3 vee ei suostu potalle???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
olen tainnut ryssiä oikein pahemman kerran tyttöni pottailu "koulun":( pääsimme vasta nyt pottailuun koska tyttö oli yli 7 kk:n sairauskierteessä ja vihdoinkin olemme päässeet tuosta kierteestä irti. Nyt hän on ollut n. 5 kk:tta terveenä, ilman mitään infektioita (ihanaa) mutta pottailu ei tyttöä kiinnosta. Pidän tyttöä ilman vaippaa päivät jolloin hän pissaa alleen ja sanoo oho, tuli pissa. Olen yrittänyt selittää nätisti että mennään potalle kun hätä tulee ja nyt on pakko myöntää että en enää keksi mitä teen. Tyttö pissaa vaan alleen ja sama jatkuu, ei mitään intoa potalle eikä edes halua. Potalle ehdottaminenkin laukaisee hänessä itkut. Olen itse välillä väsähtänyt tähän kun muutosta ei tule ollenkaan, välillä olen jopa rähjännyt siitä että hän pissaa alleen. Tiedän, ei fiksua käytöstä minulta mutta olen niin loppu kun en enää keksi mitään.... Mitä siis teen, auttakaa nyt joku PLIIS!!!!!

ei suostu menemään pöntöllekkään.. tänään hän on pidätellyt pissaa ja ei ole pissannut kertaakaan. Itkee vaan vaippaa takaisin ja mä hölmö tietty laitoin kun toinen pidättelee ja masu on ihan pömpöllään. Saas nähdä tuleeko vaippaankaan pissaa. Miks ihmeessä en onnistu tässä, tunnen itseni ihan avuttomaksi kun en saa lasta edes potalle.... nyt harmittaa ja itkettää kun suutuin eilen pissavahingosta, jospa hän ei siksi nyt pissaa kun suutuin. Vitsit, mut tunnen itseni huonoksi äidiksi:(

mun mielestä sun kannattaa nyt ottaa "aikalisä" eli meette vaan vaipalla viikon pari -kenties kuukaudenkin. Jossain vaiheessa taas kokeilla.

Mun mielestä ainakaan pakolla ei saa kuin kriisin aikaan.

Jokainen kyllä oppii oman herkkyytensä mukaan potalle/pöntölle..

Jaksamisia! :)

kaikki hokee (neuvola, lapsen isä, sukulaiset, hoitotäti) että nyt on se aika koska lapsi on jo melkein 3,5 vuotias!!! Yritän, mutta ei onnistuta. Saas nähdä täytyykö sitä vaippaa sitten vaan pitää ja saada kaikki neuvolasta asti niskaan ihmettelemään että miksi en saa lasta potalle...

ton ikäinen haluaa olla hyvä ja onnistunut, ni laita se vaippa ja koita saada se unohtamaan se sun pissavahinkotoruminen. pari päivää varmaan menee. sit osta jotain huonosti istuvia vaippoja,meillä ainakin pampersit on ns liian mukavat päällä,kyu vaihdettiin takas teippivaippoihin ni on mielummin ilman.

meilläkin kakka on pakko tehdä vaippaan,muuta ei tyttö edes kuvittele tekevänsä, kauhea sota syttyy jos ei anna vaippaa.

sit ku ei aiheuta enää lapselle paniikkia niin kannattaa ehdottaa kevyesti potalla käymistä noin tunnin välein, ja kun pienikin liru tulee niin kunnon kehut.

Tarrataulukkoa (saa tarran joka kerta kun istuu potalle, riittävän monta tarraa saa jonkun lelun tms.) kehiin! Positiivisella kannustuksella ja kehumisella eteenpäin.
Tietysti armotonta lahjontaakin voi alkuun kokeilla, istuu potalla = lelu, hiuspinni tai jotain ja kun suurin pelko potalla istumisesta on hävinnyt, siirtyy tarrataulukkoon.

Aika myöhään olet pottailun aloittanut sairastelusta huolimatta. Lapsi on ollut jo melkein 3-vuotias sairastelukierteen alkaessa, vaikka sairastelu olisikin ollut joku syy olla pottailematta sen aikana. Lapsella on tietyt herkkyyskaudet mm kuivaksioppimiseen ja noin vanhalla se on jo ajat sitten mennyt ohi. Nyt kun tilanne on kuitenkin mikä on, älä toru lasta, vaan keskity palkitsemaan onnistuneesta suorituksesta.

Omat lapset on olleet vaipattomia 2-vuotissynttäreihin mennessä, joten multa ei oikein heru ymmärrystä ihmisille, jotka eivät viitsi opettaa lasta pienenä potalle, vaan sitten ihmettelevät, kun 3-vuotias ei suostu. Vika ei silloin ole lapsessa, vaan jossain ihan muussa...

kiitos vastauksistanne. Mä olen ollut kyllä tosi inhottava pienelle murulleni kun olen suuttunut pissavahingoista ja tiedän ei saisi. Tiedän tosissaan mutta nyt on varmaan hyvä ottaa aikalisä, meille kummallekin. Kiitos ihan tosissaan kun kommentoitte näin ystävällisesti pottailuamme. Ehkä me vielä jossain vaiheessa onnistutaan:)

sinä vieras joka kommentoit vaippailluamme. Lapsemme oli sairaana kesäkuusta -08 aina tammikuuhun -09. Lapsi oli siis päälle 2 vee kun sairauskierre alkoi. Tätä ennen lapsen hoitopaikka vaihtui 3 kertaa vuoden aikana (elokuu -07 - touko -08) ja osa näistä muutoksista oli todella rankkoja. Samaan syssyyn myös lapsen isä (07-08) oli vakavasti sairaana (sairaalahoidossa) joten omat voimavaranikin oli ehtyvät. Kokeilimme tietenkin pottailua tuolloin mutta jostain syystä emme silloinkaan onnistuneet. Ehkä kyseessä oli sitten oma laiskuuteni, mutta niinkuin mainitsit tilanne on mikä on ja tästä on jatkettava. En puolusta itseäni millään lailla, laitoin vain faktoja miksi tilanne pääsi tähän kuin se pääsi. Kaikkeen ei ole aina syynä laiskuus.

Oletko kokeillut, että meet ite pissille pöntölle ja lapselle potta esiin siihen viereen johonkin ja sitten lorotellaan niin että kuuluu ja onpa hauskaakin kun lorisee.
Meillä opittiin näin ja vapaa ehtoista oli alusta alkaen. Osta vaikka muumi vaippahousuja on tarpeeksi epämukavat kun kastuu. Älä kiinnitä asiaan mitään huomiota vähään aikaan anna vaan mahdollisuus ja potta esiin sitä varten jos haluaa istua itse siihen. Riippuu tietysti tapauksesta suostuuko palkkiolla/ houkuttimella asiaan helpolla. Kyllä se siitä vielä onnistuu, kunhan et ainakaan moiti, jos ei luonaa ihan heti, kouluikään mennessä ihan varmasti!

Alkuperäinen kirjoittaja kaikki aikanaan..:
mun mielestä sun kannattaa nyt ottaa "aikalisä" eli meette vaan vaipalla viikon pari -kenties kuukaudenkin. Jossain vaiheessa taas kokeilla.

Mun mielestä ainakaan pakolla ei saa kuin kriisin aikaan.

Jokainen kyllä oppii oman herkkyytensä mukaan potalle/pöntölle..

Jaksamisia! :)

näin tekisin minäkin!

Alkuperäinen kirjoittaja epätoivoinen:
kaikki hokee (neuvola, lapsen isä, sukulaiset, hoitotäti) että nyt on se aika koska lapsi on jo melkein 3,5 vuotias!!! Yritän, mutta ei onnistuta. Saas nähdä täytyykö sitä vaippaa sitten vaan pitää ja saada kaikki neuvolasta asti niskaan ihmettelemään että miksi en saa lasta potalle...

jospas lapsen isä sitten tekee asian vuoksi jotain. Ei kai tämä mikään äidin homma ole? meillä ainakin kaiki (päiväkoti, isä, minä, isovanhemmat ) ovat osallistuneet tuohon pottailu/kuivaksi opetteluun eikä vaan sysänneet vastuuta äidille!

olishan se ihanaa kun lapsen isäkin osallistuis mutta hän on pääosin aina töissä, käy kotona oikestaan vain nukkumassa ja syömässä joten kyllä se päävastuu mulle on langennut. Hoidossa eivät tee mitään asialle joten yksin tässä ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja epätoivoinen:
olishan se ihanaa kun lapsen isäkin osallistuis mutta hän on pääosin aina töissä, käy kotona oikestaan vain nukkumassa ja syömässä joten kyllä se päävastuu mulle on langennut. Hoidossa eivät tee mitään asialle joten yksin tässä ollaan.

Jotenkin rivien välistä paistaa tietty asenne. Ehkä ne ei hoidossa viitsi juuri sen takia tehdä mitään? Kun ei ne sielläkään voi yksin asialle mitään tehdä. Sä keskityt miettimään miten vaikeaa kaikki on ja sen takia pottailukin on ylivoimaista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika myöhään olet pottailun aloittanut sairastelusta huolimatta. Lapsi on ollut jo melkein 3-vuotias sairastelukierteen alkaessa, vaikka sairastelu olisikin ollut joku syy olla pottailematta sen aikana. Lapsella on tietyt herkkyyskaudet mm kuivaksioppimiseen ja noin vanhalla se on jo ajat sitten mennyt ohi. Nyt kun tilanne on kuitenkin mikä on, älä toru lasta, vaan keskity palkitsemaan onnistuneesta suorituksesta.

Omat lapset on olleet vaipattomia 2-vuotissynttäreihin mennessä, joten multa ei oikein heru ymmärrystä ihmisille, jotka eivät viitsi opettaa lasta pienenä potalle, vaan sitten ihmettelevät, kun 3-vuotias ei suostu. Vika ei silloin ole lapsessa, vaan jossain ihan muussa...

Hei! Minullakin on kolmevuotias osin vaipoissa vielä ja pissavahinkoja sattuu usein. Yöllä tai unilla ei ole vielä alkeitakaan kuivana pysymisestä. Alle yksivuotiaasta on mukavasti käynyt potalla ja tajuaa idean, muttei silti tunnista hätää. Pottailtu on normaalisti sekä kotona että hoidossa. Fiksu, iloinen täysin normaalisti kehittynyt lapsi ja ihan tavallinen perhe ollaan (eikä mitenkään laiskoja kasvattajiakaan ;) ). Itse ja siskoni olemme kastelleet pitkään, samoin kolme lastani. Psyykkistä syytä asialle ei ole ja aivan loistavasti ollaan tästä pienestä erilaisuudesta huolimatta elämässä pärjätty kaikin puolin. Näissä jutuissa on kehityseroja, kuten muissakin asioissa. Itse opin lukemaan nelivuotiaana, mutta saatoin kastella vuoteeni vielä 3. luokalla. Vanhemmat olivat fiksuja eivätkä tehneet asiasta mitään numeroa.

meillä 2+vuotiaalle käytössä onnistuneesti pottakarkki (xylitol-pastilli, joka ruoan jälkeen toimii myös kätevästi suun neutralisoijana). toinen loistokikka on "pissakilpailu", jossa äiti/isä ja muksu käy pissalla samanaikaisesti ja pieni usein "voittaa" tai päädytään "tasapeliin" ja sitten kehutaan kaikkia :-) jaksamista pottahommin!

mun siskolla oli kaksoset poika ja tyttö. tyttö oppi paljon aikaisemmin potalle kuin poika. poika oli 4-vuotta kun oppi kuivaksi. iso poika olikin niin olihan se homma aina pestä kakka vaippa häneltä.
ei sinun tarvi kantaa huonoo omaatuntoa siitä ettei lapsi halua potalle. kyllä sen aika tulee vielä. pidät vaan taukoa muutaman viikon. ei lasta saa pakottaa potalle/pöntölle.
voi käydä niin että pidättelee päiviä.

Se vaipattomuus tulee sitten kun lapsi on siihen valmis,meidän reilu 3v:tä on käytetty säännöllisesti potalla varmaan vuoden verran,ihman vaippaa kokeiltiin kotona useaan otteeseen.2 viikkoa sitten tuli vielä vahinkoja useita päivässä,mutta kas viikko sitten jätkä tajusi ja nyt vaippa on vain nukkuessa ja nyt hän kertoo hätänsä etukäteen ja menee itse potalle.Eli se vain vaatii sen että lapsi oppii tunnistamaan sen hätänsä ja ymmärtää mitä sille pitää tehdä.
Hermoja ja säännöllistä potatusta.

Sähän voisit kokeilla tytölläsi sellaisia harkkahousuja tai bambujoustofroteepintaisia taskuvaippoja, joihin olet laittanut vaan ihan vähän imua. Kun vaippa tuntuu märältä, voisi olla, että tyttö ei haluaisikaan sitä päällensä. Ja tätä pitäisin sellaisena siirtymävaiheen ratkaisuna.

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
mun siskolla oli kaksoset poika ja tyttö. tyttö oppi paljon aikaisemmin potalle kuin poika. poika oli 4-vuotta kun oppi kuivaksi. iso poika olikin niin olihan se homma aina pestä kakka vaippa häneltä.
ei sinun tarvi kantaa huonoo omaatuntoa siitä ettei lapsi halua potalle. kyllä sen aika tulee vielä. pidät vaan taukoa muutaman viikon. ei lasta saa pakottaa potalle/pöntölle.
voi käydä niin että pidättelee päiviä.

Jos terve lapsi on neljä vee ja täysin vaipoissa, on vanhempien ehkä syytä katsoa peiliin. Jos lapsella on kehitysviive, asia on ihan eri.

Alkuperäinen kirjoittaja tytteli:
Oletko kokeillut, että meet ite pissille pöntölle ja lapselle potta esiin siihen viereen johonkin ja sitten lorotellaan niin että kuuluu ja onpa hauskaakin kun lorisee.
Meillä opittiin näin ja vapaa ehtoista oli alusta alkaen. Osta vaikka muumi vaippahousuja on tarpeeksi epämukavat kun kastuu. Älä kiinnitä asiaan mitään huomiota vähään aikaan anna vaan mahdollisuus ja potta esiin sitä varten jos haluaa istua itse siihen. Riippuu tietysti tapauksesta suostuuko palkkiolla/ houkuttimella asiaan helpolla. Kyllä se siitä vielä onnistuu, kunhan et ainakaan moiti, jos ei luonaa ihan heti, kouluikään mennessä ihan varmasti!

Jotain tällaista mäkin ehdottelisin. Mut ekaksi yritä normalisoida tilanne, eli toistaseksi vaipat, kunnes tilanne rauhottuu.

Yhteistyössä