3 vuotiaan virikkeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tekisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tekisin

Vieras
Meidän poika täytti juuri 3 vuotta. :) Tilanne on sellainen että me ollaan molemmat miehen kanssa kotona, mä työttömänä ja mies lomautettuna. Poika on ollut aina kotihoidossa. Nyt kuitenkin olen alkanut miettimään että kuinka paljon virikkeitä hän jo tarvitsee. Tarkoitan lähinnä että kun hän on ainut lapsi, eikä meillä ole tuttavia joilla olisi lapsia, niin toisten lasten seura on hänellä oikeastaan olematon. Perhekerhossa käymme kerran viikossa, ja leikkipuistoissa toki tulee käytyä. On vaan alkanut tuntua siltä ettei koti enää riitä virikkeeksi pojalle. Enn halua hoitopaikkaankaan viedä kun täällä kerran molemmat vanhemmat on kotona. Seurakunnan kerhoon pääsisi vasta ensi syksynä kun lähestyy 4 ikävuotta. Päiväkodin virikepaikka tuntuu mielestäni aika turhalta jos mietin sitä että ehtii siellä ulkoilla, ja sitten onkin ruokailu ja uniaika. Poika ei kyllä edes päiväunia enää kotona nuku. Mä en oikein tiedä mitä mun nyt kannattaisi tehdä. Poika on aktiivinen ja kaipaa tekemistä selvästi. Neuvolassa oli virikepaikan kannalla, mutta itse vaan mietin kuinka paljon sitä virikettä siellä sitten saa jos 4 tuntia on siellä ja siitäkin sitä varsinaista toisten kanssa touhuamista varmaan alle puolet.

Onko muita samanlaisessa tilanteessa olevia?

Meidän poika oli kyllä tuon ikäisenä melkoisen levoton, jos oli pitempiä aikoja lomalla päiväkodista. Entä jos laittaisette sen puolipäiväiseksi vaikka osankin viikosta niin, että menisi aamulla ja lähtisi kotiin kun muut menevät nukkumaan?

Meillä on just 3v täyttänyt lapsi. Itse olen raskaana vähän yli puolenvälin ja mulla on ollut tässä raskaudessa aika paljon terveydellisiä ongelmia, niin että oma jaksaminen on ollut todella kortilla enkä pysty kävelemään kovinkaan pitkiä matkoja. Lapsi aloitti reilu kuukausi sitten yksityisessä päiväkodissa jossa on vapaita paikkoja edelleenkin (sanoin tämä siksi, että täältä saa aina haukut siitä että toisten lasten paikkoja ollaan muka viemässä kun lapsi on virikepaikalla päiväkodissa)
Aion pitää lapsen samalla tavalla osa-aikaisessa hoidossa myös vauvan syntymän jälkeen.

Meillä lapsi on todella paljon rauhoittunut pk:n aloittamisen jälkeen ja on ollut erittäin innoissaan uusista kavereista ja seurasta. Ainakin minä suosittelen lämpimästi tällaista ratkaisua.

8:30-12:00 päiväkodissa saa taatusti niitä virikkeitä. Aamupiiri, askartelut/pelit/laulut (mitä sattuu olemaan ohjelmassa ko. päivänä ), ulkoilu, lounas ja sitten kotiin.

Riittää taatusti, vaikkei olisi edes 5 päivänä viikossa.

Mun pitää ottaa selvää vaihtoehdoista. Tuo virikepaikka on itselläni ollut mielessä, jos sieltä hakisi sitten ennen päiväunia kotiin. Vierastan vaan tuota päiväkotia, isot ryhmät ym. Munkin poikani kun on todella vilkas mutta kuitenkin sitten arka, enkä oikein näe häntä isossa päiväkotiryhmässä. Ryhmäperhepäivähoito noin niinkuin hoitopaikkavaihtoehtona tuntuu parhaalta ajatukselta meidän pojalle.

Mites tuo päiväkotiryhmä muuten, menisikö sitten suoraan isojen ryhmään kun on jo 3 täyttänyt??

Mites jos olis täysiä päiviä päiväkodissa muutaman päivän viikossa? Mä ainakin just sen takia otin pojille sellaset paikat, että ovat max. 15/kk hoidossa, mutta täysiä päiviä jotta ehtii kunnolla leikkiä ja puuhailla siellä. Mä en koskaan vie heitä aamupalalle, vaan ollaan se aamu rauhassa kotona ja sitten siinä 9-9.30 aikaa päiväkotiin kun muut tulee pihalle.

Yhteistyössä