3 v lapsen pituuskavu hidastunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestuako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestuako?

Vieras
Lapsi täyttää kohta kolme ja uteliaisuuttani punnitsin sekä mittasin ja syötin tiedot kasvukäyrään. Painoa oli tullut vuodessa melkein 2 kg lisää eli hyvin kasvaa sen suhteen käyrällään mutta pituutta vain 4,5 cm. Lapsi oli nyt 90,5 cm pitkä ja 2 v neuvolassa 86 cm. Pituuskäyrä oli laskenut todella jyrkästi alaspäin. Me vanhemmatkaan emme mitään järin pitkiä olla, minä 160 cm ja lapsen isä 169 cm mutta ei kai tuon pituuskäyrän kuuluisi noin jyrkästi ykskaks laskea?

Neuvolaan voin soitella kuukauden kuluttua niin heillä pitäisi silloin olla antaa aikoja tarkastukseen. Siellä on jotain sijaisongelmia eli ei onnistunut ajan varaaminen oikeaan aikaan.

Saitko varmasti mitattua oikein? Ja kotipuntarikin voi näyttää ihan mitä sattuu, meidän digipuntari valehtelee välillä 2kg.

Pituuden sain olettaakseni hyvin mitattua, lapsi malttoi kerrankin seistä kantapäät seinässä sen aikaa, että sain viivan seinään. Painosta en tosiaan ole huolissani kun silmämääräisestikin lapsi näyttää sopusuhtaiselta.

Meidän poika on saman pituinen ja painoinen. Hänellekin painoa on tullut reilummin, mutta pituuskäyrä oli mennyt jyrkästi alaspäin. ei siitä oikeastaan sanottu muuta kuin että ei vaikuta mitenkään erityisen huolestuttavalta, koska me vanhemmatkin olemme aika lyhyitä (161 ja 172cm) ja kai se pituuskasvu voi jotenkin vaihdella että välillä pituutta tulee enemmän ja välillä vähemmän.

Vitamiinia saa jokapäivä. Ei ole keliakiaa tai kilpirauhasongelmia kenelläkään suvussa. Tai kilpirauhas sairauksista en muista ainakaan kenenkään maininneen mutta keliakia olisi kyllä tullut ilmi kun olemme paljon sukulaisten kanssa tekemisssä.

Oho, jotenkin olin lukevinani, että paino olisi 12kg. Meidän poika on siis 91cm ja 12,6 kg. 3-v. Neuvolassa ei oikeastaan ollenkaan kiinnitetty huomiota tuohon pituuskäyrän laskuun.

Meillä oli just 3v neuvola ja pituuskäyrä vähä laskenu. Neuvolatäti sanoi, että 3v mittaus on eka joka mitataan seisten ja siksi se monesti laskee edelliseen verrattuna.
Mut jäin itse miettimään, et oikeestiko kaks vuotiaat mitataan makuuasennossa? Ei voi enää muistaa.

Meillä oli just 3v neuvola ja pituuskäyrä vähä laskenu. Neuvolatäti sanoi, että 3v mittaus on eka joka mitataan seisten ja siksi se monesti laskee edelliseen verrattuna.
Mut jäin itse miettimään, et oikeestiko kaks vuotiaat mitataan makuuasennossa? Ei voi enää muistaa.
Harva 2v suostuu seisomaan suorassa pituusmitan alla, siksi ainakin minä mittaan pääsääntöisesti maaten.

T. Th

Eikä se makuuasennon mittauskaan ole aina kovin tarkka. Vähänkin kun pään asento muuttuu tai venyttää, niin sillä on iso vaikutus mittaan. Tulee varmaan ylimääräinen kontrollikäynti pituuskasvun takia, jos notkahdus on isompi.

Yhteistyössä