3-vuotiaiden harrastukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jeps1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jeps1

Aktiivinen jäsen
02.08.2006
4 007
0
36
Kertokaas nyt minulle mikä kumma siinä on, että pitää saada nuo tämän vuoden kolmivuotiaat esim jalkapalloilemaan, kun sitten lapset eivät ole siihen itse valmiita vaan vanhemmat joutuvat sitten kulkemaan lapsen kanssa käsi kädessä koko treenien ajan.
Mikä siinä on tarkoitus...saada lapselle nyt harrastus johon lapsi ei kuitenkaan ole valmis ? Eikö tulisi halvemmaksi mennä lapsen kanssa potkimaan sitä palloa johonkin ilmaiseksi ?

En tarkoita jotta vanhempien pitäisi jättää jälkikasvunsa sinne kentälle ohjaajien hoitoon ja lähteä esim kauppaan...vaan ihan sitä että vanhemmat antaisivat niille ohjaajille ja muille pienille harrastajille sen rauhan harrastaa ilman, että siellä on kymmenen lapsen vanhemmat mukana ohjaamassa omaa lastaan. Ja sitten kuitenkin lapsi ei halua mennä ryhmän mukana vaan haluaa potkia jossain sivummalla isin kanssa palloa.
Tai sitten vain kokeilisivat ensi kesänä uudestaan sitä lapsen valmiutta ja halukkuutta harrastamisen suhteen.

Ihan vain esimerkkinä...tänään olleissa jalkapallokoulun treeneissä ohjaajat järjestivät harjoitteen jossa lapset juoksivat...no eräs äiti sitten juoksi lapsensa kanssa käsikädessä niin että lapsen jalat eivät enää loppumetreillä ylettäneet maahan vaan lapsi tuli äidin juoksunopeutta mukana kädestä roikkuen loppumatkan. No itkuhan siinä lapsella pääsi.
Mikä kumma siinä on, että on pakko saada näinkin pienet pakolla harrastamaan jotain johon lapset eivät ole sitten kuitenkaan vielä valmiita ? Osa lapsista touhuaa siellä ilman vanhempiensa apua ja nuo lapset menevät lähinnä sekaisin kuka onkaan ohjaaja, kun siellä on isiä ja äitejä porukan mukana.
Ja kyllä, vanhemmille sanottiin ekan treenikerran alussa jotta vanhemmat voivat seisoskella kentänlaidalla ja katsoa treenejä...mutta eipä tuo ohjaajien ns pyyntö ole mitenkään mennyt suurelle osalle vanhemmista perille.

Onneksi täällä ikäraja jalkapalloharrastukselle on 6 v (tai siis sinä vuonna pääsee, kun täyttää 6 v).

Eihän tuossa oo mitään järkeä...pakottaa pienet harrastamaan.

Jaa a - meillä jalkapallo koulu on tänä kesänä 2005 syntyneille tai sitä ennen

Me harrastettiin kaikenlaista kun muksut oli 3 v ( mm vanhempi-lapsi jumppa ja perhemuskaria), mutta niissä oli tarkoituskin että vanhempi on mukana

Täällä ei edes oteta noin pieniä. Meillä poika kokeili syksyllä salibandya, oli siis just sen 3. Eihän se osannut olla "ihmisiksi" joten siirrettiin aikaan myöhäisempään harrastukset.
Ens kesänä kun on 4,5v niin pappa varmaan vie pojan jalkapallokouluun.

Mä ajattelin ekalla kerralla, että ok noi vanhemmat on nyt vaan hieman tukemassa sitä lasta jne. Mut nyt kun huomaan et siellä kentänlaidalla on aina samojen lasten vanhemmat meidän kanssa...ja ne samat vanhemmat hihhuloi siellä kentällä niin olen alkanut miettimään et mikä siinä on ideana, kun toi oli kuitenkin ihan maksullista toimintaa (125e ) ja noita äiti/isi-lapsi kerhoja on olemassa niin miksi pitää tulla sellaiseen toimintaan mukaan joka on tarkoitettu sille lapselle :/ Siinä samalla kun siellä kentällä loikkivat niin sekoittavat muidenkin lasten harrastusta sekä ohjaajien toimintaa.

No mä en ymmärrä ylipäätä sellasia vanhempia jotka raahaa jälkikasvuaan yksiin jos toisiin treeneihin tai harrastuksiin ja koko harrastaminen on vanhemmista lähtöisin.
Menee niin vanhemmillakin lapsilla, jos harrastus ei ole lapsesta lähtöisin niin mitä hittoa sielä tekee? Ja vanhemmat karjuu kentänlaidalla keuhkonsa pellolle kun se oma kullannuppu nyt toteuttaa vanhempien toteuttamattta jääneitä haaveita ja toiveita...

seurassa nappulafutiksen aloitti tänä kesänä 06 syntyneet eli 4-v molemmin puolin. kyllä tuon ikäiset jo ihan osaa ohjaajien ohjeita noudattaa, jos ohjaajalla on osaamista leikki-ikäisten ohjaamisesta, jollei niin kaaos seuraa epäilemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja de:
seurassa nappulafutiksen aloitti tänä kesänä 06 syntyneet eli 4-v molemmin puolin. kyllä tuon ikäiset jo ihan osaa ohjaajien ohjeita noudattaa, jos ohjaajalla on osaamista leikki-ikäisten ohjaamisesta, jollei niin kaaos seuraa epäilemättä.

Mun 2006 syntynyt poikani olisi ihan valmis futikseen, pelaa aina kotipihassakin ja haluaisi jo joukkueeseen. Vaan ei pääse vielä.

Mutta ap kai ihmetteli sitä, että lapsi raahataan väkisin harrastamaan vaikkei lapsi edes osoita kiinnostusta?

Kookosta: joo meitä on moneksi...juuri juttelin ystäväni kanssa tuosta vanhempien eläytymisestä lapsen harrastukseen. Helsingin suunnalla oli ollut jalkapalloturnaus vuonna 2002 syntyneille ja siellä oli eräs isä huutanut tuomarille niskalaukauksia jne.
Sairasta sanon minä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja de:

Mun 2006 syntynyt poikani olisi ihan valmis futikseen, pelaa aina kotipihassakin ja haluaisi jo joukkueeseen. Vaan ei pääse vielä.

Mutta ap kai ihmetteli sitä, että lapsi raahataan väkisin harrastamaan vaikkei lapsi edes osoita kiinnostusta?

Ohjaajat on tuolla Klubin toiminnassa ihan päteviä, mutta kyllä se vaan sekoittaa toimintaa kun kentällä rynnii tai kävelee lapsen kanssa koko treenien ajan ainakin kymmenen lapsen vanhemmat per ryhmä.
Ja luulisi vanhemman tajuavan jottei lapsi ole vielä valmis aloittamaan harrastusta jos lapsi vaatii äidin tai isän kulkemaan käsi kädessä esim siellä kentällä ja kieltäytyy toimimaan muiden lasten kanssa esim pallon potkiminen.

Yhteistyössä