3 vee pojan kakka-asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Poika täyttää pian 3 vuotta ja tekee kakat edelleen housuun. On ollut ilman vaippaa parivuotiaasta. Pissit tekee pottaan/pyttyyn/ulos tosin housuun tirahtaa helposti teelusikallinen mutta jaksaa kuitenkin pidättää siihen asti kun pääsee potalle. Eli tuosta pissaamisesta en olisi niin huolissaan, pidätyskyky varmaan vielä kehittyy kun ikää tulee lisää ja nuo tirahdukset jää pois.

Mutta tuo kakka. Pojalla oli jossain vaiheessa ummetusta ja kakanteko teki kipeää joten jäi varmaan pelkoa sitä kakantekoa kohtaan. Nyt olen antanut Levolaccia säännöllisesti 2,5 mll niin että kakka pysyy pehmeenä. Mut poika vaan hakeutuu aina mieluummin piilon viereen kyykkyyn tai kontalleen tekemään kakan housuun. Jos tässä vaiheessa vien potalle niin tekee kyllä kakan pottaan ja on tuotoksestaan ylpeä. Mutta jos ehtii tehdä kaikki housuun niin vessassa alkaa huutamaan minulle että "äiti mene pois, teen kakan pottaan!" Kun yritän selittää et kakka on jo housussa niin huutaa "eikä ole!"

Olen välttänyt kaikkea torumista ja syyllistämistä tuossa kakka-asiassa ja kehunut kovasti kun kakka tulee pottaan. Ja selittänyt pojalle et kakka on paljon mukavempi tehdä pottaan kuin housuun jne. Mut joku tässä nyt mättää, olenko tehnyt nyt jotain väärin vai olenko vain turhan hätäinen tässä asiassa? Meillä on 5kk ikäinen vauva että voi tietysti vaikuttaa sekin mutta tää sama ongelma oli jo ennen vauvan syntymää. Huoh, alkaa tässä olla aika paska äiti-fiilikset kun ei vaan onnistu :/

Meillä poika tykkää myös kakata "omissa oloissaan" vaikka pissat lirauttaa reippaasti pottaan. Tuli sitten puhe vessarauhasta (eli äidin pitää antaa käydä pissalla ilman että tullaan viereen hölöttämään) ja poika keksi sitten itse että jos käy aikuisten pöntöllä kakalla niin hänkin voi vaatia "vessarauhan". Eli nyt käy kakalla pöntöllä, ovi kiinni ja huutaa kun saa tulla pyyhkimään. :)

Meillä poika oppi tekemään kakat pottaan 2v 10 kk iässä pitkällisen maannittelun ja opettelun jälkeen. Aluksi tarjottiin palkintoa sanallisesti "sitten kun teet kakan pottaan tai pönttöön, saat valita itsellesi kaupasta lelun". Poika itsekin sitä hoki, mutta ei se auttanut itse asiaan. Sitten ostettiin houkutuslelu, pojan toivoma poliisiauto, joka laitettiin pakkauksessaan kirjahyllyn reunalle näkösälle, mutta niin korkealle ettei lapsi saanut sitä itse otettua.

Auto seisoi kirjahyllyssä 1-2 viikkoa, kunnes tuli se päivä, että poika kakkaa ähistäessään vietiin potalle, annettiin kiireesti auto pakkauksessaan pojan käteen ja sanottiin että nyt vain se kakka pottaan niin autopaketti avataan. Voi sitä pienen miehen riemua, kun "uskalsi" sen kakan tehdä pottaan ja sai poliisiautonsa :) Sen jälkeen poika taisi tehdä kahdet kakat housuun ulkoillessa, mutta muita vahinkoja ei ole käynyt. Nyt on menty n. kuukausi ilman vahinkoja, poika tekee tyytväisenä kakat pottaan kotona, reissussa ja puistossakin. Ja ikää nyt 2 v 11 kk.

Yhteistyössä