3-v. ruokailusta...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä juuuri 3v. täyttänyt lapsi. Onko ideoita joilla meidän syömisen saisi yhtään enemmän "rotia"? Mitä itse tekisitte, miltä tilanne kuullostaa ja onko muilla samanlaista?

Lapsi vilkas ja energinen, luonnostaan hoikka ja pitkä, niukkaruokainen. On parempia kausia ja erittäin huonoja kausia (siis syömisen kanssa). Kaudesta riippumatta valikoi ruokaansa ja inhoaa kaikkea mössömäistä (kastikkeita, patoja ym.) Kaikki ruoka-aineet pitäisi näkyä selvästi erillään, peruna perunana, kalat kalana ja vihannekset erikseen. Sotkepa nämä kaikki joksikin ruuaksi niin ei syö. Syö ok ja runsaastikin jos lempiruokaa, mutta jos ei ruoka miellytä ( niinkuin yleensä ei) niin ei tee elettekään syödäkseen. Menisi vain leikkimään. Pärjäisi pitkiäkin aikoja ilman ruokaa ja söisi sitten kun sattuu olemaan jotain itseään miellyttävää.

Meillä olen yrittänyt pitää tiukkaa linjaa ja tiettyjä sääntöjä, mutta hirvittää että tuo tenava alkaa olla niin ohut. Ei auta mikään kun suu vaahdossa höpöttää pöydässä ja heiluu kaikkea muuta. Olen sitten syötellyt häntä toisella lusikalla samalla tekemättä tästä numeroa. Ei auta komentelut ja pöydästä poistaminen olisi monesti palkinto että saa jatkaa leikkejään.

Mites nämä tietoiskut että 3v. syö itse itse rauhassa omalla paikallaan jne? Ei meillä, pää pyörii ja höpöttää vilkkaana kokoajan jotakin sekä mesoaa kaikkea muuta kuin syömistä. Ja kun minä olen oikeasti vielä sellainen "napakka" ihminen muuten, mutta tämän asian kanssa ei nyt oikein kulje eikä ratkaisua ole.

Meillä on nyt 2v:n kanssa ollut samoja ongelmia. Tiukkaakin tiukempi linja niin käytös koheni. Nyt kun uhma alkaa todella olla joka asiassa, on vaan pakko purra hammasta ja pysyä linjassaan. Meillä on nukkumaanmenokin hurja taistelu nykyään. Kyllä jo vähän sekin helpottaa vaihteeksi, kun pitää tiukasta linjasta kiinni.

Paino varmasti mietityttää, mutta koita olla ajattelematta asiaa. Lapsi syö sen verran kuin tarvii. Itse tuon ikäiseltä vaadin, että kaikkea on maistettava, ennen ei pääse pois pöydästä. Sama meillä, että vain selkeät ruoat kelpaisivat. Meillä lapsi istuu pöydässä niin kauan kuin muutkin (siis normaali arkisyöminen, joka ei kestä tuntikausia). Jos pelleilee, niin lautanen lähtee pois edestä, mutta pöydästä ei pääse pois.Tällä keinolla lapsi on alkanut syömään vähän paremmin. Kun ei ole muutakaan tekemistä, niin väliin pistää jotain suuhun.

Kuulostaa kovasti meidän tytöltä. SE SYÖ KYLLÄ KUN SILLÄ ON NÄLKÄ. Minä oon sanonu vaan että ei ruoasta saa sanoa että on pahaa, on syömättä sitten jos ei maistu. Sittenkun ite laittaa ruokansa niin voi itse sitä arvostella, mutta toisen tekemää ruokaa ei haukuta. Meillä on sääntönä se että pöydässä istutaan niin kauan kuin vanhemmatkin syö, jos alkas pelleilemään niin ruoka otetaan pois ja istuu sitten ilman ruokaa.

Meillä tyttö syö kasviksia ja erilaisia lihoja hyvin, muttei juurikaan perunaa, riisia, puuroa, tummaa leipää. Makaroonia syö jonkinverran, pehmeää leipää ja mysliä söisi määrättömästi mutta niitä on vain ajoittain tarjolla. Hyvin sse kasvaa ja jaksaa liikkua tuolla ruokavaliolla joten en oo siitä mitenkään huolissaan. Terve lapsi osaa kyllä halita syödyn ruoan määrän sopivaksi.

Kysy lapselta mitä ruokaa tämä haluaisi, anna valita vaikka kahdesta vaihtoehdosta. Ota lapsi mukaan tekemään ruokaa. Kun se näkee mitä aineksia ruokaan laitetaan niin pikuhiljaa se sekoittamiskammo helpottaa. Jos lapsi halua nyppiä siplit pois ruoasta niin siitä vaan, meillä saa mitä tahansa jättää syömättä, jätttää vaan sipulit tms lautasen reunalle. Muista että tuo nirsoilu kuuluu myös tuohon ikään, ei sitä tarvi kummeksua, jätät nirsoilun mahdollisimman vähälle huomiolle, jossain vaiheessa se ruoka taas maistuu. Tietysti lapsen lempiruokia voi olla vähän useammin kuin muita mutta tärkeää on että kaikenlaista ruokaa tarjotaan

Onko sillä jotain ruoka-aineyliherkkyyksiä?

Mulla on paljon ja oli pitkään ruokahaluttomuutta ja levottomuutta, nyt auttaa kun syö saman suvun ruokia vaan joka 4. pvä (käytännössä hieman vaikeeta, enemmin ehkä niin et pitää 1-2 pvää välissä).
Kävin yksityisellä kun oli pitkään ollut oireita.

Mut mä oon aikuinen : )
Ehkä sun lapsella ei oo näitä, mut tuli vaan mieleen.
Toivottavasti korjaantuu.

...ja saman suvun ruoista esimerkkinä:

- Kaali, kukkakaali, parsakaali, ruusukaali, retiisi, vesikrassi, sinappi, lanttu, nauris, rypsi
- Kurkku, kesäkurpitsa, meloni, kurpitsa
- Peruna, tomaatti, paprika, munakoiso

Meidän 4-vuotiaalla on kausia ettei meinaa mikään mennä, sitten taas mussuttaa hirveät määrät, päällä on myös ihan mieletön uhma.
On kyllä ihan kaikkiruokainen, mutta ei vaan syö vaikka kaikkea on kokeiltu. Tämä alkoi n. 3v iässä.
Lapsi on myös laihtunut , mitat 105cm ja 17kg. Ja ehkä noi mitat kuulostaa ihan ok:lta mutta todellisuudessa sitä lihaa ei luiden ympärillä ole. Valittaa joskus nälkää, mutta ei syö vaikka itse sais päättää mitä haluaa.

Meillä tyttö täyttää syyskussa 4 ja samaa puuhaa se pöydässä tekee! Voi vitsi, että välillä ottaa päästä ihan urakalla!

Meillä lentää pöydästä heti, jos alkaa venkoilu. Vaikka syömiset jäiskin pieniksi. Toi on aina ollu pieniruokainen ja miinuskäyrillä oltiin yhdessä vaiheessa niin paljon, et neuvolassa halusivat, et käydään painoseurannassa parin kuukauden välein.. Syksystä asti ei tosin ole enää tarvinnu käydä.

Me otettiin käyttöön munakello. Muksulla on aikaa 20-30 min syödä ruokansa, sit lähtee lautanen. Oikeasti auttoi pahimpaan värkkäämiseen. On pakko hoitaa se nälkä pois alta ensin.

Mutta tosi raivostuttavaa, kun aikaisemmin tuo söi ihan mitä vain ja maistoi kaikkea ja oli painokäyrästään huolimatta en stressannu, kun syöminen oli sille ihan "normaalia" ja mukavaa. Mutta nykyään ei uskalla maistaa mitään jota ei ole noin viikkoon ollut tarjolla, mitään ruoka-aineita ei sais sekoitta ja kun pyydän perhettä pöytään niin vinkuu jo huoneessaan, et yöök, en haluu, et tykkää tästä-tosta ja siitä ja kysyy ennen maistamista jo, että paljonko on pakko syödä...

Yhteistyössä