Täällä ollaan vielä tukevasti "yhdessä osassa" ja tänään alkaa 42. viikko
Ei tosin aivan ilman tapahtumia. Viikko sitten kävin neuvolassa tarkastuksessa päivä ennen laskettua aikaa ja yhtäkkiä proteiinit olikin plussalla. Samaten päänsärkyä oli yhä ja verenpaineet oli koholla th:n mittauksissa n. 160/106. Th pistikin mut sitten päivystyslähetteellä päivystykseen epäilynä raskausmyrkytys. Siellä otettii ktg-käyrä sikiöstä, kaikki hyvin. Proteiinit oli labrassa 1+ ja verenpaine oli 134/83, eli normaali. Tehtiin ulkotutkimus ja ultrattiin sikiö. Kohdunsuu vielä kiinni, tosin lyhentynyt 2 senttiin. Sikiöllä kaikki hyvin, napavirtaukset kunnossa, vilkas sikiö ja painoarvio 3650 g. Oli raivotarjonnassa mutta ei kuulemma vielä kiinnittynyt. Sain käskyn levätä kotona, ei enää siivouksia ym touhuilua. Lepäilin sitten kuuliaisesti kotona, tylsää oli. Perjantaina oli tarkastusaika. Silloin kanssa kaikki hyvin, verenpaine matalalla 111/76. Kotona sain omalla mittarilla jostain syystä korkeampia lukuja, mutta kuitenkin alle 100 alapaineelle, mikä oli raja lähteä uudestaan päivystykseen. Päänsärytkin loppu keskellä viikkoa ja oli monta hyvää päivää välissä.
Sitten sunnuntaina äitienpäivänä mulla oli jo yöllä alkanut puristava vannemainen ylävatsan kipu, joka oli jatkuvaa, säteili selkäänkin. Ei kuitenkaan supistuksista ollut kyse, koska kipu oli jatkuvaa, ei aaltoilevaa ja ylävatsalla, supistusten kuuluisi tuntua alavatsalla. Verenpaine oli kotimittauksissa jotain 140/100-106, joten piti soiton jälkeen lähteä taas päivystykseen. Siellä tehtiin sama rumba eli ktg, verenpaine, labrat, virtsan proteiinit ja sitten lääkärin ulkotutkimus ja ultraus. Vatsakivuille ei löytynyt syytä, paitsi että raskausmyrkytyksestä eivät johdu koska maksa-arvot olivat normaalit. Lääkäri sano heti että kun silloin oli jo viikot 40+5 niin jos proteiinit on 2+ niin jään osastolle ja seuraavana päivänä käynnistetään, jos 1+ niin joudun keräämään 1 vrk:n ajalta virtsat talteen ja tehdään vuorokausimittaus (lasketaan proteiinien määrä virtsassa). Tuli sitten onneksi vain 1+. Sikiö oli viikossa kasvanut 3800 grammaiseksi ja kuulemma jos käynnistys menee 41+5:een, joka on ensi sunnuntaina, niin on silloin 4 kg puntukka. Kohdunsuu oli edistynyt vähän, jo sormelle auki ja kaulaa 1,5 cm jäljellä.
Menen nyt aamulla taas päivystykseen tarkastukseen ja viemään ne virtsat (reps
) labraan. Sitten saan tietää, että jäänkö sairaalaan käynnistykseen heti vai tulenko vasta sunnuntaina, jolloin ne luultavasti käynnistää sinä päivänä tai maanantaina, jolloin olisi 41+6. Jänniä aikoja eletään ja viikon päästä viimeistään pitäis tytsyn alkaa tulemaan ulos maailmaan vihdoin. Toivon tietysti että käynnistyisi itsestään, mutta katotaan mitä mieltä keho on...
Fidia, varmasti vaavi ehtii vielä kääntyä oikeaan asentoon, kun tilaa riittää. Mulla se tais olla viikkojen 30-33 välillä kun kääntyi raivotarjontaan. Siihen asti kuperkeikkaili jatkuvasti.
Zoona, mä stressasin kanssa alussa herkuttelusta, varsinkin kun työhön kuului mm päivittäin kahviloissa käynti ja viikottain mm pikaruokaloissa syönti eli epäterveellisen ruoan syönti oli vähän niinku työsuhde-etu /-haitta. Ajattelin kuitenkin sen niin, että stressaaminen ruoasta vahingoittaa sikiötä enemmän kuin ne herkut eli annoin itselleni luvan olla armollinen. Tasapainotin sitten ruokailua terveellisillä salaateilla ja hedelmillä, jos olin syönyt jotain herkkua. Sillai koin asian olevan tasapainossa. Nii ja mä muuten kanssa erehdyin tuon vakuumipakatun lämminsavulohen kanssa. Söin sitä usemman kerran kypsentämättä salaatissa, mutta tuskin siitä mitään on tullut. Väsymyksestä, se loppui muistaakseni keskiraskaudessa, joskus viikoilla 15-16. Ja takas tuli ennen 30. viikkoa ja lähti pois äitiysloman alkaessa viikolla 34 suunnilleen.
Hironea, mä laihdutin kanssa ennen raskautumista 13 kiloa ja nyt on tähän mennessä tullut 15 kiloa eli olen sillai "plussalla" vain 2 kg. Vähän se harmittaa että nousu ei pysynyt esim 7-9 kilossa kun ylipainoakin on runsaasti, mutta toisaalta osaan kyllä tiputtaa kilot pois sitten imetyksen päätyttyä. Onnittelut sikiön sykkeen löytymisestä! Se on kyllä koskettava hetki.
Maybellelle onnittelut sikiön sykkeestä ja taputukset, hienosti oot painoa hillinnyt. Upea suoritus
Itse olen niitä ylipainoisia, joille radia ei ole tullut. Kävin siis kahdessa sokerirasituksessa ja kummassakin oli ihan normaalit arvot. Ja painoa oli kuitenkin raskauden aikana tullut toiseen rasitukseen mennessä muistaakseni 6-7 kg. Eli ihan mahdollista on selvitä ilman radia jos perintötekijät sen sallii
Tamariini, onneksi vuoto loppui ja tsempit sinne ultran odotukseen!
Säihkiss, juu olen pitänyt puoleni ja onneksi ainakin tähän mennessä olen saanut hyvää palvelua sekä th:lta että päivystyksessä, vaikka ammatti onkin sama. Mäkään en ole äitiys- tai lastenneuvolassa töissä, vaan nuorten kanssa työskentelen, niin en vaadi itseäni kaikkea hallitsemaankaan, vauvoja tosin olen hoidellut sairaalan puolellakin että sen uskon sujuvan rutiinilla kotona, mitä nyt oman vauvan kanssa stressaa asioita ihan eri lailla kuin töissä
Sairaalassa toivotaan että sais synnytyksen jälkeen perhehuoneen, niin pääsisi mieskin kunnolla mukaan vauvanhoitoon alusta asti, se kun on nyt 9 viikkoa lomalla ja palaa vasta heinäkuun puolessa välissä takaisin töihin eli apua kotona on. Noi liitoskivut on kyllä pirullisia. Mulla ne ei valitettavasti ole helpottaneet, päinvastoin... Pukeminen on vaikeaa kun jalat ei nouse edessä ylös, sängyssä on todella kivuliasta kääntää kylkeä sekä aamulla tai yöllä vessaan nouseminen kestää 5-10 min ja kävely sattuu. Itseasiassa kaikki tiettyyn asentoon jumahtaminen on kivuliasta. Parasta olisikin olla koko ajan vuorollaan vähän liikkeessä ja vähän levossa, mutta sitten tulee muut vaivat vastaan
Noo, synnytyksen jälkeen pitäis olon helpottaa.
Viiu ja papu-tytsy 41+0