3-vuotiaalle korkakorut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Anna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Anna"

Vieras
Laitettiin tänään tytölle korvakorut, mutta toista ei antanut laittaa. Mitä pitäis tehä??

En siis halua tänne mitään kommenteja kuten "miks niin pienelle korvikset ja niin pois päin....

Järkeviä kommenteja kiitos!!!

Joko laitatte sen toisen myöhemmin, otatte toisenkin korun pois, tai pidätte vain yhtä korvista (mikä mun mielestä näyttää tyhmältä :snotty: ).

Me laitettiin 2½-vuotiaalle aikoinaan korvikset, ja puudutettiin korvalehdet Emlalla = lapsi ei tuntenut mitään kun korvat rei'itettiin, ja antoi siis laittaa molemmat korvikset oikein mielellään. Siitä oli tosin etukäteen jo juteltu, että jos ja kun hän korut tahtoo, niin ne sitten tulee molempiin korviin, siitä ei neuvotella.

Sanon vielä kerran niille jotka ei näköjään YMMÄRRÄ. En tari tänne mitään ton tyyppisiä kommentteja. Jos teillä on jotain puhuttavaa, oerustakaa uus teema!!!!

Siis anteeksi? Tuon ikäinen varmaan ymmärtää korviksista jotain "kun haluaa korut"
Ei hän mikään idiootti ollut 2½ v iässäkään. Kyllä ymmärsi, oli jo noin vuoden ajan osannut korviksia pyytää.

Ja rei'ittäjä-tätikin haastatteli lasta ennen kun suostui reiät laittamaan. Sanoi, että tahtoo varmistua siitä, että lapsi itse haluaa korut - jos lapsi sanoo ei ja vanhemmat kyllä, niin reikiä ei siinä mestassa laiteta. Mikä on mun mielestä upea periaate.

Ei me oltaisi korviksia lapselle laitettu, ellei hän itse olisi niitä jo pitkään toivonut - vaikka me vanhemmat itse haluttiin lapselle korvikset, niin lapsen tahto oli tärkeässä asemassa myös. Ei tulisi mieleenkään rei'ittää vastentahtoisen lapsen korvia, saati sitten itkevän lapsen. Siksi emme laittaneet reikiä esim. 1-vuotiaalle, joka ei vielä osannut sanoa asiaan juuta tai jaata.

8½ v hän on nyt, eikä ole vieläkään korviksistaan halunnut luopua.

Itse kun kävin kummitytön (5 vuotta) kanssa laitattamassa korvikset niin laitoimme hänelle Emlaa kotona korvalehtiin noin tuntia ennen toimenpidettä. Ei kuulemma sattunut yhtään ja antoikin hienosti laittaa molemmat reiät.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
No lapset ei osaa vaatia korviksia ellei niistä tiedä joten pakkohan tuossa iässä on jonkun vanhemman pitänyt lapselle sanoa että "katso miten kauniit korvikset laitetaanko sinulle"

Vuosi ei ole pitkä aika "vaatia" korviksia itselleen.
En vaan koskaan ole ymmärtänyt mikä kiire noin pienelle ne korvikset on laitattaa. Eihän sen ikäiset saa karkkiakaan, vaatteita tai leluja kaikkia mitä haluaa.

Minä kuulin korviksista ensimmäisen kerran kun olin 6 vuotias ja sain ne 7-vuotis lahjaksi

No lapset ei osaa vaatia korviksia ellei niistä tiedä joten pakkohan tuossa iässä on jonkun vanhemman pitänyt lapselle sanoa että "katso miten kauniit korvikset laitetaanko sinulle"

Vuosi ei ole pitkä aika "vaatia" korviksia itselleen.
En vaan koskaan ole ymmärtänyt mikä kiire noin pienelle ne korvikset on laitattaa. Eihän sen ikäiset saa karkkiakaan, vaatteita tai leluja kaikkia mitä haluaa.

Minä kuulin korviksista ensimmäisen kerran kun olin 6 vuotias ja sain ne 7-vuotis lahjaksi
Mun lapsi ei ollut mykkä tai sokea edes taaperona. Seisoi vieressä joka aamu, kun mä laitoin korvikset korviini (en nuku korut korvissa koskaan), ja siitä sitten osasi itselleenkin korviksia haluta. Ja ihaili myös esim. isoäidin korviksia & liimasi tarroja korvalehtiinsä. Aika tynnyrissä olisi saanut elää, jos olisi eskariin asti selvinnyt ilman että tietää korvakorujakin olevan olemassa.

Mikään pakkohan lapsen korvia ei ole rei'ittää ikinä. Mutta sen saa tehdä, jos haluaa, juurikin sen ikäiselle kuin haluaa. Ja meillä lapset saa joskus sitä mitä haluaa, joskus taas ei, riippuen siitä mitä mieltä me vanhemmat ollaan - korvikset oli sellainen asia, jotka me (ainakin minä) haluttiin tytölle ehdottomasti. Eipä ole asia ollut koskaan ongelma kenellekään, paitsi palstalaisille tietty.

Suosittelen tuota Emlaa, saatte apteekista ilman reseptiä. Meillä juuri eskarin lopettanut tyttö halusi ja sai korvikset. 4v olisi kans halunnut ja itkuhan siitä tuli kun äiti ei antanut. Ajattelen että meillä olisi käynyt juuri noin että yhteen korvaan olisi antanut laittaa ja sitten olisi tulut vielä suurempi itku...

Ei varmaankaan sen takia antanut laittaa toista, koska, kuinkas muutenkaan, varmasti veitte muksun jonnekin KULTASEPÄNLIIKKEESEEN missä korut laitetaan muovisella KORVISPYSSYLLÄ. Se on epähygieeninen, ja SATTUU. Järkevä vanhempi, laittaa niin omat kuin lastensa korvareiät LÄVISTÄJÄLLÄ missä ne tehdään KUNNON HYGIENIALLA ja STERIILEILLÄ VÄLINEILLÄ, niin ettei TODELLAKAAN satu kuin pienen nipsauksen verran, ja ei jää korvanlehdet kuumottelemaan! Sieltä saa ihan oikean hygieenisen kirurginteräskorunkin, jonkun muovisen napin sijaan mitä hädintuskin saa auki ja mikä on oikein kasvualusta kaikille pöpöille.

Ei varmaankaan sen takia antanut laittaa toista, koska, kuinkas muutenkaan, varmasti veitte muksun jonnekin KULTASEPÄNLIIKKEESEEN missä korut laitetaan muovisella KORVISPYSSYLLÄ. Se on epähygieeninen, ja SATTUU. Järkevä vanhempi, laittaa niin omat kuin lastensa korvareiät LÄVISTÄJÄLLÄ missä ne tehdään KUNNON HYGIENIALLA ja STERIILEILLÄ VÄLINEILLÄ, niin ettei TODELLAKAAN satu kuin pienen nipsauksen verran, ja ei jää korvanlehdet kuumottelemaan! Sieltä saa ihan oikean hygieenisen kirurginteräskorunkin, jonkun muovisen napin sijaan mitä hädintuskin saa auki ja mikä on oikein kasvualusta kaikille pöpöille.

Jaa...mua on ammuttu pariin otteeseen ja kaksikertaa lävistetty. Ne lävistykset sattu helvetisti verrattuna ampumisiin. Samaa mieltä olivat samallakertaa lävistetyt siskotkin. Ja muovinappeja mulla ei oo koskaan ollu edes kultasepänliikkeessä. Eikä ongelmia. Ei nää oo sellasia juttuja että on vaa yks oikea vastaus.

Ei hän mikään idiootti ollut 2½ v iässäkään. Kyllä ymmärsi, oli jo noin vuoden ajan osannut korviksia pyytää.

Eli siis lapsesi oli n. puolitoistavuotiaasta lähtien vakaasti harkiten, ilman minkäänlaista ulkoapäin tulevaa ohjailua, syvästi halunnut itselleen korvakorut???

Tää on varmaan joku vitsi. Oliko lapsi tyttö? Olisiko myös puolitoistavuotias poika saanut korvakorut yhtä helposti, vain "haluamalla" samaa mitä näkee jollain muulla olevan?

Ja rei'ittäjä-tätikin haastatteli lasta ennen kun suostui reiät laittamaan. Sanoi, että tahtoo varmistua siitä, että lapsi itse haluaa korut - jos lapsi sanoo ei ja vanhemmat kyllä, niin reikiä ei siinä mestassa laiteta. Mikä on mun mielestä upea periaate.

Eli hän haastatteli 2-vuotiasta varmistaakseen, että tämä 2-vuotias ihan itse, omasta halustaan ja täysin omasta aloitteestaan istuu siinä rei'itettävänä :D Mahtoi olla pätevä haastattelu.

Ei me oltaisi korviksia lapselle laitettu, ellei hän itse olisi niitä jo pitkään toivonut - vaikka me vanhemmat itse haluttiin lapselle korvikset, niin lapsen tahto oli tärkeässä asemassa myös. Ei tulisi mieleenkään rei'ittää vastentahtoisen lapsen korvia, saati sitten itkevän lapsen. Siksi emme laittaneet reikiä esim. 1-vuotiaalle, joka ei vielä osannut sanoa asiaan juuta tai jaata.

8½ v hän on nyt, eikä ole vieläkään korviksistaan halunnut luopua.

Olisiko myös 2-vuotias poika saanut korvakorut "halutessaan"? Ei voi oikeasti olla totta, ei kukaan VOI ajatella niin, että 2-vuotias on kyllin vanha itse päättämään tuollaisesta asiasta. Myönnä pois, että te vanhemmat halusitte lapselle korvakorut ja ohjailitte lasta innostumaan asiasta. Tosin sitä en kyllä ymmärrä, miksi ei olisi voinut odottaa siihen, että lapsi on vähän vanhempi.

Jaa...mua on ammuttu pariin otteeseen ja kaksikertaa lävistetty. Ne lävistykset sattu helvetisti verrattuna ampumisiin. Samaa mieltä olivat samallakertaa lävistetyt siskotkin. Ja muovinappeja mulla ei oo koskaan ollu edes kultasepänliikkeessä. Eikä ongelmia. Ei nää oo sellasia juttuja että on vaa yks oikea vastaus.

No oikea ammattitaitoinen lävistäjä kun tuikkasee neulalla niin se ei kyllä satu. PLUS tässä ei ole kyse vaan kivusta vaan myös hygieniasta! Ja kultasepänliikkeestä siihen 5 euron ampumishintaan tuskin saat mitään laatukorua, korvakoruun kun pitäisi heti ensiksi laittaa rengas, jotta paranee helpommin ja kivuttomammin ja helpompi puhdistaa.

Niin että kaikki jotka sinne AMPUMISPYSSYN luo aiotte, LUKEKAA NÄMÄ:

"- Lävistyspyssyä ei voi steriloida. Sterilointi tapahtuu autoklaavissa, jossa välineet steriloidaan kuumuuden ja paineen avulla. Lävistyspyssyssä on muoviosia, jotka eivät kestä kuumuutta, vaan sulavat. Desinfiointiaineella pyyhkimällä pyssystä ei saa täysin puhdasta, joten teoriassa voit saada siitä vakavankin tartunnan, esim. hepatiitti C:n."

"- Korujen laatu ja malli. Ammuttavat korut ovat usein hyvin huonolaatuista materiaalia (kuten hinnastakin voi olettaa), jotka eivät ole lähelläkään optimaalista vaihtoehtoa ensikoruksi. Korut saattavat sisältää huomattavia määriä nikkeliä, joka voi aiheuttaa allergisen reaktion. Nykyään titaanikorut ovat onneksi korvaamassa vanhat nikkelihirvitykset, mutta titaanilaaduissakin on suuria eroja. Korut ovat usein liian lyhyitä, jolloin niissä ei ole turpoamisvaraa ja ne kiristävät, joten paraneminen pitkittyy. Pahimmassa tapauksessa koko koru voi upota reiän sisään. Rustossa korujen ohuus ja reiän koko vaikeuttavat parantumista. Korujen lukko-osa on vaikea puhdistaa muotonsa takia ja sinne kerääntyy helposti likaa ja bakteereja. Nenäkoruissa tappiosaa paksumpi, pallomainen "lukko-osa" hajottaa lävistyksen korua vaihtaessa, aiheuttaen helposti ongelmia/tulehduksen ja voi mahdollisesti nenän turvotessa jäädä reiän sisään jumiin."

"- Lävistysmetodi. Oikeassa lävistyksessä tehdään kudokseen viilto terävällä neulalla. Ammuttaessa tylsä harjoituskoru runnotaan voimalla kudoksen läpi, jolloin se vaurioituu huomattavasti enemmän neulaan verrattuna. Parantuminen on hitaampaa ja arpikudospattien ilmestyminen todennäköisempää. Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa keloidiin, arpikudoksen ylikasvusta johtuvaan pattiin, joka voi kasvaa jopa golfpallon kokoiseksi."

Noin sanoo Wormz. Aiheesta löytyy toki muualtakin tietoa..

Niin ja vielä pieni lisäys. Mun mielestä ei ole oikein, että lapselta lävistetään korvat. Esim vauvoilta. Eräs ystäväni ei ollenkaan pidä korvakoruista, eikä haluaisi lainkaan reikiä "korviaan rumentamaan". Pitäisi sen verran olla vanhemmillakin tajua, että jos vauvalle ne korvakorut laittaa, ei ne reiät yleensä sitten vuosien päästä enää umpeudu. Entä jos lapsi ei olisikaan halunnut koruja ollenkaan sitten kun on tarpeeksi vanha päättääkseen itse asiasta.. Lisäksi lapsen pitäisi ymmärtää myös ne korujen riskit, se että laittaminen voi kirpaista ja koru voi hyvälläkin hoidolla tulehtua koska joillakin ihmisillä oikeasti saattaa vain oma kroppakin hylkiä tällaisia vierasesineitä, ja se tulehdus voi vaatia antibiootitkin..

Eli siis lapsesi oli n. puolitoistavuotiaasta lähtien vakaasti harkiten, ilman minkäänlaista ulkoapäin tulevaa ohjailua, syvästi halunnut itselleen korvakorut???

Tää on varmaan joku vitsi. Oliko lapsi tyttö? Olisiko myös puolitoistavuotias poika saanut korvakorut yhtä helposti, vain "haluamalla" samaa mitä näkee jollain muulla olevan?

Eli hän haastatteli 2-vuotiasta varmistaakseen, että tämä 2-vuotias ihan itse, omasta halustaan ja täysin omasta aloitteestaan istuu siinä rei'itettävänä :D Mahtoi olla pätevä haastattelu.

Olisiko myös 2-vuotias poika saanut korvakorut "halutessaan"? Ei voi oikeasti olla totta, ei kukaan VOI ajatella niin, että 2-vuotias on kyllin vanha itse päättämään tuollaisesta asiasta. Myönnä pois, että te vanhemmat halusitte lapselle korvakorut ja ohjailitte lasta innostumaan asiasta. Tosin sitä en kyllä ymmärrä, miksi ei olisi voinut odottaa siihen, että lapsi on vähän vanhempi.
Vakaasta harkinnasta en ole sanonut mitään. Mutta lapsi seurasi pienestä pitäen aina mun aamutoimia, ja siinä 1,5 v iässä alkoi sanomaan että "minullekin kolut". Ja sitä kuultiin sitten joka päivä siitä lähtien. Ymmärrettävää, koska näki koruja niin monella, ja on pienestä asti ollut kovin koruista pitävä - ja ei, ei ole äitinsä tuotos siinä suhteessa, mun ainoat korut on korvikset, mutta tyttö on rakastanut aina myös rannekoruja, kaulakoruja, kynsiin liimattavia koristeita (mä en käytä edes kynsilakkaa itse) ja kaikkea mikä kiiltää.

Kyllä, reiät laittanut rouva tosiaan haastatteli 2½ v lasta. Kysyi, että haluatko sinä korvikset. Sanoi, että ymmärräthän että se voi sattua. Mulle sanoi, että jos lapsi ei halua mutta äiti haluaa, niin hän ei koruja laita. Eikä rei'itä itkevää lasta, tai lasta joka vastustelee. Kertoi tytölle myös sen, että ne pitää puhdistaa joka päivä tai ne voivat tulehtua, ja kysyi että annatko äidin puhdistaa ne. Jne. Se oli hänen tapansa, kyseisen kauneushoitolan tapa, jota minä en alkanut kyseenalaistamaan - etenkin kun lapsi tosiaan puhui ikäisekseen erittäin hyvin, ja hänen kanssaan pystyi keskustelemaan. Lapsen puhe oli tuossa vaiheessa hyvin paljon ikäisiään edellä, jopa varhaiskasvatuksen ammattilaiset luulivat häntä 1 v 9 kk iässä 3-vuotiaaksi puheen perusteella, 2 v neuvolassa puheen sanottiin olevan ainakin nelivuotiaan tasolla. Joo joo, tiedän ettei omaa lasta saa kehua, mutta tuo likka puhui paljon ja selkeästi jo todella pienenä. Vastapainoksi voin todeta, että poikamme ei puhunut kuin pari sanaa 2,5-vuotiaana. Ei jokaisen parivuotiaan kanssa tosiaan voi keskustella, mutta tämän lapsen kanssa se onnistui.

Miksi kuvittelet, että 2 v olisi meidän mielestämme ollut kyllin vanha päättämään asiasta? Ei, ei ollut. Minä ja mies se päätös tehtiin, lapsen oma suhtautuminen asiaan vain varhaisti korvisten hankkimista. Joskus vanhempien ja lapsen tahto menee yksiin, ja hyvä niin. En minä olisi vastentahtoisen lapsen korvia rei'ittänyt, ei se ole itkun ja tappelun arvoinen asia ollenkaan.

Miksi ihmeessä olisi pitänyt odottaa, kunnes lapsi on vanhempi? Mitä eroa sillä olisi nyt, ovatko korut olleet tuon 8½ v tytön korvissa jo 6 vuoden ajan vaiko kenties vasta 2 vuotta? Sama lopputulos kuitenkin: korut korvissa, tyttö tykkää, eivät ole tulehtuneet tms. Kukaan ei koskaan ole osannut vastata siihen, miksi olisi pitänyt odottaa.

Meillä on tosiaan myös poika. Hänelle emme ole korvakorua halunneet. Hän itse on korua aika ajoin pyytänyt, ja muutamaan otteeseen olisimme hänelle sen sallineetkin, mutta poika itse on aina päättänyt että ei sittenkään sitä halua vielä. Hän on nyt 6 v.

Mun lapsi ei ollut mykkä tai sokea edes taaperona. Seisoi vieressä joka aamu, kun mä laitoin korvikset korviini (en nuku korut korvissa koskaan), ja siitä sitten osasi itselleenkin korviksia haluta. Ja ihaili myös esim. isoäidin korviksia & liimasi tarroja korvalehtiinsä. Aika tynnyrissä olisi saanut elää, jos olisi eskariin asti selvinnyt ilman että tietää korvakorujakin olevan olemassa.

Mikään pakkohan lapsen korvia ei ole rei'ittää ikinä. Mutta sen saa tehdä, jos haluaa, juurikin sen ikäiselle kuin haluaa. Ja meillä lapset saa joskus sitä mitä haluaa, joskus taas ei, riippuen siitä mitä mieltä me vanhemmat ollaan - korvikset oli sellainen asia, jotka me (ainakin minä) haluttiin tytölle ehdottomasti. Eipä ole asia ollut koskaan ongelma kenellekään, paitsi palstalaisille tietty.

Saanko kysyä, miksi _ehdottomasti_ halusit korvikset tytölle? Ihan vain ihmettelen, en todellakaan ole tuomitsemassa sinua tai ketään muutakaan, joka lapselleen korvikset laitattaa.

Itse olen vain aina ajatellut tämän asian niin, että korvikset on aivan turhat tuon ikäiselle. En osaa sanoa, miksi näin ajattelen, jotenkin vain lävistykset on sellainen asia, jotka eivät mielestäni pienelle lapselle kuulu. Ehkä tämä on vain mun pään sisällä oleva juttu, koska tosi monilla lapsilla olen korvikset nähnyt.

Vakaasta harkinnasta en ole sanonut mitään. Mutta lapsi seurasi pienestä pitäen aina mun aamutoimia, ja siinä 1,5 v iässä alkoi sanomaan että "minullekin kolut". Ja sitä kuultiin sitten joka päivä siitä lähtien. Ymmärrettävää, koska näki koruja niin monella, ja on pienestä asti ollut kovin koruista pitävä - ja ei, ei ole äitinsä tuotos siinä suhteessa, mun ainoat korut on korvikset, mutta tyttö on rakastanut aina myös rannekoruja, kaulakoruja, kynsiin liimattavia koristeita (mä en käytä edes kynsilakkaa itse) ja kaikkea mikä kiiltää.

Joo, ymmärrän, että lapsi halusi olla kuten äitinsä ja oli innostunut koruista. Tuntuu vaan tosi oudolta, että nimenomaan piti ottaa läpi korvan menevät korut, vaikka niitä olisi tarjolla sellaisiakin, jotka vain kiinnitetään korviin. Sellaiset olisin itse hankkinut 2-vuotiaalle, joka haluaisi leikkiä koruilla.

Kyllä, reiät laittanut rouva tosiaan haastatteli 2½ v lasta. Kysyi, että haluatko sinä korvikset. Sanoi, että ymmärräthän että se voi sattua. Mulle sanoi, että jos lapsi ei halua mutta äiti haluaa, niin hän ei koruja laita. Eikä rei'itä itkevää lasta, tai lasta joka vastustelee. Kertoi tytölle myös sen, että ne pitää puhdistaa joka päivä tai ne voivat tulehtua, ja kysyi että annatko äidin puhdistaa ne. Jne. Se oli hänen tapansa, kyseisen kauneushoitolan tapa, jota minä en alkanut kyseenalaistamaan - etenkin kun lapsi tosiaan puhui ikäisekseen erittäin hyvin, ja hänen kanssaan pystyi keskustelemaan. Lapsen puhe oli tuossa vaiheessa hyvin paljon ikäisiään edellä, jopa varhaiskasvatuksen ammattilaiset luulivat häntä 1 v 9 kk iässä 3-vuotiaaksi puheen perusteella, 2 v neuvolassa puheen sanottiin olevan ainakin nelivuotiaan tasolla. Joo joo, tiedän ettei omaa lasta saa kehua, mutta tuo likka puhui paljon ja selkeästi jo todella pienenä. Vastapainoksi voin todeta, että poikamme ei puhunut kuin pari sanaa 2,5-vuotiaana. Ei jokaisen parivuotiaan kanssa tosiaan voi keskustella, mutta tämän lapsen kanssa se onnistui.

Se, miten hyvin, selkeästi tai monisanaisesti lapsi osaa puhua, ei kerro vielä mitään siitä, ymmärtääkö hän todella, mitä korviksien laittaminen tarkoittaa. Jopa vähän isommankin voi olla vaikea käsittää, mitä se puhdistaminen (ja mahdollinen tulehtuminen) voi tarkoittaa, ja lapsi voi vastata kysymykseen "ymmärrätkö..." myöntävästi, vaikkei ymmärtäisikään. Siten tuollainen haastattelu on oikeasti ihan yhdentekevä, reiät laittanut rouva halusi vain näennäisesti muka varmistaa, että nimenomaan lapsi ne reiät haluaa - vaikka itsekin myönsit, että vanhemmathan ne halusivat. On tekopyhää hymistellä 2-vuotiaan kohdalla, että vanhempien tahdosta tätä ei tehdä, kun niin se kuitenkin menee.

Miksi kuvittelet, että 2 v olisi meidän mielestämme ollut kyllin vanha päättämään asiasta? Ei, ei ollut. Minä ja mies se päätös tehtiin, lapsen oma suhtautuminen asiaan vain varhaisti korvisten hankkimista. Joskus vanhempien ja lapsen tahto menee yksiin, ja hyvä niin. En minä olisi vastentahtoisen lapsen korvia rei'ittänyt, ei se ole itkun ja tappelun arvoinen asia ollenkaan.

Kuulostaa oudolta - eli siis periaatteessa olitte sitä mieltä, että 2-vuotias on liian nuori päättämään korvakoruista? Miksi kuitenkin ajattelitte, että TE olette oikeutettuja päättämään lapsen puolesta asiasta, joka on jokseenkin peruuttamaton eikä välttämätön? Korvien rei'ittäminen kuitenkin on lapsen kehon lävistämistä ja muuttaa sitä, koska vaikka korut myöhemmin ottaisi pois, niistä usein jää jäljet. Itse en ikinä uskaltaisi ottaa sitä riskiä, että oman tyttöihanteeni vuoksi lävistyttäisin tyttäreni korvat, ja sitten myöhemmin kävisi ilmi, että hän ei haluaisikaan pitää korvakoruja ja mahdollisesti jopa kärsisi korujen jäjistä korvissaan. Kuulostaa ehkä suurentelulta, mutta voin hyvin kuvitella, että jollekin 10-vuotiaalle poikatytölle tai teini-ikäiselle (joka ei syystä tai toisesta halua korviksia) jäljet korvissa voivat nousta ovin suureksi ongelmaksi.

Miksi ihmeessä olisi pitänyt odottaa, kunnes lapsi on vanhempi? Mitä eroa sillä olisi nyt, ovatko korut olleet tuon 8½ v tytön korvissa jo 6 vuoden ajan vaiko kenties vasta 2 vuotta? Sama lopputulos kuitenkin: korut korvissa, tyttö tykkää, eivät ole tulehtuneet tms. Kukaan ei koskaan ole osannut vastata siihen, miksi olisi pitänyt odottaa.

Edellisessä kappaleesta vähän valotinkin syitä, miksi olisi hyvä odottaa. Ja muutenkin, ainakin itse ajattelen niin, että ihmisen tulisi itse päättää omaan kehoon tehdyistä muutoksista, jos kyse on vain kosmeettisesta asiasta (eikä esim. lääketieteellisestä, välttämättömästä). Ja vaikka korvakorut eivät niin radikaali muutos olekaan kuin vaikka joku kielen halkaisu, niin kuitenkin se, että ne itsestään selvästi laitetaan jo pikkutaaperolle, niin kyllä se muokkaa lapsen naiskuvaa. Eli suurin ja merkittävin ero onkin se, että lapsi ei todellakaan ole ITSE harkiten toivonut ja halunnut niitä koruja, vaan ne ovat tulleet ulkoapäin annettuina, jonkinlaisena automationa, koska käytännössä ne ovat siis "aina olleet" lapsen korvissa.

Teillä kävi hyvä säkä siinä mielessä, että lapsesta kasvoi sellainen tyttö, joka tykkää korviksista myöhemminkin. Toisinkin olisi voinut käydä. Tuntuu vähän kummalliselta ja vanhakantaiselta pitää oletusarvona, että tyttö varmaan haluaa ne myöhemminkin, ihan kuin korvakorut itsestään selvästi kuuluisivat tytöille ja naisille.

Meillä on tosiaan myös poika. Hänelle emme ole korvakorua halunneet. Hän itse on korua aika ajoin pyytänyt, ja muutamaan otteeseen olisimme hänelle sen sallineetkin, mutta poika itse on aina päättänyt että ei sittenkään sitä halua vielä. Hän on nyt 6 v.

Eli olisitte laittaneet hänellekin korvakorut (huom: monikossa, eli molempiin korviin), jos hän olisi äidin esimerkin mukaisesti halunnut ja mankunut sitä 1-2 -vuotiaana?

[QUOTE="ihmettelen";26390758]Saanko kysyä, miksi _ehdottomasti_ halusit korvikset tytölle? Ihan vain ihmettelen, en todellakaan ole tuomitsemassa sinua tai ketään muutakaan, joka lapselleen korvikset laitattaa.

Itse olen vain aina ajatellut tämän asian niin, että korvikset on aivan turhat tuon ikäiselle. En osaa sanoa, miksi näin ajattelen, jotenkin vain lävistykset on sellainen asia, jotka eivät mielestäni pienelle lapselle kuulu. Ehkä tämä on vain mun pään sisällä oleva juttu, koska tosi monilla lapsilla olen korvikset nähnyt.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Meillä on 3-vuotias, ja en ikinä ottaisi mitään pysyviä ulkonäköä muuttavia koristuksia hänelle. Korviin nipsuilla kiinnitettävät korvikset voisin ostaa, jos lapsi haluaisi - mutta ei kyllä ole osoittanut mitään mielenkiintoa koruihin. Lapsi on saanut laittaa sellaisia pois pestäviä, väliaikaisia tatuointeja tai kasvomaaleilla tehtyjä käsimaalauksia, mutta IKINÄ en laitattaisi hänelle oikeaa tatuointia, vaikka kuinka "toivoisi" ja "tahtoisi" noinkin "isona" kuin 3-vuotta, ja vaikka puhe on sujuvaa, keskustelut onnistuu jopa syvällisemmistä aiheista jne.

En myöskään haluaisi siirtää tyttärelleni mitään stereotyyppistä naiskuvaa, jossa korvikset ammutaan jo mahdollisimman pienten korviin, koska ulkonäkö on pikkutytönkin kohdalla niin merkittävä asia, ja koska on niin tärkeää näyttää söpöltä (paitsi että minusta korvikset pikkulapsille eivät edes ole söpöjä, vaan vähän rahvaanomaisen näköisiä).

Yhteistyössä