3 viikkoinen ja nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aikako kuultaa muistot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aikako kuultaa muistot

Vieras
Esikoisen ollessa 3 ja tämän nuorimmaisen siis 3 viikkoa, mietin oliko tää tallasta myös esikoisen kanssa vai onko tämä kakkonen jotenkin haastavampi... Eli lapsi osittasella imetyksellä. Lopettelen imetystä jo, koska joudun aloittamaan lääkkeet joiden kanssa ei missään tapauksessa voi imettää. Lapsi syö päivisin n 3h välein ja kerta-annos on noin 80-90ml lypsettyä äidinmaitoa ja nan:nia sekaisin. Onkohan annos ihan ok, koska ensimmäistä imetin en osaa arvioida ruokamääriä varmaankaan ihan oikein? Illalla syö n klo 21.30 ja yöllä herää 03-04 syömään ja siitä sitten aloittaa tuon 3 tunnin välein syönnin.
Nämä syöttövälit nukkuisi vaan sylissä,jos siirretään vaunuihin, sitteriin, sänkyyn, sohvalle tai ihan mihin vaan on unet tosi katkonaisia, vähän väliä itkeskelee ja heräilee. Kun ensimmäinen muistaakseni veteli 4-5 tuntiakin kerralla. Onko muilla samanlaista? Onkohan ruoka-annokset liian pieniä vai miksi ei nuku päivällä? Olen miettinyt onko kyseessä vatsavaivat, mutta yöt nukkuu kuitenkin ihan hyvin (silloinkin nukkuisi kyllä mielummin vieressä kun omassa sängyssään) ja päivälläkin nukkuu siis kuitenkin sylissä, eikä yhtään vääntelehdi ym. Onko tämä joku läheisyys vaihe, vai mikä?

Oli koliikkivauva, joten paha sanoa, mutta meillä kolmen tunnin pätkät on yhä edelleen ihan luksusta, ja poika on puoli vuotias. Kuulostaa ihan tosi hyvältä nuo unipätkät, tosi harva vauva nukkuu noinkin hyvin.

Mutta jos epäilet, että saa liian vähän kerrallaan, ottaako vauva enemmän jos tarjotaan? sehän sen kertoo? Ei vauvalle voi antaa yliannostusta maitoa, kyllähän tuo pulauttaa liiat tai yksinkertasesti ei ota enempää.
Mutta ainakin ystävän vauva, jolla neljän tunnin välit ja nyt reilu kuukauden ikäinen, on syönyt koko ikänsä noin 150 milliä per kerta.

Tsemiä

Ihan normaalilta kuulostaa mun korvaan. Sun esikoinen on tainnut olla poikkeuksellisen hyvä nukkuja! :D Meillä poika on 3 kk ja vaan hyvin satunnaisesti on nukkunut 4-5 tuntia kerralla, yleensä päivällä unet on max. 1-2 tuntia kerran tai kaksi päivässä, lisäksi pieniä 10-20 minuutin torkkuja. Yöllä vauva herää 3-4 tunnin välein, eli siis kerran tai kaksi yössä. Mä olen kuitenkin ihan tyytyväinen, musta poika nukkuu ihan hyvin. Poika herää aina jos yrittää siirtää omaan sänkyyn, siksi nukkuukin useimmiten mun kainalossa. Ja tämä siis kolmekuisella, tilanne oli vaikeampi kolmeviikkoisena!

En usko että ruoka-annoksen koossa on vikaa, tosin itse imetän että en nyt osaa kokemuksesta sanoa. Mut kai sen huomaisi jos vauva jää vielä nälkäiseksi? Mut musta tuo kyllä kuulostaa täysin normaalilta kolmeviikkoisen unirytmiltä, monet vauvat nukkuu paljon huonomminkin!

Vauvojen ruokahalu on tosi erilainen. Äidin tehtävä on tarjota vauvalle niin paljon ruokaa kun sattuu uppoamaan. Meillä nyt puoli vuotias poika söi vielä neljäkuisena kerralla vain 100-135 ml. Joskus harvoin upposi 150-180ml. Nyt kiinteiden kera syö hädin tuskin 100 ml ruuan kera. Yöllä uppoaa 135ml. Esim. tänään iltapäivän välipala, joka oli pelkkää maitoa, meni vain 70 ml ja kesti sillä kolme tuntia. On kuitenkin iso poika. Viime mittaus kuukausi sitten pituus oli 70,5 cm ja painoa 7,4 kiloa ja luulen, että nyt paino huitelee 8 kilon kohdilla.

Ainakin meillä poika on tosi kärttyisä jos on nälkäinen. Jos vauvasi on syömisen jälkeen tyytyväinen, niin hän on saanut ruoka tarpeeksi.

Yhteistyössä