Miksi yli 3-vuotias käyttää vaippoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, herättelyä öisin ei kyllä suositella. Ei se lapsi sillä opi kuivaksi.
Lapsi oppii kuivaksi, sitten kun sen aika on, eli hän on valmis. Ja jokainen lapsi on erilainen. Joten 3v, ei ole mikään vaipattomuusikä!

Oma poika oli päiväkuiva noin 2v, yövaippa jäi pois hiukan ennen kuin täytti 3v.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, herättelyä öisin ei kyllä suositella. Ei se lapsi sillä opi kuivaksi.
Lapsi oppii kuivaksi, sitten kun sen aika on, eli hän on valmis. Ja jokainen lapsi on erilainen. Joten 3v, ei ole mikään vaipattomuusikä!

Oma poika oli päiväkuiva noin 2v, yövaippa jäi pois hiukan ennen kuin täytti 3v.

Meillä ainakin on oppinut kaikki 3 yökuivaksi alle 2 vuoden sillä että kun on yövaippa jätetty pois niin on parina eka viikkona herätetty kerran yössä pissille. Eikä ole ollut mitään ongelmaa sen jälkeen yökastelusta/ tai että olisi tarvinnut yöllä nousta monta kertaa pissille. :) Missä ihmeessä sitä ei suositella ja miksi?!

meillä on yövaippa käytössä,koska tyttö ei herää yöllä pissahätään. on 4v. muuten kuiva. pääsääntöisesti vaippa on kuiva aamulla koska käy ennen nukkumaan menoa pissalla ja aamulla omatoimisesti itse kun herää,vaikka me muut nukutaan. kohta jätän sen pois,mutta vasta sitten kun viikkoon ei oo vaipassa pissaa. ei oo kiva keskellä yötä vaihtaa lakanoita ja patjaa..kokeiltu on ja monesti. päiväunilla oon pitäny ilman vaippaa ja joka kolmaskerta on sänky märkä.

Alkuperäinen kirjoittaja Inkku:
Tapoja on monenlaisia mut ei mun mielestä enää 4 vuotiaalla pitäisi olla vaippaa edes yöllä.

juu,lapsenhan on hyvä antaa kusta snkyyn.. :whistle: et varmaan ole kuullut että vanhemmillakin lapsilla voi olla yökastelua? ihan vaikka jo kouluiässä.

Päiväkuivaksi voi opettaa (terveen lapsen), yökuivaksi ei. En ikinä herättäisi nukkuvaa lasta yöllä pissille, vaan yökuivuus on mun mielestä nimenomaan sitä, että lapsi kykenee pysymään yön yli kuivana, tai sitten herää itse pissahätäänsä.

Meillä jäi esikoiselta kaikki vaipat (eli päivä ja yö ) 2 v 2 kk iässä. Samanikäisenä jätti kuopus päivävaipan, yövaipassa on vielä (nyt 2 v 3 kk), päiväunilla vaipatta kotona ja vaipassa pk:ssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Inkku:
Tapoja on monenlaisia mut ei mun mielestä enää 4 vuotiaalla pitäisi olla vaippaa edes yöllä.

Asiantuntijoiden mukaan yökastelu on normaalia 5 vuotiaaksi saakka, sen jälkeen vasta ruvetaan sitä hoitamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Marja:
Meillä ainakin on oppinut kaikki 3 yökuivaksi alle 2 vuoden sillä että kun on yövaippa jätetty pois niin on parina eka viikkona herätetty kerran yössä pissille. Eikä ole ollut mitään ongelmaa sen jälkeen yökastelusta/ tai että olisi tarvinnut yöllä nousta monta kertaa pissille. :) Missä ihmeessä sitä ei suositella ja miksi?!

Lapsenne eivät ole oppineet yökuivaksi sen takia, että olette herättäneet. Heillä on on jo olleet valmiudet olla yökuivia. Yökastelua kärsivillä ei ole vielä valmiuksia olemaan yötä pissaamatta eikä näin ollen herättely auta mitään. Päinvastoin, se usein huonontaa tilannetta ja johtaa siihen, että lapsi pitäisi aina herätellä. Kun valmiutta heräämiseen ei ole niin silloin sitä ei ole ja on vanhemmillekin paljon helpompaa ja lapselle ei niin noloa jos laitetaan vaipat eikä joka aamu tarvitse pestä petivaatteita eikä lapsen häpeillä sitä että sänky on taas märkänä.

http://www.yokastelu.fi/

Täällä aiheesta lisää

Eli josko lopettaisitte sen mollauksen, että tuon ikäisen ei vaippaa pitäisi pitää. Se ei ole vanhempien vika eikä lapsen ja on vielä normaalia.

Oonko ihan hakoteillä, mut eikös se ole jostain hormoneista kiinni osaako pidättää ja tunnistaako pissahädän..? Eli siis kuivaksi oppimista ei voi periaatteessa nopeuttaa. Mutta vanhemmilla on kyllä siinä vaiheessa vaikutusta asiaan, että ns. tukee sitä kuivaksi oppimista, eli ei aina vaan vedä lapselle vaippoja jalkaan, vaan tutustuttaa pottaan, muistuttaa siinä käymisestä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Lapsenne eivät ole oppineet yökuivaksi sen takia, että olette herättäneet. Heillä on on jo olleet valmiudet olla yökuivia. Yökastelua kärsivillä ei ole vielä valmiuksia olemaan yötä pissaamatta eikä näin ollen herättely auta mitään. Päinvastoin, se usein huonontaa tilannetta ja johtaa siihen, että lapsi pitäisi aina herätellä. Kun valmiutta heräämiseen ei ole niin silloin sitä ei ole ja on vanhemmillekin paljon helpompaa ja lapselle ei niin noloa jos laitetaan vaipat eikä joka aamu tarvitse pestä petivaatteita eikä lapsen häpeillä sitä että sänky on taas märkänä.

http://www.yokastelu.fi/

Täällä aiheesta lisää

Eli josko lopettaisitte sen mollauksen, että tuon ikäisen ei vaippaa pitäisi pitää. Se ei ole vanhempien vika eikä lapsen ja on vielä normaalia.

Kuka täällä on mollannut? Minä en ainakaan löytänyt yhtään mollaavaa tekstiä tästä ketjusta?

Meidän 3v:llä on useempana yönä ollut kuiva vaippa jo pidempikin aika sitten, siltikin, vaikka ollaan koitettu päivällä käyttää/opettaa käymään vessassa, niin ei ole onnistunut. Päivän-pari voikin käydä, mutta vaikka kuinka kehutaan yms. ei jatka käymistä :/

Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Meillä poika jätti tutin pois 1v 11kk ja vaipoista kokonaan eroon 2v 1kk. Yhden kerran on pissi yöllä sänkyyn tullut. Herää yöllä itse pissille jos on hätä. Useimmiten nukkuu koko yön heräämättä. Ikää nyt 2v 9kk. Pikkuveli on 6kk eikä kertaakaan isompi ole halunnut tuttia tai vaippoja kun veikallakin on. Sanoo itse että tutit ja vaipat on vauvoille ja minä olen iso poika !

Muoks. Itselleni oli tärkeää, että ei ole kahta vaippapyllyä samaan aikaan. Onneksi esikoinen halusi kesällä itse vaipoista eroon.

pakko ihan uteliaisuudesta kysyy,et miks se oli tärkeetä ettei oo kahta vaippapyllyä samaan aikaan?

Ihan vaan siks ettei tartte vaippoja koko ajan vaihtaa ja rahoja niihin laittaa. Onneks poika oppi ihan ite ja tämä mamma pääsee helpommalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
Alkuperäinen kirjoittaja miks:
Entä miks yli 3v käyttää tuttia?

tätä itsekkin ihmetellyt ja miksi 4v istuu rattaissa

tuohon miksi 3v käyttää vaippoja on selvä syy eli että lapsi ei ole vielä päiväkuiva ja sillä hyvä.
Tuo miksi 4v istuu rattaissa on myös ihan selvä juttu eli se ei jaksa kävellä niin pitkää matkaa mikä pitäis (joidenkin on vaan pakko kävellä esim kauppaan jaksoi lapsi sitten kävellä tai ei...)
Mutta tuota tuttia en ymmärrä... Se ei ole mistään fyysisestä asiasta riippuvainen että lapsi sitä tarvitsisi eli se että 4v syö tuttia, johtuu kyllä vai ja ainoastaan vanhempien laiskuudesta!

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Meillä 3v 7kk käyttää öisin vaippoja ja ihan siitä syystä että ne on märät aamuisin. En jaksaisi mitään kusi-lakana-pyykkiä pestä päivittäin.
Nyt kylläkin ollut monta yötä kuivat vaipat aamulla.

voisko ajatella että herättäisit lapsen yöllä pissille niin ei tarvitsisi enää noin vanhana vaippaa eikä lakanapyykkiä? Meillä ainakin toimi tyttö oli yökuiva jo 1v 10kk.

Taitaa olla ainoa lapsi... Tai sitten taas näitä niin hiton "yleispäteviä" neuvoja. Vaikka omat lapset hoituiskin tuolla menetelmällä, niin ei se kaikkiin päde.

Meidän 3,5-vuotiaalla on tänään ollut vaippa. Siitä syystä, että mä kilahdin siihen jatkuvaan vessatukseen ja kusihousu+lakanapyykkiin. Pojalla on taantumisvaihe ollut pikkuveljen syntymästä asti ja homma vaan jatkuu 1,5 vuotta jo mennyt.

Just tällaisten ketjujen (tai osa näistä kommenteista) takia pitkään kuvittelin meidän olevan ainoita, joiden pojalla on vaikeuksia tän asian kanssa. Onneksi olen saanut epävarmuuteeni tukea muualta ja ymmärrän, ettei se ole a) meidän vanhempien b) lapsen vika, että käyttää edelleenkin yövaippaa (ollut välillä kuukausia kuiva) ja päivälläkin housuihin tulee läikkä.

Pitää vielä lisätä, että joillekin äideille tuntuu olevan saavutus ja selvä "paremman äidin merkki", että saavat lapsensa jo todella varhain kuivaksi. Ja muiden lasten vaipoissakulkeminen on vain laiskuutta, tyhmyyttä ja välinpitämättömyyttä.

Syitä on monia. Yksi syy on se, että kuivaksi opettelu aloitetaan liian myöhään. Meillä aloitettiin kolmen ensimmäisen kans suunnilleen 2v. Kuiviksi oppivat vasta n. 3-4,5v ikäisinä. Kahden nuorimman kans kuivaksi opettelu aloitettiin n. 1-vuotiaana Toiseksi nuorin oppi kuivaksi 1v11kk ikäisenä. Nuorin 1v9kk on jo melkein kuiva.

Meillä 3v 7kk käyttää öisin vaippoja ja ihan siitä syystä että ne on märät aamuisin. En jaksaisi mitään kusi-lakana-pyykkiä pestä päivittäin.

Ihan samallalailla meilläkin. Muutaman kerran on yritetty ikman, mutta tottakai jouduttu yöllä lakana pyykille :/

voisko ajatella että herättäisit lapsen yöllä pissille niin ei tarvitsisi enää noin vanhana vaippaa eikä lakanapyykkiä? Meillä ainakin toimi tyttö oli yökuiva jo 1v 10kk.

Ei tuo meillä ainakaan onnistunut, yritettiin kyllä. Poika sai vaan raivokohtauksen, ku herätettiin kesken unien ja kaikkien yö meni pilalle riitelyn takia.

Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:

Ei tuo meillä ainakaan onnistunut, yritettiin kyllä. Poika sai vaan raivokohtauksen, ku herätettiin kesken unien ja kaikkien yö meni pilalle riitelyn takia.

Aika moni aikuinenkin saisi raivarin kun keskellä yötä herätetään ja patistellaan pissalle :D

minun poika täyttää huomenna 2 ja on vaipoissa, pottailee melkein joka päivä koska väkisin en vie potalle, kulkee varmaan rattaissa vielä pitkään.. tuttia ei ole huolinut sen jälkeen kun täytti 3kk..
näin meillä...
lapsethan on yksilöitä... :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja pripel:
Pitää vielä lisätä, että joillekin äideille tuntuu olevan saavutus ja selvä "paremman äidin merkki", että saavat lapsensa jo todella varhain kuivaksi. Ja muiden lasten vaipoissakulkeminen on vain laiskuutta, tyhmyyttä ja välinpitämättömyyttä.

Jep, näin on. Varsinkin kestovaippailijoiden piirissä on tätä havaittavissa.

Meillä tyttö oli päiväkuiva joskus 3-v, pidemmillä reissuilla pidettiin joskus vaippaa vielä seuraavan vuoden. Yövaipasta luopui vasta kouluun mennessä. Oli sen kesän jo pääsääntöisesti kuiva, mutta lapsi EI HALUNNUT EROON VAIPASTA, koki hirveää ahdistusta iltaisin kun yritettiin ettei vaippaa laiteta. Pelkäsi hysteerisesti pissaavansa sänkyyn. Ja ikinä ei ole lasta siitä moitittu eikä syyllistetty. Tyttö vain on hyvin herkkä lapsi. Tyttö on aina ollut hyvin sikeä uninen ja nukkunut 12h yöunia. Ei herännyt ennenkuin pissa oli tullut. Ja kuka lapsi jaksaisi 12h pidätellä...
Jotkut kaverit naureskelivat ja suosittelivat lääkitystä/hoitoa "vaivaan". En kuitenkaan lähtenyt apua hakemaan, koska en kokenut sitä ongelmaksi juuri sen takia, että tyttö oikeasti oli varustettu hyvillä unenlahjoilla ja ajattelin hänen kypsyvän kun sen aika on. Ja niin tapahtui.

Yhteistyössä