3-vuotiaan pottakammo, neuvoja kaipaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Juuri 3-vuotias tyttömme ei mene potalle eikä pöntölle. On nyt ilman vaippaa ja pidättää niin kauan kun saa vaipan esim. kauppaan lähtiessä tai yöllä. Jos en lopulkta laita vaippaa pissaa lattialle. Sanoo ettei osaa käydä potalla ja istuu kyllä muttei mitään tule. Pöntöllä sama juttu. Pelkää, että potta likaantuu ja on ihan hädissään. Mikä ihme avuksi? On kokeiltu jättää asiaa muutamaksi viikoksi, tarroja, lelupalkintoja, juttelua jne. Mikään ei tunnu auttavan ja minulla on kauhea olo siitä, että tyttö pidättelee niin paljon ja sillä en haluaisi tilanteen jatkuvan. Mutta vaippojenkin takaisin laitto tuntuu niin takapakilta. Olen ihan toivoton...

Tiedän, että järkevä keskustelu 3-vuotiaan kanssa on vaikeaa, mutta koita silti saada oikea syy kammoon selville. Usein lasten vakavienkin ongelmien takana on ihan tyhmä syy.

Esim. oma veljeni kärsi hirveästä ummetuksesta ja äiti vei häntä lääkäreille. Sitten kerran veljeni kertoi, että pidättää tahallaan, jotta ravintoa ei menisi hukkaan ja kasvaisi yhtä isoksi kuin isoveli :D . Ongelma ratkesi sillä, että äitini valisti häntä siitä, että kakka on jo "hukkatavaraa" ja pitää tehdä tilaa ruoalle, joka kasvattaa.

Silläpä juuri kysyin, että pitäisikö nyt antaa vaipat takaisin, kun huolettaa tuo pidättäminen. Pottatarrat ovat olleet käytössä, ei auta yhtään. Tuntuu, että joku paniikki asiassa on eikä uhmaa, mitä aluksi luulin.

Hyvä idea tuo keskustelu, täytyy antaa tilanteen nyt rauhoittua ja yrittää jutella vielä. Ilmeisesti pelkää potan likaantuvan, kun siihen roiskahti pillimehu, niin paniikissa huusi äitiä putsaamaan potan (mitään ei haitannut kun jalalla meni).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Silläpä juuri kysyin, että pitäisikö nyt antaa vaipat takaisin, kun huolettaa tuo pidättäminen. Pottatarrat ovat olleet käytössä, ei auta yhtään. Tuntuu, että joku paniikki asiassa on eikä uhmaa, mitä aluksi luulin.

Mä laittasin takaisin ja juttelisin nätisti kun pakottaakkaan ei kannata. Mä jätin potan tuputtamisen kun ei halua ni menee sitten kun taas haluaa, ikää 2v8kk.
Tuli vain takapakkia kun kovasti tyrkytin joku aika sitte :( on oottamassa sellanen tavara jota haluaa, ja saa katso mutta leikkiä saa vasta sitten kun pottailu sujuu. Sanottiin että sitten ku oot valmis ja niin iso että pottailu sujuu ni osaat käyttää tota leluakin, eli pikku porkkanana - ei vaan oo toiminu vielä sekään riittävästi. Puhuu kyllä iteeki että sitten saa kun pisut pottaan :)

Täytyy koettaa vielä selvittää tuota pelon syytä.. Nyt ei halua vaippaa, mutta kun laitetaan se vaikka kauppaan, niin huojentuneena pissaa siihen. Ehkä on parempi antaa nyt mennä helpoimman kautta ja odotella...

Meillä poika innostui pottailusta kun mummolassa olivat mummon ja tädin kanssa pottailleet ja lauleskelleet sun muuta. Kotona ei kiinnostanut pätkääkään ennen vaikka samoja juttuja tehtiin...

Yhteistyössä