkaa ei suostui tekemään muualle kuin vaippaan.Ei auta jos sanoo että ei ole vaippoja,sitten hän on kakkamatta ja hänellä ollut pienestä asti aina välillä kova maha niin "pakko"laittaa vaippa.Mietin tuota juuri että mitenhän ihmeessä saisi kakan tekemään pottaan/pönttöön?Mitkään palkinnotkaan ei ole auttaneet..Meillä myös tyttö 1v11kk ja hän taas on tehnyt jo pari kk kakan potalle..

Meillä kaksi poikaa jotka oppivat kuivaksi isoveli 2-v ja pikkuveli 1v8kk.Yövaipat jäi molemmilla pari kk päivävaippojen jälkeen pois.itse tein niin että vuoden ikäsenä pikkuhiljaa aloin totutella poikia potalle ja siitä se sit lähti.Vilkas pikkuvelikin tottui pottaan tosi helpolla kun halusi tietty matkia isoveljeään.Pönttöön lorottaminen on myös pojista kivaa jos ei se potalla istuminen kiinnosta.Jokanen silti omaan tahtiinsa tietysti.Tsemppiä kaikille!

Mä otin esikoisen kanssa kauheat paineet pottailusta. Aloitettiin harjoittelu joskus 10kk:na. Tyttö ei useimmiten halunnut potalle mutta vein silti. Tytön oltua parivuotias tuskastuin, kun aina vaan pisti hanttiin ja pidätti kunnes sai vaipan takaisin päällensä. Varmaan hänellekin tuli paineita asiasta ja osittain uhmasi sillä ettei tehnyt pottaan. Tuntui että kaikkien muiden lapset ovat jo 2v ainakin päiväkuivia, ja tunsin jotenkin syyllisyyttä ja epäonnistuneeni äitinä kun meillä ei tehty asioita pottaan.. Puhuin asiasta neuvolassa ja terkkarin neuvosta otettiin aikalisä ja jatkettiin myöhemmin harjoittelua kun oli kiinnostusta mennä potalle.
Sitten sain ystävältäni vinkin ja annettiin tarra kun kävi tekemässä pisun tai kakan pottaan ja pian niitä olikin jo melkoinen määrä kerättynä ja vaippoja ei tarvinnut kuin ehkä 1-2kpl päivässä.
Lupasin myös, että saa hienot pikkuhousut jalkaansa kuten isoilla tytöilläkin on, kun tekee pissat ja kakat pottaan. Näin tehtiinkin, ensin muutama tunti kerrallaan ja pidennettiin aikaa pikkuhiljaa.
Lopulta jätettiin vaippa kokonaan pois ja kyselin vähän väliä, että tarviiko mennä potalle, onko pissahätä.
Neiti oppi (olisko ollu 2v9kk) parissa päivässä päiväkuivaksi ja parin viikon päästä uskallettiin ottaa jo yövaippakin pois,kun oli ollut useimmiten kuiva aamulla. Muutama vahinko sattui, mutta tyttö tajusi niistä kerroista että on pidätettävä ja tultava kertomaan/herättämään äiti tai isi ja mentävä potalle.
Eikä toruttu vaikka vahinko kävi, vaan siivottiin jäljet ja sanottiin että tulethan seuraavalla kerralla ajoissa sanomaan jos on vessahätä.
Nyt kuopus on 1,5v ja käy harvakseltaan potalla. Vien jos haluaa mennä enkä ota enää moisesta asiasta paineita. Oppii sitten kun on siihen valmis.
Meillä on tällä nuoremmalla otettu käyttöön muutama kuukausi sitten kestovaipat ja hyvin tuntuu niissäkin viihtyvän. Esikoisen kanssa käytettiin aina pelkkiä kertakäyttöisiä.

Tulipahan taas selostettua :whistle:

Yhteistyössä