C
clannad
Vieras
Elikkä haluaisin kokemuksia tilanteesta, jossa kolme lasta jakaa saman huoneen. Miten on mennyt ja olisiko jotain erityistä otettava huomioon ko. tilanteessa?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2005 klo 09:39 ihmettelen kirjoitti:Siis miksi murkkuikäinen ei muka jakaisi huonetta nuoremman kans?? Ei varmasti mielellään, mutta kyllä se on mielestäni kasvatuskysymys kuinka hyvin murkku sen huoneen jakaa, vai jakaako.
Ennenvanhaan oltiin KAIKKI samassa huoneessa,kukaan ei motkottanut nykyään kaikki on liian helppoa ja autuasta, ja nuoret ei enää kunnioita ketään eikä mitään.
Entäs miten joku lestadiolaisperhe? Kyllä takuulla väitän,ettei sielläkään jokaisella 15lapsella ole omaa huonetta! Eikä varmasti kukaan motkota, sillä heidät on kasvatettu siihen, ja ovat tyytyväisiä jos edes pikkusopin saavat missä läksynsä tehdä.
Meillä on 16vuotias ja 13 vuotias samassa huoneessa, ja lisäksi pikkuisen lelut ns vaatekomerossa(sellanen pikkusoppi leikeille) ja hyvin menee, ja kyllä noi isommatkin on tyytyväisiä ja pysyvät kotona eikä hillu tuolla kylillä kuitenkaan, sillä heidät on kasvatettu kunnioittamaan muita ja ennenkaikke a sitä perheen yhdessäoloa!
Olet sitten tullut siihen päätelmään että joku perhe "elää" lapsilisillä!Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2005 klo 09:58 Koivu kirjoitti:Mun mielestä lapset on ihmisiä siinä missä aikuisetkin, ja heitä pitää kunnioittaa kuin muitakin ihmisiä, eikä sulloa minnekään. Tottakai ihminen on hyvin sopeutuvainen ja varmasti lestadiolaiset nukkuvat 3 samassa huoneessa, jos vanhemmat eivät muuta tarjoa. Mutta mun mielestä se on väärin.
Jos lapsia esim. 10, niin sillä lapsimäärällähän perhe elää. jo neljännestä tulee lähes 200 euroa rahaa, ja siitä lähtien jokaisesta. Kyllä mun mielestä lestadiolaisvanhempien kuuluisi laittaa jokaiselle huone kuten muutkin vanhemmat, koska lapsista saamallaan rahalla elävät, tai se muodostaa suurimman tuloerän.
Mutta tottakai siis ihminen sopeutuu. mUtta mietipä mitä itse toivot ja haluat ja miten itseäsi toivot kohdeltavan.
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2005 klo 17:35 mami kirjoitti:\Olet sitten tullut siihen päätelmään että joku perhe "elää" lapsilisillä!Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2005 klo 09:58 Koivu kirjoitti:Mun mielestä lapset on ihmisiä siinä missä aikuisetkin, ja heitä pitää kunnioittaa kuin muitakin ihmisiä, eikä sulloa minnekään. Tottakai ihminen on hyvin sopeutuvainen ja varmasti lestadiolaiset nukkuvat 3 samassa huoneessa, jos vanhemmat eivät muuta tarjoa. Mutta mun mielestä se on väärin.
Jos lapsia esim. 10, niin sillä lapsimäärällähän perhe elää. jo neljännestä tulee lähes 200 euroa rahaa, ja siitä lähtien jokaisesta. Kyllä mun mielestä lestadiolaisvanhempien kuuluisi laittaa jokaiselle huone kuten muutkin vanhemmat, koska lapsista saamallaan rahalla elävät, tai se muodostaa suurimman tuloerän.
Mutta tottakai siis ihminen sopeutuu. mUtta mietipä mitä itse toivot ja haluat ja miten itseäsi toivot kohdeltavan.Ei meillä ainakaan riitä lapsilisistä asuntolainan lyhennykseen...
Minusta tuollainen "lasten tehtailu" on tosin nykyaikana aika sairasta. Ja ne suurperheelliset "uskovaiset" jotka minä tiedän eivät todellakaan ajattele lapsen parasta; lapset ovat epäsiistejä ja röyhkeitä. Lapset elävät ihan "pellossa"! Lapsia täytyy nykymaailmassa ehtiä kasvattamaan ja jos äiti on koko ajan raskaana ja sitten pitäisi vielä jaksaa "kasvattaa" yli kymmentä lasta niin onhan se mahdoton vaatimus kenelle tahansa.
Alkuperäiseen kysymykseen, jostain olen lukenut että yli kymmenvuotiailla eri sukupuolta olevilla lapsilla olisi suositeltavaa olla omat nukkumishuoneensa. Meillä kaikki nukkuvat eri huoneissa, koska olemme niin herkkäunisia. Mutta kenelläkään ei ole omaa huonetta vaan yksi sänky on olkkarissa sermin takana, yksi takkahuoneessa... Leikkihuone on yhteinen. Tämä käytäntö toimii meillä, jotkut vieraat kyllä ihmettelevät, mutta kun ei niillä lapsilisillä tosiaan sitä kartanoa saa, niin ihmetelkööt! :kieh:
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2005 klo 09:30 ÄIPPIS -84 kirjoitti:en tiedä meneekö tää ihan asian vierestä, mutta meille on tulossa kolmas lapsi maaliskuussa. Kesällä muutettiin isompaan (4h,k,s) vuokralle. Lapset: poika 06/02 ja tyttö 02/04. Molemmilla nyt omat huoneet. Vauvan huoneen tulevaisuudesta ei vielä tietoa...
Itse olen jäänyt opiskelusta äitiyslomalle, että mieheni rahoilla tässä periaatteessa elellään. Siksi emme osta omaa ennenkun minä pääsen töihin. Kaverini perustelee minulle, että kun on jo kolmas tulossa niin eikö silloin jo kuulu ostaa oma??? ihan kun se olisi jossain laissa säädetty.
Minulla on aina ollut oma huone. (olen 3 lapsisesta perheestä.) Ja ehkä siksi haluan lapsillenikin omat huoneet jo pienestä pitäen. En itse kylläkään laittaisi kolmea lasta samaan huoneeseen, mutta en niitä tuomitsekkaan, jotka näin tekevät!
Alkuperäinen kirjoittaja 18.10.2005 klo 09:39 ihmettelen kirjoitti:Siis miksi murkkuikäinen ei muka jakaisi huonetta nuoremman kans?? Ei varmasti mielellään, mutta kyllä se on mielestäni kasvatuskysymys kuinka hyvin murkku sen huoneen jakaa, vai jakaako.
Ennenvanhaan oltiin KAIKKI samassa huoneessa,kukaan ei motkottanut nykyään kaikki on liian helppoa ja autuasta, ja nuoret ei enää kunnioita ketään eikä mitään.
---sillä heidät on kasvatettu kunnioittamaan muita ja ennenkaikke a sitä perheen yhdessäoloa!
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2005 klo 17:33 miä kirjoitti:meitä oli 3 sisarusta ja nukuttiin lapsuus ja nuoruus samas huonees sisko vuoden nuorempi ja toinen 4 vuotta vanhempi...ei ollut mitää ongelmii kun tuo on tottumuskysymys..ei tiedetty paremmasta..heh..kuin myös ulkovessakin oli ihan normaalii meille =)
totta jos huoneita on paljon!meillä porukat nukku "olohuonees"...keittiö oli seurustelupaikka...tuli muuten mieleen että meil ei ollu sohvia ollenkaan kun "olkkariin mahtu vaan vanhempien sänkyAlkuperäinen kirjoittaja 15.11.2005 klo 17:28 vieras kirjoitti:\Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2005 klo 17:33 miä kirjoitti:meitä oli 3 sisarusta ja nukuttiin lapsuus ja nuoruus samas huonees sisko vuoden nuorempi ja toinen 4 vuotta vanhempi...ei ollut mitää ongelmii kun tuo on tottumuskysymys..ei tiedetty paremmasta..heh..kuin myös ulkovessakin oli ihan normaalii meille =)
Niin kyllä ihminen sopeutuu mihin vain. mutta ei se varmasti aina mukavaa ole. Eikö vanhemmat voisi luopua omastaan, jos ovat paljonlapsia halunneet tehdä?