Vinkkejä pian 3-vuotiaan "pottakammoon".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maris"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maris"

Vieras
Alan olemaan jo epätoivoinen tuon meidän nuorimmaisen kanssa. On siis kohta 3-vuotias. Päiväkodissa on ollut jo pitkään päiväkuiva. Unilla on vaippa käytössä. Siellä ei tosin koskaan kakkaa.

Kotona "vaati" alkuun aina vaipan. Ei halunnut olla yhtään ilman. Yritettiin kyllä.. Ja aamuisin itki usein, että haluaa päiväkotiinkin vaipan.

Nykyisin on usein kotonakin ilman vaippaa, mutta silloin pidättää ihan äärimmäisyyksiin asti. Ja selvästi tiedostaa hädän, mutta ei vaan mene vessaan. Ja jos meneekin, niin silti voi pissata sielä housuun. Potalle/pöntölle saadaan harvoin. Aina kyllä kun sinne menee, sinne myös jotain tulee. Kakkaa pidättää myös. Ja nyt on sitten usein vatsavaivoja. Kakka tulee useimmiten illalla, kun on laitettu yövaippa tai sitten heti heräämisen jälkeen.

Mitä tässä voisi tehdä? Jostain syystä siis potee jonkinlaista vessakammoa, vaikka ei olla mitenkään näihin touhuihin painostettu yms. Päväkodissa kuulemma sujuu ihan ok. Vaikka joskus kotona puhuu sitä, että ei halua päiväkodin vessaan..

Antakaas jotain vinkkejä. Jotain palkintosysteemiä olen miettinyt. Onko kokemuksia?

[QUOTE="vieras";22953713]Onko vatsa kovalla? Voihan olla että kakkaaminen sattuu ja siksi myös pidättää pissaa.[/QUOTE]

Ei ole. Ihan normaalia on. Tietysti, jos on pitkään pidättänyt, on jo vähän kovallakin.

Meillä oli molemmilla lapsilla vähän ennen 3 vuoden ikää totaalinen pottastoppi vaikka sitä ennen oli pottailu sujunut ihan hyvin. Mä sitten annoin olla vaipoissa ja kuin taikaiskusta yksi kaunis päivä homma alkoi sujua uudelleen ja sitten saatiinkin samantien jättää vaipat pois kertaheitolla. Ei tästä varmaan apua ollut mutta mä ainakin kokeilisin pitää taukoa hetken aikaa ja kokeilla parin kuukauden päästä uudelleen, niin turhauttavaa kuin se onkin. Kuopuksella hiukan helpotti tilannetta potan pohjaan liimattava tarra johon tuli kuva näkyviin kun pissasi päälle.

Minun neuvonani olisi sellainen, että vessahetkistä pitäisi tehdä kaikenkaikkiaan positiivisia tuokioita. Ja vessaharjoittelun alussa ei saa hermostua takaiskuihin. Eikä saa koskaan kauhistua lapsen sottaamista, ei ruokapöydässä eikä missään tilanteissa. Kammo omaa ulostetta kohtaan voi tulla siitä kun ollaan liian hygieenisiä.

[QUOTE="joo";22953753]Mites pöntölle meno sujuu? Meillä ei ole kukaan lapsista tykännyt käydä potalla. Jos oikein mietin, en itsekään pottaan tekisi.[/QUOTE]

Noin isolla lapsella potallemeno alkaa olla tosiaankin jo fyysisesti hankalaa ja lapsellistakin. Pöntölle laiteltaessa ollaan alusta asti rauhallisia ja päättäväisiä ja jutellaan paljon lapselle, niin että hän kiinnittää huomiotaan ihan muuhun kuin siihen kakkaamiseen.

meillä kans poika oli tosi vasta hakoinen asiaan.. hän oli kanssa kolmen, kun sitten aloitettiin oikein kunnolla asia (siis treenaus).. aamulla vaan sanoin että eikö olisi hienoa näyttää ***(tarhatädin nimi) että me tultiinkin ilman vaippaa tarhaan (vaati suostuttelua tovin, pitkän tovin)?? ja jatkoin samaa, joka aamu kunnes tokasin ettei vaippaa tipu, lähdemme ilman.. poika kiukutteli, tottakai; mutta ylpeenä tädille näytti ettei vaippaa ole, ja vielä kun oli hienot uudet alkkaritkin.. :) ja muista yli yli hehkutus kuuluu asiaan, isot pojat tekee näin.. :)

ja siis kotona aloin vaan pytylle pistämään, ja tarroja lahjontaan.. :) ja siis sitten kun jotain tuli, kehuin massta taivaaseen; ja siinäkin toimii säännöllisyys, joka unien jälkeen vessaan, joka ruokaa ennen ja jälkeen, ja muutaman tunnin välein.. ja sitten puhuminen asiasta, ettei iso tarvitse vaippaa.. ja meillä sitten tuo yö vaippa jäi aika nopesti myös pois, vaippaa en vain kiukusta huolimatta antanut, sänkyyn lisäsin pissalakanan suojaksi.. sitten ennen petiin menoa vessaan ja suoraan heti heräämisen jälkeen..

meillä mentiin tuolla lailla ja potta jäi kokonaan pois pytyn pienentäjällä.. :)

Satunnaisesti käy pöntölläkin (silloin kun yleensäkään vessaan suostuu). Ja se sujuu ihan ok. Pääsee siihen itse korokkeen avulla.

Ja tuota olen pyrkinyt noudattamaan, että ei mitään "negatiivista" sanota vahingoista, eikä mitenkään painosteta sinne vessaan.

Ja tiedän toki, että kouluun tuskin vaipoissaan menee, mutta vähän alkaa jo huolestuttamaan nämä "ongelmat". Isommat sisaruksensa ovat hyvin helposti oppineet kuiviksi.

Alkuperäinen kirjoittaja äizikkä;22953820:
meillä kans poika oli tosi vasta hakoinen asiaan.. hän oli kanssa kolmen, kun sitten aloitettiin oikein kunnolla asia (siis treenaus).. aamulla vaan sanoin että eikö olisi hienoa näyttää ***(tarhatädin nimi) että me tultiinkin ilman vaippaa tarhaan (vaati suostuttelua tovin, pitkän tovin)?? ja jatkoin samaa, joka aamu kunnes tokasin ettei vaippaa tipu, lähdemme ilman.. poika kiukutteli, tottakai; mutta ylpeenä tädille näytti ettei vaippaa ole, ja vielä kun oli hienot uudet alkkaritkin.. :) ja muista yli yli hehkutus kuuluu asiaan, isot pojat tekee näin.. :)

ja siis kotona aloin vaan pytylle pistämään, ja tarroja lahjontaan.. :) ja siis sitten kun jotain tuli, kehuin massta taivaaseen; ja siinäkin toimii säännöllisyys, joka unien jälkeen vessaan, joka ruokaa ennen ja jälkeen, ja muutaman tunnin välein.. ja sitten puhuminen asiasta, ettei iso tarvitse vaippaa.. ja meillä sitten tuo yö vaippa jäi aika nopesti myös pois, vaippaa en vain kiukusta huolimatta antanut, sänkyyn lisäsin pissalakanan suojaksi.. sitten ennen petiin menoa vessaan ja suoraan heti heräämisen jälkeen..

meillä mentiin tuolla lailla ja potta jäi kokonaan pois pytyn pienentäjällä.. :)

Juu, olen yrittänyt tuota "iso poika"- juttua, mutta hän toteaa ettei halua olla iso! Pöntölle en ole väkisin vienyt, kun sitä niin kovin vastustaa. Ehkä voisi kuitenkin sitkeämmin yrittää ja vähän lahjontaa käyttää apuna.

Ja siis päiväkodissa on ollut jo reilu puolivuotta ainakin ilman vaippaa. Ja vahinkoja sattuu vaan satunnaisesti. Eli hän kyllä osaa homman, jos haluaa..

[QUOTE="Maris";22953832]

Ja tuota olen pyrkinyt noudattamaan, että ei mitään "negatiivista" sanota vahingoista, eikä mitenkään painosteta sinne vessaan.

[/QUOTE]

Tuo negatiivisuuden välttäminen on tosin vaikeaa noudattaa... eikä jonkun asteinen sotkun päivittely ole pahitteeksi. Siis normaali, omaan tyyliin sopiva kommentointi, samanlainen kuin muistakin ei toivottavista asioista mainitseminen. Ja kyllä vessaan täytyy ainakin houkutella sitkeästi...

Noin isolla lapsella potallemeno alkaa olla tosiaankin jo fyysisesti hankalaa ja lapsellistakin.

Meidän kohta 4 vuotias on niin pienikokoinen ettei pysty pöntöllä käymään ellei roikota kainaloista. Jos laittaa pienentäjän niin ei ylety itse kiipeämään sinne edes korokkeen avulla. Ei siinä potassakaan mitään vikaa ole, helpommalla vaan reissussakin pääsisi jos pöntöllä käynti onnistuu.

Lahjonta tehosi meillä 3-vuotiaaseen, xylitol-karkilla lahjoin joka kerta kun homma tuli hoidettua hienosti! Ja vieläkin haluaa tietyn "yksityisyyden" niin kotona kuin hoidossakin. Ovet kiinni ja kohta kuuluu: "Saa tulla". Mutta homma pitää hoitaa yksin :)

Yhteistyössä