<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 3/10 <3 VAUVOJA,VAUVOJA!!! <3 <3

Iltoja!

Joo minäkin kerroin tosta tissirasvasta oman kommentin ja kokemuksen.

Ei mulla masu oo vielä valahtanu alaspäin ei se nyt mitenkään hirveen ylhäälläkään ole.

Joo kyl ne on kävelyt tuskaa täälläkin :headwall: käytin äsken koiran lenkillä ,ni kyl alko koskee tonne nivusiin :kieh:
Onneks toi koira ei vedä enää hihnassa on tainnu leikkaus auttaa siihenkin asiaan. Vieläku siltä sais ton piereskelyn aisoihin. On meinaan tosi kova suhauttelee ja sit se haju :x

Mut jos sitä alkas valumaan tonne saunaan jos se auttas tohon kipuun.
Kuuluu isäntäkin tulevan töistä.

Mut voikaapa hyvin ja Janskuliini toivotaan et pieni jaksas olla vielä masussa edes muutaman viikon :hug:

Zizilisko Onneks olkoon :flower:

baby dream ja masuasukki 29+3

No mulla on tässä parin päivän sisään valahtanu niin ettei mammahousujen yläosa pysy enää mahan päällä ja kävely on menny vaappumiseks..Tässä nyt on ollu muutenkin kaikenlaista niin mietin vaan et kuuluuko asiaan..

Mulla siis oli eilen neuvolalääkäri, kaula oli lyhentyny 4sentistä 2 ja puoleen, kova se oli mutta 2vkon päästä siis uudestaan tarkistutettavaks, supistuksista oli huolissaan ja sanoi et heti soitto sairaalaan jos tuntuu yhtään oudolta..Mut ei se sitten muuta sanonu, jotain se suputti kovasti th:n kanssa kun th siitä uudesta ajasta kysy mut..En minä tiiä, ei varmaa tekis pahaa mennä sohvalle peiton alle kattoo leffaa ja ottaa vaan relaa..

Tosi paljon ootte asiaa taasen jutellut, täytyy koittaa muistella ja kommentoida...

zizilisko, ONNEA :flower: !

Janskuliini, peukkuja että vauva viihtyy vielä masussa, mut onneks ollaan kuitenkin jo hyvillä viikoilla selviytymisen kannalta, voimia lepäilyyn :hug: .

Maira, toivottvasti siellä myös vauva pysyy vielä yksiössään!!

Tisurasvasta, kyllä täälläkin tuo lansinoh? oli tosi hyvä apu, tuhraavaa tavaraa mut kuten varanikki kommentoi, eipähän jää tisut kiinni liivinsuojiin, se tekee tosiaan eetvarttia. Täällä myös tuota ainetta sai laitoksella lääkelasiin ja sitä riitti toviksi kotiinkin asti. Mut kyllä liputan myös bepantheninkin puolesta yleisesti, toisille auttaa paremmin rintoihin + on hyvä kuivassa sairaalailmassa rohtuneille huulille ja myös loistava apu alakerran kiristäville haavoille.
Imetysliivit on kyl miullakin olleet ehdottomat. Alkuun pehmeät ja sit tovin kuluttua kaarituelliset tukemaan. Topatuista en tykänny, ku niitä ei saanu kunnolla pois tissin tieltä ja onnistuivat aina kastumaan.

Hikasta vielä, tiuhti on kova poika hikkaamaan, mut viuhtin en ole huomannu varmaan ku pari kertaa nikottelevan, hää on kyl muutenkin hiljaisempi poju liikkeiden suhteen. Illasta tykkäävät molemmat möyriä oikein urakalla. Toivottavasti ei enteile.....mein neiti oli melkoisen hiljainen mahassa ja eikä kyllä innostunut illalla/yölläkään mellastamaan, mut ei tuo kyllä tuntunut pitävän paikkaansa sit ulkomaalimassa.

Sairaalakassia en oo vielä pakannu valmiiksi, mut mielessä on tavarat, joita sinne täytyy laittaa ja tuokoon mies sit loput tarpeelliset myöhemmin.
Täällä mies ollu viikon reissussa ja miun vanhemmat kotiapuna meillä. On ollu ihanaa ku neiti tulee älyttömän hyvin toimeen isovanhempiensa kanssa ja itse oon voinu tehdä pikku hanttihommia/siivoiluja omaan tahtiin tai sit vaikka levätä ja lukea jos tuntuu siltä...noita supisteluja kun riittää.
Huomenna on neuvola, pitänee tulla sit kertoilemaan kuulumisia lisää.
Öitä!

Pilkkuliini ja tiuhti + viuhti 31+6 (olikohan se noin )

Hirmuisesti tullu kommentteja viime kerran jälkeen, en varmaan muista puoliinkaan kommentoida :ashamed: .

janskuliini :hug: . Tiedän että osastolla on tylsää kun ite oon myös esikkoa odottaessa siellä lepäilly. Toivottavasti pikkuinen kuitenkin vielä malttais hetken pysyä matkassa. Jaksuja kauheasti :hug: .

Sairaalakassista ootte höpöttäny. Mä en oo kyllä kanssa vielä ees miettinyt et pitäis pakata, vaikka ehkä ois syytä kun ennenaikasen synnytyksen riski piilee täälläkin... Nyt sit aattelinkin että tarvii viikonloppuna vähän vaikka alustavasti jo jotain pakkailla.

Maira, ei mulla ainakaan masu vielä oo mitenkään laskeutunut alemmas kun aikaisemmin. Ota nyt iisisti että sullakin vauva pysyis matkassa kun kohdunsuulla kert muutoksia jo tapahtunut.

Bebesin sivuilla kävinkin jo aikasemmin kattoos noita imetysliivejä, ja sieltä ehkä koklaan tilata jos ei mistään muualta lähiseudun kaupoista löydy.

Täällä oli tosiaan edellis yö aika hurja. Neljältä sain yöllä unta kun oli kovat ylävatsakivut ja kuudelta sit piti töihin nousta... Neuvolassa sanoivat ettei pidä olla hirveän huolissaan, mutta kyllä mä oon hiukan kun toi ylävatsakipu saattaa viitata raskausmyrkytykseen...
Tänään olin aamusti sokerirasituksessa ja huomenna saan neuvolassa tulokset. Vähän jänskättää onko kohtu nyt kasvanut normaalisti vai laitetaanko munt lisätutkimuksiin.

Selis ja "mötkäle" 28+0 poks :heart:

Janskuliini :hug: Tylsäähän se makoilu on, mutta nyt pakollista vauvan parhaaksi. Jaksamista ja tsemppiä!

Sairaalakassia en ole vielä pakannu. Viimeksi pakkasin kun tiesin meneväni käynnistykseen eli 2 viikkoa ennen laskettuapäivää. Kolmosen kohdalla tein listan mitä otan mukaan ja pakkasin siinä supistusten lomassa. Tai sellaiset pakkasin jo valmiiksi mitä ei tarvinut käytössä ennen sairaalaan lähtö (liivinsuojat, yms). En jaksanut ostaa erikseen dödöä, hiuslakkaa, shampoota jne ja siksi lista niin otin käytöstä sit mukaan sairaalaan lähtiessä. Kotiintulo vaatteena oli esikoisen aikaan isoimmat normaalihousut. Mies vei äitiysvaatteet pois kun kävi katsomassa ja se oli virhe. Oli kauheeta mennä kotiin ihan liian tiukoissa housuissa. Autoonistuessakin sai pelätä että ratkeaa takapuolesta :whistle: . Kolmessa jälkimmäisessä vahingosta viisastuneena on kotiintulohousuina olleet äitiyshousut joissa kiristysmahdollisuus. Lapselle vaatteet mies tuo samalla kun hakee meidät kotiin. Laitan turvakaukaloon etukäteen valmiiksi pussin jossa vaatteet.

Lansinoh on minustakin huippua ainetta :D . Bepanten ei toiminut läheskään samoin jos rinnat todella pahasti haavoilla. Lansinoh on tosi paksua ja tahmaista eikä lähde kunnolla edes vedellä joten se suojaa rintoja tosi hyvin myös vauvan imetyksen aikana. Liivinsuojia pakko käyttää ettei liivit mee rasvaseksi ja pilalle. Voide toimii hyvin myös pahaan vaippaihottumaan sekä huulirasvana. Minä ostin apteekista sellaisen isomman purkin kuopuksen synnyttyä 1/09 kun olin testannut laitoksella että voide on hyödyllistä. Voidetta on edelleen hieman jäljellä. On siis tosi riittoisaa. Meillä on käytetty koko talvi lasten rohtuneisiin huuliin kun on pahana samoin kun kuopuksen halkeilevan kuiviin poskiin.

A-L-M: vastaan oman mielipiteeni tuohon haalariin liittyen. Tuo haalari on kaiketi sellainen kevytvanuhaalari joka on juuri kevääseen/syksyyn tarkoitettu. Toukokuussa vauva tarvii sisävaatteiden päälle hyvinkin vielä jonkun haalarin. Haalari voi hyvin olla tuollainen kevytvanu tai sitten sellainen tuulipukutyyppinen välikausihaalari tai vuorellinen fleecehaalari. Tuon kevytvanun hyväpuoli on se ettei tarvi alle kauheena vaatetta mutta sitä ei ehkä voi käyttää enää kesäkuussa niin kuin vanutonta välikausihaalaria. Kesäkuun alussakin on vielä usein niin kylmiä päiviä että vauva tarvii jonkun haalarin ainakin täällä Oulun korkeudella.

Imetysliivit on mulle ehdottomat. En pysty kohtuu isojen rintojeni (85E-F) kanssa imettämään tavallisilla liivellä. Esikoisen aikaan kuppikoko kasvoi kun maito nousi rintoihin. Nykyään parin ensimmäisen viikon jälkeen kun maidontulo tasoittuu on kuppikoko sama kuin raskaana ollessa eikä raskaana ollessakaan paljoa kasva. Mutta jos ei halua etukäteen hommata monia liivejä niin suosittelen Carriwell Drop Cup-liivejä http://www.babyidea.fi/imetys/carriwell/dropcup.html jos niitä jostain vielä saa. Malli kuulemma vaihtuu ja valmistus lopetettu sanottiin minulle kun pari kuukautta sitten sellaiset ostin ja vielä sain. Päivisin pidän imettäessä kaarituellisia mutta yöllä nuo Carriwellit on parhaat. Ihanan pehmeät ja joustavat. Nämä on kai samantyyliset mutta kalliimmat kuin nuo Carriwellit http://www.bebes.fi/kauppa/product_info.php?cPath=36_76&products_id=1857

Mulla tuntuu välillä kuin maha olisi valahtanut sitten toisena hetkenä tai päivänä huomaan kuinka se taas on ylmpänä. Luulen että minun kohdalla se johtuu vauvan asennosta. Jos vauva viihtyy alhaalla mutkalla poikittain niin maha on selvästi alempana kuin silloin kun vauva majailee möykkynä ihan yläosassa. Tosin näiden raskauksien (5) myötä luulen että kohdunkannattimet tai jotku on antaneet periksi tai venyneet ja kohtu siksi alempana kuin aiemmin. Nyt jo ollut häpyluu viikkoja kipeä ja tuntuu että vauva usein painaa häpyluuhun, etenkin oikeaan reunaan.

Nyt olis sit ensimmäinen koneellinen vauvanvaatteita pesty ja kuivumassa, toinen on koneessa. Tuntuu kauheen aikaselta, mutta eihän tässä ole enää kuin reilu 7 viikkoa ja jos käynnistetään niin reilu 5.

Johjo 32+3

Huomenta |O

Meillä sit nuorimmainen heräs tänään 5.40 |O No otin viereen mut ei nukahtanu lopulta vein omaan sänkyyn takas ja olis ehkä nukahtanutkin,mut koira alotti aamuisensa rituaalit. Eli hirvee kaaputus taitaa toi kauluri kutittaa ja läähätys. No kello olisikin soinut puol 7 ku toinen poika pitää herättää kouluun. Et sellasta.

Mieskin lähti töihin ennen kuutta.

Noi Carriwellin imetysliivit on kyl hyvät.

Sairaalakassista En ole vielä pakannut. Olen tehny listaa et mitä tavaraa mukaan. Mun pitäs vielä ostaa groksit ku kesämalliset on rikki. Mä en tykkää niistä sairaalan sandaaleista yhtään. Mulla oli viimeeksikin groksit mukana ja niin näytti olevan monella muullakin ;)

Ens maanantaina olis neuvola.

Mut nyt aamuhommiin :wave:

baby dream ja masuasukki 29+4

Maira täällä myös maha valahtanut huomattavasti alaspäin, mutta lääkäri selitti sen sillä että raskauksia on kaksi taustalla.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut mutta muuton jälkeen pakkaan varmaankin, viikkoja silloin yli reilusti yli 30...

Tulin vain poksumaan ja lukemaan muiden jutut...

Sandy 29+0 *pokpoks*

A-L-M ei oo puku mennyt mihkään vielä =) Laita mulle yksärillä sähkäriosote johon laitan kuvia tulemaan, ihan vaikka siks että saat tutkailla olisko tommoselle käyttöä teillä :) Kuvaan tuon joka tapauksessa huutonettiin, joten nou vaivaa =)
Johjo sanokin tosi mainiosti ton haalarin tarkotuksen, ei pidä tuulta, mut on autoillessa kevään ja syksyn aikas hyvä ja älyttömän söpö. Paksuudeltaan on samaa luokkaa mitä vanhoissa ÄP:ssä se kevytvanuhaalari, jolla me ollaan tultu kahden kans laitokselta, toukokuun puolivälissä -04 ja kesäkuun alussa -06.

Mulla on tuota lansinohia nyt kaverilta ostettu hitusen käytetty pienempi putkilo, veikkaan että kyllä riittää vaikka vielä yhdelle imettäjälle, mikäli tissit paranoo samaa tahtia kuin mulla yleensä. bepanthenia varasin myös jo tuubillisen kaappiin :D

Imetysliiveistä en sano mittään, eka kertaa mullakin on niitä muutamat, käytettyinä hommattuja kaikki. Jos en tarvii niin en tarvii, mut jos tarviin niin löytyypähän eri malleja ja kokoja :LOL: Yöllehän minä niitä alunperin olin vailla, kun on pakko jotakin olla ettei tarvitsis maitomeressä nukkua.. :whistle:

Mullakin on maha laskeutunut. Päiväseltään en edes muista (muistanpas, noin viikko sitten :kieh: ) millon viimeks on tarvinnut ottaa Rennietä, yötä vasten otan sitä aina yhden. Viikossa on massu tipahtanut, tahi muotoutunut uudelleen ja onpa paljon helpompi henkittää :D

Paan vielä bad hair däy -massukuvan tähän...

VN & Dumbo 32+5 :heart:

anteeks tulin vaan selittään kuin siel ultras meni..

Eli eilen ultras alakautta ja paikat oli kii ja vauvalla kaik ok :heart: painoa jo 2221g, kuulemma yli 4kg tulee oleen syntymä paino jos samalla lailla jatkaa.. :| Nii ja tämä sano ettei ne ollu muutakun kovotteluja ne mun supistelut et en sit tiäkkää mikä on supistus..
No mutta se sh (ei mun mielest ollu lääkäri) nii välitti mun mahakivusta!!! Mistä muut ei oo viis veisannu. Passitti mut labraan ottaan tulehusarvot, no ite se soitti tänään et ne on koholla ja laitto lisää labroja.. Elikkäs tästä labraan nyt kahtoo et mistä tää johtuis.. Tänää sit päivä meni het maahan, itkeä tihruttu koko aamun.. Jos mul on joku tulehus ja siit johtuu mun mahakivut nii haistakoon huilu kaikki ketkä mua on tutkinu ja sanonu et se on selkäkipua! ahistaa nyt koko tilanne, onneks labrasta tulee huomenna ainakin alustavat vastaukset :ashamed:

Kyyneltenhymy Hyvä et nyt tutkii tarkkaan.. :hug:

Ensimmäinen synnytysuni nähty, nöttis oli syntyvinään jo ja painoa oli 1108g!Ei se ny vielä tarttis tulla.. :p hauskinta tuossa oli se et päästii kotiin tosi nopsaa ku oli niin hyvä syömää eikä ollu mitää hämmenkejä... :xmas: Mutta joo, tulipa siinä kiskottua 12h unta palloon ja olo on kuin uudella ihmisellä!Taas jaksaa hymyilyttää.. :D

Mähän tosiaan ootan ensimmäistäni, joten mua jäi aika paljon sitten vaivaamaan neuvolan jälkeen et mikä se todellinen tilanne on kun kukaan ei puhu mitään, hirvee hössötys vaan että 2vko päästä uudestaan ja heti soittoa jos olo menee omituiseks, mut sitten ei perusteltu millään mitään?Sen kaulan lyhenemisenkin katoin ite siitä kortista, eli mä en nyt tiedä että onko se ihan normaalia ja kuuluu asiaan vai onko ne noi supistukset jotka on vähän jotain jo tehny..Nooooo, oli miten oli, kai se sitten 2vkon päästä selviää, mä päätin et alan huolettoman elämän.. :D
Nyt kahvia lisää!

Maira ja eemeli 27+2

Johjo kiitti vastauksesta, en oo tosiaan tullut ees aatelleeksi että toukokuussahan voi vielä olla tosi viilee, ja helpompihan se on yksi paksumpi haalari laittaa kuin monta kerrosta sitten kevyemmän alle.

Varanikki yksäriä laitettu :wave:

Kyyneltenhymy Hyvä että särkyjen syy ilmeisesti selviämässä ja vauva tiukasti masun turvassa. Hyvän kokonen vaavi siellä jo :heart:

Maira Pitkille yöunille :flower: (*juhlii itse 4h putkeen nukkumista*)

Mua tylsistyttää.... Ei sitten niin mitään tekemistä. Ulkonakin ihan vesikeli, ei viittis lähteä lyllertämään tuonne. Vaikka mukava nähdä että paikkapaikoin on jo asfaltti näkyvissä, ensimmäiset kevään merkit!

ALM ja kulta 32+3

mulla kans työkaveri sanoi, että maha näyttää olevan alhaalla. valittelin alapään turvotuksia ja tuumas, että taitaa vauva painaa alas. meinaapa olla kivulias värkki iltaisin. ihan kuin ois niitä alapään suonikohjuja. aamuisin ja päivisin kyllä värkki vielä normaali, mutta iltapäivällä se alkaa ja illat karseita... ei tämmöistä vaan aiemmissa raskauksissa ole ollut. olen nyt lukenutkin, että monella tulee tämmönen vaiva vasta kolmannessa raskaudessa ja siitä eteenpäin. viikonloppuisin paljon vähemmän turvotusta, kun voi päiväsaikaankin levähtää ja makoilla. mutta istumatyö on julmaa...

Neuvolassa käyty ja kaikki kunnossa! Tää oli tällänen välikäynti tosiaan sen kohdun kasvun takia ja kaikki kunnossa, nyt oli kohtu kasvanu ja käyrillä mennään. Ens viikolla sitten neuvolalääkäri ja voin sitten merkkailla tarkemmin noita tietoja kun en nyt jaksa lähtee hakee neuvolakorttia.
Sokerirasituksen tuloksetkin oli tullu ja hienot oli arvot ei mitään häikkää niissä. Totesin kyllä miehelle ettei tää voi kyllä mikään sokerivauva olla kun mulla kuitenkin aika pieni masu, varsinkin kun muiden masuja on täällä näkyny.

KyyneltenHymy :hug: . Onneks nyt tutkitaan kunnolla! Hyvän kokoinen matkalainen siellä masussa jo onkin :) . Toivottavasti jotain huomenna selviäis!

lypy eipä kuulosta kivalta vaivalta :hug: .

Maira, kade oon noille sun yöunille. Varmaan on ihan eri olo kun saa pitkään levätä. Mukavaa että Kelasta ottivat yhteyttä niin saat itelles paremmat edut!

Varanikki, muhkea masu :D . JA aikalailla alempana on kun noissa sun aikaisemmissa kuvissa.

Täällä tulee suihkun jälkeen rinnoista maitoa tai jotain nestettä ainakin. Tarvii vissiin aktiivisesti noita suojuksia käyttää. Mulla onkin ollu sellaset villaset lämmittimet mitkä toimii samalla liivinsuojuksina.

Edelleenkään en oo mitään laittanut vauvaa varten valmiiks. Hiukan oon vaatteita pessy ja siinä se sitten onkin. Ens viikolla ois tarkotus mennä ikeaan kattoo esikoiselle vaatekaappia että sais noi vauvan vaatteet esikoisen vaatteiden paikalle. Mä oon aatellu et sitten kerkeen laittaa kun jään töistä pois, tän viikon jälkeen ois neljä viikkoa jäljellä. Huih, kun aika menee nopsaan.

Selis ja "mötkäle" 28+1

emv
Hellou!

Kylläpä täällä on kirjoiteltu! Hetkeen en oo käyny kun oli tosiaan isä ja pikkuveli kylässä useamman päivän niin ei tullut täällä käytyä. :hug: jokaiselle sitä tarvitsevalle! Toivottavasti meijän kaikkien pienet vielä hetken nauttis olostaan omissa kylpylöissään.

Mä kävin eilen juttelemassa kätilön kanssa peloista synnytysosastolla. Mulla siis lähinnä toimenpide-, piikki- ja lääkärikammo. Kätilö oli ihana ja tykkäsin myös siitä et nyt mun kansiossa lukee isolla viestiä anestesialääkärille ja synnytykseen tulevalle kätilölle.

Tänään sit kävin taas äippäpolilla. Protskut 1,7g eli viime kerrasta vähän nousseet, paineet samaa luokkaa ja vauvan painoarvio 2060g eli yläkäyrillä mennään (diabeetikolle tyypillistä) mut käyrillä yhä silti. Vauva vilkas ja hyvinvoiva, lapsivettä täysin normaalisti ja sokerit tosi hyvät. Jos kasvu vauvalla samaa tahtia niin lapsivesipunktio jossain kohtaa edessä ja tuskin tän raskauden annetaan jatkua loppuun saakka. Lääkäri oli tällä kertaa tosi kylmä ja nihkee ämmä, mitään tietoa ei ois meille antanu, ei ees painoarvioo ellei itte ois kysyny. Kävi vaan kesken käynnin konsultaatiopuhelun jonkun kanssa, josta miehen kans bongattiin tietoa et osattiin sit kysellä lääkäriltä. Toivottavasti en enää kohtaa k.o. lääkäriä. Itkuks meni jälkikäteen kun sen verran olin etukäteen jännittäny vauvan voinnin puolesta.

No ens ti neuvola ja ke meen äippäpolille vauvan sydänkäyrään ja sit seuraavalla viikolla taas lääkärille+ultraan. Ens ti-ke taas myös pissan vrk-keräys. Joo, mut tosiaan kotona saa olla! :D

Yöunista
: Mä kans kateellinen :wave: pitkiä yöunia nukkuville. Ittellä 4-5h putkeen ihan maksimi.

Häntäluukipuilu uutena vaivana täällä. Eikös siitä joku ole aiemmin ainakin kärsinyt? Mitään ohjeita millä sais helpotusta? Kipua erityisesti kävellessä.

Hyviä vointeja kaikille!

-emv ja papustiina 30+5 :heart:

Aattelin pitkästä aikaa tulla ihestäni ilmottelemaan. Joka päivä oon kyllä käyny juttuja lukemassa, mut on vaan tuntunu siltä, et täällä ei oo tapahtunu mittää kertomisen arvosta.

Eilen oli neuvolalääkäri, maha oli vielä ihan ylhäällä, kohdunkaulaa kolme senttii jälelä ja hieman pehmenny. Painoo oli tullu aika paljon, mut lääkäri vaan sano, et se on ihan oma asia miten paljon ihteesä lihottaa, et noppeemmin ois vaan kunnossa, jos vähän paremmin kahtos mitä suuhusa laittaa. Mukava oli lääkäri, mut niin kova otteissaan, et ei oo ennen noin paljoo sattunu. Siihenkii se vaan tuumas, et pittäähän sitä tietää, mitä siellä siellä mahassa tapahtuu.

Sairaalakassiin oon ottanu mukkaan omia riepuja, jotka iskä sitten tuopi kottiin elukoille haisteltavaks, pari trippiä synnytykseen (limpparia eivät antanu sillon juuvva, et hapot ei käy oksettammaan) ja unilelun vauvalle (meijjän tyttö ei vielä yli kahteen vuoteen oo nukkunu yksiäkkään unia ilman tuota unikaveria ja se käypi meille ihan hyvin, kun nukahtaa sen kanssa, eikä vanhempia tarvita viereen istumaan).

Mut nyt aamupesulle, ennen ku muut kerkee herräämään.

Nappula& Iida 29+4.

Päiviä :)

tatomira jos ei lähipiirissä oo ketään käsityöihmistä, joka vois sut alkuun opastaa, niin kirjastosta lainaat tai kirjakaupasta ostat kirjan neulomisesta (niitä on paaaljon). Suurimmassa osassa on selkeitä ohjeita jopa kuvien kera! :) Ja jos ihan perus vaunu/vauvapeiton haluat neuloa, niin se on aika helppoa kun opit vaan neulomaan oikean ja nurjan silmukan :) Itse neulon, ja perusosaamista tää vielä on, mutta nyt otin haasteeks vauvan raitapuseron ja pikkuhiljaa sitten vaikeampiin siirryn :) Käsityölehdistä löytyy hyviä vinkkejä ja ideoita.
http://www.novita.fi/index.php?cms_cname=neulemallisivu&nlm_id=285
siinä yksi vauvanpeitto ohje

Eilen oli neuvola rv 30+2, suluissa rv 28+2
Paino:59,3kg (59,5) pudonnu oli pikkasen..
RR: 108/59 (102/55)
hemppaa ei mitattu.
sf-mitta: 27 (25) kauniisti keskikäyrällä mennään :)
vauvan liikkeet: ++
syke: 130 (130)
tarjonta: rt

3vkon päästä sitten vasta seuraava käynti neuvolaan, ja kk päästä lääkärineuvola.

Sunnuntaina mennäänkin ikeaan ostaa vihdoin kirjahylly ja ehkä jopa lipasto vauvalle..
Mutta isäntä tuli töistä, taidan mennä aamukahvit juomaan sen kanssa.

Kaikille tarvitsijoille :hug: :hug: jaksuja!

Miikulainen ja rääpäle 30+3 (tiistaina poksu rv 30, iiihanaa kun taas yks maaginen raja ylitetty :) )

Lypy minkälaisia ne alapään suonikohjut on? Siis että näkeekö niitä jotenkin? Kun mulla kanssa iltaisin särkee tonne alas, muutenkin kuin pelkkään häpyluuhun, mietin jos mullakin vaikka olis niitä.

Selis hyvä että kaikki kunnossa!

emv karmee lääkäri ollut... mistä ne noita hankkii töihin?? Se pitäs kyllä joka ikisen raskaana olevaa hoitavan muistaa, että sille äidille se raskaus ja vauva on ainutkertasia, vaikka ite hoitavalle henkilölle oliskin rutiinia ja pakkopullaa. Toivottavasti ei tosiaan tarvi tuon lääkärin pakeille enää mennä :hug:

Nappulan kuulumisia kiva kuulla :flower:

Poksuonnittelut miikulainen ja sanse :flower:

Tänne kuuluu kurjia, miehellä lomautusuhka päällä... Voi kökkö. Rahanmenoa olis vaikka kuinka ja paljon ja nyt sitten näin. Kyllä me taloudellisesti pärjätään pidempikin lomautus, se vaan sitten tarkoittaa sitä, että säästöt hupenee eikä jää mahdollisuutta sitten hoitovapaaseen ensi keväänä :headwall: :headwall: :headwall: No, en pistä hanttiin että saataisiin olla vielä kahdestaan niin kauan kuin ehtii ja sitten taas myöhemmin koko perheen voimin kotosalla. Taitaa tulevaa isukkia muutenkin jo jännittää, oli viime yönä nähnyt vauvan syntymästä unta :heart:

Aurinkoista viikonloppua!

ALM ja kulta 32+4 :heart:

Aurinkoista perjantaita :wave:

Täällä on taas yksi neuvolakäynti takana..kaikki oli ok
Painoakin oli tullut vaan +100g/vko JEE!!
Tähän mennessä kun sitä on tullut se 500-800g/vko..Tosin viime neuvolasta on vaan parisen vkoa..Painoa nyt muuten on kertynyt ihan liikaa..mut ei siitä jaksa nyt murehtia!!
Sf-mittakin oli kasvanut vain sentin 31->32cm.
Kun edellisellä kerralla oli popsahtanut vatsa esiin ja mitta oli kasvanut 7 cm/kk
Vauvan syke 149 :heart:

No tietysti sitten palkitsin itseni siitä, että paino on pysynyt kurissa ja kävin kotimatkalla hakemassa vähän jätskiä ja suklaata :LOL:
Katsotaan vaan kahden viikon päästä mitä paino näyttää..

Täytyyhän sitä itseään välillä hemmoitella, varsinkin kun täällä esikko vaan sairastelee..viimeiset neljä yötä on mennyt valvoessa..
Eilen sitten selvisi lääkärikäynnillä, et tytöllä on keuhkokuume...nyt toivotaan, että alkaa lääkkeet vaikuttamaan, että saatais tyttö kuntoon.

Tuli taas omanapaista tekstiä..mutta siitä huolimatta..
Aurinkoista viikonloppua kaikille!!

Tirpunen 32+5

Mäki käväsin aamulla neuvolassa:

suluissa neljä viikkoa sitten

paino 79,9kg (77,9kg)
RR 127/80 (119/76)
Hb 127 (113)
sf n. 39 (n. 36)

Eli tosi hyvä känyti oli! Painoa oli siis tullut vain 500g/vkossa mikä oli hyvä juttu :D Eikä edes mennyt uus kymmenys rikki :LOL: Ja osa painosta on turvotusta joten en oo yhtään huolissani. Tää turvotus on niin tiukassa että ei lähde juomalla tai ananaksella ainakaan, muita juttuja en sit tiedäkään. Vuodelepo sai turvotuksen katoamaan mutta se ei huvita yhtään. Mä en tod. jaksa pysyä paikallani.
Hemokin oli sitten noussut!
Alisa84: Ootko kokeillu sitä aamulla ennen aamupalaa appelsiinimehun kanssa? Kun eikös sullakin ollut hemon kanssa ongelmia? Sori jos muistan ihan mäntyjä :ashamed: Mietin vaan että mulla se näytti toimivan kun oli noin hyvin noussut, päivystyksessäkin vielä oli 115 mutta nyt jo noinkin korkea, jipii B) Jatkan silti sen yhden syömistä, miksikäs ei.
Sydänäänet oli hyvät, A-vauvalla 138 ja B-vauvalla 145. A-vauva edelleen perätilassa, eli mun arvailut meni ihan prinkkalaan :LOL: No, kuulemma aikaa kääntymiseen on vielä vkolle 36 asti, siis oikeestiko?? No, eihän tässä sitten vielä mikään kiire ole jos 4vkoa aikaa. Pää vaan inhottavasti tunkee kylkiluihin niin että sattuu |O
Sf mitta taas itse mitattu.
Nyt siis painoa tullut jo 17kg, mut ei se nyt niin paha ole kun vauvoja on jo yli 3kg + kaikki härpäkkeet ja tää turvotus kattaa varmaan parisen kiloa.

Eipä muuta :wave:

BTL :heart: :heart: nytty + mytty 31+5

A-L-M Kurkkaappa peilillä sinne. Pullottavia verisuoniahan ne on ja ne todellakin näkee ja tulet kauhistumaan, mikäli sulla niitä on. :x Ru-mi-a. Vastapainoksi kannattaa sitten kurkata aamullakin, niin helpottaa kun huomaa etteivät mitään pysyviä =) Vauvan synnyttyä tämäkin vaiva paranee onneksi heti. Mulla on kyllä niin tuskaa, että aion seuraavalla lääkärineuvolalla, viikon päästä, pyytää sairaslomaa, jos ei lekuri itse tajua. Harmi vain kun on aamuaika ja tavara hyvässä kunnossa B)

lypy 29+6

Yhteistyössä