V
vierailija
Vieras
Kuinka moni vaihtaa kolmipäiväiseen työviikkoon nyt kun palkasta jää enemmän käteen? Itse ajattelin jatkossa tehdä 3x9 tuntia viikossa.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Kolme päiväinen riittää minullekin. 21 tuntia vko on ok
Voithan ottaa jonku vanhuksen kotiin tai vaikka pariskunnan?...se teen 6 tuntia enemmän. Ihan tuohon ei voi tiputtaa tai sitten pitäisi downsiftata
Montako olet itse ottanut?Voithan ottaa jonku vanhuksen kotiin tai vaikka pariskunnan?
En yhtään mut miksei? Ne hoitavat sinutkin, jos satut sairastumaanMontako olet itse ottanut?
Koita saada sellakka pois ihmisten sapuskoista. Se tukkii ohuita tiehyitä. Vai loppuisiko jollakin työt?Ei minun palkasta jää yhtään enemmän käteen eikä tilille
Ööö... Miksi joku hyväkuntoinen vanhus haluaisi muuttaa meidän peräkammariin?En yhtään mut miksei? Ne hoitavat sinutkin, jos satut sairastumaan
Miten sinun luona asuva vanhus hoitaisi minua?En yhtään mut miksei? Ne hoitavat sinutkin, jos satut sairastumaan
Sulla on siis liian huono palkka. Orpo-Purran päämäärä on, että rikkaille annetaan sen verran enemmän rahaa, että pärjäävät 3 päiväisellä viikolla, mutta tavallinen duunari voi sitten paiskia 6 päivää viikossa. Mitäs ei ole kouluttautunut lääkäriksi tai asianajajaksi.Ei minun palkasta jää yhtään enemmän käteen eikä tilille
Teen töitä viikossa noin 50 tuntia. Periaatteessa työaika on 40 tuntia, mutta ylempänä toimihenkilönä hyväpalkkaisessa duunissa joutuu yleensä yksityssektorilla tekemään ekstraa. En olisi tässä asemassa jos aina olis ollut sellainen asenne, että perustaso riittää.
Tienaan jotain 7000 €/kk. Mulle riittäisi 4000 €/kk, etenkin kun verojen jälkeen saisi suhteessa paljon enemmän tuolloin. Ongelma on vaan se, että ei tätä työtä voi tehdä 60-70 prossan työajalla.
Nyt sit paahdan, säästän ja sijoitan. Toiveena olisi, että n. 5 vuoden päästä voisin oikeesti downshiftata. Toisaalta luulen, että vaikea löytää sopivaa työtä. Pitäisi kuitenkin olla haasteellista, mutta kuitenkin sellaista, että voisi tehdä 3-4 päivän työviikkoa. Epäilen vahvasti.
Yrittäjyys olisi vaihtoehto, mutta itseni tuntien se johtaisi vaan isompaan työmäärään, riskiin jne. Ei kannata.
Linkki?50 h/vko saisi tuon 7ke jo kaupan kassalla. Tai itse asiassa saa enemmänkin
Mihin sijoitat ja mikä on tavoite?Teen töitä viikossa noin 50 tuntia. Periaatteessa työaika on 40 tuntia, mutta ylempänä toimihenkilönä hyväpalkkaisessa duunissa joutuu yleensä yksityssektorilla tekemään ekstraa. En olisi tässä asemassa jos aina olis ollut sellainen asenne, että perustaso riittää.
Tienaan jotain 7000 €/kk. Mulle riittäisi 4000 €/kk, etenkin kun verojen jälkeen saisi suhteessa paljon enemmän tuolloin. Ongelma on vaan se, että ei tätä työtä voi tehdä 60-70 prossan työajalla.
Nyt sit paahdan, säästän ja sijoitan. Toiveena olisi, että n. 5 vuoden päästä voisin oikeesti downshiftata. Toisaalta luulen, että vaikea löytää sopivaa työtä. Pitäisi kuitenkin olla haasteellista, mutta kuitenkin sellaista, että voisi tehdä 3-4 päivän työviikkoa. Epäilen vahvasti.
Yrittäjyys olisi vaihtoehto, mutta itseni tuntien se johtaisi vaan isompaan työmäärään, riskiin jne. Ei kannata.
Missä maailmassa sä elät?50 h/vko saisi tuon 7ke jo kaupan kassalla. Tai itse asiassa saa enemmänkin
Mihin sijoitat ja mikä on tavoite?
Aikamoinen lasti velkaa kun peilaa sitä ikävuosiin.Sijoittelen aika sekaisin kaikkeen. Ei kauheen suunnitelmallisesti, mutta aina kun ylimääräistä kertyy. Nyt 50-vuotiaana velkaa on 300 000, mutta kun korot laskeneet niin tuo ei ole ongelma. Minulla on sitten kuitenkin omakotitalo, sijoituskaksio Helsingissä ja kesämökki. Lainat ovat noihin kahteen ekaan. Jos nuo kaikki myisi, niin uskoisin että aika lähelle milliä pääsis. Tietenkään en myy, mutta jos rupeis hirvittää niin velat voisi kuitata vain tuon sijoituskaksion myynnillä.
Lisäksi minulla on osakevarallisuutta 200 000.
Toki mulle joskus tulee perintökin kohtuullisesti, mutta koska oma tilanne on sen verran vakaa, niin varmaan luovun perinnöstä ja se menee suoraan sitten lapsille. Turha maksaa monessa portaassa perintöveroa. Sitä en tosin tiedä millaiset nuo perintöverot tuossa tilanteessa, joka toivottavasti tulee vastaan mahdollisimman pitkän ajan päästä, on. Vanhemmat on 80v ja hyvissä voimissa. Miehen vanhemmat hiukan vanhempia ja heidän kunto ei niin hyvä. Uskoisin kyllä, että miehenikin luopuu perinnöstään.
En ole tarkkaan miettynyt miten tuo perintöhomma menee, kai me sitten maksaisimme lastemme perintöverot.
20-luvun alussa on ollut satumaisen hyviä hetkiä sijoittaa, jos vain hermo on pitänyt: korona, Putinin hyökkäys Ukrainaan ja Trumpin tullisekoilut.Ei tasan käy onnen lahja. Minulla on korkeakoulututkinto, mutta en ole oikein koskaan saanut koulutustani vastaavaa työtä. En varmaan vaan ole monilta osin sellainen, että pärjäisin työelämässä niin hyvin. Nyt teen tappavan tylsää hommaa alhaisella palkalla, mutta siihen lie tyytyminen. Ei tässä lähes 50v ilman kunnollista "oman alan" kokemusta oikein tahdo niitä duuneja saada. No työporukka on ihan hyvä ja työ on aikas varma eläkeikään saakka. Pitää vaan tyytyä.
Oma palkka on siis ilman ylitöitä 2500 €/kk. Teen kyllä ylitöitä aina kun mahdollista, siksi ehkä keskiansio on jossain 2700:ssa.
Silti pystyn säästämään 400 €/kuussa. Puolet menee sitä varten, että voi tehdä vaikka jonkun matkan tai sitten pahan päivän varalle. Toinen 200 € menee sijoitussäästötilille. Lisäksi S-bonukset menee S-pankin sijoitusrahastoon. Sinne onkin kertynyt vuosien varrella ihan kiva summa.
Tietty aloitin sijoittamisen tosi huonoon aikaan kun melkein heti tuli Korona. Ja sitten tullut sen jälkeen Putinia ja Trumpia. Silti nousua tullut mukavasti, mutta ilman noita paljon enempi.