<3 Maaliskuun murut 2014 <3 joulukuussa

Voimia tipetsulle, ihan hirveetä kun joutuu odottelemaan.

Noista tuplista niin onko esim. nuo carenan tuplat sitten liian isot? kun ne on aika yleisesti kehuttuja ja on kuitenkin paljon halvemmat kuin 1500€ ja ne ainakin saa molempiin suuntiin. Tosin noista renkaista en sitten tiedä kummat niissä on. Meillä ollu emmaljungat, joissa ei siis oo ollu noita ilmakumirenkaita ja vaikka on ollu kahdella lapsella jo kovassa käytössä niin ei renkaissa oo ollu mitään ongelmia, toisin kun meidän tuplissa joissa on sitten ilmakumirenkaat ja ne on pariinkin kertaan jo puhjennu.
 
Hei pitkästä aikaa ja kiitos uudesta pinosta !

Käyn täällä aika-ajoin lueskelemassa, mutta jotenkin en saa kirjoitettua :ashamed:

Tipetsu Varmasti tuli kauhea olo, voin vaan kuvitella, kumpa kaikki olisi vauvalla kuitenkin hyvin :heart:

Kielletyt aineet Raskauden aikana mulla on täysin nollatoleranssi alkoholin suhteen, jotain kiellettyjä kuten fetaa, aurajuustoa oon välillä syönyt jos on salaatissa tai pitsassa jne. ja maistoin mä vähän maksalaatikkoakin =)

Influenssapiikki Ei ole kukaan neuvolassa "tarjonnutkaan" enkä kyllä ottaiskaan, olen niiiiin harvoin sairas muutenkin.

Imetysvaatteita
En ole ajatellut ostaa, esikoisestakaan ei ollut muutakun parit liivit ja imetys tyssäsi muutenkin heti alkuunsa, katson ensin lähteekö imetys onnistumaan tälläkään kertaa ja jos onnistuu ja koen tarpeellliseksi hommaan imetysvaatteita sitten.

Synnytyspelko Ei sen kummemmin ole, ainoa mikä mietityttää on se pystynkö tällä kertaa synnyttymään alateitse, edellinen päätyi sektioon ja siihen en todellakaan haluisi taas. Tälläkertaa tosin pääsen tarkempiin tutkimuksiin, onnistuuko alatiesynnytys ylipäätänsä ja jos ei onnistu, niin sittenhän sille ei mitään voi, mutta eipä ainakaan tuu puskista tälläkertaa, jos siihen joudun. Pelkopolillekin pääsen onneksi käymään vielä 7.1, missä käydään edellinen synnytys läpi...

(.) Liitoskivut vaivaa välillä aika pahoina ja maha meinaa painaa jo nyt aikas paljon, töissä olo välillä hankalaa, mutta vielä olen pystynyt onneksi töitä tekemään, esikoisesta liitoskivut alkoi vasta viime metreillä.

Tiistaina on seuraava neuvola ja oletan sen olevan lääkärineuvola, yritän muistaa kertoa sitten lisää kuulumisia.

Sajeva ja rakas 25+2 :heart:
 
Tipetsu voi itku, miten ikäviä uutisia. : / Toivotaan parasta ja kovasti jaksamista! :hug:

Mullakin torstaina lääkärineuvola, toivottavasti katsoo kohdunsuun tilanteen. Ei oo kyllä nyt supistellu niin kovin, ku aiemmin, paitsi toissapäivänä kaupassa; en meinannu pystyy kävelee. Mut tota outoa kovaa kipua on yleensä edelleen ainakin kerran päivässä, ja alkaa yleensä hevosille heinien laitosta.

Bambiina & Veera-Valtteri 26+1
 
Tsemppiä Tipetsulle, toivotaan, että kaikki menee lopulta hyvin.

Tuplavaunuista: Me ostettiin aikoinaan jotkut tosi halvat tuplavaunut (Babywelt Montreal Tvin) yhditelmärattaat, makso jotain 300€, jolla pärjättiin tosi hyvin. Tiesin kyllä ettei ekaan vuoteen ihan hirveesti missään liikuta kun kävelylenkeillä. Ainoa miinus oli että vauvat katseli kuskista ulospäin ja pitikin sitten luukusta kurkistella miten siellä menee. Mut sitten kun kasvoivat niin tykkäsivät kun näki hyvin maailmalle. Toinen miinus oli, että ne oli aika raskaat nostella auton takaluukkuun. Jos joutuu vaunuja/rattaita pitään sisällä, niin kannattaa mitata myös oven leveys josta kulkee. Meillä mahtu just ja juts sisään ja ovenpielet vähän kärsi. Ovat edelleen käytössä maastolenkeillä. Sitten vuoden käytön jälkeen ostettiin huomattavasti kevyemmät ja kätevämmät kaupunkirattaat (Baby joggertit), ne on ollut jo luksusta.

Nyt mulla onkin edessä ongelma miten liikutaan kolmen lapsen kanssa =) Vinkkejä otetaan vastaan... Mietin et jos noihin jompaan kumpaan (mielummin uusimpiin ja kätevämpiin) sais seisomalaudan, niin toinen seisois ja toinen sit istuis vauvan kaverina, elleivät sitten kävele vaunujen vieressä (kuten tekevät hoitopaikassa). Ja noihin mahtuu hyvin kova koppa kun laittaa makuuasentoon. Mutta ensi kesään on vielä aikaa... Täällä maalla ei hirveesti tule käveltyä lasten kanssa kun vaikka kyseessä 40km/h rajotus niin kohelletaan kun hullut. Tai sit se pienin on rintarepussa ja isommat tytöt istuu. Siinä olis jo lenkkiä mullekin. Vauva saa nukkua yksin tuplarattaissa, kunnes tiedän tarviinko yksösen vaunut. Täältä täytyy muutenkin eka lähteä autolla ihmisten ilmoille ennen kun pääsee vaunulenkkimaastoihin.

Kävin ylimääräisessä neuvolalääkärikäynnillä ja sain 3 vkoa sairaslomaa. Istumistyön aiheuttamat kovat kivut alakerran luissa, paineen tunne alavatsalla palannut ja rasituksessa jälleen supistelee. Verenpaine oli vähän noussu ja mukaan tullut myös aamupäänsärkyä. Paikat kuitenkin kiinni ja ok, onneksi. Eka siis sairaslomalla ja sitten siihen päälle 2 vkoa lomaa. Sitten töihin, mutta jos olo ei ole parantunut niin sairaslomaa jatketaan äitiyslomaan saakka. Tuntuu kyllä aika aikaiselta jäädä jo nyt sairaslomalle, mutta katsotaan tekeekö tämä jo ihmeitä. Ihanaa kun kerrankin saa ottaa rennosti ja sen energian minkä pystyy niin antaa kodille ja kotihommille.

Eiks se mene nyt niin, että kun jää äitiyslomalle nyt keväällä niin äitiysrahan tulot katsotaan vuoden 2011 mukaan? Olin silloin äitiyslomalla (lapset ehtii täyttää just 3 kun vauva syntyy) joten nyt sit katotaan viimeisen 6 kk mukaan. Nyt nämä ei anna mulle töistä enää ilta-, vkonloppu- tai yövuoroja, pelkkää arkivuoroa vaan (joka on muuten paljon raskaampaa kun vuorohommat) niin en kuitenkaan sais mitään lisiä, joten on varmaan ihan sama oonko sairaslomalla vai töissä. Kun oon surru, että jos oon sairaslomalla niin tulot pienemmät, mut kun kerran ei lisiä oikeuttavia vuoroja enää anneta, niin minkäs teet.

Synnytystapa: Toivon kans alakautta synnytystä tällä kertaa, kun viimeks jouduttiin lopulta sektioon, mutta mulla kans se synnytystapa arvio vielä edessä. Olin sektiosta niin kauan kipee, että haluaisin kerrankin toipua nopeesti. Vaikka kummassakin varmaan hyvät ja huonot puolensa. Näin viime yönä synnytysunen (ekaa kertaa) ja siinä olin jo ponnistanut vaikka kuinka kauan ja sitten vasta tuli kätilö joka sanoi että nyt oon sen verran auennut et voit alkaa ponnistaan. Olin jo ihan väsynyt kun olin sitä tehnyt liian aikaisin =D Kai se alkaa tuleen väkisinkin jo uniin.

Imetysvaatteet: Mulla ei viimeks ollut imetyspaitoja, mutta en osannut niitä kaivatakaan. Imetys meni muutenkin ihan pipariksi ja 3kk kuluttua luovuin siitä kokonaan. Ja kun en tosiaan missään käynyt, kotona oltiin vaan ja jos käytiin niin suurimmaksi osaksi korvikkeita juotiin. Tällä kertaa toivon imetyksen onnistuvan ja olen miettinyt et pitäiskö edes yksi imetyspaita ostaa kokeeksi.

Mitä imetysliivejä suosittelette? Tätä on kysytty ennenkin, mutta en jaksais kahlata kaikkea tekstejä läpi. Mulla on normaalisti isot rinnat ja jo nyt nämä on ihan huikean isot. En uskalla edes ajatella mitä se on kun nousee maito. Viimeksi mulla oli Changen liivit, mut ne kaarituet vähän hankaa. Nyt tekis mieli jotain ihanan pehmeitä, mutta löytyykö sellasiin kokoa? Oon viimeisen vuoden käyttänyt urheiluliivejä, koska ne on vaan niin ihanat päällä. Normisti käytän tota Changea ja siinä mun koko ennen raskautta oli H-I/70-75. Mulla varmaan loppuu noi kirjaimet ennen kun oikea koko löytyy. Tietty olen nyt lihonnutkin eli tuo rinnanleveys kompensoi kupin kokoa, eli silloin kupit ole ihan niin isoja kokoja. Ajattelin niitä lähteä metsästään vähän ennen h-hetkeä kun nään paljonko tästä vielä paisun.

-Mira- ja 24+5
 
En ole päiväkausiin ehtinyt ottaa osaa keskusteluun, kamalaa! Jotenkin olen ollut kiireiden lisäksi iltaisin niin kaikkeni antaneissa fiiliksissä, etten jaksa juuri mitään. :ashamed: Mutta olotila taitaa olla täällä tuttu aika monelle..

Tipetsu pitipäs sattua että tuollaisia uutisia tuli. :( Miten olet jaksellut viikonlopun? Uskon että fiilis on ikävä. Aika useasti tällaisissa on kuitenkin kyse väärästä hälytyksestä, toivon sydämestäni että niin on teilläkin! :hug: Sun miehen käytös ei kyllä kuulosta oikein kivalta, ottaako se ollenkaan tosissaan jos istutat sen alas ja kerrot miltä susta tuntuu? Jokaisen pitää ymmärtää, ettei raskaana oleva ole samalla lailla 100% toimintakykyinen kuin normaalitilassa, kaksosten odottajasta puhumattakaan!

Tipetsun kanssa olen muuten samoilla linjoilla siinä, että rattaiden työntösuunnan pitää olla käännettävissä molempiin suuntiin, oli tuplat tai ei. Musta lapsen on parempi kohdata maailma siten että vanhempi on siinä "kuvassa mukana" jos ymmärrätte mitä tarkoitan?

Imetysvaatteet: Minulle aivan ehdottomia. En tosin tykkää YHTÄÄN varsinaisista imetysvaatteista (esim. http://www.bebelane.com/tuotekuvat/900x800/Imetyspaita_Grace_fuchsia1.jpg), mun mielestä tuo keskellä paitaa menevä sauma on aivan tolkuttoman tyhmän näköinen. Olen siis suosinut napillisia paitoja, tai esim. kietaisupaitoja. Yllättävän helposti noita loppuviimein löytyy, ja niitähän voi sitten imetyksen päätyttyäkin käyttää. Yhdistelmä imetystoppi + joku tällainen on aika hyvä: http://magicpoks.indiedays.netdna-cdn.com/wp-content/blogs.dir/37/files/2012/04/sobea4.jpg Itse en voisi kuvitellakaan venyttäväni tavallisia paitojani kummastakaan suunnasta, käytän vielä niin tyköistuvia vaatteita, että mahtaisko onnistuakaan. Ainakin paidat vanuis ja kärsis, eli ei kiitos. Helposti avattava imetysystävällinen yläosa helpottaa elämää huomattavasti. Ja kuten muutkin on sanoneet, mitä isommat rinnat sitä tarpeellisempaa se on... Itsellä tosin "vain" D-kuppi, mutta ei sitäkään ole helppo pitää katseilta piilossa jos pitää kaula-aukkoja venytellä.

Kielletyt aineet: Periaatteessa en usko että esim. lasillisesta viiniä raskauden aikana voi olla mitään peruuttamatonta haittaa, varsinkaan näinkin myöhäisillä viikoilla. En silti ole tähän mennessä kolmessa raskaudessa juonut pisaraakaan, jotenkin vaistomaisesti se vaan ei tunnu oikealta. Paitsi että! Molemmissa aiemmissa join lasin punaviiniä rv 39+3 synnytyksen käynnistämistarkoituksessa, ja kuinka ollakaan molemmat on syntyneet 39+4. Ilmainen vinkki loppuajoille. :whistle: Ruokarajoitteita noudatan niin pitkälle kuin suinkin pystyn, joskus saatan hiukkasen soveltaa ns. maalaisjärkeä.

Influenssarokotusta en ole edes harkinnut ottavani. Mulla on D-vitamiiniarvot verikokein todettu olevan kunnossa (toisin kuin suurimmalla osalla suomalaisista), ja siksi olenkin tosi harvoin kipeänä. Sama koskee muuta perhettä, joten tällä suojalla mennään. :)

mimmi92 kyseli raskausarvista. Itsellä tuli kakkosen odotuksessa tasan yksi lyhyt arpi vatsaan. Se näyttää ihan umpisuolen leikkausarvelta kun on just siinä kohdassa. :D Mun ihoon tulee raskausarpia TODELLA herkästi, mutta olen kaikissa raskauksissa laittanut aamuin illoin kunnon kerroksen Body Shopin kaakaovoita ja itse uskon vakaasti että se on auttanut. Tosiaan saldo on toistaiseksi vain tuo yksi, joka tosin on nyt hiukan pidentynyt... Mun vatsanahka on jotenkin pyhä mulle, ja hirveesti pelottaa että arpia tulee lisää. :$ Kyllä, olen turhamainen.

Me tosiaan oltiin siellä 4D-ultrassa. Muutama kasvokuvakin saatiin, vaikka ensimmäisenä pyysinkin katsomaan peppuosastoa, että saadaan varmistus sukupuoleen. :LOL: Ei ollut pippeliä ja oheisjuttuja edelleenkään näkyvissä. Olin ihan tyytyväinen kokemukseen, ainoastaan se jotenkin ärsytti ettei 4D:nä nähty liikkuvaa kuvaa juuri lainkaan, lääkäri pysäytti kuvan melkein koko ajan ja tarkasteli sitten sitä samaa kuvaa eri kulmista. Mutta onpahan tehty. :) Itselle maksettavaa jäi 260€ (sairauskassa palauttaa kokonaan Kelan korvaamaan osuuden), joten ei halvinta mahdollista hupia.

Mun miehelle tuli kauheasti työmatkoja tammikuulle, ihan maailman toiselle puolelle asti. Toivoa sopii siis ettei pikkupikkusisko keksi syntyä ennenaikaisena! En kyllä jotenkaan ollenkaan usko siihen, kaikista supistuksista ja säryistä huolimatta viime tiistaina kohdunsuu oli täysin kiinni ja kanava kokonainen. Kävin siis silloin neuvolalääkärillä.

Mulla on vielä yksi tentti ennen joulua, ja olen tukehtumaisillani stressiin. :kieh: Näkisittepä vaan minkälaista juttua mun pitää opiskella.. Ärh. Muuten kaikki hyvin. :wave:

Cassy ja pikkupikkusisko :heart: rv 27+0
 
Voi tsemppiä Tipetsulle, toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin!

Täällä ihan tavallista menoa... Ei vieläkään liitoskipuja, onneksi eikä supistele, sitä tuskin tulee kuin vasta synnytyksessä. Pahoinvointia on ja muutaman kerran viikossa oksuttaa, ihmeen lievää kun kaksi edellistä raskautta oon oksentanut alusta loppuun.

Imetysliivit tilaan varmaan netistä, isot koot kun tarvii olla (80G-H, en ole ihan perillä eu-koosta kun tuolta mistä oon tilannut on uk-koko käytössä). Imetyksestä ei onneksi isone kuin pariksi päiväksi ja sitten taas menee normikokoon, jossa siinäkin on jo kyllä ihan tarpeeksi kokoa.

Imetyspaitoja tuskin hankin, vaikka imettäisin niin en todellakaan missään yhdenkään vieraan ihmisen näkösällä :D No meillä imetys on ollut aika kitinää että jossain perhekerhossa tms. turvaudun varmasti pulloon, kotona sitten imetys jos onnistuu, sen näkee sitten. Mulla on liian isot ja pyöreät rinnat että vauva onnistuis saamaan niistä hyvää otetta ja aika tappelua, harmi. Ja pinkeät, ei siis täynnä maitoa kun aina sellaiset. Hyvä tietenkin muuten muttei tässä imetyksessä.

Meille tuli pari viikkoa sitten vauvaa varten tila-auto :D Miehen mielestä tilaa sitten jo neljännellekin lapselle samalla, vähän aikaista vielä ajatella niin pitkälle :D Mutta ihan kivahan se on. Ei olis mahtunut meidän farmariin kolmea turvaistuinta vierekkäin niin nyt päästään maaliskuussa kulkemaankin paremmin.

Meillä esikoinen täyttää just ennen vauvan syntymää 3v ja ajattelin että saa kävellä itse sen vähän mitä kävellään ja kun lumet sulaa kulkea pyörällä (potkupyörää oon miettinyt myös) ja kuopus istua vauvan kanssa tuplissa tai luultavasti välillä kävelee itse. Seisomalautaa ei noihin tupliin saa kun ovat alekkain istuttavat, esikoista ei kyllä kiinnostanut seisomalauta ollenkaan kun toisissa kärryissä sitä käytin niin myin sen just pois.

Meillä oli carenan tuplat kuopuksen syntyessä koska en halunnut mitään kalliita ja halusin ehdottomasti kuomut erikseen, vauvalle sai kopan noihin hyvin ja lokakuussa kun syntyi, ulkoiltiin pakkasten salliessa aina kun nukkui ja kesällä sitten näki esikoisen istuessaan ja puistossa käänsin kärryjä minuun ja esikoiseen päin, ei ollut tarvetta vaihtuvaan työntösuuntaan ollenkaan. Nyt myin nuo jo pois ja ostin alekkain istuttavat, tarvii mahtua linja-autoon ja kesällä uskon kuopuksenkin välillä kävelevän itse niin helpompi työntää noita kun vierekkäin istuttavia kun vaan vauva kyydissä. Ja mahdun menemään kauppaankin noilla.

saraheinä 26+1
 
Saraheinä me ollaan kans pohdittu auton vaihtoa. Jossain vaiheessa se tapahtuu, mutta uskon että alkuvaiheessa mahdutaan kombolla turvakaukalo, turvaistuin ja koroke. Se täytyy kyllä sanoa että olet sä aika epeli kun jaksat kolme lasta kolmessa vuodessa. :D Hattua nostan.

Mä näin viime yönä sellasta unta että vauva oli syntynyt ja olin tullut ekasta seksikerrasta uudestaan raskaaksi. :whistle: Olin melko lailla paniikissa vielä hetki heräämisen jälkeenkin!

Tulipas muuten tutkittua synnytysasiaa vähän lähemmin, niin tuon nykyisen kuopuksen synnytys onkin ollut 2h 56min jälkeisineen. Ja muistan kyllä että istukkaa on muutama tovi odoteltu, ei ole tullut heti pois. Vähän alkoi kuumotella, että mihin tässä vielä joudutaan... Me asutaan nyt myös paljon kauempana sairaalasta kuin aiemmin. Apua. :snotty:
 
Saraheinä, millasen auton hankitte? Me ostettiin kans just tilavampi ja päädyttiin Fordin S-maxiin. Meillä kun kans pitää mahtua ne 3 istuinta takapenkille. Oon ollut tosi tyytyväinen, varsinkin siihen tilaan, kun sinne mahtuu vaikka mitä. Musta se on sellanen suuri-pieni auto. Näyttää melko sipposelta, mutta kätkee sisäänsä paljon tilaa. Vähän aikaa jouduin ajaan vuokra-autolla, kun tuohon piti pari asiaa huoltaa, niin voi jee minkä kirpun sain. Oli käytössä Fordin Fiesta ja voi apua miten oli hankalan pieni tohon omaan tila-autoon verattuna =)

-Mira-
 
Neuvolakuulumisia tältä päivältä:

Painoa tullut alusta 8 kg. Samaa tahtia, eli n. 20 kilon kertymää on odotettavissa kuin esikoisestakin. Loppukesäksi taas kuosissa! :)
Hemoglobiini oli noussut 110 -> 124 kolmen viikon Retafer-kuurilla. Pahin väsymys kaikkosi siihen. Ei tartte enää rautaa.
Kohdunsuu oli kiinni ja kaulaa hyvin, eli voimme jatkaa vauvauintiharrastuksia.
Paineet normit 126/76 pikaisen kävelypyrähdyksen jälkeen. Esikoisesta oli näillä viikoilla jo aika kovat lukemat, joten olen tosi tyytyväinen!
Otin influenssapiikin, samoin teki mies ja esikoinen. Ei ole vielä tullut mitään kipua edes käsivarteen.

Lääkäri meinasi, että kyllä sitä temperamenttieroa löytyy jo tässä vaiheessa, tää tapaus monotteli melko kiukkuisesti sydänääniä kuunnellessa suoraan ultrakapulaan. Sykkeet oli 145. Jotenkin muistelen, että ei esikoinen tuollaista harrastanut. Melkoinen vipeltäjä on sekin, joten saapa nähdä mikä kiukkupussi tuolla mahassa asustelee!

Meillä on myös pohdinnassa tuplarattaat, kun esikoinenkin on vielä pieni, 1 v 1 kk vasta. Pitää katsoa keväällä myykö jotkut rattaat pois. Nyt on käytössä Emmaljungan Duo Edge-yhdistelmät ja Britaxit Agile-matkarattaat. Hieman pohdin Britaxin B-Dualeja. Vaatimuksena minulle on se, että lapset ovat päällekkäin, että pääsen kulkemaan missä vain mittaamatta oviaukkoja. Toinen vaihtoehto olisi Phil&Tedsit, mutta ne ovat noin 300 euroa kalliimmat. Britaxeissa olisi vielä hyviä tarjouksia, koko paketti olisi alle 500 euroa. Onko kenelläkään käyttökokemuksia täällä?

Aluksi tulee varmaan kuljettua helpoiten esikoinen rattaissa ja kuopus liinassa tai myöhemmin Manducassa. Suosittelen muuten molempia kaikille! Esikoinen oli tosi läheisyyskaipuinen ja minä halusin pitää vauvan ihan lähellä hormooneissani. Sain tehtyä liinailemalla töitä ja kaikkea melko vapaasti, kun vauva veteli hirsiä liinassa. Niin toivon, että kuopus tykkäisi samasta, helpottaisi kahden pienen kanssa elämistä niin paljon!

Mulla ei tullut yhtään raskausarpia esikoisesta. No, sektioarpi on tosin aika komea muisto... Mahan kokokin oli kyllä maltillinen, noin 130 cm loppuajasta, kun joillain lyhyemmillä kavereilla on ollut jopa yli 150 cm! Nyt muuten mittasin, oli ympärysmitta 107 cm. Mitäs muilla on tässä vaiheessa? Arvet ja niiden tuleminen riippuvat niin kudostyypistä. Jotkut sanovat, että nuorille äideille tulee helpommin kuin vanhemmille. Itse olen kammonnut sitä, jos minulle tulisi äitini tapaan kaameet suonikohjut, mutta ei ole onneksi vielä näkynyt!

Toivottavasti Tipetsu on saanut tänään hyviä uutisia, ja kyse olisi esim. mittavirheestä!

Nynaeve ja Nuppi 24+4
 
Rattaista Meillä on nyt käytössä Emmaljungan City Crossit ja Phil&Tedsit olis tulossa käyttöön kahden kanssa. Säilytän nuo City Crossitkin koska onhan se vauvalle paljon mukavempi nukkua kuin tuplissa jne.. :)

Liinalle ja Manducalle ehdoton puolto täältäkin! Trikooliina oli pienen vauvan kanssa ihan ykkönen, möin jo pois joten pitää ostaa tilalle uusi, meillä oli Pikku-ruu- merkkinen aiemmin. Ja esikoisen kasvaessa siirryttiin Manducaan ja esim. viime kesänä reissuilla ja mökillä aivan ehdoton :) Tuki on kantajalle mitä parhain ja muksu nukahti järestään kyytiin. Oli myös baby björnin se perus-rintareppu kokeilussa ja siitä ei muuta saanut irti kuin kipeät hartiat, ihan karmea laitos manducaan verrattuna. Nyt olisi tarkoitus kokeilla liinailua vähän pidemmälle, vapauttaa omat kädet ihan eri tavalla koti-hommiin :)
 
Just soitti neuvolan terkkari, että lääkäriaika siirtyi huomiselta ensi viikolle. Olisin jo halunnut päästä päivittämään vauvan kuulumisia ja kiinnostaisi se kohdunsuun tilannekin.

Eilen oli ihan kamala päivä kun otin liian ison palan purtavaksi eli liian pitkän matkan käveltäväksi. Kävelin sairaalalle hakemaan työpapereita ja matka on noin 4 km. Pari kilsaa meni ihan hyvin, mutta sitten alkoi ihan kauhea vihlominen oikealla alavatsalla. No bussilla tulin sitten takaisin päin, mutta kävelin vielä edestakaisin kaupungilla varmaan noin 3 km, kunnes lopulta oli pakko tulla itku silmässä kotiin. Koko kohdun alaosa kipuili vielä monta tuntia sen jälkeen :( Onneksi muuten kuitenkin kaikki tuntunu ihan normaalilta ja tyttö liikkunut hyvin.

Suututtaa vaan kun ei pysty kunnolla enää liikuntaa harrastamaan. Nyt oon alkanu paisua kuin pullataikia, kuukaudessa tullut melkein 3 kg painoa. Kammoksun ihan hirveästi lihomista ja pelkään, etten sitten saakaan kiloja pois. On vaan ihan liian hyvä ruokahalu eikä tämä joulu auta asiaan :D Mahan ympärys on nyt 95 cm. Arpia tai suonikohjuja ei ole näkynyt, selluliitti vähän lisääntynyt lähinnä takapuolessa. Mutta läskiä on tullut senkin edestä.

Onneksi ei tarvitse miettiä nuita tuplavaunuja! Tarpeeksi jo stressasin yksikkövaunujen ostoa, kun ei ole niistä mitään ymmärrystä. Käytettynä sitten löydettiin todella hyväkuntoiset Biro Kombit erittäin edullisesti. Ovat jo usemman vuoden vanhat, mutta niin hyvässä kunnossa, että menevät melkein uusista. Ne on vaan melko isot, joten hissiin mahtuminen tulee olemaan aina taistelua. Nyt olen sitten katsellut kateellisena hyvin siroja vaunuja työntäviä ihmisiä :ashamed: Kantoliina tulee kyllä ehdottomasti käyttöön, joten jospa vaunuja ei tarvitse sitten ihan jokaiselle kauppareissulle tms. ottaa edes mukaan.

Saaju ja Enni 25+4
 
Owl
Toivottavasti Tipetsu olet saanut parempia uutisia.

Mulla todettiin tänään raskausajan diabetes.
Liikuntaa lisätty muutama kilsa ja herkut tarvii jättää pois.
torstaina alankin sitten mittailemaan kotona verensokeria ja tiistaina sain ajan sairaalalle,
vauvan kokoarvio ja sitten katsotaan nuo mitatut sokeriarvot, että tarviiko aloittaa lääkitystä.
Muutoin kaikki ihan ok, mitä nyt jatkuva närästys ja liitoskivut.
 
Moi vaan!


Kyllä on ollu pää sekasin viime torstain ultran jälkeen. Itkuja itketty ja kamala huoli ja suru ollu. Toistaalta kumman seesteinen ja luottavainen mieli ollu..Liekkö se jotain äidinvaistoo..?
Eilen siis oli magneettikuva ja voi jumaleissön miten hirveetä oli! Oon mä ennenkin ollu,mutta nyt se oli erityisen kauheeta. Yli tunti meni putkessa,vauvat heilu koko ajan. Mulla puutui lonkka ja olkapää,sormet meni tunnottomiks ja kahdesti jouduin kelloakin soittamaan,oli niin vaikee olla :( Nyt on joku hemmetin niskajumi sillä puolen mistä olkapää puutui,jei!

Muttah,tänään oli sit se kauhee tulosten kuulemis päivä. Kyllä ne osaa pitää hullua jännistyksessä kun aikahan ei oo koskaan siihen aikaan kun se on varattu,30min. oli taas myöhässä.
Kauhunsekaisin tuntein istuttiin alas ja yritin lukea lääkärin kasvoilta mimmoset uutiset tulossa. Lääkäri aloitti sanomalla että magneettikuvat normaalit,aivojen kaikki osat normaalit ja paikoillaan. Ultrattiin vielä,ei onneksi ollu torstaista kammiot suurentuneet. Ylilääkärikin tuli katsomaan ja mittaili vauvan tosi tarkasti. Ei ollut huolissaan,mutta seurattava asiahan tämä on ja syntymän jälkeen vielä ultrataan/magneettikuva vauvalle..Sanoi ylilääkärikin että aina 15mm saakka laajentuma on lievä ja siitä suuremmista on syytä huolestua..
Tokikaan terveen papereita ei saatu,mutta vauva kasvaa normaalisti,kaikki muu on aivoissa ja muuallakin niinkuin pitää,vain nämä kammiot laajentuneet ja kun vauvan aivot kehittyy vasta syntymän jälkeen,niin mahdollinen paine saadaan heti synnyttyä normaaliksi suntin avulla,joka on sitten väliaikainen tai pysyvä,riippuen tilanteesta. Nyt vaan sopii toivoa ettei kammiot laajene.
Myöhemmin saatetaan ottaa lapsivesipunktio muttei vielä,eikä ylilääkäri pitänyt sitä mitenkään välttämättömänä. Vähän huojensi mieltä,mutta tietysti huoli omasta lapsesta on aina kova,olipa syntynyt tai vielä syntymätön.

Mulla meinas mennä ilo koko raskaudesta,eikä terveenkään vauvan vointi kiinnostanut; ruokahalu ja unet meni to-pe ja pe-la aikana. Sitten kuitenkin mieli tasaantui,ehkä olin silti varma ettei vauvalla oo mitään kamalan vakavaa...ehkä pieni mies viestitti äipälle ettei ole hätää :heart: :) Kumpa vaan kaikki menee hyvin loppuun asti ja saan pikkumiehet terveinä syliini!!

Ja siis eilen poksui rv 26 POKSPOKSPOKS



-Tipetsu ja tuplakupla 26+1-
 
Halauksia Tipetsulle! Huoli on varmasti ollut raastavaa mutta onneksi kuitenkin tulokset ei olleet ollenkaan kamalimpia mahdollisia. Toivotaan että tilanne pysyy stabiilina!

Pikainen päivitys ennen lääkärineuvolaa ja sorvin ääreen kirmaamista... Mä luulen että mulla oli yöllä muutama supistus :O Ei se kyllä mahakaan ollut tai suolisto, varsinkaan kun otti selkäänkin kipeää. Ajattelin jo että nousen ylös seurailemaan tilannetta mutta ei niitä tullut kuin muutama ja sitten onneksi loppui. Oli kyllä aika ikävän kipeitä, samantyyppistä kipua voimakkuudeltaan kuin se aamuyöstä herättävä kouristeleva vatsakatarri joka sitten purkautuu jonkin ajan päästä hotelli helpotukseen. Paitsi nyt vain kohtu oli kivikova, ei maha. Ajattelin kysyä voisiko lääkäri kurkata tuota alakertaa, just in case.

Tällaista tänne.

Mayinka & minimies 29+2
 
Tipetsu :hug:

(.) Neuvola kuulumisia eiliseltä rv 25+5

Rr 119/82
Hb 121
Pissa -
Paino + 1.325/vko.......huh huh...
Syke + 140
Liikkeet ++
Sf 27 cm

Painoa tullut ihan hurjasti, nousee varmaan ku ei lenkillä käynti onnistu juuri mitenkään
Pitää vissiin lopettaa syöminen...herkkuja syön tosi harvoin muutenkin ja ruokavalio kaikinpuolin terveellinen.
Sf menee yläkäyrillä , ens viikolla meen ti uudestaan neuvolaan ja olis viä lääkärineuvola, kun sen olis pitänyt olla nyt, muttei ollutkaan ja myös ti aamusta meen uuteen sokerirasitukseen.
Painonnousu vetää mieltä vähän matalaksi, mutta esikoisen aikaan mulla oli samoilla viikoilla hurja painonnousu ja sitten se taas tasaantu.

Sajeva ja rakas rv 25+6
 
Owl
Huhhuh..kävelylenkit aloitettu ja kotona pistämiset(tänään 9 kertaa ja muulloin vain paastoarvot), nyt arvot näyttäneet paremmilta, silti sairaalaan vauvan kokoarviota( uä) varten tiistaina ja samalla katsotaan aloitetaanko lääkitys.
Uskon kyllä, ettei tarvitse, on ruokavalio niin syynissä nyt.
Pelkään silti, jos joutuu sektion tekemään sitten loppuvaiheessa,
jotenkin kun piti aivan varmana, että alakautta.No, jänskättää nyt vielä.
Kävin lukemassa tän kuun synnyttäneiden ketjua ja voi jukra!Ei meilläkään enää kauaa mene!!!
Jotenkin vaikea uskoa, kun edellisestä synnytyksestä jo pian 7v.
Tuntuu taas niin uudelta asialta:)
 
Ei oo loma ihan äsken ollu näin paikallaan, piru irti näiden kipujen kanssa. Vielä jonkun aikaa niin Jouluksi rauhotutaan <3
Mie oon oon maailman huonoin hakemaan saikkua ellei OIKEASTI ole pakko, siihen asti ne hampaat irvessä kerta lääkärin mukaan paikat kiinni.. Toki en tiiä onko muutoksia tapahtunu :eek:
 
Tuntuuko teillä liitoskivut suoraan häpyluussa? Että niitäkö ne on, yks päivä en pystyny kävelemäänkään kun semmonen kipu.
Sokerirasitustestissä kävin viime maanantaina mutta en ole soittanu tuloksia... kylläpä se terkkari kertoo ens viikolla kun on neuvola ja lääkäri. Aijoin kyllä soittaa mutta kun on arkisin vain puoli tuntia se soittoaika niin eihän sitä muista just silloin.
Huolestuin tässä viikolla kun parina-kolmena päivänä vauva potki niin vähän, mutta tänään on taas enempi potkinu. Onko muilla semmosia kokemuksia?
 
Mulle neuvolassa puhuttiin symfyysi-kivuista, mitkä tuntuu häpyluussa, kun vauva alkaa painaa sinne. Eli liekkö sitten nää liitoskivut ja symfyysikipu sama asia? Itse oon vaan tottunut puhumaan aina liitoskivuista :) Itselläkin näitä kipuja on jo päivittäin kun majailee aivan tuolla alhaalla, samoin kuin lonkat alkaa sanoa jo itteään irti.

Ollaanpas täällä hiljaisia, joulun valmisteluko vie kaikkien ajan? :) Ajatelkaa, lyhimmillään enää pari hassua kuukautta niin jo alkaa nyyttejä tipahdella, ihanaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
On kyllä ihan uskomatonta ajatella, miten vähän aikaa meidän kaikkien synnytyksiin enää on! Varsinkin kunhan joulu- ja uusivuosihässäkkä on ohi, ollaan jo tosi lähellä. Tosin ne viimeiset kuukaudet ja viikot taitaa olla ne pisimmät ;)

Tuossa joku yö unta odotellessani rupesin miettimään, että mitäs jos mun synnytysyksikössä onkin sulku just sillon kun olisin lähdössä synnyttämään :O Joutuis lähtemään Helsinkiin asti. Sitten mietin, että pitäiskö sitä ottaa taksi vaiko lanssi kun ei omaa autoa ole. Kaikkea sitä tuleekin mietittyä.. :D Onneks täällä on aika harvoin sulku, mutta veikkaan että maaliskuussa on sen verran paljon laskettuja aikoja, että se ois ihan mahdollinen. Nyt naikkarin remontin aikaan täällä Hyvinkäälläkin on synnyttäjämäärät kasvaneet..

Maha kasvaa, tyttö potkii, supistuksia on jonkin verran päivittäin ja väsymys tosi kovaa. Siinäpä keskeisimmät oman navan kuulumiset. Keskiviikkona neuvola + lääkäri, joten sitten taas vähän viisaampi tilanteesta. Painon nousua kauhistelin viime viikolla, mutta nyt se on pysynyt ainakin viikon ajan samana, joten jospa nousu ei ainakaan kiihtymään päin ole. Katsotaan sitten joulun jälkeen mitä vaaka näyttää :LOL:

Keskiviikkona sitten enemmän kuulumisia! Koittakaahan mammat jaksaa joulukiireiden keskellä!

Saaju ja Enni 26+3
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Owl
On liitoskipuja ja enemminkin illalla ja mitä enempi kävellyt.
Sitten taas, kun nousee sohvalta, niin tuntuukin, että se kävely auttaa.
Verensokerit ovat olleet koko viikon niin hyvät, että nostan itselleni hattua:)
Joudun silti loppuraskauden pistämään aamuisin(?).
Huomenna nähdään vauveli kolmannen kerran!JEE!
Kokoarvio-uä.
Vauvakaan ei riehu enää niin jumalattoman paljon, kun olen vähentänyt sokeria ihan rutosti.
ja voinpa minäkin paremmin.
odotan innolla vauvaa jo syntyväksi!Kyllä on ihanaa ajatella, että meillä kaikilla on pian ihana tuhiseva nyytti sylissä.
Just neuvolassa näin iki-ihanan pikkuruisen ja tuntuu oudolta ajatella ettei enää mene kauaa, kun saamme nauttia samasta osasta:)

Ainiin perjantaina tais POKSua 28rv, eli 28+3 nyt sitten.
 
Täällä poksuu rv 27 POKSPOKSPOKS!!!!


Vähä meinaa supistella -kai,emmä tiiä mille se tuntuu..
Maha kovettuu ja selkää jomottaa,mutta kun mulla on tuo selkä ollu jo kauan kipee..Pitänee 19 asti katella oloja ja sit soitan synnärille.



-Tipetsu ja tuplakupla 27+0-
 

Yhteistyössä