Heipsansaa!
Juu tuota minäkin jännään, että tuleeko sieltä nyt
varmasti kaksi poikaa!
Kun suurin osa vaatteista on nyt siis ihan ns. poikavaatteita. Muutamassa ultrassa asian oon varmistanut, mut en enää viime aikoina. Ainahan niitä virheitä ultraajillekin sattuu..
Jenifer: En jostain syystä vielä liiemmin jännitä synnytystä, ihme kyllä. Ennemminkin odottelen malttamattomana, että alkaisi nyt jo! Oon tositosi kipuherkkä, joten siitä ei varmasti tule mikään miellyttävä kokemus. Silti se kipukaan ei pelota, enemmän vaan se, että meneekö kaikki vauvojen osalta hyvin. Siinä mielessä oon taas alkanut pyörittelemään mielessäni sitä sektiovaihtoehtoa, kun siinä ei tarttis pelätä esim. sitä, että vauva jää jumiin synnytyskanavaan tms. ja kärsii hapenpuutteesta jne.. Tiedän, että molempien vauvojen elintoimintoja seurataan koko synnytyksen ajan tosi tarkkaan, mut onhan siinä silti riskinsä. Kuten tietty sektiossakin. Et eiköhän tässä alakautta synnytellä! Ainaki yritetään.
Ja tuosta raskaudesta kertomisesta vielä. Kiva, että kykenit olemaan itkemättä
Tiedän millainen voittajafiilis siitä tulee!
Ja ymmärrän niiiiiiin hyvin tuon, ettei halua julistaa raskauttaan mitenkään spektaakkelimaisesti! Meillä on tosi pieni työyhteisö, mutten silti halunnut julistaa asiaa viikkokokouksen yhteydessä. Lähinnä tuon itkuherkkyyden vuoksi kyllä.. Pomo kertoi mun puolesta - itkin silti
Vaikka suurin osa jo tiesikin asiasta.
Ultrista yksösraskauksissa. No sitä minäkin, et rakenneultra on viiminen ns. virallinen ultra.
Tuntuu hurjan pitkältä ajalta olla ilman! Itse olin alkuraskaudessakin niin hermoheikko, että jos hoitoihin ei ois kuulunut kahta varhaisultraa, olisin varmasti käynyt niissä joka tapauksessa. Ja kun tahtiin tottui, oli tositosi ihanaa päästä äitipolille aina kuukauden välein (nyt lopussa 1-2 viikon välein). Et jos tässä joskus vielä yksösraskaus koetaan, oon varmasti konkurssissa kun ravaan 'mielenrauhaultrissa' parin viikon välein
Mut niinhän se varmasti on todettu, että tuo ultramäärä riittää. Sitä sikiön kokoahan pystyy tosiaan sf-mitalla ja käsikopelollakin arvioimaan. Arvioitahan tosiaan ne ultrallakin tehtävät painoarviot on, voi heittää paljonkin. Mikään ei oo varmaa ennenku vauva syntyy!
Vakuutukset. Me otettiin myös toi OP:n vakuutus, jossa eka vuosi ilmainen. Kalliiksi näyttää tulevan sen jälkeen (varsinkin kun pitää ottaa x2), joten luultavasti lopetetaan se sitten. Tai sitte tosiaan niinku
Minervankin kirjoitti, supistetaan sitä halvemmaksi
Mut tosiaan kannattaa ottaa ajoissa! Olin osastolla kolme päivää tuossa toukokuussa verenvuodon takia ja sain osan niistä kuluista vakuutuksesta takaisin. Eli korvaa raskauden ajaltakin sellaiset 'poikkeavat' jutut. Eli sellaiset jotka ei kuulu normaaliin raskauden kulkuun.
IirisL: Voin listata tähän hankintoja joita ollaan tehty. Monta turhaa asiaa voi näissä olla, mutta esikoisen kohdalla on kai sallittua innostua?
Käytettynä hankittu suurin osa!
- Vaunut
- Vaunuverhot
- Hyönteissuoja vaunuihin
- Hoitolaukku
- "Organizer" vaunuihin, eli sellainen 'pikkulaukku' (oli niin söötti
)
- Työntöaisaan sellaiset irtosuojat (helppo pestä)
- Vaunulelut? (meillä ei vielä ole)
- Turvakaukalot + telakat
- Pehmustetut äitiyspakkauslaatikkosängyt (voi siis tehdä itse, me saatiin valmiina kun ostettiin sellainen 'pöytä' noille laatikoille ja siinä samassa kaupassa tuli valmiiksi pehmustetut ja verhoillut äitiyspakkauslaatikot)
- Soittorasia (soitetaan joka ilta jo nyt!)
- Leikkimatto
- Sitterit
- "Unipesät" (mikä lie virallinen nimitys)
- Mobile (tein itse)
- Hoitoalusta
- Kylpyamme (+ pieni jakkara pesijälle, ettei tartte lattialla kyykkiä)
- Lämpöpussit (turvakaukaloon, vaunuihin yms.)
- Tuttipullot, tutit (+ söpöt tuttinauhat), korvikkeet..
- Mikrosteriloija
- Rintapumppu, rintakumit, liivinsuojat, nännivoide yms.
- Imetystyyny
- Imetysliivit/-toppi/-paita
- Kosteuspyyhkeitä
- Vauvaöljy ym.
- Vaippoja
- Vaipparoskis (ihan tavallinen poljinroskis)
- Kaikkea pikkusälää, josta osa tuleekin jo äitiyspakkauksen mukana (esim. Vanupuikot, harja, unilelu)
- Yösiteitä jälkivuotoon (äitiyspakkauksessa tulee, muttei kuulemma riitä kovin pitkälle)
- Harsoja, harsoja, harsoja..
- Pyyhkeitä
- Muovitettua froteeta (vauvalle aluslakanaksi ja myös äidille tässä vaiheessa, kun odotellaan lapsivesien menoa, tarpeen kuulemma myös myöhemmin jos imettää sängyssä - ei imeydy puklut ja muut sotkut petauspatjaan!)
- Vilttejä
- Lakanoita äitiyspakkaussänkyyn/pinnasänkyyn
- Pinnasänky (meillä vielä hankkimatta)
- Pinnasängyn reunapehmusteet
- Kantoliina tms.
- Tukivyö raskauden jälkeen käytettäväksi (esim. Belly Bandit)
- Vaatteita, vaateita, vaatteita..
- Lasten hengareita
-Yövalo? En oo vielä hankkinut, mut olen miettinyt että oliskohan kätevä jos/kun yöllä imettää sängyssä? Ei tarttis pilkkopimeässä toimia eikä myöskään herättää miestä kattovalolla
------------------------
Tässä nyt mitä tuli äkkiä mieleen. Käyn lisäilemässä myöhemmin jos tulee uusia ajatuksia!
Ja siis tosiaan en usko, että kaikki on edes tarpeellista. Olen vaan kuunnellut vinkkejä ja tässä sairaslomalla ollessani tehnyt hankintoja tori.fi:ssä... Uusia ideoita otetaan vastaan!
Tilulilu 37+0