<3 PIKKUKAKKOSTA TOIVOVAT Vol. 29 <3

Hei vaan taas! Arvatkaapa mitä teen huomenna? Testin. Täti riehui kuin raivopää 1,5vrk ja lähti. Että mitä se nyt sitten oli? Varhainen keskenmeno vai kohdunulkoinen? Valemenkat ei käsittääkseni ole ainakaan runsaammat kuin normaalisti, vai voisiko?

Jennii onnea, vau!!! Nyt vaan liimaa pikkuiselle, että pysyy mukana ja viiva vahvistuu. Ihanaa :heart:

Penni kyllä mä ajattelin sitä sun tätä rauhoittavaa :) Ainakin nyt tuntuu siltä. Sen verran epämiellyttävältä kuulosti gynen selvitys toimenpiteestä. Sun synnytyskokemukset kuulostaa aika hurjilta ja epämukavilta... Uh. Toivottavasti se toivottava toinen synnytys sujuu aikanaan ilman lisälaitteita!! Ai niin, kysyit koska se mun tähystys on ja se on 23.7. Jos siis joku ei pelasta mua siltä :)

Peukut pystyssä Penni!!

Hiulu tule sitten kertomaan kuinka kävi! Peukkuja hurjasti sullekin!! Kai on suhteellisen yleistä, että alkuraskaudessa voi vuotaa verta kuukautisten aikaan? Ainakin mun lapsettomuushoidoissa ollut ystävä kertoi näin. Sitä siis toivotaan :)

Omaa... Kävin ostamassa testin valmiiksi, kun juhannuksen aikaan kauppojen aukiolot ovat rajalliset. Tarkoitus olisi tehdä se sunnuntaina aamulla, ellei menkat ole siihen mennessä alkaneet. Rinnat kipeytyi tänään, mutta mulla kipeytyy usein rinnat 2-3 päivää ennen menkkoja. Eli ei mitään ihmeellistä.

• Tykkää
Reactions: jenniii90
Pistän taas kyselyä, kun mun mielestä vastauksia on niin kiva lukea :)

Eli; millainen synnytys sinulla oli esikoisesta?

Aloitan ja kerron lyhyesti (tai katotaan kuin "lyhyt" mun sepustus nyt ikinä voi olla) omastani.

Pitkiä ja kivuliaita supistuksia alkoi tulla perjantain vastaisena aamuna noin kello 04.00. Ekat viisi tuntia tuli 4-5 tunnissa, mutta sitten tiheni muistaakseni 10 minuutin väleihin. Sen verran tuskallisiksi kävivät, että soitin miehen töistä ja lähdimme sairaalaan iltapäivällä. Pettymys oli todella kova, kun tyly kätilö naurahteli mulle vähättelevästi, että "ei nämä nyt ole oikeita supistuksia ole nähneetkään" -en ollut auennut yhtään. Sisuuntuneena kotiin takaisin, ja supistukset jatkuivat autossa pienen tauon jälkeen tosi kipeinä.

Sinnittelin illan tuskallisten ja säännöllisten supistusten kanssa ja kynsin sohvaa koittaessani kestää niitä. Päässä soi kätilön vähättelevät sanat, että tosisupistukset ovat vasta edessä ja miten aion kestää ne, kun olen harjoituksista jo ihan tuskissani. Iltakasilta oli pakko luovuttaa ja lähteä sairaalaan takaisin. Kätilö aikoi laittaa mut osastolle uni- ja kipulääkkeiden kanssa nukkumaan, ja sain todella tehdä töitä että edes tutki tilanteen. Kannatti, olin 8 senttiä auki! Viimeistä 2 senttiä odotettiinkin sitten vielä 6 tuntia ja kärvistelin kipujeni kanssa koko sen ajan ilman kivunlievitystä. En oikein muista miksi en sitä saanut, meni niissä kivuissa ohi. Ponnistin 1,5 tuntia ja sitten maailman ihanin ja rakkain tyttö oli maailmassa täysillä pisteillä :heart:

Sen jälkeen ponnistin istukkaa 1,5 tuntia, ja repaleinen istukka tuli ulos juuri ennen kuin jouduin kaavintaan. Sitten mua kursittiin kokoon vielä pari tuntia, ja lopulta urakka oli reilun vuorokauden jälkeen siltä erää ohi. Myöhemmin jouduin vielä kaavintaan, koska istukkaa oli kuitenkin jäänyt kohtuun. Aika kokemus, mutta maksoi vaivan. Mulla on aivan mielettömän ihana tytär!! :heart:

Viimeksi muokattu:
Hoidoissa mekin ollaan ja tänään soittelin sh:lle. Hän sanoi heti, että valemenkat tai keskenmeno, ettei oo kuullu, että hormonilääkkeet lyhentäis vuotoa, mutta valemenkat on yleensä niukemmat. Hmmm...kokonaisuudessa ehkä niukemmat oli, mutta sen mitä vuoti niin vuoti kuin niagara.

Testi tältä aamulta KOLyPU - Image - Aijaa.com Punasilmälaseilla ja mielikuvituksella tuohon tyhjään kohtaan voi tietysti kuvitella viivan, mutta... ei kai siinä kukaan mitään näe?

Esikoinen jätti tädin kyläilyn väliin, mutta antoi haamun testiin vasta rv 5+. Sh sanoi, että VOI olla, että hcg vaan nousee hitaasti,ettei apteekin testi vielä näytä.

********* Maanantai 24.6.2013*********

bubunen.................tyttö 08/10.................kp 2?4?/26 .................yk7
hiulu.......................poika 09/11.................kp 8/28-32............yk 3
yöperhonen-............poika 12/12.................kp16/29-30............yk7
Venla84..................tyttö 4/12 ..................kp 17/21-28...........yk 5
Penni79..................tyttö 7/12....................kp 21/24-26..........yk 7
oktonautti...............tyttö 02/09.................kp21/26-28............yk5
äiti -07...................tyttö 01/07.................kp22/28................yk19
mannamaaria.........tyttö5/12......................kp22/26-54............yk1
Wuf........................tyttö 02/09................kp31/28-30.............yk3
manije....................poika 7/12...................kp31/30................yk3
Läiti......................poika02/05.................. kp 38/33-39...........yk17

RKTT :heart:

JÄNNÄILIJÄT :popcorn:

TAUSTAILIJAT
Neiti Näpsän äiti (yk30)
Tahdokas (yk21)

PLUSSANNEET

Kesäkuu 2013

chiaraa(yk 5) , sini_tintti (yk 4),jenniii90(yk4)

Toukokuu 2013
Ihanamami(yk 3)

Huhtikuu 2013

SnowFlakes, Kolibrinkukka (yk5)

Maaliskuu 2013
pupup (yk 1), Susimieli (yk1)

Helmikuu 2013
Laala (yk9), Pörrö (yk3), Tagzy, Bethany, Jau11 (yk1), Niiskunenä(yk5), Sona82(yk6)

Tammikuu 2013
Kirskis, eskapismi (yk2), Kulkuriina (yk11), Pauki (yk8), Lempo (yk4), Viida (yk3)

Joulukuu 2012
Carriina (yk1), syysmyrsky (yk2), Bambini (yk4), Nöhvi1 (yk16/yk3)

Marraskuu 2012
iseeyou (yk3), nanna_ (yk1), kaneli83 (yk2/kkm), Vaniljainen (yk1), Crassula (yk3), Epa_88, Kista (yk4)

Päivityspyynnöt punaisella

Viimeksi muokattu:
Onnea Jenniii90:heart:

Synnytyksestä:
Menin keskiviikko päivänä kontrollikäynnille diabetekseni takia ja samalla ultrattiin.. Olin käynyt jo aiemmin liikkeiden vähyyden takia käyrillä.. Noh, ultrassa selvisi että istukan toiminta on heikentynyt ja jään osastolle, sanottiin että parin päivän sisään käynnistetään.. Monta kertaa päivässä otettiin käyriä ja koko ajan piti tehä liikelaskentaa. Perjantaina mulle sit tultiin sanomaan et lähe kotiin! Tuu maanantaina niin sit käynnistetään. Itkua tuhertaen siinä sit sanoin, etten uskalla lähtee kotiin kun en oikeesti tunne niitä liikkeitä!! Sovittiin sit et tuun la ja su kontrollikäyrille.
Lauantaina klo 12 menin sitte käyrille ja vaik istuin siinä käyrillä parisen tuntia, en saanu ku 2-3 liikettä, vaikka kätilö kävi painelemassa ja heiluttelemassa mun mahaa ja join useemman mukillisen vettä ja käyrä oli muutenki liian tasasta, ei ollu tarpeeks sykkeiden vaihteluita.. Sit sykket laski hetkellisesti 80 ja kätilö katto mua ja sano: "älä lähe kotiin enää! Jos lääköri meinaa laittaa sut kotiin niin mä puhun sille!" sit kätilö soitti lääkärille siitä käyrästä ja ku lääkäri tuli paikalle, se sano heti et ei laske mua enää kotiin! Siin vaihees olin tosi helpottunu!!
Mentiin ultraan ja lääkäri ultras tosi kauan ja sano et laittaa mut jatkuville käyrille ja katellaan missä välissä ruetaan käynnistelee.. Olin sit siinä käyrillä ja mies tuli paikalle ja sit lääkäri tuli sanoo et ruetaan käynnistelee, turha pitkittää.. Eli ensimmäinen sytotec murunen annettiin klo 15.15. Vähänväliä lääkäri kävi kattoo käyrää ja välillä se oliki ihan "normaalia" mut välillä liian tasasta ja ei muuta ku happinaamari naamalle! Välillä tuli nopeita sykkeidenlaskuja mut sit tuli sellanen pitkäkestonen, painoin kutsunappia ja kätilö tuli paikalle ja laitto hapen kovemmalle, eikä sykkeet noussu vieläkään ja kutsuttiin toinen kätilö paikalle niin vasta sit nous sykkeet! Lääkörille soitettiin ja se määräs kiireelliseen sektioon, koska ei ollu järkevää kattoa miten vauva ois kestäny kovemmat supistukset ja kun niitä laskuja tuli muutenkin kun supistusten aikaan!
Leikkuriin lähettiin siis juoksujalkaa ja siellä mä olin kauhusta kankeena et mitä nyt käy ja pelko oli valtava kun ei mieskään päässy mukaan... Siinä mut sit puudutettiin ja alettiin leikkaamaan ja kun kuulu aivan ihana pieni itku, vierähti multa samantien onnen ja samalla helpotuksen kyyneleet :heart: poika synty napanuora vartalon ympärillä klo 19.19 :heart:
Vauva vietiin pois salista ja mua ruvettiin kursii kasaan! Sit ku pääsin synnyttäneiden osastolle, jouduttiin viel oottaa et saatiin poika syliin! Sit sieltä tuotiin ihana pikkuruinen nyytti mitoin 2694g ja 47cm :heart: hetken aikaa saatiin ihailla murua, kunnes se kärrättiin lastenosastolle sokeritippaan..
Jälkeenpäin kiittelin lääkäriä, kuinka nopeesti se toimi, eikä jääny enää odottelee! Harmittaa toki etten saanu kokea normaalia alatiesynnytystä, mut ehkä ens kerralla :)

Synnytyskokemus:

Eka alkoi epämääräset supistelut 38+1 yöllä ja laimeni päiväksi. Seuraavana yönä supistelut lisääntyivät ja tulivat klo 04 alkaen n. 10-20 min välein.
Iltapäivästä supparit tuli jo 5-10 min välein ja sen verran kipeinä että arvasin nyt olevan tosi kyseessä. klo 18.30 lähdimme sairaalaan kun puhe ei enää onnistunut supistusten aikana kun kävi kipeetä.

Synnärillä klo 19, paikat auki vasta 2 cm. Jaloittelua, pallon päällä pyörimistä, ja vedet tuli puolen tunnin sisään (vihreä lapsivesi; siirryttiin heti synnytyssaliin ja anturit vauvan päälakeen; kaikki kunnossa vauvalla).

Paikat auki 3-4 cm muutaman tunnin päästä ja pyysin epiduraalin. Meni vasta kolmannella yrityksellä ja oli aika tuskaisaa touhua.. Onneksi kuitenki auttoi!
Tässä vaiheessa laitettiin oksitoniinitippa vauhdittamaan supistuksia. Jossain vaiheessa sain uuden satsin epiduraalia kun paikat oli 6 cm auki muistaakseni. Supistuksen tipasta huolimatta laantuivat ja hidastuivat. Kohtuun pujotettiin jokin anturi joka antoi parempaa tietoa supistusten tehosta.

Yöllä klo 04 paikat oli auki sen 9-10 cm ja alettiin ponnistaa. Ponnistettiin ja ponnistettiin ja vauva tuli kyllä tyrkylle muttei edennyt tarpeeksi. Supistukset hidastuivat aina vaan ja tilanne alkoi näyttää huonolta. Tunnin yrityksen jälkeen olin jo ihan voimaton ja kipu oli kova (epiduraali ei enää vaikuttanut lainkaan) ja päätettiin kutsua toisen kätilön lisäksi lääkäri paikalle.

Hän teki heti päätöksen käyttää imukuppia apuna, ja sen sisälle laittaminen vauvan päähän oli jotain aivan kamalaa. Pahempi kipu kun isoimmat supistukset tai ponnistus konsanaan. Lopulta kuppi saatiin paikalleen vauvan päähän (joka olikin sitten hiukan kallellaan, eikä siksi ollut tullut myöskään ponnistaessa ulos) ja yhdellä supistuksella saatiin ensi vauvan pää ulos, ja sitten hartiat autettua ja loppu "luiskahtikin" itsekseen. Selvisi myös että napanuora oli poikkeuksellisen lyhyt, ja todennäköisesti sekin esti vauvan kulkua alaspäin ponnistusvaiheessa.

Summa summarum; ei ollut helpoin synnytys mutta kipu unohtui kun vauva nostettiin rinnalle!!

Hoidoissa mekin ollaan ja tänään soittelin sh:lle. Hän sanoi heti, että valemenkat tai keskenmeno, ettei oo kuullu, että hormonilääkkeet lyhentäis vuotoa, mutta valemenkat on yleensä niukemmat. Hmmm...kokonaisuudessa ehkä niukemmat oli, mutta sen mitä vuoti niin vuoti kuin niagara.

Testi tältä aamulta KOLyPU - Image - Aijaa.com Punasilmälaseilla ja mielikuvituksella tuohon tyhjään kohtaan voi tietysti kuvitella viivan, mutta... ei kai siinä kukaan mitään näe?

Esikoinen jätti tädin kyläilyn väliin, mutta antoi haamun testiin vasta rv 5+. Sh sanoi, että VOI olla, että hcg vaan nousee hitaasti,ettei apteekin testi vielä näytä.
Jos sulla vaan hcg nousee hitaasti ja tämä on haamujen esiäiti? Parin päivän päästä uudestaan testi, niin varmaan sitten pitäisi näkyä joku hailukka haamu, jos olet raskaana? Peukkuja, hurjasti!!! :hug:

Kiitos synnytyskertomuksista Penni ja Yöperhonen! Minusta ne ovat todella mielenkiintoisia! Eipä ollut teilläkään helpot synnytykset kummallakaan...

Tänään tullut jo verta vessakäyntien yhteydessä. Se oli sitten siinä varmaan se kierto. Neiti Näpsän äiti, pidän kuitenkin vielä nuo vanhan kierron päivät kunnes tutut kivut alkavat! Kiitos! Mutta olen ihan varma, ettei tärpännyt. Kai se sitten on hyvä, että se tähystys on niinkin pian, selviää jos tässä on jotain vikana kun luteaalivaihekin jää niin lyhyeksi joka kierto :( Nyt kyllä harmittaa :'(

Puhuttiin juuri miehen kanssa juhannuksen vietosta, sanoin, että joku vuosi voisi jonkun mökin vuokrailla tai vaikka telttailla. Hän sanoi siihen, että ei varmaan ainakaan ensi vuonna. Minä vähän, että ?. "No kun ei varmaan ihan vastasyntyneen kanssa viitsi" <3 Ihanaa, että hänkin jaksaa vielä uskoa, että meillä ois ens vuonna vauva <3

Kävin ostaa digin. Ei oo vielä tullut tehdyksi, kun antaa mulle kuitenkin "ei raskaana" ja en halua sitä tekstiä nähdä. Tietääkö joku sen herkkyyttä, CB digi siis, apteekissa eivät tienneet.

Juhannushuomenta ja samalla toivotan kaikille oikein hyvää juhannusta!

Hiulu herkkuus 25 siinä CB digissä. Toivotaan, että ensi juhannus ei ole telttajuhannus! Tule sitten kertomaan kuin kävi.

Mä tein nyt kaapissa odottaneen testin, kun tuhruttelukin alkoi. Nega oli ihan odotetusti, vaikka dpo 12 on mulle aika aikainen (hcg erittyy hitaasti). Mutta siis heitin jo hanskat tiskiin kun tuhru alkoi, eli eiköhän ole ihan oikeassa. Sitä kohdun tähystystä odotellessa :(

Hyvää juhannusta kaikille!

Jaa-a. Digi päräytti mulle sen minkä tiesinkin "Ei raskaana, ohjekirje 2-3+" Eli joo todennäköisesti en ole, mutta jos olen niin tuon 2-3. Että sitten sellanen romutesti osui tänne tällä kertaa.

Avattuna tulos ois tämmöinen:
TX4IIe - Image - Aijaa.com

Eli hailakat viivat löytyy, toisesta reunasta vähän tummemmat, että toivottavasti ei hämää teitä, jotka haluatte tiirata. Mutta sen verran selkeät, että mieskin näki. Raskaana? Uutta testiä vaan kehiin tai juhannuksen jälkeen veritestiin mars.

Hiulu: Johan on huono tuuri testin kanssa! Mä hyppisin seinille tossa vaiheessa että olenko raskaana vai enkö ole?! Pyydä ainakin hyvitys testistä valmistajalta, on noi digit sen verran kalliitakin..

Bubunen: Voi ei.. No, mä luulen että mullakin leikkaus tulee halusin tai en. Täällä on nyt oviksesta 5 päivää, eli alkuviikosta odottelen tuhruja ja loppuviikosta vuotoa. Tuhru alkaa aina dpo 8 (tai 9), ja menkat dpo 11-12. Eli lyhyt luteaalivaihe mullakin. Siihen on kyllä onneksi sitten keltarauhashormonit saatavilla, sanoi lääkäri, kun on tutkittu ensin verikokein asia. Endo kuulemma aiheuttaa tuotakin vaivaa - kuten myös tuhruttelua ennen kunnon vuotoa.

Ei tätä lapsentekoa kyllä helpoksi ole meille kaikille tehty.

Anyway: Mukavaa juhannusta itse kullekkin! Me mökkeilemme rauhakseen ja rentoudumme.

Heissan! Mites on juhannus sujunu? Joko hiulu on saanu selvyyttä tilanteeseen? Täällä eletään piinaviikkoa pahimmillaan, taitas olla dpo9-10. Aattelin huomenna tehä testin, vaikka ihme olis jos tästä kierrosta plussaa tulis. Oireita ei juurikaan oo, sellasia perinteisiä pms-tyyppisiä mitä yleensä. Pari päivää on ollu tosi flunssanen olo, kurkku kipee ja seminuhaa mut ei kuitenkaan mee pahemmaks. Nännit vähän aristaa ja mahaa viiltelee. Esikoisesta muistan et joskus viikkoa oviksen jälkeen alkoi nännit aristamaan tosi kovasti, muita oireita tuli vasta plussan jälkeen. Silloin muuten en tehny kun sen yhden ainoan testin, nyt tuskin riittää :)

Mukavaa sunnuntain jatkoa! Me lähetään turisteilemaan :)

Neiti Näpsän äiti, mulle voisi päivittää seuraavan:
bubunen.................tyttö 08/10.................kp 2?4?/26 .................yk7

Nuo kiertopäivät voisi olla tuolla tavalla, koska en oikein itsekään tiedä miten ne olisi viisainta laskea. Vuotoa taisi tulla eniten silloin ekana "tuhruttelupäivänä" neljä päivää sitten, mutta järkyt menkkakivut alkoivat vasta eilen. Ehkä pysyn eniten kärryillä, jos ovat näin... Onko se NNä sulle ihan ok tuo tapa, vai onko liikaa muutettavaa? Kiitos!!! :flower:

Jennii jee, hieno juttu! Toivottavasti seurataan sua pian!!

Penni niinpä... *huokaus* :hug:

tässä mun Synnytyskertomusta hippasen sekavaa kai on mutta oleellinen selviää :)

mun laitokseen meno alkoi sillä että perjantaina oli yliaikaiskontrolli- päivä , jossa lääkäri siis pyöräytteli nyrkkiään joka tuntui inhalta mutta siis näinhän useille tehdään jotta avitetaan paikkoja avautumaan,
maanantaille varattiin käynistysaikaa viikoille 42+1
perjantai illalla rupesi tuntumaan supistuksia silloin oli viikkoja 41+5 supistukset oli tuntuvia mutta latistui aina aamuun mennessä,mutta unet meni, lauantaina niitä tuntui jälleen ja latistui, illalla taas samoin ja jälleen meni unet kun supisti, sunnuntaina soittelin kättärille kun rupesi tulemaan veristä vuotoa ja sanoivat että sinne samantien, soitin siskon viemään meidät laitokselle, siellä oltiin 11-12 aikaan sunnuntaina päästiin tarkkailu huoneeseen käyrille ja kätilö tutki mistä veri lähtöisin mutta ei huomioinut mitään hälyttävä vaan oli ilmeisemmin kohdunsuulta.
Noh siinä oli sitten kätilö käynyt keskustelemassa paikoista synnytysosastolle pääsystä. Ja mahdollisuus siihen oli,vaikka menee hetki, päästiin odottelemaan toiseen tarkkailuhuoneeseen ja odottelemaan, sain ruokaakin siinä välissä kun oli juuri heillä ollut lounastarjoilu.
kätilö tuli meidät hakemaan osostolle joskus klo 15 jotain? jossa selittelivät miten homma etenee ja käynnistys aloiteltiin kalvojen puhkaisulla, klo 15.40 kesti pitkään ennen kun rupesi kunnolla tapahtumaan,klo 18 säännöllisisä supistuksia rupesi tulemaan joita aviteltiin oksitosiinilla, illalla/yöllä vaihtui kätilö, supistuksia oli tullut tasaseen tahtiin mutta mitään lievitystä ei ollut käytössä kun ainakun supistus tuli puristin sängyn reunaa ja laitoin vastaan ja hengitin, yöllä 2-3 aikaan kätilö ehdotti supistuksiin ilokaasua, joka oli kyllä hyvää kamaa pää meni totaali sekaisin, mutta vain sen takia että oli pikkasien laitettu väärät suhteet tulemaan aluksi mutta tilanne korjantui kun sain lisä happea, ilokaasun ansiosta miehelläkin oli hauskaa mun kustannuksella synnytyssalissa, kun höpöttelin niitä näitä jatkuvan hikan säestyksellä.
jossain vaiheessa yöllä kätilö ehdotti mulle kai kohdunkaula puudutetta jonka tuli joku mieslääkäri laittamaan ja oli sillon omasta mielestä järkyttävää että sinne tulee mies :0 :LOL:
no lääkäri tuli ja oli juuri puuduttamassa kun tuli samalla supistus jolloin en tiennyt kiroonko ukkoa vai supistusta mutta lääkäri vaan siihen sanoi että huuda jos on tarve mutta mulla pääsi siinä vain pelkkä V*TTU kovaan ääneen, en siis huutanut.
eipä tuo puudutus mitään vaikuttanut mun ukkovarvas siinä taisi vain puutua kun kävely oli hankalaa tai no olihan se hankalaa kun oli tippa, pinni haaroissa sekä laite toisessa kädessä, että ei ollut mikään milyttävä kokemus kun kävi vessassa ja yritti päästä istumaan kun aina oli joku edessä.
no aamu koitti kello oli jotain 7.30, taas vaihtui kätilö tuli sama kätilö joka oli illallakin, tutuki tilanteen ja huomasi että lapsivesi vihreää, soitto lääkärille joka tarkasti tilanteen päätti että kiirrellinen leikkasupäätös tuli klo 7.45 ja leikkuri päätöksen jälkeen otin yliannostusta ilokaasua kun säikäähdin/petyin päätöstä, oksensin kätilö siihen että ihan hyvä että tuli ulos ja antoi mulle suolaliuosta pienen mukin joka oli aivan kamalaa.
Leikkurisa oltiin vähän vaille 8 jolloin tehtiin selän putsaus ja laitettiin puudutus ja putsattiin vatsa.
klo 8.26 syntyi 9 pisteen tyttö.
sitten kursiminen kokoon ja heräämöön jossa mulle laitetiin tosi sexyt tukisukat, mulle tuli huono olo ja naama rupesi kutisemaan sain lisähappea ja selvisi että sain kai puudutteesta allergisen reaktion.
3 tuntia olin heräämössä ja klo 12 aikaan mut tultiin hakemaan osastolle tytön ja miehen luokse, sitten rupesikin tulemaan kukkapakettia ja lahjaa ovista kun oli, kun olin vain äidille ja siskolle ilmoittanut menosta laitokselle, mutta miehen äiti oli käsittääkseni yrittänyt soittaa miehelle ja kun ei ollu vastannut niin soitti laitokselle ja sen jälkeen oli soittanut kukkakauppaan.

neiti siis painoi 4210g ja oli 53cm pitkä
vaikka noin kuukausi aiemmin polilla käydessäni lisätutkimuksissa oli käsikopelolla mitattuna koko 3kg-3,5kg,.
tutkimuksessa kävin siksi kun sykkeet olivat neuvolalääkärin mielestä liian korkeat. olisiko ollut jotain 160-170? hetkellisesti..
polilla ei nähty mitään poikkeavuuksia tai hälyttävää silloin.

no joo mutta siis siihen laitoksella oloon. eli maanantai aamuna kun oli siis mut leikattu ja päivällä tulikin jo vieraita katsomaan.
illalla kätilö tuli juttelemaan ja käytiin hakemassa ruokatiloista kiisseliä kun en saanut syödä leikkauksen jälkeen. niin kätilö ihmetteli kuinka voin nousta ja kävellä noin hyvin. kun normaalisti leikkauksessa olijat ovat olleet todella kipeitä.. olihan mulle tuotu särkylääkettäkin yöpöydälle mutta en niitä syönyt kun ei tarvinnut, yöllä oli tuotu vähän lisää, ja taas aamulla.
noh tiistai aamuna kun aamupala koitti lähdin menemään ruokatiloihin hakemaan aamupalan niin sinne päästyä tuntui että nyt valuu reisissä jotain , lattialle jäi lammikko kävelin sitten hoitajien luokse joku meni siivoamaan ja kätilö ja hoitaja tuli mun kanssa huoneeseen tutkimaan ja selvisi että haava vuotaa nestettä, lisää toppauksia siis vattaan. ja kaikki oli sen jälkeen ok. keskiviikkona oli kotiutumistarkistus neidillä ja oitaisiin saatu lähteä kotiin muistaakesi torstaina, mutta keskiviikkona omaan tilaani tuli pieni muutos, tulehdusarvot kohosi oli kuumetta, ja haavassa kuumotusta. Suoneen antibioottia, torstaina til anne rupesi olemaan parempi tulehdusarvot laskeneet, joten saimme perjantaille luvan kotiutua. taskussa reseptejä kahteen antibioottiin,sekä veritulppaa estävä lääke joka piikitettiin vatsaan. Ja siitäkin lääkkestä mitä ilmeisemmin tuli lievä allerginen reaktio kun vatsani kutisi ties kuinka pitkään lääkkeen lopeetuksen jälkeen.
mutta vaikka munkin tilanteessa oli kaikkea erikoista niin ei se ole aiheuttanut mitään paniikkia seuraavaan odotukseen viitaten jos sellaista nyt koskaan tulee. vaan mielenkiinnolla ollaan sitten mukana mitä tuleman pitää. hauskoja tilaneteitakin musitan laitokselta kun synnärissä olimme niin ukko raukka joutui nukkumaan säkkituolissa ja jos painoin hälytysnappia niin se ei toiminut niin ukolle huusin että ylös että tarviin kätilön johonkin mutta summeri ei toimi.. no ei toimi jos se on irti seinästä.. :stick:

Onnittelut jennii90! Perästä tullaan toivottavasti :) Jospa se kuuluisa kesän taika alkais toimia itsekullakin, kuulemma valoisa aika lisää hedelmällisyyttä.

Hurjia synnytyksiä teillä ollu! Mulla meni aika oppikirjamaisesti, mitä nyt käynnistyi hieman etuajassa 36+3 ja likka syntyi pikkuruisena 43cm ja 1940g :) Aamulla oli menkkakipuja ja tuli verta eli piti lähtee kiireellä synnärille. Siel ultrattiin ja tutkittiin ja huomattiin et tyttö tosiaan hirmu pieni ja jos ei synnytys lähe itekseen ni sit käynnistetään, olin sentin auki... Osastolle pääsin odottelemaan ja supistelikin jonku verran. Neljältä meni vedet, just kun mies kerkes lähtee syömään :) Illan mittaan supistukset kipeytyi mut aika harvakseltaan tuli ja mies pistettiin sit yöks kotiin. Yllätys yllätys puol tuntia miehen lähdöstä alkoi säännölliset kipeet supparit ja puuskutin pitkin käytäviä, oli toisaalta hyvä et sain ihan rauhassa keskittyä niihin. Puolilta öin alkoi taas reilummin lirahdella lapsivettä ja se oli vähän veristä ja meikä oli paniikissa. Ei syytä huoleen, olin auennu 3cm ja saliin epiduraalia hakemaan. Mies oli just kerenny peiton alle kotona kun hätistin sen takas synnärille ja kerkes paikalle kun puudutus oli saatu laitettua. Tunnin verran sain lepäillä kunnes alkoi tuntuu kovaa painetta ja hupsis kokonaan auki! Ponnistelua 23min ja klo 2.23 tyttö syntyi :) Istukka ei sit tullu itekseen vaan irrotettiin käsin, karsee kokemus! Verenhukkaa tuli aika paljon ja olo oliki aika heikko pari päivää. Vierihoitoon en tyttöö saanu, valvontaosastolla kävin hoitamassa ja ite kun pääsin kotiin, siirtyi pikkuinen lähisairaalaan kasvamaan. Viikon päästä pääsi sitte aarrekin kotiin kun tuli 2kg täyteen :)

Syytä tytön pikkuseen kokoon ei löytyny, muuta kun pieni istukka ja jännittää kyl et toistuuko sama uudessa raskaudessa. Ainakin pitäs päästä useemmin ultraan tsekkailemaan kasvua. Kun nyt eka sais sen plussan... Joo epätoivo alkaa nousta. Eilen illalla jo luulin et menkat alkoi kun tuli kunnolla punasta, eipä tullu uudelleen ja tänään ei mitään, mahaa vaan vihloo. Kp 24 menossa. Uutta kiertoa odotellessa.

Moikka!

Täällä mennään ihan ilman mitään oireita menkoista edes:kieh:
Mutta saisko ton paivityksen oikeaks? Eli se on tänään seuraava;
Läiti......................poika02/05.................. kp 36/33-39.........yk 18

Kivaa lukea muiden synnytyksistä!

Tämä kierto taitaa nyt olla hyödynnetty ja seuraavaksi vain odotellaan.. Toiveet on taas korkealla, vaikka jälleen ajattelin etukäteen, että ei ehkä vielä(kään) tärppää.

Mulla ennakoivat supistukset taisi alkaa siinä rv36 ja rv38 neuvolan täti sanoi, että ihan lähiaikoina varmaan syntyy. Monina öinä sain supistusten takia nukuttua vain kolmisen tuntia. Lasketun ajan paikkeilla kävin nukkumassa sairaalassa yhden yön kipu- ja unilääkkeiden avulla (perussairauden takia) ja se helpotti väsymystä ja univajetta todella paljon. Ennen lähtöä sairaalasta jouduin olemaan käyrillä yli kaksi tuntia, kun pikkuinen ei meinannut millään rauhoittua ja sykkeet meni kahdensadan molemmin puolin tuntikausia. Sairaalareissun jälkeen supistukset vähenivät ja yliaikaiskontrolliin mentiin rv41+5. Tytön kokoarviot olivat ekalla arviolla 4,4kg ja tokalla 4,2kg. Päätettiin samantien käynnistää synnytys ballongilla. Ballonki laitettiin paikalleen n. klo 11 ja sen jälkeen lähdimme kaupungille syömään lounasta. Varsinkin automatkoilla tuli kovia kipeitä supistuksia. Lounaan jälkeen ajoimme kotiin lepäilemään ja kävimme kävelemässä. N. klo 14 aikoihin vähän kiristin ballonkia ja se tulikin pois! (->merkki siitä, että on auki n.3-4cm) Supistukset helpottivat heti ja olo oli yllättävän pirteä. Ballongin tultua ulos pitää lähteä sairaalaan, sairaalassa kylläkin ihmettelivät jostain syystä, että tulimme niin nopeasti. No, käyrillä olin siinä reilu pari tuntia ja sitten puhkaistiin kalvot klo 17 paikkeilla. Olin n. 5cm auki. Sitten kivut kovenivat aika nopeasti ja aloin olemaan lääkkeiden tarpeessa, päästiin synnytyssaliin ja kokeilin ilokaasua, josta siinä vaiheessa oli vähän apua kokeilin myös jumppapalloa ja kävelemistä, mutta kivut alkoivat olemaan todella pahoja ja pyysin epiduraalia. Kätilö halusi siinä vaiheessa vielä viedä mut kylpyammeeseen. Siihen mennessä, kun amme oli täynnä, tunsin että mulla menee taju niiden supistusten aikana ja niitä tuli ihan koko ajan. Viimein kätilö suostui mun pyyntöön epiduraalista ja sain sen joskus klo 19 jälkeen ehkä. Olin kaikista kivuista huolimatta edelleen sen 5 cm auki. Näin jälkikäteen olen ihmetellyt sitä, etten saanut epiduraalia aiemmin. Ensimmäiset 2 h epiduraalin saamisesta kului toipuessa niistä kivuista ja pelkäsin puudutuksen loppumista 2,5h epiduraalin jälkeen alkoi ponnistuttaa, kivut eivät niinkään vielä tuntuneet, mutta uusi epiduraaliannos rauhoitti ponnistuksen tarpeen ja sain viimein myös levättyä. En pystynyt yrityksestä huolimatta käymään vessassa ja mut katetroitiin, mulle laitettiin oksitosiinitippa ja jossain vaiheessa myös se supistuksia mittaava laite. Mun supistusten voima oli olematon ja vauva edelleen aika ylhäällä. Pari tuntia toisen epiduraaliannoksen jälkeen alkoi ponnistusvaihe ja noin puolessa välissä ymmärsin, että miten homma hoidetaan ja sen jälkeen se meni melko nopeasti. Ponnistusvaiheeseen meni yhteensä 22 minuuttia, mulle annettiin välilihan puudutus ja tehtiin eppari. Tyttö oli 51cm, 4196g eli mun mittoihin nähden aika iso, mutta silti hän oli siro (maha kylläkin oli pyöreä =D). Istukka oli yli 900g! Kursimisten jälkeen yritin nousta mieheni ja kätilön avustuksella ylös ja pyörätuoliin/toiselle sängylle, mutta taju meni. Taisin menettää verta aika paljon synnytyksessä.
Parin päivän ajan jouduin aina valmistautumaan ylös nousemiseen vartin verran juomalla vettä, etten pyörtyisi. Parin päivän päästä en edes päässyt suoristamaan itseäni seistessä ja verikokeissa todettiin tulehdusarvojen olevan vähän koholla. Pari antibioottia onneksi auttoivat ja pari viikkoa synnytyksestä käytin säännöllisesti kipulääkkeitä, että pystyin liikkumaan edes jotenkin.
Ei ollut helppoa, mutta ponnistusvaiheesta jäi yllättävän positiivinen fiilis =D Epiduraali toimi täydellisesti ja epparinkin ottaisin kaikesta huolimatta uudelleen.

Viimeksi muokattu:
Heissan!

Jokos hiulu on saanu selvyyden asiaan? :) Täällä ootellaan menkkoja huomiseksi, tällön ois kierto sen 32päivää niinkö viimeksi.. Mut senpä näkee huomenna! :) Jospa itekki raapustais tuota kertomusta..

Yliaikaiskontrolliin mentiin 41+5 aamulla, lääkäri otti sisään kun lapsivesi oli vähän vähentyny(muuten ois pistäny vielä kotia). Paikat oli vielä aivan kiinni. Päivän aikana osastolla ehdin saada kaks tablettia suun kautta, kolmatta en enää saanu kun käyrille piirtyi tarpeeksi supistuksia. Ei siis tuntunu miltään, vähän selässä. Illan ja yön mittaan supistuksia alkoi tulemaan, ei säännöllisesti mutta kuitenkin estivät nukkumisen ja sängyssä olon. Hoitajan kehotuksesta kokeilin kaurapussia ja lämmintä suihkua mutta ei niistä ollut mitään apua, limatulppa tuli suihkussa. Yöllä 3? aikaan hoitaja teki sisätutkimuksen ja edistystä oli tapahtunut ehkä sentti. Pisti minulle kipupiikin takapuoleen että sain nukuttua yön rauhassa.
Aamulla lääkärinkierrolla n.klo9 paikat avautuneet n.3cm, alettiin tekemään siirtoa synnytyssaliin. Supistuksista ei tietoa. Miehelle soittelin lääkärin käynnin jälkeen että lähtee töistä tulemaan sairaalaan..Saliin päästiin ennen kymmentä, auki olin 4-5cm. Oksitosiini laitettiin tippumaan, supistuksia alkoi hiljalleen piirtymään, ei vielä kamalan kipeitä. Joskus 11 jälkeen puhkaistiin kalvot, jonka jälkeen supistukset kovenivat äkisti ja säännöllistyivät(tästä laskettiin synnytyksen alkaneen). Ilokaasun sain käyttöön, hyvin auttoi ja tällä pärjäsin todella pitkään. 12aikaan alkoi tuntumaan että haluan epiduraalin, lääkäri tuli melko pian paikalle laittamaan sitä. Epiduraalia ei saatu laitettua, yritti varmaan kolme kertaa!! Viimeisellä yrityksellä alkoi tuntumaan ponnituksen tarve, silloin piti sanoa että myöhästä enää laittaa! :)
Ponnitusvaihe alkoi, jonku kerran ehdin kokeilla kun kätilö huomasi että pojan sydänäänet laskevat aina supistuksen aikana. Minua pyöritettiin sängyllä milloin kontallaan ja milloin taas istumaan. Yhtäkkiä saliin pelmahti pari lääkäriä ja kätilöitä lisää ja lääkäri kertoi että nyt avitetaan imukupilla, vesikin oli muuttunut vihertäväksi. Alapäätä hieman puudutettiin, tehtiin eppari ja imukupilla avitettiin poika ulos. Virkku poika oli heti synnytyksen jälkeenkin vaikka kaikki tapahtui sitten niin nopeasti. :)
Repesin melko pahasti, olikohan toisen asteen repeämät ja tuolla emättimen sisällä sekä se eppari. Niitä tikkailtiin hyvä tovi, ei tuntunut puudutteen ansiosta. Verta menetin 800ml, oli aika huteraa menoa. Salissa en vielä uskaltanut vessaan joten katetroitiin minun pyynnöstäni. Pyörätuolilla kärrättiin osastolle. Siellä meinasin vessaan pyörtyä kun ensimmäisen kerran menin yksikseni. Istuminen oli aivan kamalaa pitemmän aikaa synnytyksen jälkeen, mutta särkylääkkeillä ja pötköttelyllä sekin homma helpotti! Supistukse tuntui koko aikana vain ja ainoastaan selässä. Ennen käynnistystä kotona oli tullut vain muutama supistus, jotka osasin yhdistää supistuksiksi vasta synnytyksen jälkeen.. :D
Homma oli nopea kun se lähti käyntiin! :) Kestoksi merkattiin 1:48 ja toinen vaihe 8min ja kolmas 14min. Itellä hieman muisti pätkii tuon loppuvaiheen osalta, olin niin ilokaasupöllyissä.. :D Pojalla tosiaan oli mittoja 3290g ja 48cm, että oli pieni siihen nähden että syntyi 41+6.

Synnytyssaliin päästyä puhelin kätilön kanssa että haluan hyvissä ajoin epiduraalin, ainoa asia mikä oli mielessä että jos sitä ei ehdikkään saada. Kätilö rauhoitteli että ensisynnytykset yleensä ovat pitkiä että kyllä sen ehtii. Vaan kappas miten kävikään. Näin jälkeenpäin tuolle voi jo hymyillä! :) Ja olla itsestä ylpeä kun kestin homman ilokaasulla. Kipukynnys luultua korkeampi luultavasti! :) Yhtään en ole miettinyt että toista en kyllä tee. Vaikka tuo ei ihan oppikirjojen mukaan mennyt niin silti.

Tulipahan sepustus. Toivottavasti siitä joku saa selvää! :) Synnytyskertomuksia tosiaan kiva lueskella, aina niin erilaisia!

Viimeksi muokattu:
No, selvyyden ja selvyyden, mutta ei tässä raskaana olla. Tein eilen testin herkällä testillä - ei edes tiirailtavaa haamua :/ Eli jospa kyseessä oli sitten varhainen keskenmeno, joku hormonihäiriö tms. + kuvittelen/-lin oireita.

Jep ei tälläkään kertaa. Ens kiertoon sit ovistestit. Plussaonnea muille!

Kp1/25-28 (sorry en saa kännyllä tätä punasella)

Muoks. Mitä ihmettä oikeen tapahtuu... Eli ei sittenkään vuotoa, aamulla tuli lorahdus punasta kakkoshädällä (anteeks...) ja sitte ei mitään! Pms-oireitakaan ei oo, yleensä tissit on turkasen kipeet ja etoo, nyt vaan vähän vihloo alamahaa iltasin. Testejä oon tehny 2, ei mitään viivan tapastakaan. Teen aamulla digin jos ei vuoto ala. Höh, mä jo kerkesin olla hyvilläni lyhyemmästä kierrosta, ois seuraava ovis osunu sopivammin. En jaksa plussaan uskoa :(

Viimeksi muokattu:
äällä kp 24/24-26 ja hetken ehti olla taas toiveikas kun tuhruilu ei alkanut "ajallaan" dpo 8-9. Menin sitten tänä aamuna dpo10 testaamaan negan ja heti perään alkoikin tuhrut. Eli seuraava päivitys onkin sitten kun menkat kunnolla alkaa. Tähän alkaa jo turtua (yk 7) , sympatiat on kovin kyllä niillä jotka vuosikausia yrittävät..En tiä miten pää sen kestää.

Bubunen: sen verran hyviäkin uutisia että lääkäri soitti magneettikuvista ja kertoi että endo vaikuttaa levinneen vaan pinnallisesti (useina pesäkkeinä kylläkin) ja pitäisi olla hyvin operoitavissa tähystyksellä. Eli ei näkynyt isoa myttyrää suolessa mitä pelättiin. Puhui muuten kanssa että kohtukin siinä tähystetään ja samalla katsotaan onko tuubat auki.Siksi pitää olla operaatio tiettyyn aikaan kuukautiskiertoa että kohdun limakalvo on jotenkin hyvässä vaiheessa tutkimuksen kannalta. Nyt ois sitten vielä pari kiertoa aikaa pikku ihmeelle tapahtua ennen leikkausta.

Yhteistyössä